• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ruch powietrzny nad Gdańskiem niepokoi mieszkańców

Maciej Korolczuk
6 września 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Lotnisko: prawie 3 mln pasażerów w pół roku
Od pewnego czasu mieszkańcy Gdańska narzekają na hałas i samoloty latające nad dzielnicami i osiedlami, nad którymi do tej pory nie latały. Od pewnego czasu mieszkańcy Gdańska narzekają na hałas i samoloty latające nad dzielnicami i osiedlami, nad którymi do tej pory nie latały.

W ostatnim czasie nasiliły się głosy mieszkańców górnego tarasu i południa Gdańska o wzmożonym ruchu lotniczym. Według naszych czytelników od kilku tygodni samoloty przelatują nad dzielnicami i zabudowaniami, nad którymi dotychczas nie odbywały się starty i lądowania. Co na to lotnisko w Rębiechowie i odpowiadająca za kierowanie ruchem powietrznym Polska Agencja Żeglugi Powietrznej?



Czy odczułe(a)ś w ostatnim czasie uciążliwości związane z nadmiernym hałasem wokół lotniska?

Zdaniem części naszych czytelników nowe korytarze startów i lądowań mają związek z zakończonym w marcu przyjmowaniem wniosków o odszkodowania za hałas generowany przez Port Lotniczy.

- O odszkodowania do końca marca mogli się starać mieszkańcy dzielnic położonych tuż przy lotnisku. Wszystko byłoby w porządku, tylko że po terminie składania wniosków, tory lotów poszerzyły się o dodatkowe korytarze i teraz np. latają nie tylko do granicy ul. Bulońskiej na Morenie, ale już nad ul. Amundsena w tej samej dzielnicy. Mimo to nie wyznaczono nowego rejonu, którego mieszkańcy mogliby się starać o odszkodowania - napisał pan Jarosław, nasz czytelnik.
Podobny sygnał otrzymaliśmy od mieszkanki ul. Małomiejskiej.

- Od pewnego czasu nad moim blokiem codziennie przelatują samoloty. Bywa, że jeden po drugim, na niskiej wysokości. Mieszkam tu od kilku lat i nigdy ten problem nas bezpośrednio nie dotyczył. Owszem, widać było i słychać startujące czy lądujące samoloty, ale nigdy nie było to tak uciążliwe, jak w ostatnich tygodniach. Jakoś dziwnym trafem zbiegło się to w czasie z ostatecznym terminem składania wniosków o odszkodowania. Oczywiście blok i dzielnica, w której mieszkam, nie należą do obszaru objętego ochroną, więc nawet gdyby była jeszcze możliwość składania wniosków, my nie moglibyśmy nic zrobić - opowiada pani Wiola.
  • Obszar Ograniczonego Użytkowania wokół Portu Lotniczego w Gdańsku.

PAŻP: Kierunek startów i lądowań bez zmian



Wątpliwości naszych czytelników o nadmiernym hałasie i nowych - ich zdaniem - korytarzach podejścia do lądowania przekazaliśmy zarządowi gdańskiego lotniska oraz Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, która zarządza w kraju ruchem powietrznym.

- Na podstawie posiadanych danych spieszymy jednak z wyjaśnieniem, że nic nie zmieniło się w procedurach. Natomiast należy nadmienić, że zazwyczaj statek powietrzny będzie lądował lub startował pod wiatr, chyba że bezpieczeństwo, warunki meteorologiczne i dostępne procedury podejścia według wskazań przyrządów lub też warunki ruchu lotniczego zadecydują, że bardziej odpowiedni będzie inny kierunek - poinformowała Anna Jawoszek z działu komunikacji Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej.
Zobacz także: Potężny transportowiec na lotnisku w Gdańsku

Uregulowania dotyczące wyznaczenia pory nocnej i dziennej na lotnisku w Gdańsku wynikają z wymogów określonych w decyzji środowiskowej wydanej dla przedsięwzięcia pt. "Rozbudowa Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy" z dnia 8 stycznia 2009 roku. Zgodnie z ww decyzją ilość nocnych operacji startów i lądowań w fazie eksploatacji nie może przekroczyć poziomu 30 proc. takich operacji wykonywanych w porze dnia, rozumianej jako przedział czasowy od godz. 6 do 22.

- Konsekwentnie taką samą porę nocną i dzienną wyznaczono również w Uchwale NR 203/XVIII/16 Sejmiku Województwa Pomorskiego z dnia 29 lutego 2016 r. w sprawie utworzenia obszaru ograniczonego użytkowania wokół Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy w Gdańsku. Lotnisko w Gdańsku przestrzega tych uwarunkowań, co jest potwierdzone w raportach z monitoringu hałasu - zastrzega Michał Dargacz, rzecznik prasowy Portu Lotniczego w Gdańsku i jako dowód podaje statystyki operacji w 2017 r.
W roku 2017 w porcie lotniczym Gdańsk odbyło się łącznie 43 tys. operacji startu i lądowania. 84,7 proc. tych operacji odbyło się w przedziale czasowym 6-22, a 15,3 proc. w godzinach 22-6, co oznacza, że średnio ze 119 operacji startów i lądowań w ciągu doby tylko 18 odbywa się w godzinach nocnych.

Wykres prezentuje, jak rośnie liczba obsługiwanych pasażerów na lotnisku w Gdańsku. Wykres prezentuje, jak rośnie liczba obsługiwanych pasażerów na lotnisku w Gdańsku.

Na kolejne odszkodowania już za późno



Przypomnijmy, że 31 marca 2018 roku zakończył się dwuletni okres przyjmowania wniosków o wypłatę odszkodowań składanych przez właścicieli nieruchomości zlokalizowanych w Obszarze Ograniczonego Użytkowania (OOU) wokół lotniska w Gdańsku. Jak przyznają przedstawiciele lotniska, wpłynęła bardzo duża ilość wniosków, ale o konkretnych liczbach nie chcą mówić. Jak zapewniają, wszystkie roszczenia są weryfikowane pod kątem sytuacji prawnej poszczególnych nieruchomości oraz potwierdzenia zlokalizowania jej w OOU. Do prowadzenia działań w tym zakresie został wyznaczony zespół prawno-ekonomiczny.

- Obecnie rozpatrywane są roszczenia złożone przez właścicieli nieruchomości, które wymagają ochrony akustycznej oraz są zlokalizowane w strefie A tj. wewnętrznej, która jest ograniczona od zewnątrz obwiednią izolinii 50 dB w porze nocnej i 60 dB w porze dziennej oraz od wewnątrz - granicą terenu lotniska. W celu oszacowania wysokości odszkodowania sporządzane są przez zespół rzeczoznawców opinie techniczne dotyczące określenia niezbędnych nakładów wynikających z zastosowania odpowiedniej ochrony akustycznej zgodnie z obowiązującą obecnie polską normą. Opinie te określają, które elementy przegród budowlanych należy wymienić/dodać dla osiągnięcia odpowiedniej izolacyjności akustycznej. W wyniku podjętych negocjacji zawierane są ugody lub też nie dochodzi do porozumienia. Szacunkowa suma uzasadnionych roszczeń będzie znana dopiero po zakończeniu analizy wszystkich złożonych roszczeń - dodaje Dargacz.

Jak informują władze portu, mieszkańcy strefy B nie mają ograniczeń w dotychczasowym korzystaniu ze swoich nieruchomości, z uwagi na brak przekroczeń hałasu w tym obszarze oraz nie ustanowienie jakichkolwiek zakazów dla zabudowy mieszkaniowej. Jedynymi uprawnionymi do wypłaty odszkodowań w strefie B są właściciele obiektów o funkcji szpitali, domów opieki społecznej i budynków związanych ze stałym lub czasowym pobytem dzieci i młodzieży, takich jak szkoły, przedszkola, internaty, domy dziecka itp.

Opinie (698) ponad 20 zablokowanych

  • pytałem Pana Prezydenta

    kto ustalał dzielnice i ulice którym należą się odszkodowania za hałas i co ?
    ano nic bez odpowiedzi kto i co
    dalej zapraszam na Matarnie w godz 5.45 - 6.40 niech no ktoś uśnie, co 5 minut start od strony obwodnicy , ziemia drży, szkła w domu maszerują

    • 6 0

  • co to jest górny taras? to jakaś nowomowa oczywista? (1)

    • 4 0

    • nikt u mnie w domu na górnym tarasie nie narzeka

      • 0 2

  • Prawda (2)

    Do trójmiasto.pl - gadają bzdury!!! i robią was i nas mieszkańców w ci*la!!! Jasień/Lawendowe Wzgórze od wiosny/lata tego roku samoloty słychać i to bardzo! wcześniej przez 3 lata na pewno nie było takiego hałasu, więc łżą w żywe oczy!! I przepraszam nie jest to do sprawdzenia/zweryfikowania? Dramat.

    • 8 1

    • dokładnie ! wzmożony ruch masakrycznie

      • 3 0

    • mieszkam na Lawendowych i nie słyszę tych samolotów...nie przeszkadzają mi bardziej niż ruch drogowy .

      • 1 0

  • Tusk nie dał rady doprowadzić do bankructwa to wymyślają bujdy o mieszkańcach

    • 3 1

  • słoiki (1)

    nakupowali tanich mieszkań w okolicach lotniska a teraz lament!!!!

    • 9 3

    • Jak Zakoniczyn leży koło lotniska to wygląda na to , że to Ty jesteś SŁÓJ bo topografii ( uwaga trudne słowo ) miasta Gdańska nie znasz :D

      • 0 0

  • Proponuję blokadę niezdowolonych

    Kupcie sobie balony, napompujcie helem i z każdego mieszkania na lince, blokada. Albo położyć się na pasie startowym. Najlepiej wystąpić do sadu o ustanowienie własności na zasadzie 50 m2 mieszkania x 500 m do nieba.

    • 1 1

  • Wizzair są najgorsi (4)

    Dokonują na pełnej mocy silnika zakręt tuż po starcie i lecą 100 m. nad domami Matemblewa i Niedźwiednika. Chyba chcą zaoszczędzić paliwo i mają gdzieś Że powinni dbać o jak najmniejszą uciążliwością dla mieszkańców sąsiadujących z lotniskiem . Czy władze lotniska mogą wpłynąć na Pilotów żeby nie używali pełnych mocy zaraz po starcie?

    • 3 5

    • Dębica (1)

      Nikt , ale to nikt nie kazał ci kupować mieszkania w tych okolicach , przestań narzekać , może kurka jeszcze szum pkm-ki ci przeszkadza ?

      • 1 1

      • Ja się tu urodziłem a mam już 60 lat i teraz myślę raczej muszę się przeprowadzić bo żyć się tak nie da

        • 0 0

    • Kiedy samolot ma używać pełnej mocy, jak nie przy starcie? (1)

      • 0 0

      • Kodeks etyczny Pilotów

        Kodeks etyczny Pilotów mówi o tym że należy wykorzystać minimalnie niezbędną moc silnika a nie pełną piloci Wizz Air niestety nie przestrzegają żadnych kodeksów

        • 1 1

  • Dębica... (4)

    Kur... nikt im nie kazał kupować mieszkań na trasie lotów , to było do przewidzenia że za kilka lat ruch lotniczy wzrośnie i trzeba się pogodzić z hałasem , jak bym był pilotem to na Chełmie spuszczał bym paliwo

    • 3 3

    • plus wylewanie toalet (2)

      • 1 0

      • (1)

        opróżniałbym toalety nad Wiczlinem i nad Morenovą na Morenie

        • 1 0

        • zlecenie przyjęte

          • 1 0

    • głupi jesteś nie o to chodzi

      widziały gały co brały, lotnisko było i będzie, ale nad strefą hałasu można "pasnować" odpowiednio układająć ściażki podejścia, tak że nawet większa liczba samolotów nie przeszkadza, ale jak nikt tego nie pilnuje to lotnisko tudziesz piloci robią co chcą

      • 0 1

  • Bulońska

    Bardzo wkur@%$%ce , niskie częstotliwości, latem to tragedia- w nocy , nad ranem, grzmoty silników. Oszaleć można .

    Właśnie jakiś zasr*niec przeleciał.

    • 2 0

  • wielki przekręt z Obszarem Ograniczonego Użytkowania !!! (1)

    1. nie wiem kto wyznaczał Obszar Ograniczonego Użytkowania, ale przykładowo moja działka nie jest nim oblęta a leży bliżej osi ścieżki startu i lądowania niż inne działki które znalazły się w obrębie strefy SIC! już na logikę jest tu głośniej niż na działkach dalej położonych od osi pasa, zapraszam do mnie na balkon z aparaturą pomiarową!
    2. Ruch lotniczy i hałas będzie rósł i strefa powinna być okresowo "aktualizowana" bo mierzony był średni dobowy hałas, a więcej lotów= więcej hałasu, samo lotnisko chwali się sięgającymi nieba wykresami wzrostu liczby pasażerów
    3. od dłuższego czasu obserwuje samoloty ( głównie wizzair) które startując robią ciasny skręt w prawo (np kier w-wa) - efekt jest taki że zamiast przelecieć i zniknąć " z pola widzenia" taki samolot leci nisko, wolno, w ciasnym skręcie i na pełnej mocy silników, czasami mija sporo czasu zanim zaczynam ponownie słyszeć własny telewizor :P
    4. nigdzie nie znalazłem dokumentów mówiących konkretnie wg jakiej procedury były wykonywane pomiary natężenia hałasu, ktoś spobie pomierzył i jest fajnie, coś mi się wydaje że przyjęto kilka punktów referencyjnych na terenie danej działki ... i gdy akurat te punkty wypadły na podwórku pomiędzy blokami położonymi przy granicy działki to pomiary wychodziły mniejsze bo bloki ekrenują ... a w mieszkaniach od strony lotniska jest głośno jak cholera

    P.S. samolot od PKMki umiem odróżnić gdyby ktoś pytał :P

    • 8 0

    • Czy władze lotniska mogą wpłynąć na Pilotów Wizz Air

      Nikt tak jak ty samoloty nie daje nam się tak we znaki w Matemblewie

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane