• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ruch powietrzny nad Gdańskiem niepokoi mieszkańców

Maciej Korolczuk
6 września 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Od pewnego czasu mieszkańcy Gdańska narzekają na hałas i samoloty latające nad dzielnicami i osiedlami, nad którymi do tej pory nie latały. Od pewnego czasu mieszkańcy Gdańska narzekają na hałas i samoloty latające nad dzielnicami i osiedlami, nad którymi do tej pory nie latały.

W ostatnim czasie nasiliły się głosy mieszkańców górnego tarasu i południa Gdańska o wzmożonym ruchu lotniczym. Według naszych czytelników od kilku tygodni samoloty przelatują nad dzielnicami i zabudowaniami, nad którymi dotychczas nie odbywały się starty i lądowania. Co na to lotnisko w Rębiechowie i odpowiadająca za kierowanie ruchem powietrznym Polska Agencja Żeglugi Powietrznej?



Czy odczułe(a)ś w ostatnim czasie uciążliwości związane z nadmiernym hałasem wokół lotniska?

Zdaniem części naszych czytelników nowe korytarze startów i lądowań mają związek z zakończonym w marcu przyjmowaniem wniosków o odszkodowania za hałas generowany przez Port Lotniczy.

- O odszkodowania do końca marca mogli się starać mieszkańcy dzielnic położonych tuż przy lotnisku. Wszystko byłoby w porządku, tylko że po terminie składania wniosków, tory lotów poszerzyły się o dodatkowe korytarze i teraz np. latają nie tylko do granicy ul. Bulońskiej na Morenie, ale już nad ul. Amundsena w tej samej dzielnicy. Mimo to nie wyznaczono nowego rejonu, którego mieszkańcy mogliby się starać o odszkodowania - napisał pan Jarosław, nasz czytelnik.
Podobny sygnał otrzymaliśmy od mieszkanki ul. Małomiejskiej.

- Od pewnego czasu nad moim blokiem codziennie przelatują samoloty. Bywa, że jeden po drugim, na niskiej wysokości. Mieszkam tu od kilku lat i nigdy ten problem nas bezpośrednio nie dotyczył. Owszem, widać było i słychać startujące czy lądujące samoloty, ale nigdy nie było to tak uciążliwe, jak w ostatnich tygodniach. Jakoś dziwnym trafem zbiegło się to w czasie z ostatecznym terminem składania wniosków o odszkodowania. Oczywiście blok i dzielnica, w której mieszkam, nie należą do obszaru objętego ochroną, więc nawet gdyby była jeszcze możliwość składania wniosków, my nie moglibyśmy nic zrobić - opowiada pani Wiola.
  • Obszar Ograniczonego Użytkowania wokół Portu Lotniczego w Gdańsku.

PAŻP: Kierunek startów i lądowań bez zmian



Wątpliwości naszych czytelników o nadmiernym hałasie i nowych - ich zdaniem - korytarzach podejścia do lądowania przekazaliśmy zarządowi gdańskiego lotniska oraz Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, która zarządza w kraju ruchem powietrznym.

- Na podstawie posiadanych danych spieszymy jednak z wyjaśnieniem, że nic nie zmieniło się w procedurach. Natomiast należy nadmienić, że zazwyczaj statek powietrzny będzie lądował lub startował pod wiatr, chyba że bezpieczeństwo, warunki meteorologiczne i dostępne procedury podejścia według wskazań przyrządów lub też warunki ruchu lotniczego zadecydują, że bardziej odpowiedni będzie inny kierunek - poinformowała Anna Jawoszek z działu komunikacji Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej.
Zobacz także: Potężny transportowiec na lotnisku w Gdańsku

Uregulowania dotyczące wyznaczenia pory nocnej i dziennej na lotnisku w Gdańsku wynikają z wymogów określonych w decyzji środowiskowej wydanej dla przedsięwzięcia pt. "Rozbudowa Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy" z dnia 8 stycznia 2009 roku. Zgodnie z ww decyzją ilość nocnych operacji startów i lądowań w fazie eksploatacji nie może przekroczyć poziomu 30 proc. takich operacji wykonywanych w porze dnia, rozumianej jako przedział czasowy od godz. 6 do 22.

- Konsekwentnie taką samą porę nocną i dzienną wyznaczono również w Uchwale NR 203/XVIII/16 Sejmiku Województwa Pomorskiego z dnia 29 lutego 2016 r. w sprawie utworzenia obszaru ograniczonego użytkowania wokół Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy w Gdańsku. Lotnisko w Gdańsku przestrzega tych uwarunkowań, co jest potwierdzone w raportach z monitoringu hałasu - zastrzega Michał Dargacz, rzecznik prasowy Portu Lotniczego w Gdańsku i jako dowód podaje statystyki operacji w 2017 r.
W roku 2017 w porcie lotniczym Gdańsk odbyło się łącznie 43 tys. operacji startu i lądowania. 84,7 proc. tych operacji odbyło się w przedziale czasowym 6-22, a 15,3 proc. w godzinach 22-6, co oznacza, że średnio ze 119 operacji startów i lądowań w ciągu doby tylko 18 odbywa się w godzinach nocnych.

Wykres prezentuje, jak rośnie liczba obsługiwanych pasażerów na lotnisku w Gdańsku. Wykres prezentuje, jak rośnie liczba obsługiwanych pasażerów na lotnisku w Gdańsku.

Na kolejne odszkodowania już za późno



Przypomnijmy, że 31 marca 2018 roku zakończył się dwuletni okres przyjmowania wniosków o wypłatę odszkodowań składanych przez właścicieli nieruchomości zlokalizowanych w Obszarze Ograniczonego Użytkowania (OOU) wokół lotniska w Gdańsku. Jak przyznają przedstawiciele lotniska, wpłynęła bardzo duża ilość wniosków, ale o konkretnych liczbach nie chcą mówić. Jak zapewniają, wszystkie roszczenia są weryfikowane pod kątem sytuacji prawnej poszczególnych nieruchomości oraz potwierdzenia zlokalizowania jej w OOU. Do prowadzenia działań w tym zakresie został wyznaczony zespół prawno-ekonomiczny.

- Obecnie rozpatrywane są roszczenia złożone przez właścicieli nieruchomości, które wymagają ochrony akustycznej oraz są zlokalizowane w strefie A tj. wewnętrznej, która jest ograniczona od zewnątrz obwiednią izolinii 50 dB w porze nocnej i 60 dB w porze dziennej oraz od wewnątrz - granicą terenu lotniska. W celu oszacowania wysokości odszkodowania sporządzane są przez zespół rzeczoznawców opinie techniczne dotyczące określenia niezbędnych nakładów wynikających z zastosowania odpowiedniej ochrony akustycznej zgodnie z obowiązującą obecnie polską normą. Opinie te określają, które elementy przegród budowlanych należy wymienić/dodać dla osiągnięcia odpowiedniej izolacyjności akustycznej. W wyniku podjętych negocjacji zawierane są ugody lub też nie dochodzi do porozumienia. Szacunkowa suma uzasadnionych roszczeń będzie znana dopiero po zakończeniu analizy wszystkich złożonych roszczeń - dodaje Dargacz.

Jak informują władze portu, mieszkańcy strefy B nie mają ograniczeń w dotychczasowym korzystaniu ze swoich nieruchomości, z uwagi na brak przekroczeń hałasu w tym obszarze oraz nie ustanowienie jakichkolwiek zakazów dla zabudowy mieszkaniowej. Jedynymi uprawnionymi do wypłaty odszkodowań w strefie B są właściciele obiektów o funkcji szpitali, domów opieki społecznej i budynków związanych ze stałym lub czasowym pobytem dzieci i młodzieży, takich jak szkoły, przedszkola, internaty, domy dziecka itp.

Opinie (698) ponad 20 zablokowanych

  • Wynieście się z miasta na wieś! (1)

    Tylko sprawdźcie, czy nie ma tam strefy ćwiczeń F16, bo dopiero usłyszelibyście hałas :)

    • 10 4

    • Bądź francuskiego Mirage hehe

      • 0 1

  • Co za bzdury, urzędnicza nowomowa

    Tak, kierunek startów i lądowań się nie zmienił bo nikt nie wykręcił pasa startowego, ale ILOŚĆ startów !!! w kierunku !!! oględnie pisząc Starego Miasta wzrosła. Do tej pory startujący samolot w tą stronę był rzadkością. Samoloty zawsze lądowały od strony Starego Miasta a startowały w kierunku Kaszub.

    • 6 0

  • (2)

    Ludzie, kupując mieszkania wiedzieliście, że jest lotnisko i w związku z tym logiczne, że samoloty będą latać. Ja kupując mieszkanie wiedziałem o tym i teraz nie marudzę jak czasem jakieś samoloty przelecą. Trochę wcześniej trzeba było myśleć a nie teraz marudzić.

    • 10 1

    • Tak tylko lotnisko się rozbudowuje (1)

      Kup mieszkanie przy szewcu a za 20 lat doczekaj się fabryki obuwia za płotem. możesz sobie zamienić rolnik/obora przemysłowa albo droga polna / autostrada. O planach wyniesienia lotniska za Tczew to się nawet nikt nie zająknie. Tak więc słoiku nie udawaj gdańszczanina, i zacznij myśleć bo to nie boli

      • 0 0

      • To chyba logiczne, wiadomo że nie będzie się zwijało.

        • 0 0

  • Ciekawostka

    Dlaczego urzędnicy nie przedstawili stref ochronnych na mapie z siatką ulic Gdańska???? Chcą zmniejszyć liczbę wniosków czy dać robotę geodetom ????. Czy właściciele nieruchomości byli informowani przez urzędasów o zagrożeniu (jeżeli jest odszkodowanie to jest zagrożenie) ???? czy urzędasy znajdą tysiąc wymówek dlaczego nie mają służebnej roli dla mieszkańców ????. No i na koniec co w tej sprawie zrobili dziennikarze z różnych mediów 3city poza kopiowaniem i powtarzaniem wiadomości ze stron urzędów??????

    • 6 0

  • Panie redaktorze

    Na temat zakończenia terminu składania wniosków proszę poczytać sobie na stronie pewnego prawnika zajmującego się tą sprawą. Jak się pisze do ludzi to prawdę chyba, że boimy się o posadkę czy zapomogę dla gazetki. Poza tym proszę nie sugerować, że wyznaczone strefy są wieczne i sprawa ostateczna, chyba że to Polska właśnie.

    • 5 0

  • W końcu ktoś o tym napisał. Jest to co raz bardziej męczące a szczególnie nocą. (1)

    • 3 0

    • biedactwo trzeba zamieszkac przy wojskowym

      • 0 0

  • A mnie tego brakuje.

    Całe życie na podejściu, a teraz mieszkam w małym mieście 100 tys. mieszkańców, lotnisko co prawda jest ale są na nim 2 czarterowe loty dziennie, najbliższe duże lotnisko ponad 200 km stąd i człowiek żyje ze świadomością że wszędzie ma daleko.

    • 3 0

  • Nad Pruszczem też ostatnio latają częściej

    • 0 1

  • oczywiście , że zmienili trasy lotów !!!!!!!!!!! (1)

    Nigdy wcześniej na osiedlu Zakoniczyn w Gdańsku nie było takiego hałasu i lotów jak odbywa się to w tym roku. Coś musi być na rzeczy!

    • 7 1

    • Racja

      Zgadzam się w 100% na Zakoniczyn ie zrobiło się znacznie głośniej.

      • 0 1

  • jakie odszkodowania jak ziemie kupowali taniej przy lotnisku to im nie przeszkadzalo a teraz odszkodowania wyslac ich na drzewo niech się przeprowadza.

    • 0 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane