• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ruszają remonty kolejek SKM. Za rok co druga na torach będzie już zmodernizowana

Piotr Weltrowski
10 maja 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Zagrożona modernizacja SKM-ek?
Jeden ze zmodernizowanych już wcześniej składów. Jeden ze zmodernizowanych już wcześniej składów.

Pierwsza zmodernizowana SKM-ka wyjedzie na tory w styczniu, kolejne 20 do 10 lipca 2013 roku. W czwartek przewoźnik podpisał w tej sprawie umowę z polsko-czeskim konsorcjum firm Tabor Szynowy Opole i Skoda. Inwestycja pochłonie 129 mln zł.



Czy SKM dobrze robi, rezygnując z przedziałów typu metro?

Koszt zakupu jednej nowej kolejki równa się kosztom modernizacji aż trzech składów, trudno się więc dziwić, że SKM, chcąc podnieść standard przewozów, decyduje się na modernizację pociągów, a nie zakup nowych.

Dziś trójmiejski przewoźnik posiada 64 kolejki. Po 10 lipca 2013 roku, gdy do dyspozycji spółki będą wszystkie oddane teraz do remontu składy, co druga kolejka wyjeżdżająca w trasę będzie już zmodernizowana.

- Wyremontowane zostaną całe pojazdy. W kolejkach pojawią się nowe okna, nowe ławki, nowe kabiny WC dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych, akustyczny i wizualny system informacji pasażerskiej oraz monitoring - wylicza Maciej Lignowski, prezes zarządu PKP SKM w Trójmieście.

Zmodernizowane zostanie też "serce" każdego składu - nowe silniki dostarczy Skoda. Dzięki temu kolejki będą osiągać prędkość do 120 km/h. Znacznie szybciej każda z nich rozpędzi się też na krótkim dystansie. Poza tym, pociągu zużywać będą o 30 proc. energii mniej niż obecnie. Będą też mniej hałaśliwe.

Pierwsze zmodernizowane kolejki na trasę między Gdańskiem a Wejherowem wyjadą już za kilka miesięcy, nie później niż na początku przyszłego roku. Nie będzie w nich przedziałów typu metro, które budziły spore kontrowersje wśród pasażerów.

- Takie przedziały pojawiły się w jednym z wcześniej wyremontowanych składów, nasi pasażerowie nie zaakceptowali jednak tego rozwiązania - mówi Lignowski.

59 proc. kosztów modernizacji kolejek pokryje dotacja unijna. Pozostałe 41 proc. SKM uzyska z emisji obligacji.

Jeszcze kilkanaście miesięcy temu wydawało się, że pierwsze zmodernizowane składy jeździć będą jeszcze przed Euro. Ostatecznie nie udało się jednak wcześniej zamknąć finansowania projektu.

- Żałujemy, że tak się stało, ale świat się ani nie zaczyna, ani nie kończy na Euro. To tylko przystanek. Ważne jest to, że dzięki modernizacji wszystkich nas czeka zmiana jakościowa usług SKM - mówi Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.

Miejsca

Opinie (170) 4 zablokowane

  • chętnie sprawdzę jakość modernizacji tych kolejek:)

    • 4 2

  • Będą jeździły 120 km/h ? (1)

    Nie bardzo rozumiem, na trasie do Słupska EN-57 regularnie klepie 120 km/h.
    To teraz it's not a bug, it's a feature?

    • 4 3

    • 110 km/h

      • 0 0

  • nowe składy a nie remontowane trupy!!!

    • 9 7

  • Niezwyciężony Marszałek Struk własną piersią osłania modernizaję SKM. Watahy pisiorów i bobrze bandy (1)

    odbiją się od piersi Marszałka, niczym grochem o ścianę! Na cześć Marszałka Trzykrotne Koko Koko Koko gościu je spoko. Niech żyją nam!!

    • 3 14

    • g@llux do budy !

      • 1 1

  • Szminkowanie trupa!

    • 15 4

  • Niepełnosprawni (4)

    ciekawi mnie jak przystosują kolejki dla niepełnosprawnych, skoro perony nie są przystosowane do tego?

    • 9 3

    • To prawdopodobnie niepełnosprawni będą musieli przystosować się do wagonów

      • 7 0

    • I stanie się cud, że wstaną ze swoich wózków inwalidzkich i z okrzykiem "Donald!" zajmą miejsca przy oknie.

      Jr. 1, 4

      • 4 0

    • Czasami mam wrażenie... (1)

      ...że nasze społeczeństwo składa się z samych niepełnosprawnych i jednocześnie rowerzystów.

      Przynajmniej po lekturze tutejszych postów.

      • 3 0

      • rowerzysta sobie poradzi

        a niepełnosprawny jak dostanie się na peron, to i do kolejki trafi.

        • 0 0

  • PKP PRL SKM

    A na peronach syf s.rają ludzie i gołębie. W pociągach syf bezdomni nocują. w służbówkach albo impreza picie albo impreza palenie.

    • 10 0

  • 59% inwestycji z dotacji unijnych...

    Gdyby nie ta unia to byśmy się budzili z ręką w nocniku. A po Euro dopiero się obudzimy...

    • 11 1

  • Syf Kiła Mogiła

    Gdzie nowe składy gdzie podnoszenie standardu? Gdzie nowy węzeł Śródmieście? W SKM nic się nie udaje ciągle coś nie wychodzi a jeśli już to po łebkach najtańszym kosztem i jakością...

    • 11 1

  • Prędkość bajeczna lecz nie na trójmiejską infrastrukturę. (4)

    hahahaha dobre " kolejki będą osiągać prędkość do 120 km/h" ciekawe gdzie ? Chyba między Wejherowem a Lęborkiem bo w trójmieście zważając na wieczne remonty i naprawy to pociąg nigdy nie zdoła się tak rozpędzić.

    • 8 0

    • oczywiście, że nie w mieście (2)

      w systemach kolei miejskiej rozpędzanie się powyżej 80 km/h jest nieuzasadnionym ekonomicznie kretynizmem - pociąg w tym czasie pokona około kilometra i tyle samo potrzebuje, żeby się zatrzymać (z hamulcem EM, nie ciernym). Niektóre przystanki są odległe od siebie właśnie o 2-3 kilometry.

      • 0 0

      • (1)

        80 zamiast 70 tki między Orłowem a Kamiennym Potokiem czy Kamiennym Potokiem a Sopotem byłoby uzasadnione plus szybszy rozruch między stacjami i czas przejazdu z Gdańska do Wejherowa można by było obciąć o 20 minut

        • 1 0

        • tam można "ciąć" nieco szybciej, bo są to długie odcinki

          ale np. GG-Stocznia, Wrzeszcz-Zaspa, Zabianka-Oliwa-Przymorze sa naprawdę krótkie, chociaż nie tak krótkie, jak odcinki między przystankami niektórych systemów metra.

          • 0 0

    • To byłaby świetna prędkość dla Sprinterów. Ale czy starczy dla nich miejsca na torach dalekobieżnych?

      Czas, chyba, zbudować dodatkową linię. By Sprinter nie musiał rozpychać się między pociągi dalekobieżne.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane