• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ruszyła budowa przejścia przy dworcu

Maciej Korolczuk
30 lipca 2024, godz. 11:00 
Opinie (215)

We wtorek rano rozpoczęła się budowa naziemnego przejścia przy dworcu Gdańsk GłównyMapka. Oprócz nowego udogodnienia dla pieszych nowy przejazd przez Podwale Grodzkie zyskają też rowerzyści, a z dłuższych i wygodniejszych peronów będą korzystać pasażerowie komunikacji miejskiej. Koszt inwestycji to 12 mln zł.



Budowa nowego przejścia ma potrwać cztery miesiące i na dobre odczarować przestrzeń przed dworcem, którą dziś przecinają dwie szerokopasmowe nitki Podwala Grodzkiego.

Naziemne przejście nie tylko ułatwi dostęp do peronów tramwajowych, ale ma być też impulsem dla rozwoju ul. Elżbietańskiej i Garncarskiej.

Pierwsza z nich została wyremontowana w 2020 r. Wkrótce tętnić życiem ma też Garncarska. Miasto wykonało tam już pierwszy krok wspólnie ze spółką MTG, wskrzeszając dawnego Rudego Kota.

Zobacz Kota! Tak wygląda dawny Rudy Kot po remoncie Zobacz Kota! Tak wygląda dawny Rudy Kot po remoncie

  • Budowa przejścia ruszyła we wtorek 30 lipca.
  • Budowa przejścia ruszyła we wtorek 30 lipca.
  • Budowa przejścia ruszyła we wtorek 30 lipca.
  • Budowa przejścia ruszyła we wtorek 30 lipca.
Sama budowa rozpoczęła się we wtorek rano. W pierwszym etapie drobne utrudnienia spodziewane są na lewym pasie w kierunku Zieleniaka. Przejazd w tym miejscu został zwężony z trzech do dwóch pasów.

W drugim, który rozpocznie się na przełomie sierpnia i września, z trzech do dwóch pasów zostanie zwężona jezdnia w kierunku Bramy Wyżynnej. Na czas robót, na buspasie w kierunku Huciska, zostanie dopuszczony ruch zwykłych samochodów.

Koszt budowy przejścia z przejazdem rowerowym, montażu sygnalizacji świetlnej oraz wydłużenia przystanków i budową nowych wiat wyniesie 12 mln zł.

W I etapie zwężono do dwóch pasów przejazd w kierunku Zieleniaka. W I etapie zwężono do dwóch pasów przejazd w kierunku Zieleniaka.

Miejsca

Opinie (215)

  • Powiem ktoś pójść siedzieć za ten pomysł (19)

    • 42 22

    • Do rozliczenia pomysłodawca tej kpiny (3)

      • 12 9

      • rozliczeniu służą wybory nieuku (2)

        • 7 7

        • Ja tobie nie ubliżam prostaku

          • 4 5

        • Nieuk to cię chyba splodził.

          • 1 2

    • (1)

      I pewnie pójdzie.
      Na fotel prezydenta Gdańska na kolejną kadencję.

      • 8 1

      • Józef Bąk juz jest dyrektorem wiec mozliwe ze niedługo zostanie ale vice prezydentem

        • 3 0

    • (3)

      Będziemy to wszystko pamiętać przy urnie wyborczej

      • 7 2

      • (1)

        Oczywiście. Będę wspominał z wdzięcznością, że nie muszę już chodzić jak szczur tunelami.

        • 7 7

        • Tunel ?

          Dla ciebie się nie należy,powinneś kanałami chodzić .

          • 3 2

      • akurat to samo mówiłes przed wyborami one juz były teraz 5 lat niszczenia miasta

        • 3 2

    • Jak głosujeta tak mata (4)

      • 2 2

      • I jesteśmy z efektu bardzo zadowoleni. (3)

        A że jakiś turysta postoi dłużej w korku? Jest to poświęcenie na które jestem gotów.

        • 5 4

        • Turysta będzie stał w korku w aucie. (2)

          • 2 1

          • Turysta ma czas. (1)

            • 4 1

            • Niby tak

              Niech stoją w korkach.

              • 3 1

    • Każdy mówi po co ?

      A oni swoje z naszych podatków,czas zmienić tę władzę.

      • 1 0

    • Wystarczy, że ty siedzisz i nie potrafisz (2)

      wyjść ze swego szrota. Kompletny brak empatii i zrozumienia pieszych, a zwłaszcza osób starszych i inwalidów, którym bynajmniej wiecznie popsute windy nie pomagają do zejścia w podziemia, które zwykle są domeną szczurów, a nie ludzi.

      • 1 3

      • (1)

        Ta co z tego że nieopodal w obu kierunkach są przejścia dla pieszych. Wincyj Dej wincyj bo starsi i niepełnosprawni. Dej Dej dej

        • 1 0

        • Ta, co z tego że obok jest obwodnica. Kierowcy muszą przejechać przez miasto.

          Wincyj Dej wincyj bo starsi i niepełnosprawni. Dej Dej dej

          • 0 1

  • Wspaniale (19)

    Tyle lat na to czekałem!
    Wreszcie ta okolica się zaczyna cywilizować.

    • 26 39

    • (17)

      Czym się podniecasz że będziesz stał w smrodzie spalin na przejściu a przechodząc na jedną ze stron będziesz widział fantastyczny budynek kina krewetki

      • 7 9

      • (16)

        Spokojnie. Za kilka lat wejdzie SCT a potem zakaz samochodów spalinowych i smród się wreszcie skończy.

        • 10 6

        • (7)

          Chyba że podniesie się strajk kierowców

          • 3 5

          • Śnij dalej xD

            • 2 4

          • Po poparciu, a właściwie braku poparcia, dla prosamochodowych aktywistów w ostatnich wyborach samorządowych

            wnoszę, że nic takiego nigdy nie nastąpi ponieważ osoby identyfikujące się jako kierowcy, i przez pryzmat tej identyfikacji dokonują wyborów życiowych, stanowią marginalną część społeczeństwa. :)

            • 3 2

          • I co zrobią? Zablokują drogi? xD (4)

            • 7 1

            • (1)

              Poproszą rolników o pomoc.
              To będzie najbardziej niespodziewany sojusz w historii protestów w Polsce :D

              • 3 1

              • To by było coś

                • 1 0

            • (1)

              Poblokują tory żebyś nie mógł nigdzie dojechać XD

              • 2 0

              • Czyli nic się nie zmieni :D

                • 0 1

        • A elektryki to prąd biorą z powietrza ? (7)

          • 4 1

          • (6)

            Wszystko jedno skąd biorą, ważne, że nie smrodzą w mieście!!!
            Ale tak, biorąc pod uwagę, że większość właścicieli ma PV na dachu, to można powiedzieć, że elektryki biorą prąd z powietrza.

            • 4 3

            • (5)

              No tak, dla rodzimych "ekologów" czyściutkie powietrze w mieście ważniejsze od rzeczywistości.
              Poczytaj sobie jak pozyskiwanie kobaltu do tych waszych elektryków (z których wszyscy już się wycofują i ładują grube miliardy w rozwój spalinówek) gruntownie niszczy środowisko.
              No ale to w Afryce to masz to w nosie prawda?
              Poczytaj sobie o tym co się robi z komponentami samochodów elektrycznych po ich eksploatacji. Inaczej niż w spalinówkach tutaj nie ma recyklingu, komponenty wywozi się za ocean gdzie powodują nieodwracalne skażenie środowiska, na zawsze.
              No ale to w Afryce i Azji Południowo-Wschodniej to masz to w nosie prawda?
              Poczytaj o procesie tworzenia komponentów do samochodów elektrycznych, absolutna większość pochodzi z Chin gdzie wytwarzają je... dosłownie niewolnicy pochodzenia Ujgurskiego, pracujący w obozach koncentracyjnych.
              No ale to w Chinach więc masz to w nosie prawda?
              Może wiatraki? Wiesz co robi się z piórami turbin wiatrowych po ich wyeksploatowaniu? Oj nie nie, nie ma recyklingu. Dosłownie zakopuje je się w ziemi gdyż po prostu nie da się z nimi zrobić nic innego. I te pióra powodują skażenie środowiska, w tym wód gruntowych które pijemy, gdyż są pełne toksycznych chemikaliów - tak toksyczne, że ekipy pracujące na nich muszą dosłownie pracować w pełnej odzieży ochronnej - tej samej, którą stosuje się w laboratoriach z bronią biologiczną bądź w miejscach skażenia nuklearnego.

              Tak wygląda naprawdę ta wasza "ekologia". Ale już od dawna było wiadomo, że wy "ekolodzy" nie macie kompletnie żadnego pojęcia o rzeczywistości.

              • 5 3

              • Nawet mi się nie chce komentować tych twoich bredni.
                Wiadomo, że przemysł wydobycia ropy taki czysty, nigdzie nie zabijali ludzi, nigdzie nie skazili środowiska, żaden tankowiec nigdy się nie rozkraczył na morzu a choroby płuc od NOx i ocieplenie klimatu to tylko chińskia propaganda.
                Idź proszę być głupi gdzie indziej.

                • 3 3

              • (1)

                Po pierwsze, kobalt jest odpadem przy wydobywaniu miedzi.
                Tej miedzi, której tony zużywa produkcja spalinówek.

                Po drugie nie przetwarza się baterii z samochodów elektrycznych, bo nie ma takiej potrzeby. Idą do ponownego użycia w całości. Bardziej ekologicznie się nie da.

                Jeszcze jakieś pytania?

                • 3 4

              • Tak po prawdzie to cześć baterii się przetwarza np. te uszkodzone, ale to rzeczywiście bardzo mały odsetek.
                Więc ludzie, którzy nie mają pojęcia o temacie, krzyczą np. że tylko kilka procent baterii podlega recyklingowi a potem sobie do tego wymyślają, że pewnie reszta leży na wysypiskach :) Tymczasem tak jak piszesz, to są na tyle cenne produkty, że natychmiast zostają zagospodarowane w magazynach energii, na baterie "posamochodowe" jest spory popyt.
                Natomiast te, co trafią do recyklingu są recyklowane w 95-99%.
                Ja bym bardzo chciał, żeby recykling wszytkiego tak wyglądał jak baterii Li-ion.

                • 2 4

              • Łopaty turbin wiatrowych robi się z włókna szklanego.

                A dlaczego odzież ochronna jest wymagana, wie każdy kto kiedykolwiek miał w ręku watę szklaną.

                • 3 1

              • Fact check:

                Tak, istnieją różne metody recyklingu łopat turbin wiatrowych, choć proces ten jest wyzwaniem ze względu na materiały kompozytowe używane do ich produkcji. Oto kilka metod recyklingu łopat turbin wiatrowych:

                1. **Mechaniczne rozdrabnianie**: Łopaty są rozdrabniane na małe kawałki, które następnie mogą być wykorzystywane jako wypełniacze w różnych produktach budowlanych, takich jak cement czy asfalt. To podejście jest stosunkowo proste, ale może prowadzić do uwalniania włókien i pyłów, które mogą być szkodliwe.

                2. **Termiczne przetwarzanie**: Proces ten obejmuje spalanie lub pirolizę (rozpad termiczny w wysokiej temperaturze bez obecności tlenu) w celu oddzielenia włókien od matrycy polimerowej. Włókna mogą być ponownie używane, a energia uzyskana z procesu spalania może być wykorzystana. Jednakże, proces ten może prowadzić do emisji szkodliwych substancji chemicznych.

                3. **Chemiczne przetwarzanie**: W tej metodzie używa się chemikaliów do rozpuszczenia matrycy polimerowej, pozostawiając nietknięte włókna. Włókna te mogą być ponownie wykorzystane do produkcji nowych materiałów kompozytowych. Metoda ta może być kosztowna i wymaga zaawansowanych technologii oraz bezpiecznego zarządzania chemikaliami.

                4. **Zastosowanie w innych branżach**: Zużyte łopaty mogą być przetwarzane i wykorzystywane w innych branżach, np. jako elementy konstrukcyjne w infrastrukturze, takie jak mosty dla pieszych, bariery dźwiękochłonne czy konstrukcje architektoniczne.

                5. **Recykling poprzez co-processing w przemyśle cementowym**: Łopaty turbin wiatrowych mogą być współspalane w piecach cementowych, co pozwala na odzyskanie energii i materiałów. Włókna szklane i inne składniki łopat mogą zastąpić surowce potrzebne do produkcji cementu, zmniejszając w ten sposób zapotrzebowanie na nowe materiały.

                I w USA już są firmy, które to robią

                Nie mówiąc już o tym, że alternatywaww postaci elektrowni węglowej jest czysta, bezpieczna dla środowiska i nie powoduje żadnych skażeń, prawda? xD
                A jutrzejszy protest w Nowym Porcie to tylko przypadek.

                • 2 1

    • Cywilizować ?

      Co to znaczy ?

      • 0 0

  • (6)

    dlaczego w rozważaniach na temat opłacalności tych przejść nikt nie pamięta o rowerzystach ? Wnoszenie MEVO po schodach jest nierealne. Przejście skróci podróż mevo na SKMkę o dobre 2 minuty!

    • 29 31

    • Mevo won z miasta (3)

      • 12 12

      • 14 462 użytkowników roweru mevo z wczoraj się z robą nie zgadza (2)

        • 8 6

        • (1)

          Łał, MEVOwcy stanowią aż... 0,02% mieszkańców.
          Doprawdy, powinniśmy przeorganizować działanie całego miasta pod tak liczną grupę xD

          • 3 1

          • "Proszę pani, po co mi matematyka"?

            2%, nie 0.02%.

            • 2 1

    • (1)

      Ty, ale Mevo nie jeździ się po przejściach dla pieszych...

      • 4 0

      • rozumiem, że ty, jak jedziesz przez miasto rowerem, to porzucasz go na pierwszym skrzyżowaniu z ulicą..?

        • 3 2

  • Torowiska powinny byc zamienione na buspasy a nie zabieranie ulic kierowcom!!Ale Gdańska władza wpadla na doskonały pomysł (5)

    razem z wybitnymi specjalistami jak Józef Bak by jeszce wieksze koszty trmawjów zwiekszyc i torowiska zazielenic :) By byly bardziej awaryjne

    • 18 18

    • Ile ulic zabrano kierowcom pod buspasy?

      • 3 4

    • kierowcy niech najpierw zacznę płacić podatki! (3)

      wszystko mają na krzywy r**, a do roszczeń to pierwsi

      • 5 2

      • (1)

        Przepraszam, popełnił pan błąd w powyższym stwierdzeniu.
        Nie "kierowcy" zaś rowerzyści. Zero wymagań, zero odpowiedzialności, nic nie łożą na ich wszystkie udogodnienia. Mogliby chociaż przepisy znać ale nieznajomość prawa wśród cyklistów jest już legendarna.

        • 2 0

        • Właśnie wyglądam przez okno na Grunwaldzką.

          Rowerzyści jadą zgodnie z prawem, a kierowcy zasuwają 30km/h ponad limit.

          Kto tu nie zna przepisów?

          • 1 1

      • Ale przecież płacą podatki... Na drogi na które nikt inny nie ma wstępu.

        • 0 0

  • Kolejny paraliz (3)

    Komunikacja tylko rydwanem lub pieszo bo miasto nieprzejezdne

    • 43 15

    • (2)

      centrum jest nieprzejezdne od dobrych paru lat, jak codziennie korki od zieleniaka do bramy wyżynnej przez dokładanie kolejnych świateł, zamiast pójść w drugą stronę i upłynnić ruch żeby samochody szybko przejeżdżały przez centrum, a tak wysiada taki turysta na dworcu i widzi na wprost dzień w dzień stojące wszystkie pasy

      • 7 4

      • Treaz przynajmniej będzie mógł przejść przez ulicę jak człowiek.

        • 10 4

      • Korki są na Hucisku bo tam nie da się już więcej potoków ruchu wepchać.

        Cztery kierunki samochodami, trzy kierunki tramwajami i bardzo duże potoki pieszych.
        Chciałoby się prawoskręt dla tramwajów dorobić , to by ciut pomogło, ale nie ma gdzie!
        Tam przepustowość liczona w pojazdach już dawno jest wyczerpana. Za to przepustowość liczona w ludziach ma jeszcze rezerwę, o ile więcej osób będzie skłonna wsiąść na rower i do tramwaju i temu służy m.in. budowa przejść dla pieszych!

        Kierowcy powinni w końcu zrozumieć, że ułatwienia dla pieszych i rowerzystów służą także im samym!

        • 7 0

  • (2)

    Totalny bezsens! Wydawanie pieniędzy na siłę. To przejście nie jest tam potrzebne.

    • 55 19

    • Oj nie znasz się, zaraz ruszy płatna promocja, jak to piesi stoją w korkach (1)

      elity chcą nas wywłaszczyć z aut, więc nic dziwnego, że przygotowuje się już pod to infrastrukturę a same auta będą coraz droższe i trudniej dostępne - w końcu będzie tak jak w Singapurze gdzie pozwolenie na użytkowanie auta będzie sprzedawane na aukcji - tak aby tylko elity miały auto :)

      • 5 5

      • Dalej powtarzaj tą propagandę.

        W końcu owieczki nawet nie mogą pomyśleć o uwolnieniu się od haraczu płaconego koncernom paliwowym, kiedy chcą się przemieścić gdziekolwiek.

        Singapur ma średnio jeden samochód na rodzinę. I tak dużo biorąc pod uwagę świetnie działające metro.

        • 4 2

  • Mieszkańcy mówią NIE, władza ma ich .. w (7)

    dyktatura i działanie na szkodę miasta.

    • 65 21

    • Mieszkańcy to więcej niż tylko ty

      • 17 9

    • (3)

      Jestem mieszkańcem Gdańska i mówię głośne tak!

      • 16 15

      • (2)

        Waszysz głosów na tak jest mniej niż na nie. Widziałeś ankiety?

        • 4 9

        • Na tak są mieszkańcy Gdańska i na szczęście tylko my tu możemy głosować :)

          • 7 0

        • myślę, że następne wybory prezydenckie krajowe

          trzeba przeprowadzić wobec tego na stronie trojmiasto.pl :D skoro to jest takie miarodajne

          • 1 0

    • A ja mówię TAK!

      • 12 4

    • Mieszkańcy Pruszcza się nie liczą.

      • 4 4

  • (5)

    Miasto betonu festynów i przejść naziemnych nad przejściami podziemnymi

    • 48 9

    • w tym miejscu nie ma tunelu, jest 300 metrów dalej (2)

      • 4 6

      • 300 metrów powiadasz ...

        tyle to może być jak się będziesz chciał tunelem dostać na drugą stronę z miejsca w którym teraz budują przejście

        • 1 0

      • Nie 300, tylko 110, max.

        • 1 0

    • Przeprowadz sie

      Do Gdyni ;)

      • 0 0

    • Czekaj, czy to nie Wy czasem ciągle jęczycie o wiadukt na AK nad naziemnym skrzyżowaniem?

      • 1 0

  • (1)

    Tyle kasy przepalone w piecu a zaraz będzie płacz ,że kasa pusta. Jakby policzyć ile już kasy poszło na przejścia gdzie są tunele to ładny nowy tabor byłby w gdańskiej komunikacji.

    • 36 16

    • ja myślę, że jakby poszło na jakiś lewoskręt, albo rondo

      to by były fanfary :D no i oczywiście przejście nic nie zmieni na Elżbietańskiej, łe łę łe, mazgaje w korkach wszystko na nie.

      Też dziś stałem w korku przed dworcem. Na Hucisku było czerwone. No i co? Mają zbudować estakadę, żeby auta poruszały się bezpokolizyjnie? I tramwaje też? Stoicie w korkach, bo odpychacie je swoimi autami. Sam musiałem dziś jechać pierwszy raz od tygodnia i to jest chore, że ludzie tak żyją, codziennie w aucie.

      • 8 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane