• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ruszają remonty kolejek SKM. Za rok co druga na torach będzie już zmodernizowana

Piotr Weltrowski
10 maja 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Zagrożona modernizacja SKM-ek?
Jeden ze zmodernizowanych już wcześniej składów. Jeden ze zmodernizowanych już wcześniej składów.

Pierwsza zmodernizowana SKM-ka wyjedzie na tory w styczniu, kolejne 20 do 10 lipca 2013 roku. W czwartek przewoźnik podpisał w tej sprawie umowę z polsko-czeskim konsorcjum firm Tabor Szynowy Opole i Skoda. Inwestycja pochłonie 129 mln zł.



Czy SKM dobrze robi, rezygnując z przedziałów typu metro?

Koszt zakupu jednej nowej kolejki równa się kosztom modernizacji aż trzech składów, trudno się więc dziwić, że SKM, chcąc podnieść standard przewozów, decyduje się na modernizację pociągów, a nie zakup nowych.

Dziś trójmiejski przewoźnik posiada 64 kolejki. Po 10 lipca 2013 roku, gdy do dyspozycji spółki będą wszystkie oddane teraz do remontu składy, co druga kolejka wyjeżdżająca w trasę będzie już zmodernizowana.

- Wyremontowane zostaną całe pojazdy. W kolejkach pojawią się nowe okna, nowe ławki, nowe kabiny WC dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych, akustyczny i wizualny system informacji pasażerskiej oraz monitoring - wylicza Maciej Lignowski, prezes zarządu PKP SKM w Trójmieście.

Zmodernizowane zostanie też "serce" każdego składu - nowe silniki dostarczy Skoda. Dzięki temu kolejki będą osiągać prędkość do 120 km/h. Znacznie szybciej każda z nich rozpędzi się też na krótkim dystansie. Poza tym, pociągu zużywać będą o 30 proc. energii mniej niż obecnie. Będą też mniej hałaśliwe.

Pierwsze zmodernizowane kolejki na trasę między Gdańskiem a Wejherowem wyjadą już za kilka miesięcy, nie później niż na początku przyszłego roku. Nie będzie w nich przedziałów typu metro, które budziły spore kontrowersje wśród pasażerów.

- Takie przedziały pojawiły się w jednym z wcześniej wyremontowanych składów, nasi pasażerowie nie zaakceptowali jednak tego rozwiązania - mówi Lignowski.

59 proc. kosztów modernizacji kolejek pokryje dotacja unijna. Pozostałe 41 proc. SKM uzyska z emisji obligacji.

Jeszcze kilkanaście miesięcy temu wydawało się, że pierwsze zmodernizowane składy jeździć będą jeszcze przed Euro. Ostatecznie nie udało się jednak wcześniej zamknąć finansowania projektu.

- Żałujemy, że tak się stało, ale świat się ani nie zaczyna, ani nie kończy na Euro. To tylko przystanek. Ważne jest to, że dzięki modernizacji wszystkich nas czeka zmiana jakościowa usług SKM - mówi Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.

Miejsca

Opinie (170) 4 zablokowane

  • hahahahahahhahahaha

    a to kur.... dobre modernizacja ehhh na złom ten shit !!!!! kupić nowe które beda na kolejne 60 lat !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! to jest tak samo jak z modernizacją dużego fiata i poloneza !!

    • 6 3

  • SKM (5)

    Zmodernizowane "serca",nowe ławki,nowe WC,nowe okna,nowe ... itd,ale kiedy będzie tak jak przy "modraku"-wejście do wagonu bez wpadania między peron,a wagon.Wjazd wózkiem z dzieckiem,wózkiem inwalidzkim bezproblemowo z peronu do wagonu.
    Dlaczego o tym się nie mówi i nie pisze??????????????????
    Kiedy będzie NORMALNIE I BEZPIECZNIE ??????????????

    • 11 2

    • Są sprawy ważniejsze i mniej ważne. Jeśli zechcesz nie bojkotować pierwszego schodka licząc od podłogi pojazdu, (3)

      odległość do peronu wynosi nędzne 30 cm. Każdy powyżej 4 lat poradzi sobie z tym. Nie rozumiem ludzi, którzy uparli się z niego nie korzystać. Tylko wtedy coś jest w tym zarzucie "pół metra".

      Niepełnosprawny niech czeka w punkcie, gdzie zatrzyma się pierwszy wagon. Kierownik nie odmówi pomocy, bo będzie bał się reakcji. Wózek z dzieckiem zapakuje do pociągu każdy, kto jest bardziej zaradny niż nieprzeciętnie słabo.

      Między Wejherowem "głównym" a Gdańskiem Głównym wszystkie perony są wysokie. Ale już Gdańsk Orunia, Gdańsk Lipce... Schodki muszą być.

      • 3 1

      • No właśnie (2)

        w ramach modernizacji linii do Warszawy od Gdańska do Tczewa przebudowano wszystkie perony na wysokie

        • 0 1

        • Przyznaję, że ostatnio jechałem pociągiem do Pruszcza dwa miechy temu

          Ale jestem pewny, że były niskie. Prawie do poziomu kanalizacji. Tak szybko zdążyli? Muszę to zobaczyć.

          • 0 0

        • nie prawda...

          podwyższone perony, ale nie tak wysokie jak w SKM. Tak więc dalej jest problem, bo nie można wprowadzić jednostek, które będa miały podłogę na wysokości peronu bez dziury, skoro SKM zaglądą do Tczewa, czy Słupska.

          • 0 0

    • Święte słowa.

      Miesiąc temu moja córka popchnięta przez pijanych degeneratów wpadła między peron a kolejkę. Szczęśliwie skończyło się na sinych plecach. Gdyby SKM wywiązywała się ze swojego obowiązku, to wsiadanie i wysiadanie nioe groziłoby śmiercią lub ciężkim kalectwem, a i pijane bydło nie czułoby się bezkarne.

      • 0 0

  • żenada. wszędzie kupuje się nowe, a u nas pakuje się kase w trupy które po pół roku będą wyglądały jak przed remontem

    • 6 4

  • !!!

    Przecież te wyremontowane skmki to jest jakieś nieporozumienie!!! Przecież 4 chłopa jak usiądzie na tych fotelikach (nie "hipsterzy") to podróż na trasie powiedzmy Gd - W-wo to koszmar! W starych składach na tych "skajowych' siedzeniach bylo zdecydowanie więcej miejsca na nogi! Jeszcze zamontują ci grzejnik i śmietnik to już w ogóle jakbyś najlepiej wsiadł bez jednej nogi ;/

    • 6 1

  • Chwilą! Cieszyć się chwilą! Ważne żeby jeździły w miarę regularnie

    o fotelach lotniczych i LCD w oparciach ani mru mru.

    • 1 3

  • Obiecać zawsze można...

    ZA ROK NIE BĘDZIE M.E.

    • 1 1

  • A w co drugiej kolejce tłok smród i zaduch (4)

    I oczywiście drożyzna prawie 1 Euro 2o km w smrodzie.
    Na pierwszoplanowe potrzeby nie ma pieniędzy a areny i stadiony będą niedługo pomnikami głupoty.

    • 6 0

    • Musi być 50 imprez rocznie typu Madonna (1)

      by stadion na siebie zarabiał :) Głupotą było je budować.

      • 1 0

      • Pozapraszać takie gwiazdy można. Pytanie tylko, jak często gotów jesteś sięgnąć do oszczędności

        by kupić bilet? Dwa, trzy razy w roku, uzbieram. Nie więcej.

        • 1 0

    • Nie byłoby, gdyby jednak ludzie przekonali się do kolejek z przewagą miejsc stojących.

      Ilekroć trafię na ten jedyny skład, jestem szczęśliwy. Każdy normalny pojazd w komunikacji bliskobieżnej jest taki.

      • 0 3

    • otwierajmy okna...

      Z moich obserwacji wynika, że zauch bierze się po prostu stąd, że ludziska nie otwierają okien w wagonach, uznając widocznie, że "od smrodu jeszcze nikt nie umarł, a od nadmiaru świeżego pwietrza to i owszem (np. armia Napoleona pod Moskwą).
      Apeluję- otwierajmy okna, to smród i zaduch będzie przynajmniej mniejszy.

      • 5 1

  • 1 nowa kolejka za remont 3 starych! (1)

    Czyli zamiast 64 pseudo-nowych składów, moglibyśmy mieć 60 starych (zakładam że 4 szlag trafi) i z 20 nowych, razem 80 składów... może takiego tłoku by nie było. Bo po co tak szybkie kolejki, skoro i tak nie będą mogły osiągnąć takich prędkości? Po co wyremontowane składy, jak tłok jest taki że wejść nie można?

    • 3 4

    • 64 to jest wszystkich razem.

      A nie pseudo-nowych, czy tez starych.

      Do renowacji idzie zaledwie 21, którym i tak kończyłaby sie tzw. rewizja, więc szlag trafiłby 21 a nie 4. 64 minus 21 równa się 43. Zamiast tych 21 można kupić 7 nowych. Czyli 43 plus 7 równa się 50. A nie 80.

      Czyli zamiast obecnych 64 byłoby 50 jednostek. Już teraz w tych 64 jest tłok, to co działoby się w 50?

      • 3 0

  • SKM na Euro (1)

    youtube.com/watch?v=vzgabAhzDYM

    • 2 1

    • Szok! Że już nie ma w Indiach parowozów.

      A podobno są dla tambylców najekonomiczniejsze...

      • 1 0

  • ta tak jakby staruszce zrobić makijaż joli rutowicz (1)

    • 4 2

    • Te wagony są w połowie okresu eksplatacji.

      Staruszkami będą za jakieś 20 lat. Na całym świecie tabor kolejowy eksploatuje się 40 - 50 lat a trójmiejski tabor ma na karku połowę tego wieku.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane