• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ruszają konsultacje w sprawie Kolei Metropolitalnej

ms
30 sierpnia 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
aktualizacja: godz. 15:06 (15 września 2010)
Urzędnicy wierzą, że pierwszy odcinek Pomorskiej Kolei Metropolitalnej z Wrzeszcza do Rębiechowa powstanie do 2015 roku. Urzędnicy wierzą, że pierwszy odcinek Pomorskiej Kolei Metropolitalnej z Wrzeszcza do Rębiechowa powstanie do 2015 roku.

Po kilku miesiącach ciszy wokół budowy Kolei Metropolitalnej, coś drgnęło. Urzędnicy rozpoczynają cykl spotkań z mieszkańcami, by dzięki ich podpowiedziom jak najlepiej skomunikować linię z dzielnicami Gdańska.



Planowany przebieg KM na terenie Gdańska. Planowany przebieg KM na terenie Gdańska.
- Chcemy poznać opinie mieszkańców dotyczące lokalizacji przystanków i rozwiązań komunikacyjnych w okolicy, np. parkingów dla aut i rowerów - mówi Krzysztof Rudziński, prezes samorządowej spółki Pomorska Kolej Metropolitalna w rozmowie z Gazetą Wyborczą, która opisuje sprawę.

Spotkania (pierwsze z nich odbędzie się 14 września w Osowej, pozostałe: patrz ramka pod tekstem) są organizowane także dlatego, by zakończyć prace nad raportem środowiskowym opisującym ostateczny przebieg kolei. Jest on niezbędny do realizacji inwestycji.

- Chcemy, by ludzie byli maksymalnie świadomi tego, jak oraz czy zmieni się ich otoczenie. Osoby, których tereny sąsiadują z inwestycją, mają pełne prawo dostępu do informacji, zgłaszania uwag, a zadaniem projektantów jest przedstawienie kilku wariantów inwestycji - zapewnia Rudziński.

Czy i w jaki sposób będziesz głównie korzystać z Kolei Metropolitalnej?

Najnowsze szacunki kosztów budowy PKM mówią o 860 mln zł, z czego 85 proc. miałaby sfinansować Unia Europejska. Decyzję w tej sprawie poznamy na przełomie września i października.

Konsultacje będą dotyczyć odcinka z Wrzeszcza do Rębiechowa, który ma powstać do 2015 roku. Na tej trasie planowane są przystanki:

- Gdańsk Wrzeszcz (przy istniejącej stacji zobacz na mapie Gdańska)

- Gdańsk Abrahama (przy ul. Wita Stwosza zobacz na mapie Gdańska)

- Gdańsk VII Dwór (na wysokości ul. Gomółki zobacz na mapie Gdańska)

- Gdańsk Niedźwiednik (na nasypie przy ul. Słowackiego zobacz na mapie Gdańska w rejonie nieistniejącego wiaduktu kolejowego)

- Gdańsk Rakoczego (zbieg ul. Rakoczego i ul. Dolne Migowo zobacz na mapie Gdańska)

- Gdańsk Myśliwska (w okolicy Wróbla Staw zobacz na mapie Gdańska)

- Gdańsk Kiełpinek (między ul. Szczęśliwą a ul. Sąsiedzką, w pobliżu nieczynnej bazy paliw Orlen zobacz na mapie Gdańska)

- Gdańsk Matarnia (równolegle do Obwodnicy Trójmiasta, naprzeciw Centrum Handlowego Matarnia zobacz na mapie Gdańska, z którym będzie połączony dojściem pieszym - kładka)

- Gdańsk Dolina Krzemowa i Bocznica Petrolot (w pobliżu miejsca odgałęzienia bocznicy od linii nr 235, w rejonie skrzyżowania z ulicą Słowackiego zobacz na mapie Gdańska)

- Gdańsk Port Lotniczy im. Lecha Wałęsy (przy budowanym Terminalu nr 2 zobacz na mapie Gdańska)

- Banino (w trakcie przygotowywania)

- Gdańsk Osowa (na terenie istniejącej stacji zobacz na mapie Gdańska).

Z Osowej do Gdyni pociągi pojadą po zmodernizowanej linii kolejowej. PKP Polskie Linie Kolejowe już otrzymały 117 mln zł z UE na modernizację trasy Gdynia-Kościerzyna, której fragmentem jest odcinek Osowa-Gdynia.

Kolejne spotkania z mieszkańcami w sprawie skomunikowania poszczególnych przystanków gdańskiego przebiegu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej


Banino - 27 września, godz. 18, w sali Remizy Strażackiej,
Osowa - 28 września, godz. 18, w Szkole Podstawowej nr 81, ul. Siedleckiego 14,
Piecki-Migowo - 29 września, godz. 18, w Zespół Kształcenia, Podstawowego i Gimnazjalnego nr 21, ul. Marusarzówny 1,
Wrzeszcz - 30 września, godz. 18, w II LO, ul. Pestalozziego 7/9,
Strzyża - 1 października, godz. 18, aula nr 43 UG, al. Grunwaldzka 238 A (wejście od ul. Chopina)
Niedźwiednik - 4 października, godz. 18, Zespół Szkół im. Św. Jana de la Salle, ul. J. Słowackiego 101
Matarnia - 5 października, godz. 18, SP nr 7, ul. Mjr M. Słabego 6
Firoga - 6 października, godz. 18, w SP nr 82, ul. Radarowa 26
ms

Opinie (147) 7 zablokowanych

  • Po co te pitolenie?

    Budować nie gadać!

    • 84 2

  • URZĘDNICY WIERZĄ (1)

    Wiara i nadzieja matką głupich - wiadomo,wybory się zbliżają to i obiecywać trzeba,a może elektorat to kupi ???

    • 7 2

    • elektorat głupi to kupi

      • 1 1

  • wiara daje siłę

    pozwala góry przenosić... do dwa tysiące którego? zapisałem

    • 3 2

  • (1)

    Ja na przykład zaproponuję: mniej przystanków, bo przy takiej ilości przejazdy będą zbyt długie. Tyle przystanków to może być na liniach tramwajowych czy autobusowych a nie na linii kolejowej mającej łączyć dwa miasta. Przecież z takiego Niedźwiednika nikt nie pójdzie kawał drogi na KM mając pod nosem autobus (i Nową Słowackiego do tego czasu) tylko po to żeby przejechać dwa przystanki (a bilety pewnie będą inne niż te do ZTM). Ja na spotkaniu zaproponuję: mniej przystanków a na każdym wygodne przystanki przesiadkowe do autobusów. Bo KM nie ma być miejską kolejką w Gdańsku, tylko jak sama nazwa wskazuje koleją dla całej aglomeracji.

    • 11 6

    • Przecież ta trasa później będzie kolejowo-tramwajową i będzie jeszcze więcej przystanków, oczywiście tylko dla tramwajów, te wymienione traz sa tylko dla pociągów i moim zdaniem jest ich optymalna ilość (patrz dzisiejsza trasa SKM)

      • 0 0

  • kiełbasa

    Gdańszczanie, jeżeli wybierzecie Budynia, albo kogoś przezeń namaszczonego... będziecie mega frajerami... i tak jesteście, ale nie pogarszajcie sprawy. 10 lat niczego Was nie nauczyło?

    • 14 6

  • Moim zdaniem graniczne wartości, które spowodują że KM będzie konkurencyjna to:
    przystanek przy Auchan w Gdańsku - Gdynia Główna = 45 minut,
    Karwiny - Gdańsk Główny = 45 minut,
    częstotliwość 15 minut.

    Innymi słowy KM musi być lepsza od dojeżdżania autobusem i przesiadania się na SKM dla mieszkańców górnego tarasu albo będzie tylko atrakcją turystyczną.

    • 16 1

  • Kokoszki (4)

    Przez Kokoszki biegną stare tory kolejowe, jest nawet stacja. Plany kolei Metropolitalnej jednak nie obejmują tej części Gdańska, a jest tu równie potrzebna jak na Matarni, Osowej. Dla mnie wyjazd z Kokoszek to jest mordęga i widać włodarze miasta nie zamierzają w tej sprawie nic zrobić. Oby tak dalej...

    • 15 3

    • No ale pamiętaj, że nawet jak nie będzie KM akurat w tej dzielnicy, to dzięki niech ruch na drogach będzie mniejszy a tym samym z Kokoszek też łatwiej dojedziesz. Albo chociaż podjedziesz autobusem do przystanku KM.

      • 7 0

    • Dokładnie...

      Mnie też dziwi, dlaczego pominięto Kokoszki i możliwość połączenia Gdańska z Żukowem i Kartuzami, znacznie krótszego i szybszego niż przez Rębiechowo. A gdyby jeszcze skorzystać z linii w kierunku Pruszcza (linia z Kokoszek łączy się z nią w Starej Pile) i odbudować pod Żukowem rozjazd łączący linię do Kartuz z linią do Kościerzyny, tysiące ludzi dostałyby możliwość szybkiego dotarcia do Wrzeszcza i centrum Gdańska.

      • 3 1

    • Nie masz w pełni racji

      Istnieją trzy warianty przebiegu tej kolei, na pozostałych wykorzystano tory w pobliżu Kokoszek.

      • 0 0

    • Nie omijajcie Kokoszek

      KM omija Kokoszki. Z drugiej stromy włodarze miasta lokują tu przemysł (podobno nowoczesny, np. fabrykę Weyerhaeuser i inne). Dlaczego tereny przemysłowe, będące miejscem zatrudnienia wielu mieszkańców Trójmiasta mają być obsługiwane przez komunikację autobusową, a nie KM, nie potrafię wyjaśnić.
      Może ktoś potrafi?

      • 0 0

  • (3)

    Hahaha, juz 2015!!! Co artykul, to inna data!! Jeszcze niedawno bylo 2013, ktore po cichu zmienilo sie w 2014. A przeciez kolej miala byc na Euro!!

    • 26 3

    • (2)

      a co ma do tego Adamowicz, skoro budowę prowadzi samorząd województwa?

      • 2 4

      • a no ma to on podobno bliokuje

        • 3 0

      • Miasta się dokładają.

        A Gdańsk do tej pory bronił się rękami i nogami bo wywalił prawie całą kasę na ECS, halę, stadion, teatr szekspirowski a na drogi i kolej nie za bardzo starcza

        • 9 0

  • Od dawna powinny być rozpoczęte prace nad odcinkiem łączącym lotnisko (1)

    ze stadionem. Bo nie wyobrażam sobie autobusów z milionami kibiców pokonywających tę trasę. Reszta Kolei, może zaczekać.

    • 12 1

    • NIe martw się o kibiców oni pojada taksówkami

      po 50 EUR za trzaśniecie drzwiami. Tymi Mercami bez kogutów w których siedzą kafary bez szyji.

      • 3 0

  • (1)

    Najlepszy typ pociągu na KM:
    - dwusystemowy albo tylko spalinowy (żeby mogły jeździć wszędzie np w weekendy kiedy ruch w samym mieście mniejszy),
    - jednoczłonowe,
    - dużo drzwi (żeby postój mógł trwać krócej a i ludzie nie robili tłoku tylko przy drzwiach),
    - wyświetlacze z nazwą przystanku (dla 100% pasażerów będą to nowe nieznane widoki więc będą zakręceni),
    - wyraźny napis na składzie przypominający że Trójmiasto wymiata :)

    • 3 4

    • a czemu tylko spalinowy?

      niezelektryfikowana kolej metropolitarna to będzie porażka.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane