• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rozpoczęła się elektryfikacja Pomorskiej Kolei Metropolitalnej

Michał Brancewicz
15 czerwca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 

Wbicie fundamentu pod pierwszy słup trakcyjny rozpoczęło proces elektryfikacji Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Takich słupów będzie na trasie ok. 1,5 tys. Prace potrwają półtora roku i pochłoną 48,850 mln zł.



Elektryfikacja PKM obejmuje linie:

  • nr 248 Gdańsk na odcinku Wrzeszcz - Osowa o długości 16,978 km (tor 1) i 16,556 km (tor 2);
  • nr 253 na odcinku Gdańsk Rębiechowo - Osowa o długości 1,356 km.

Jak często jeździsz pociągiem?

Drugim elementem inwestycji jest budowa przystanku PKM FirogaMapka między Matarnią a portem lotniczym.

Wykonawcą jest firma Torpol, która za realizację obu zadań zainkasuje 48,850 mln zł. Wcześniej spółka zrealizowała między innymi projekt i budowę multimedialnego dworca Łódź Fabryczna, a także nowoczesne trasy tramwajowe na terenie Poznania, Gdańska, Olsztyna oraz Bergen i Oslo w Norwegii.

Palownica już pracuje



W nocy z poniedziałku na wtorek palownica Torpolu przejechała linią PKM na miejsce robót związanych z rozpoczęciem elektryfikacji. A we wtorek rano, pomiędzy przystankami PKM Gdańsk Brętowo i Gdańsk Jasień, wbity został fundament pod pierwszy słup trakcyjny.

- Obecna inwestycja jest zwieńczeniem całości I etapu projektu PKM, który od początku zakładał elektryfikację linii, jednak ze względu na brak trakcji na linii kolejowej 201 z Gdyni do Kościerzyny plany elektryfikacji spółka musiała odłożyć w czasie, do momentu kiedy nasi partnerzy z PKP PLK przygotują projekt swojej linii 201. I to właśnie teraz się dzieje - wyjaśnia Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.
O rozpoczęciu prac informowali nas czytelnicy w Raporcie z Trójmiasta.

  • Palownica do stawiania fundamentów pod słupy z siecią trakcyjną na trasie PKM.
  • Pojawienie się palownicy na torach PKM zwiastuje rozpoczęcie elektryfikacji linii.
  • Pojawienie się palownicy na torach PKM zwiastuje rozpoczęcie elektryfikacji linii.
  • Palownica do stawiania fundamentów pod słupy z siecią trakcyjną na trasie PKM.
Dzięki tej inwestycji na linii PKM będą mogły pojawić się bardziej pojemne i szybsze pociągi elektryczne, co zdecydowanie poprawi komfort podróży.

- Projektowana, prawie 40-kilometrowa sieć trakcyjna (2 tory po ok. 20 km) zostanie podwieszona do około 1,5 tys. elementów konstrukcji wsporczych. Przy realizacji projektu zastosowane zostaną technologie, które niwelują negatywny wpływ na istniejącą infrastrukturę kolejową, środowisko, otoczenie oraz okolicznych mieszkańców - wyjaśnia Grzegorz Mocarski, prezes PKM SA.
Przypomnijmy, że w trakcie prac związanych z elektryfikacją pociągi jadące na Kaszuby będą musiały korzystać z objazdu, jakim będzie modernizowany właśnie bajpas kartuski.

18:56 24 CZERWCA 21

Pierwsze słupy sieci trakcyjnej na linii PKM (13 opinii)

Mają rozmach i tempo! Najbardziej udany projekt związany z elektromobilnością!
Mają rozmach i tempo! Najbardziej udany projekt związany z elektromobilnością!

Opinie (186) 4 zablokowane

  • Rozumiem, ze z Gdyni Glownej do Gdanska Osowy (Koscierzyny) tez juz paluja ? (2)

    • 4 1

    • nie pałują

      • 4 0

    • to działka PLK a nie PKM

      oni działają gdzieś w okolicach Maksymilianowa i w głuszy Borów Tucholskich.

      A stan na dzisiaj, to blokada tego przedsięwzięcia przez stanowiska zarządu Gdyni, który nie chce przebudować wiaduktów na Wielkopolskiej.

      • 3 1

  • Po co to komu.

    21 wiek a nie potrafia na stacjach postawic samoobslugowych kas biletowych.

    • 4 2

  • Różna długość torów?! (1)

    To jest niezły przekręt. Ciekawe kto ukradł te kilkaset metrów szyn. Tory są zawsze takiej samej długości

    • 0 6

    • Widac ze za inteligetny nie jestes.

      Orlem z matmy i fizyki raczej nie byles co?

      • 3 0

  • trojmiasto. oswieccie nas zanim umknie porazajacy fakt ze jeden slup trakcyjny kosztuje 4 miliony 800 tysiecy

    • 2 5

  • Brakuje. Nie korzystam z pociągów pasażerskich.

    • 2 4

  • pkm pomyłka (1)

    niestety pkm to wielka pomyłka i ściema , pociągi jeżdżą jak na lekarstwo i do tego w spacerowym tempie , to żadna alternatywa dla transportu no ale u nas najlepiej trzymają się : jakoś to będzie i prowizorki

    • 2 6

    • Pomyłka to Ty masz na drugie imię

      • 2 0

  • Walek za wałkiem co za miasto haha

    Tylko żeby faktury się zgadzały

    • 1 4

  • Co z elektryfikacją Wrzeszcz-Osowa-Gdynia Główna (3)

    Ktoś mi wytłumaczy co z elektryfikacją odcinka Wrzeszcz-Osowa-Gdynia? Jaki sens ma elektryfikacja do Osowej jak pociągi elektryczne nie pojadą już dalej do Gdyni? Powinni coś zrobić żeby pociągi elektryczne mogły robić taką pętlę Wrzeszcz-Osowa-Wrzeszcz i w drugą stronę.

    • 2 1

    • Pociągów do Gdyni będzie tyle...

      ...na ile pozwoli wąskie gardło pod wiaduktem na Karwinach. Elektryfikacja tam będzie ale pierwszeństwo przejazdu będą miały pociągi towarowe.

      • 2 0

    • No i mi.in. dlatego nie elektryfikowali 6 lat temu.

      Bo nie było szans, zę Państwowa pkp plk zrobi elektryfikację, Gdynia-Osowa-Kościerzyna/Kartuzy. Teraz tak szansa jest/była, ale jak to na PKP, sprawa sie przeciąga i nawet nie został jeszcze ogłoszony przetarg przez PKP. Tak więc najprawdopodobniej bęzie zeleketryfikowana Wrzeszcz-gdańsk Rębiechowo ale na odcinki PKP trzeba będzie czekać jeszcze kilka lat. Na szczeście teraz (w przeciwieństwie do lat uruchomienia PKM) można kupić pojazdy hybrydowe, które mogą korzystać s sieci trakcyjnej gdzie jest, a dalej spalinowo.

      • 0 0

    • odcinek Osowa-Gdynia jest zadaniem PLK a nie PKM

      I bedzie elektryfikowany w ramach przebudowy linii 201.
      To warunek konieczny dla elektryfikacji PKM. Bez tego te druty beda staly bezuzyteczne albo urzednicy z radoscia pojda w koszty i kupia hybrydy...

      • 0 0

  • Winni (2)

    Gdzie urzednicy winni blednego wniosku na odbudowe pkm bez pradu? Mozna to bylo zrobic od razu

    • 3 4

    • Nie, nie można było.

      Tyle razy tłumaczone ale do co niektórych nie dociera.

      • 3 1

    • Można było ale po co?

      I tak by nie było prądu do gdyni, Osowej, Kartuz, Kościerzyny bo PKP mówiło że nie zrobi.
      W projekcie od razu przewidziano miejsca na konstrukcje wsporcze dla elektryfikacji

      • 0 0

  • Elektryfikacja PKM (3)

    Dobrze byłoby,aby słupy trakcyjne i bramki przynajmniej na odc.Gd.Wrzeszcz-Port Lotniczy były innej konstrukcji,niż standardowo stosowane na sieci PLK.Warto skorzystać z przykładu Czech(chodzi mi o jedną z tras węzła kolejowego w Pradze Czeskiej).

    • 3 1

    • Temat padł będą sowieckie kratownice made by PKP (1)

      Ale to już było wielokrotnie omawiane. Pasjonaci i specjaliści proponowali już kilka lat temu na tę trasę zmianę standardowych i pochodzących projektowo z głębokiego PRL kratownic na nowoczesne rozwiązania mniej szpecące krajobraz, ale zapewne o kasę się rozchodzi. Na tym etapie już chyba jednak za późno na zmiany.

      • 1 0

      • To jest jakiś bzdet z tymi bramkami jak w Pradze

        Różnica krajobrazowo minimalna. Gdyby wszędzie były te czeskie, to chcielibyście wtedy inne; dla odmiany.

        • 0 0

    • Zapłacisz różnicę?

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane