• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rząd rozpocznie negocjacje z GTC w sprawie autostrady A1

Mikołaj Chrzan
22 stycznia 2008 (artykuł sprzed 16 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowy odcinek autostrady A1 w centrum Polski

Jest przełom w sporze na temat autostrady A1 między Grudziądzem a Toruniem. Ministerstwo Infrastruktury rozpocznie wkrótce negocjacje ze spółką Gdańsk Transport Company - dowiedziała się "Gazeta". Droga ma być gotowa do 2011 r.



Wczorajszy dzień rozpoczął się od dymisji szefa Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Zbigniewa Kotlarka. Kotlarek był bliskim współpracownikiem poprzedniego ministra transportu Jerzego Polaczka (PiS). Obaj wielokrotnie powtarzali, że cała autostrada A1 będzie gotowa do 2010 r. - w praktyce nie ma na to żadnych szans.

W 2006 r. Kotlarek i Polaczek postanowili także, że 60-kilometrowy odcinek A1 między Grudziądzem a Toruniem wybuduje państwo, a nie firma GTC. To była rewolucyjna decyzja, bo GTC miało koncesję na budowę i eksploatację autostrady od Gdańska aż do Torunia, a roboty na odcinku Gdańsk-Grudziądz już się rozpoczęły.

- Wyrzucanie nas z odcinka Grudziądz-Toruń to łamanie prawa - twierdzili prawnicy GTC, i to im przyznał rację sąd administracyjny (choć wyrok w tej sprawie nie jest jeszcze prawomocny).

Dlaczego Kotlarek ustąpił? - Przyczyny mojej decyzji mają charakter osobisty - poinformował wczoraj.

Także wczoraj sprawą odcinka Grudziądz-Toruń zajęła się rada ministrów. Jak udało nam się ustalić, chodziło o zmianę strategii dotyczącej budowy autostrady A1 między Grudziądzem a Toruniem. Rada ministrów miała przyjąć do wiadomości informację ministra infrastruktury Cezarego Grabarczyka (PO) o tym, że rozpocznie negocjacje z GTC.

- Potwierdzam: podczas posiedzenia rządu odblokowaliśmy negocjacje z GTC - powiedział nam wczoraj szef gabinetu politycznego premiera Sławomir Nowak (PO).

- Na razie nie dostaliśmy jeszcze żadnego oficjalnego komunikatu w tej sprawie. Ale oczywiście jesteśmy gotowi na szybkie rozpoczęcie negocjacji - mówi Aleksander Kozłowski, szef rady nadzorczej GTC.

Podczas negocjacji rząd będzie musiał uzgodnić z GTC m.in. cenę za kilometr autostrady i termin zakończenia budowy (choć tutaj sztywną granicą ma być koniec 2011 r.). - Byłaby możliwa budowa tego odcinka do końca 2010 r., ale wymagałoby to tak dużej mobilizacji sił, że cena w takim przypadku byłaby znacznie wyższa - twierdzi Kozłowski.

Czym różni się budowa w systemie koncesyjnym od budowy płatnej drogi w systemie tradycyjnym, przez państwo? Dla kierowców nie ma praktycznie żadnej różnicy: i w jednym, i w drugim wariancie muszą płacić myto za przejazd.

Różnicę widać dopiero w finansach. W wariancie koncesyjnym państwo nie musi wykładać setek milionów niezbędnych na budowę drogi. Zamiast tego spłaca budowę drogi w ratach przez parędziesiąt lat (o ile wpływy z myta nie są wystarczające).

W wariancie tradycyjnym rząd musi wyłożyć na początku całą sumę (np. biorąc kredyt). Przychodem budżetu są natomiast później pieniądze płacone przez kierowców.

Plan Polaczka i Kotlarka zakładał, że większość kosztów budowy autostrady A1 pokryje Unia Europejska. Na ten cel w Programie Operacyjnym Infrastruktura i Środowisko zagwarantowano ok. 1,5 miliarda euro.

- To lepsze rozwiązanie: większość środków na budowę drogi da Bruksela, a budżet państwa nie będzie obciążony przez wiele lat wpłatami do firmy GTC - tłumaczył Polaczek.

Kiedy jednak rząd ostatecznie zdecyduje się na budowę drogi z GTC, to unijne pieniądze zarezerwowane na autostradę A1 będą mogły być przeznaczone na inne projekty.
Gazeta WyborczaMikołaj Chrzan

Opinie (124) ponad 20 zablokowanych

  • oprócz płatnych autostrad i dróg krajowych przez które "trzeba sie przebijać", są jeszcze trasy szybkiego ruchu oznaczane literką S

    • 0 0

  • Niech zyje sojusz PO-GTC !!!

    GTC to nieglupi kolesie, Rysiu Krauze-Mordo-Ty-Moja niezle utuczyl sie komputeryzacji ZUSu i PZU za czasow gdy PO nazywala sie jeszcze Unia Wolnosci. Szlaki sa przetarte, ludzie ci sami.

    BY ZYLO SIE LEPIEJ !!!

    • 0 0

  • Doktryna wojenna Galluxa

    a czy na A1 przwidziano również odcinki na których będą mogły lądować migi, o co jo pisze F16 gdy nie uda się im dolecieć do celu?
    ponadto należy przwidzieć miejsca do zwracania kolumn pancernych i dodatkowe miejsca postojowe, tudzież skomputeryzowaną sieć latryn!

    • 0 0

  • dlatego drogi w okolicach suwałk sa tak gęsto obsadzone drzewami, gęsta i zbawcza zieleń kryje ruchy wojsk oraz ludności cywilnej przed wrażymi lotnikami
    jak widać co niektórzy dają sie wkręcać jak śruba w masło:-)

    • 0 0

  • no i są też pieruńsko wąskie, te drogi znaczy sie, bo wiadomo już od czasów II WW, że jeden trafiony od czoła kolumny czołg tarasuje całą droge, unieruchamia kolumnę, a wtedy z flanki można je naparzać z rgppanc, bo z boków mają słabsze opancerzenie, no i są nieruchome, że nawet ochotnik z uzupełnień WKR może rozwalić pare leopardów:-)...

    • 0 0

  • Sławomir Nowak...

    Ot, zabrał głos specjalista!!! .Ciekawe, jakim jeszcze zdolnościami sie wykaże ???

    • 0 0

  • Przyczyny mojej decyzji mają charakter osobisty..

    Osobiście to uważam, że osobiste decyzje niech facio podejmuje osobiście w osobistym kiblu. Tyle.

    • 0 0

  • (1)

    rumun
    jesteś chyba ostatni, który dał się wkręcić w temat "strategicznych dróg" w okolicach suwałk:-)
    swego czasu bywałem tam często, pomiędzy giżyckiem a suwałkami, i tam to właśnie tubylcza ludność mając swoiste poczucie humoru tłumaczyła czemu drogi u nich są tak wąskie i kręte....

    • 0 0

    • Gallux

      "rumun, jesteś chyba ostatni, który dał się wkręcić"...
      "Pierwsi beda ostatnimi, a ostatni pierwszymi"
      - Wyglada mi na to, ze przyszlosc nalezy do mnie.

      • 0 0

  • Trzymam kciuki za powodzenie tych rozmów!!!!

    Wow!!!Mocno trzymam kciuki za powodzenie tych rozmów,mam wielką nadzieję,że rząd odda GTC ten odcinek!Nie ma już czasu na rozmowy i szukanie innych rozwiazań,a ministra Polaczka powinno się pociągnąć do odpowiedzialności za zaistniałą sytuację!!!Pozdro dla wszystkich drogowców i ludzi im życzliwych!!

    • 0 0

  • "Kiedy jednak rząd ostatecznie zdecyduje się na budowę drogi z GTC, to unijne pieniądze zarezerwowane na autostradę A1 będą mogły być przeznaczone na inne projekty"

    może w skrócie tak to wygląda, ale w szczegółach to jest wierutna bzdura
    unia nie daje kasy na zasadzie 10 mld euro na drogi w Polsce, tylko na zasadzie 1,5 mld na A-1 na odcinku... itd

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane