• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ruch powietrzny nad Gdańskiem niepokoi mieszkańców

Maciej Korolczuk
6 września 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Lotnisko: prawie 3 mln pasażerów w pół roku
Od pewnego czasu mieszkańcy Gdańska narzekają na hałas i samoloty latające nad dzielnicami i osiedlami, nad którymi do tej pory nie latały. Od pewnego czasu mieszkańcy Gdańska narzekają na hałas i samoloty latające nad dzielnicami i osiedlami, nad którymi do tej pory nie latały.

W ostatnim czasie nasiliły się głosy mieszkańców górnego tarasu i południa Gdańska o wzmożonym ruchu lotniczym. Według naszych czytelników od kilku tygodni samoloty przelatują nad dzielnicami i zabudowaniami, nad którymi dotychczas nie odbywały się starty i lądowania. Co na to lotnisko w Rębiechowie i odpowiadająca za kierowanie ruchem powietrznym Polska Agencja Żeglugi Powietrznej?



Czy odczułe(a)ś w ostatnim czasie uciążliwości związane z nadmiernym hałasem wokół lotniska?

Zdaniem części naszych czytelników nowe korytarze startów i lądowań mają związek z zakończonym w marcu przyjmowaniem wniosków o odszkodowania za hałas generowany przez Port Lotniczy.

- O odszkodowania do końca marca mogli się starać mieszkańcy dzielnic położonych tuż przy lotnisku. Wszystko byłoby w porządku, tylko że po terminie składania wniosków, tory lotów poszerzyły się o dodatkowe korytarze i teraz np. latają nie tylko do granicy ul. Bulońskiej na Morenie, ale już nad ul. Amundsena w tej samej dzielnicy. Mimo to nie wyznaczono nowego rejonu, którego mieszkańcy mogliby się starać o odszkodowania - napisał pan Jarosław, nasz czytelnik.
Podobny sygnał otrzymaliśmy od mieszkanki ul. Małomiejskiej.

- Od pewnego czasu nad moim blokiem codziennie przelatują samoloty. Bywa, że jeden po drugim, na niskiej wysokości. Mieszkam tu od kilku lat i nigdy ten problem nas bezpośrednio nie dotyczył. Owszem, widać było i słychać startujące czy lądujące samoloty, ale nigdy nie było to tak uciążliwe, jak w ostatnich tygodniach. Jakoś dziwnym trafem zbiegło się to w czasie z ostatecznym terminem składania wniosków o odszkodowania. Oczywiście blok i dzielnica, w której mieszkam, nie należą do obszaru objętego ochroną, więc nawet gdyby była jeszcze możliwość składania wniosków, my nie moglibyśmy nic zrobić - opowiada pani Wiola.
  • Obszar Ograniczonego Użytkowania wokół Portu Lotniczego w Gdańsku.

PAŻP: Kierunek startów i lądowań bez zmian



Wątpliwości naszych czytelników o nadmiernym hałasie i nowych - ich zdaniem - korytarzach podejścia do lądowania przekazaliśmy zarządowi gdańskiego lotniska oraz Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, która zarządza w kraju ruchem powietrznym.

- Na podstawie posiadanych danych spieszymy jednak z wyjaśnieniem, że nic nie zmieniło się w procedurach. Natomiast należy nadmienić, że zazwyczaj statek powietrzny będzie lądował lub startował pod wiatr, chyba że bezpieczeństwo, warunki meteorologiczne i dostępne procedury podejścia według wskazań przyrządów lub też warunki ruchu lotniczego zadecydują, że bardziej odpowiedni będzie inny kierunek - poinformowała Anna Jawoszek z działu komunikacji Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej.
Zobacz także: Potężny transportowiec na lotnisku w Gdańsku

Uregulowania dotyczące wyznaczenia pory nocnej i dziennej na lotnisku w Gdańsku wynikają z wymogów określonych w decyzji środowiskowej wydanej dla przedsięwzięcia pt. "Rozbudowa Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy" z dnia 8 stycznia 2009 roku. Zgodnie z ww decyzją ilość nocnych operacji startów i lądowań w fazie eksploatacji nie może przekroczyć poziomu 30 proc. takich operacji wykonywanych w porze dnia, rozumianej jako przedział czasowy od godz. 6 do 22.

- Konsekwentnie taką samą porę nocną i dzienną wyznaczono również w Uchwale NR 203/XVIII/16 Sejmiku Województwa Pomorskiego z dnia 29 lutego 2016 r. w sprawie utworzenia obszaru ograniczonego użytkowania wokół Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy w Gdańsku. Lotnisko w Gdańsku przestrzega tych uwarunkowań, co jest potwierdzone w raportach z monitoringu hałasu - zastrzega Michał Dargacz, rzecznik prasowy Portu Lotniczego w Gdańsku i jako dowód podaje statystyki operacji w 2017 r.
W roku 2017 w porcie lotniczym Gdańsk odbyło się łącznie 43 tys. operacji startu i lądowania. 84,7 proc. tych operacji odbyło się w przedziale czasowym 6-22, a 15,3 proc. w godzinach 22-6, co oznacza, że średnio ze 119 operacji startów i lądowań w ciągu doby tylko 18 odbywa się w godzinach nocnych.

Wykres prezentuje, jak rośnie liczba obsługiwanych pasażerów na lotnisku w Gdańsku. Wykres prezentuje, jak rośnie liczba obsługiwanych pasażerów na lotnisku w Gdańsku.

Na kolejne odszkodowania już za późno



Przypomnijmy, że 31 marca 2018 roku zakończył się dwuletni okres przyjmowania wniosków o wypłatę odszkodowań składanych przez właścicieli nieruchomości zlokalizowanych w Obszarze Ograniczonego Użytkowania (OOU) wokół lotniska w Gdańsku. Jak przyznają przedstawiciele lotniska, wpłynęła bardzo duża ilość wniosków, ale o konkretnych liczbach nie chcą mówić. Jak zapewniają, wszystkie roszczenia są weryfikowane pod kątem sytuacji prawnej poszczególnych nieruchomości oraz potwierdzenia zlokalizowania jej w OOU. Do prowadzenia działań w tym zakresie został wyznaczony zespół prawno-ekonomiczny.

- Obecnie rozpatrywane są roszczenia złożone przez właścicieli nieruchomości, które wymagają ochrony akustycznej oraz są zlokalizowane w strefie A tj. wewnętrznej, która jest ograniczona od zewnątrz obwiednią izolinii 50 dB w porze nocnej i 60 dB w porze dziennej oraz od wewnątrz - granicą terenu lotniska. W celu oszacowania wysokości odszkodowania sporządzane są przez zespół rzeczoznawców opinie techniczne dotyczące określenia niezbędnych nakładów wynikających z zastosowania odpowiedniej ochrony akustycznej zgodnie z obowiązującą obecnie polską normą. Opinie te określają, które elementy przegród budowlanych należy wymienić/dodać dla osiągnięcia odpowiedniej izolacyjności akustycznej. W wyniku podjętych negocjacji zawierane są ugody lub też nie dochodzi do porozumienia. Szacunkowa suma uzasadnionych roszczeń będzie znana dopiero po zakończeniu analizy wszystkich złożonych roszczeń - dodaje Dargacz.

Jak informują władze portu, mieszkańcy strefy B nie mają ograniczeń w dotychczasowym korzystaniu ze swoich nieruchomości, z uwagi na brak przekroczeń hałasu w tym obszarze oraz nie ustanowienie jakichkolwiek zakazów dla zabudowy mieszkaniowej. Jedynymi uprawnionymi do wypłaty odszkodowań w strefie B są właściciele obiektów o funkcji szpitali, domów opieki społecznej i budynków związanych ze stałym lub czasowym pobytem dzieci i młodzieży, takich jak szkoły, przedszkola, internaty, domy dziecka itp.

Opinie (698) ponad 20 zablokowanych

  • Lech (1)

    Gdyby to było lotnisko Lecha Kaczynskiego było by ciszej

    • 8 6

    • haha dobre ale dla głuchych emerytów

      • 1 0

  • Hehe a bedzie jeszcze wiecej

    • 1 1

  • W mordę (1)

    tak, czytam i czytam te komentarze, chociaż problem mnie całkowicie nie dotyczy.

    Czy wy jesteście jakimiś debi..mi, że kupiliście mieszkania koło lotniska i macie pretensje, że ono działa? :D

    • 10 3

    • Od kiedy to Chełm i Ujeścisko jest koło lotniska pajacu?

      • 2 1

  • Władze miasta dbają ale o siebie. (1)

    Na Osiedlu Morena oraz ulMyśliwskiej hałas ze strony samolotów jest coraz bardziej uciążliwy.Zupełnie nie do przyjęcia jest lądowanie samolotów po północy, w żadnym cywilizowanym kraju nie zezwolono by na to, u nas w Gdańsku to norma, dlaczego władze miasta nie interweniują.
    Drugie ognisko permanentnego hałasu do kolej PKM, tu jest coraz głośniej, tabor niby nowy a hałas coraz większy.

    • 4 0

    • Zabawne, co piszesz. Myślałem o jakimś dużym lotnisku w środku miasta, dobrym przykładem jest Lizbona. Dziś wylądują tam 33 samoloty od 22 do północy, 10 samolotów od północy do 6. Wystartuje w tym czasie pewnie mniej więcej tyle samo. I tak, też latają dość nisko nad dzielnicami mieszkalnymi. W dzień natomiast jest ich pewnie tyle, co w Gdańsku przez tydzień, sądząc z liczby obsługiwanych pasażerów.

      • 0 0

  • budzik

    Ok.6:30 słyszę od dłuższego czasu wzmożony ruch lotniczy.
    Mi one nie przeszkadzaja, całe życie mieszkam na Morenie na trasie lotów pod lądowanie. Robi mi.to za skutwvzny budzik jeśli przestawie sobiw drzemke po 6:00
    Jednak cóż... Nie raz budzi we mnie lęk głośny niż zazwyczaj odgłos lecacego samolotu nad domem gdzie wszystko sie az trzęsie

    • 3 0

  • Najpierw było lotnisko, potem Banino zaczęło się budować.

    Ludzie wiedzieli, gdzie będą mieszkać, a teraz im samoloty przeszkadzają.

    • 3 3

  • Mieszkam na Morenie niedaleko Myśliwskiej. I choć hałas samolotów mi nie przeszkadza i lubię ba nie popatrzyc to mogę się zgodzić... ostatnio jest tego latania niskiego we wszystkie strony wiecej i jak nie lataly nad moim blokiem lat 4... to teraz lataja. Ale bardziej przeszkadzaja mi wydzierajace sie do poznych godzin dzieci na placu zabaw... ktorego nie bylo jak kupowalam mieszkanie... i sie wyprowadzam kawalek dalej

    • 6 1

  • Mieszkam 30 lat w bloku położonym przy ulicy Cebertowicza, samoloty latają dosłownie nad moim balkonem i nie ma to jakiegokolwiek wpływu na codzienne funkcjonowanie. Całe swoje dzieciństwo spędziłem na przyblokowych podwórkach i nikt słowem nie pisnął o jakiś samolotach i hałasie, który doprowadza sąsiadów do szału! Nagle okazało się, że będą z tego odszkodowania, to i hałas zaczął być dokuczliwy. Parodia.

    Ci, którzy chcą wyciągnąć kasę za jakieś wyimaginowane szkody powstałe przez hałas wydobywający się z lecącego samolotu to zwykłe cwaniaczki, które szukają okazji, jak nic nie robić, a zarobić. Dodam, że mój blok nie był nawet w strefie objętej możliwością dochodzenia odszkodowania, a co najmniej kilkanaście Wizzair'ów i Ryanair'ów codziennie widać z okna. I co z tego?

    Hałas budzący dzieci? Szok po prostu, że ktoś takie głupoty wypisuje. Dostanie jeden z drugim kilka tysiaków od lotniska odszkodowania, to już hałas nie będzie przeszkadzał, bo Brajanek dostanie nowego smartfona i będzie mógł się pochwalić w gimbazie???

    • 9 2

  • Kosakowo i okolice gryzą palce z tego powodu ach jaka szkoda że nie mamy takiego lotniska .Naprawdę zazdrościmy Wam.

    • 2 1

  • Trzeba było nie kupować mieszkań w tamtym rejonie

    Logiczne że lotnisko będzie się rozwijać i lotów będzie przybywać. Wiadomo też że mieszkanie na przymorzu czy innej dzielnicy dalej od lotniska czy innych wysypiska są dużo droższe i to nie bez powodu. Ja wybrałem mieszkanie 40m2 na przymorzu a w tej samej cenie szadulkownia czy okolice Rębiechowo 70 spokojnie bym kupił. Cebulowaleś to teraz nie płacz!

    • 5 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane