• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ruszają remonty kolejek SKM. Za rok co druga na torach będzie już zmodernizowana

Piotr Weltrowski
10 maja 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Zagrożona modernizacja SKM-ek?
Jeden ze zmodernizowanych już wcześniej składów. Jeden ze zmodernizowanych już wcześniej składów.

Pierwsza zmodernizowana SKM-ka wyjedzie na tory w styczniu, kolejne 20 do 10 lipca 2013 roku. W czwartek przewoźnik podpisał w tej sprawie umowę z polsko-czeskim konsorcjum firm Tabor Szynowy Opole i Skoda. Inwestycja pochłonie 129 mln zł.



Czy SKM dobrze robi, rezygnując z przedziałów typu metro?

Koszt zakupu jednej nowej kolejki równa się kosztom modernizacji aż trzech składów, trudno się więc dziwić, że SKM, chcąc podnieść standard przewozów, decyduje się na modernizację pociągów, a nie zakup nowych.

Dziś trójmiejski przewoźnik posiada 64 kolejki. Po 10 lipca 2013 roku, gdy do dyspozycji spółki będą wszystkie oddane teraz do remontu składy, co druga kolejka wyjeżdżająca w trasę będzie już zmodernizowana.

- Wyremontowane zostaną całe pojazdy. W kolejkach pojawią się nowe okna, nowe ławki, nowe kabiny WC dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych, akustyczny i wizualny system informacji pasażerskiej oraz monitoring - wylicza Maciej Lignowski, prezes zarządu PKP SKM w Trójmieście.

Zmodernizowane zostanie też "serce" każdego składu - nowe silniki dostarczy Skoda. Dzięki temu kolejki będą osiągać prędkość do 120 km/h. Znacznie szybciej każda z nich rozpędzi się też na krótkim dystansie. Poza tym, pociągu zużywać będą o 30 proc. energii mniej niż obecnie. Będą też mniej hałaśliwe.

Pierwsze zmodernizowane kolejki na trasę między Gdańskiem a Wejherowem wyjadą już za kilka miesięcy, nie później niż na początku przyszłego roku. Nie będzie w nich przedziałów typu metro, które budziły spore kontrowersje wśród pasażerów.

- Takie przedziały pojawiły się w jednym z wcześniej wyremontowanych składów, nasi pasażerowie nie zaakceptowali jednak tego rozwiązania - mówi Lignowski.

59 proc. kosztów modernizacji kolejek pokryje dotacja unijna. Pozostałe 41 proc. SKM uzyska z emisji obligacji.

Jeszcze kilkanaście miesięcy temu wydawało się, że pierwsze zmodernizowane składy jeździć będą jeszcze przed Euro. Ostatecznie nie udało się jednak wcześniej zamknąć finansowania projektu.

- Żałujemy, że tak się stało, ale świat się ani nie zaczyna, ani nie kończy na Euro. To tylko przystanek. Ważne jest to, że dzięki modernizacji wszystkich nas czeka zmiana jakościowa usług SKM - mówi Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.

Miejsca

Opinie (170) 4 zablokowane

  • (2)

    Modernizacje nic nie dadzą. Te składy nie zostały zaprojektowane jako pociągi dla specyfiki SKM. Mają za mało drzwi, napęd nieprzystosowany do szybkiego rozpędzania i ciągłych przystanków. Szkoda kasy, trzeba myśleć skąd brać nowe zamiast reanimowac trupa.

    • 9 3

    • a czytać umi?

      "Zmodernizowane zostanie też "serce" każdego składu - nowe silniki dostarczy Skoda. Dzięki temu kolejki będą osiągać prędkość do 120 km/h. ---> Znacznie szybciej każda z nich rozpędzi się też na krótkim dystansie.

      • 3 1

    • napęd zostanie zmieniony na asynchroniczny z oporowego wreszcie zmienią rozkłady i skróci się czas przejazdu a 120 niech sobie będzie między Rumia a Redą SKMki cisną setką bo to jest linia PLK i jest tam wyższa prędkość i odległość spora bez zatrzymywania

      • 0 0

  • ciekawe komu nie podobały sie składy bez przedziałów (2)

    ????

    • 5 2

    • Mi (1)

      • 2 0

      • Mi tysz.

        • 1 0

  • coz tego ze odswiezone jak dalej gruchoty generujace halas!

    • 5 2

  • ??

    WYREMONTOWANY GRAT TO DALEJ GRAT ... MOŻE WARTO BY ZAKUPIĆ CHOCIAŻ KILKA NOWYCH SKŁADÓW...
    I DOCZEPCIE " ŁĄCZNIKI " MIĘDZY KOLEJKĄ A LINIĄ ELEKTRYCZNĄ, ABY NIE ODPADŁA PRZYPADKIEM....

    TRÓJMIASTO... MORZE REMONTOWANEGO SYFU.... !!

    • 6 4

  • A na Euro będziemy jeździć... (1)

    ...zdezelowanymi szrotami (w 80%). Jak po meczu w takiej SKMce zrobi się awaria, i złamie się, jak wczoraj, pantograf, to dopiero będzie siara na całą Europę. Panowie z SKM - przynajmniej 13 miesięcy za późno !!

    • 7 2

    • Co wy z tym Euro??

      Traktujecie tę imprezę jak nie przymierzając sąd ostateczny.

      • 3 0

  • A czy będą wcinać w fotel przy przyspieszaniu ?

    • 5 0

  • brak klimatyzacji w skm (2)

    szkoda że SKM nie pomyślała, zeby zainstalować klimatyzację w wagonach. W wagonach jest gorąco i śmierdzi potem. Ogrzewanie działa tak, że albo jest bardzo gorąco, albo zimno jak na dworze. W pociągach Kolei Mazowieckich już dawno wymienili pociągi na nowe i jest w nich klimatyzacja. SKM powinno mieć Koleje Mazowieckie za wzór.

    • 15 3

    • (1)

      W tych Zmodernizowanych co teraz jeżdżą ( te jak na zdjęciu ) miały klimatyzacje, ale SKM stwierdziła, że to za drogi wydatek i ją wymontowali ...

      • 3 1

      • Możeci wyjaśnić...

        ...jaki jest sens stosowania klimatyzacji w pomieszczeniu, w którym co 2 minuty otwierają się na oścież drzwi wejściowe? Ile to energii zużyje bez skutku?

        Ludzie nie potrzebują klimatyzacji w SKM - widac to codziennie, wszystkie okna zamknięte, wszystkie wywietrzniki w suficie zamknięte. Ludzie lubią się kisić we własnym smrodzie.

        • 3 3

  • Nie ma się z czego cieszyć, dalej będziemy jeździć szrotami tylko odmalowanymi ..
    Szkoda, że nie ma samolotów z Gdańska do Gdyni i odwrotnie.

    • 2 1

  • ???

    Porażka na całej linii, na złom z tymi złomami a nie odrestaurowywać !!
    Bierzecie przykład z PKP czy o co chodzi ??

    • 5 0

  • PRL PRL !!!

    nic się nie zmieniło, ta sama propaganda sukcesu.

    • 9 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane