• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ruszył przetarg na budowę nowego terminalu w Rębiechowie

Michał Stąporek
8 stycznia 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Lotnisko: prawie 3 mln pasażerów w pół roku
Nowy terminal zaprojektowała polsko-niemiecka pracownia JSK Architekci. Gdy rozstrzygano konkurs architektoniczny latem 2007 r., władze lotniska zapowiedziały, że terminal powstanie w 2009 r. Dziś mówi się o końcu 2011 r. Nowy terminal zaprojektowała polsko-niemiecka pracownia JSK Architekci. Gdy rozstrzygano konkurs architektoniczny latem 2007 r., władze lotniska zapowiedziały, że terminal powstanie w 2009 r. Dziś mówi się o końcu 2011 r.

Ruszył przetarg na budowę drugiego terminalu pasażerskiego w Rębiechowie. Warta od 200 do 300 mln zł inwestycja rozpocznie się latem.



W pierwszym etapie przetargu wybrane zostaną firmy, które później zostaną poproszone o złożenie szczegółowych ofert cenowych. Co będzie oceniane w prekwalifikacjach? - Wiarygodność, doświadczenie, wielkość - wylicza Adam Skonieczny, kierownik działu analiz ekonomicznych i marketingu Portu Lotniczego Gdańsk.

Problem w tym, że w Polsce nie ma wielu firm, które realizowały takie inwestycje. Trudno jest ocenić doświadczenie Budimexu, który budował terminal na Okęciu, ale który w wielkim zamieszaniu musiał opuścić plac budowy po rozwiązaniu kontraktu przez inwestora.

- Nie sądzę, by sprawa warszawskiego kontraktu Budimexu dyskwalifikowała tę firmę w prekwalifikacjach, o ile oczywiście stanie ona do przetargu - zaznacza Adam Skonieczny.

Zainteresowane firmy muszą złożyć swoje dokumenty do 5 lutego. Później spośród nich zostaną wybrane te, które zostaną poproszone o złożenie już szczegółowych ofert cenowych. Zwycięzca, który opracuje projekt wykonawczy i wybuduje terminal zostanie wyłoniony do czerwca 2009 roku.

Do tego czasu gotowe musi być pozwolenie na budowę. - Wciąż go nie ma, ponieważ dopiero w ten czwartek, czyli siedem miesięcy od złożenia wniosku, otrzymaliśmy decyzję środowiskową niezbędną do jego wydania - tłumaczy Adam Skonieczny.

Przypomnijmy: do końca 2011 roku port lotniczy ma zyskać nie tylko nowy terminal wraz z nową płytą postojową dla samolotów, ale także drogę kołowania, stanowiska odladzania samolotów i system odprowadzania opadów. W latach 2011-15 realizowane będzie jeszcze kilka mniejszych inwestycji.

Koszt ich wszystkich szacuje się na 525 mln zł, przy czym sam terminal na od 200 do 300 mln zł. Ta wycena powstała jednak w połowie ub.r. Władze portu mają nadzieję, że w związku ze spowolnieniem gospodarczym, spragnione zamówień firmy budowlane będą gotowe pracować za mniejsze pieniądze, niż wcześniej szacowano.

Nowy terminal będzie w stanie obsłużyć 5 mln pasażerów rocznie, a wraz z istniejącym już terminalem pasażerskim - 7 mln.

Opinie (186) ponad 50 zablokowanych

  • NIECH ROZBUDUJĄ ALE DODATKOWE LOTNISKO (AWARYJNE)POWINNO BYĆ (2)

    !!!!!

    • 0 0

    • NIECH ROZBUDUJĄ ALE DODATKOWE LOTNISKO (AWARYJNE)POWINNO BYĆ (1)

      3Miasto,
      a co z awaryjnym dworcem glownym?
      Moim zdaniem powinien rowniez powstac.
      Co ty na to?

      • 0 0

      • I awaryjny sąsiad dla Gdańska

        kiedy Gdynia już zupełną głupotą stanie

        • 0 0

  • u nas

    dla wlasnej kasy zaczyna sie od konca najwazniejsza jest droga

    • 0 0

  • Nowy terminal?

    A może stary rozbudować lepiej, jeden pas startowy i dwa terminale? to jak by krzak róży pakować do wazonika na stokrotki... Lotnisko rozbudować a terminal zmodernizować...

    • 0 0

  • znowu Budimex?
    o rany.

    • 0 0

  • Fajny ale po co tam, jak tam ciagle mgly :D

    • 0 0

  • Cieszcie się półgłówki wielkomiejskie (2)

    Parafrazując tekst z "Misia": To będzie terminal na miarę waszej ...głupoty.
    525 mln zł na rozbudowę portu lotniczego, które jak szacuje się wg najnowszych danych IATA będzie obsługiwać gołębie pocztowe i bociany odlatujące na zimę. Pogratulować!
    Dzisiaj (2007) przy maksymalnym obciążeniu terminal ma około 30% rezerwę przepustowości.
    Port Lotniczy w Babich Dołoach może powstać za 150 mln zł i przejąć ewentualny niedobór przepustowości Rębiechowa. O ile w najbliższych 10 latach do tego dojdzie.
    Ale nie. Pan Marszałek musi sobie postawić pomnik za 525 mln zł. I dołoży do tego interesu brakujące już dzisiaj 50 mln. Zgadnijcie z czego misiaczki? Ja obstawiam na kolej metropolitalną, której projekt w związku z przesunięciem środków wyląduje w koszu.
    To będzie drugi (po likwidacji w miarę dogodnego dojazdu z Kaszub do Gdańska) strzał w lokalne społeczności otaczające aglomerację, o pardon - metropolię.
    Dla widzimisię presesia M. i jego manii wielkości "letką renką" wywalamy 375 mln zł.
    Pamiętajcie, Kaszub nierychliwy ale pamiętliwy.

    • 0 0

    • Prezio napisał kiedyś... (1)

      ... w swojej Trybunie Ludu (wydawnictwo na papierze kredowym full color rozdawane za darmo w terminalu podróżnym), że w jego ocenie to on nie widzi żadnego problemu w likwidacji Słowackiego za lotniskiem. Niestety nie zacytuję bo nie mam tego pod ręką...

      Niech budują co chcą i za ile chcą, ale nie kosztem dróg publicznych! Jak brakuje kasy na terminal to niech ograniczą skalę inwestycji (prognozy ruchu dla GDN nie są w tej chwili rewelacyjne).

      Ale jest jakiś cień szansy:
      xhttp://www.zukowo.net/index.cgi?action=01show&idn=365&kind=1

      Z tego co mówi się na spotkaniach społecznych związanych z budową S6 (Trasą Kaszubską) to wyjdzie nie z Matarni, tylko z Renku. A to przesądza o konieczności odtworzenia Słowackiego (dla wszystkich - tych co jadą na lotnisko też).

      • 0 0

      • Przeczytałem ten tekst

        xhttp://www.zukowo.net/index.cgi?action=01show&idn=365&kind=1

        I uwzględniając skrótowość dziennikarki, to typowe pitolenie na przeczekanie. Prezio zadeklarował, marszałek dał wymijającą odpowiedź, dodatkowo podpierając się perspektywą Trasy Lęborskiej.
        Co będzie moim skromym kassandrowym zdaniem?
        Gówno będzie. Zrobią to co już robią. Najniższym kosztem remont Nowatorów-Budowlanych ze skrzyżowaniem ze światłami (korki murowane). I żaden priorytet tu nie pomoże. Kto jeździ drogą nr 20 wie co już dzieje się w Miszewie. Miszewie dla przypomnienia. Rozwiązaniem byłaby czteropasmówka Nowatrorów-Budowlanych z dwupasmowym rondem zamiast skrzyżowania - polecam popatrzeć jak takie rozwiązania funkcjonują w Polsce. Ale to kosztuje.
        Więc będą korki (mieszkańcom Gdańska przypominam, że też będą dostawać k.....cy jak będą na weekendy wyjeżdżać do swoich dacz tudzież nad jeziorka moczyć wielkomiejskie dupska i będą stać w kolejnym korku. I to samo będzie z powrotem w niedzielę i koniec sezonu. O zdarzeniach losowych i remontach (polska specialność - remont w dwa miesiące po zakończeniu inwestycji), które rozpieprzą całą koordynację świateł z natężeniem ruchu też warto wspomnieć. A alternatywnego połączenie nie budiet ladies and gentelmen.
        Jak podniesie się larum, to wadzuchna rzeknie, że konieczne jest wobec tego budowa Trasy Lęborskiej już, natychmiast i pierdynką taki jej przebieg, że znowu okolicznych mieszkańców trafi szlag.

        • 0 0

  • Wrescie rozbudowa

    Jaka jest koordynacja z innymi pracami prosze o informacje DLA ZAINTERESOWANYCH miejscowosc wktorej jest PORT LOTNICZY nazywa sie FIROGA Rebiechowo jest dalej i nalezy do GMINY ZUKOWA

    • 0 0

  • Oj bombardier

    Wiesz problem jest tylko takin że gdynia nie ma nic. O jakich drogach dojazdowych do Babich Doło mówisz. chyba o wertepach. jesli Gdańsk przepuści 7 mln pasażerów to po co pakowac kase w drugie lotnisko. nie jestesmy metropolia europejską z kilkoma milionami mieszkanców. Poza tym krzyczycie jaka to gdynia mocna. pokaż mi chociaz jeden hotel z prawdziwego zdarzenia w tym mieście. to po prostu wstyd, że w środku miasta stoi coś takiego jak Hotel Gdynia!!!!! Co chcecie pokazać p-rzylatującym do Was pasażerom> Juz mocno przestarzałą Świętojańską??? macie w ogólew jakies centrum handlowe z prawdziwego zdarzenia. Chłopie gdynia zdziadziała. A wiesz dlaczego? Bo zamiast budować, gadacie jacy to mocni jesteście> Propaganda i propaganda. poczytaj posty mieszkańców Gdyni. Są prawdziwe. Nie macie już żadnej sensownej firmy, ktora ma u was siedzibę. A może cos dla turystów. Oceanarium? Moze tak ale trzeba by zbudowac nowe. Gdynia się cofa i widac to gołym okiem. nie mam z tego żadnej satysfakcji bo to fajne miasto, ale trzeba wam nowej polityki. pan Prezydent musi przestac się dąsac na Adamowicza i Karnowskiego. trzeba przyciągać wspólne inwestycje, trzeba działać razem> Jesteście za mali i za biedni żeby funkcjonowac oddzielnie. Spójrzcie wreszcie prawdzie w oczy!!!

    • 0 0

  • Po co spory między wami? (3)

    Jeśli są konstruktywne i wysuwają ekonomiczno-gospodarskie wnioski, które są następnie sprawdzane, badane i poddawane symulacji celem podjęcia mądrej decyzji. Jeśli chodzi o natomiast o Rebiechowo to wszyscy wiemy, że możemy sobie wołać na puszczy, ponieważ jest to decyzja politycznie arbitralna i każdy głos rozsądku tu nic nie zmieni. Takie czasy, tacy ludzie, ta.....
    A na dodatek kto przekrzyczy kibiców Lechii, których sponsorem jest Rębiechowo a do tego rozbudowa tego źle zorganizowanego portu lotniczego spowoduje większe dotacje dla klubu. Ja nawet rozumie piszących tu kibiców, którzy "dostali polecenie" normalni nawet średnio inteligentni ludzie widzą jakie argumenty podnoszą:)) Pamiętajcie, także że podstawowym źródłem dochodów mediów jest tworzenie takich niesnasek, ponieważ zwiększa to "czytelność czy oglądalność,..." które przekładają się następnie na reklamę. Firmy PR w wiekszości są własnością agencji reklamowych, tak więc te same kompanie, które produkują reklamy warte tyle pieniędzy wybierają przekazy, które znajdą się w serwisach informacyjnych, dbają o dobre stosunki z dziennikarzami i kontrolują dostęp reporterów do dyrektorów i przedsiębiorstw, które reprezentują. Więc powiedzcie mi, któż może lepiej manipulować mediami niż byli reporterzy i obecni redaktorzy zazwyczaj zatrudnieni na stanowiskach rzeczników?
    Zapytajcie ile Lotnisko Rębiechowo takich zatrudnia oficjalnie i nieoficjalnie, ile sponsoruje za reklamę??
    Nawet ludzie z BAnina i okolic, przejezdnych z Żukowa,.. którzy żyli tam z dziada pradziada a ich grunty leżą bowiem w miejscu określanym przez plan zagospodarowania przestrzennego jako "strefa równowagi ekologicznej", już wiemy, że tę równowagę stracą bo przylegają z jednej strony do potężnego sąsiada, a z drugiej do ew. Trasy KAszubskiej i zabudowanego przemysłem kiedyś pięknego terenu - jednej z najlepiej zachowanych zarówno pod względem ekologicznych jak i społecznym miejscowości, najgorszym jest to, że całodobowy hałas zniszczy nie tylko przyrode, ale i silne dotychczasowe więzi sąsiedzkie. Posiadające takie walory, a do tego położone w parę minut - mające wygodne połączenia do Gdańska i KAszub.
    Tereny te obecnie staną się zawiścią dla mieszkańców i dla wszelkiej maści tak zwanych developerów i powiązanych z nimi lobbydtów i architektów, których interesy rozwijają się co raz gorzej więc "muszą gdzieś sobie odbić".

    Czym może wobec tak silnego lobbingu a nawet pewnego rodzaju mobbingu medialnego przeciwstawić się obywatelska Gdynia w regionie gdzie zwykły zdrowy rozsądek bowiem nie popełnia tylu błędów, co połowiczna uczoność wypowiadających się tu eXpertów od lotnictwa jak np.p.Adamowicz (przyp.TVG).

    Do tego gdyński rozsądek przysparza temu miastu tylko męczenników równie dobrze jak wspaniała wyobraźnia miasta z marzeń. Gdynianie są zdeterminowani, bo wiedzą, że wszystko przemawia za rozbudową właśnie lotniska BD i nigdy nie opuści on swych zwolenników, i czym więcej szumu medialnego i kłamstwa wokół, nasza wyobraźnia poparta stosownymi badaniami i opracowaniami pozostaje na swoim wierna, że tyllko rozbudowa już istniejącego od wojny (a przed wojną dla regionu w Rumi) największego(prawie 4x większego, i najlepiej położonego niż gdańskie ), wyposażonego obecnie w najnowsze urządzenia naprowadzające, (o których Gdańsk może pomarzyć) jest pod każdym względem zasadne.

    No, ale na układy widać nie ma rady!!

    • 0 0

    • Widze że w gdyni sklep z dopalczami (1)

      jest blisko um.
      Po wydział propagandy generuje swój belkot od rana.

      • 0 0

      • Gdynia, jak zwykle pierwsza zaczeła walke z dopalaczami

        Wszyscy normalnie myślący nie mają wątpliwości, że Wasze decyzjie odnośnie wydawania tyle pieniędzy na źle zarządzanego Rębiechowa wydawane są chyba pod wpływem dopalaczy działają jak narkotyki. Może gdyby Gdańsk zaczął z nimi walkę wtedy jak Gdynia i mimo "takich powiązań z Władcami Polski"to ich sprzedaż nie byłaby legalna, choć żaden z ich składników nie jest zabroniony polskim prawem.

        A może będzie na co ZWALIĆ zle wydane pieniądze:)))

        W Gdańsku nie możecie zrozumieć, że może cos być z inicjatywy (normalnej)OBYWATELSKIEJ(Gdyni)??
        I to jest problem.
        Nie byłoby tyle wpisów ZA(Rębiechowem) gdyby nie odpowiedni SPONSORING:)):))) no i LOBBING!!!

        • 0 0

    • Już powstało w ub.roku pierwsze stowarzyszenie Przejrzystość i Samorządność

      co prawda w W-wie, więc mamy nadzieje, że będzie publikować rozliczenia radnych z pracy oraz raporty o skutkach decyzji gospodarczych rad i urzędników różnych szczebli oraz powiązanych z nimi spółek zależnych jak Rębiechowo. Jeden z pierwszych raportów ma dotyczyć m.in. tego, ile kosztuje mieszkańców stołeczna władza:))
      Tylko kiedy w GDAŃSKU???

      • 0 0

  • Brawo, brawo, brawo!

    Wkońcu ktoś pomyślał!

    GO GDAŃSK!!! Dobrze, że się nie oglądamy na zakompleksioną Gdynię i robimy swoje.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane