• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rząd rozpocznie negocjacje z GTC w sprawie autostrady A1

Mikołaj Chrzan
22 stycznia 2008 (artykuł sprzed 16 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowy odcinek autostrady A1 w centrum Polski

Jest przełom w sporze na temat autostrady A1 między Grudziądzem a Toruniem. Ministerstwo Infrastruktury rozpocznie wkrótce negocjacje ze spółką Gdańsk Transport Company - dowiedziała się "Gazeta". Droga ma być gotowa do 2011 r.



Wczorajszy dzień rozpoczął się od dymisji szefa Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Zbigniewa Kotlarka. Kotlarek był bliskim współpracownikiem poprzedniego ministra transportu Jerzego Polaczka (PiS). Obaj wielokrotnie powtarzali, że cała autostrada A1 będzie gotowa do 2010 r. - w praktyce nie ma na to żadnych szans.

W 2006 r. Kotlarek i Polaczek postanowili także, że 60-kilometrowy odcinek A1 między Grudziądzem a Toruniem wybuduje państwo, a nie firma GTC. To była rewolucyjna decyzja, bo GTC miało koncesję na budowę i eksploatację autostrady od Gdańska aż do Torunia, a roboty na odcinku Gdańsk-Grudziądz już się rozpoczęły.

- Wyrzucanie nas z odcinka Grudziądz-Toruń to łamanie prawa - twierdzili prawnicy GTC, i to im przyznał rację sąd administracyjny (choć wyrok w tej sprawie nie jest jeszcze prawomocny).

Dlaczego Kotlarek ustąpił? - Przyczyny mojej decyzji mają charakter osobisty - poinformował wczoraj.

Także wczoraj sprawą odcinka Grudziądz-Toruń zajęła się rada ministrów. Jak udało nam się ustalić, chodziło o zmianę strategii dotyczącej budowy autostrady A1 między Grudziądzem a Toruniem. Rada ministrów miała przyjąć do wiadomości informację ministra infrastruktury Cezarego Grabarczyka (PO) o tym, że rozpocznie negocjacje z GTC.

- Potwierdzam: podczas posiedzenia rządu odblokowaliśmy negocjacje z GTC - powiedział nam wczoraj szef gabinetu politycznego premiera Sławomir Nowak (PO).

- Na razie nie dostaliśmy jeszcze żadnego oficjalnego komunikatu w tej sprawie. Ale oczywiście jesteśmy gotowi na szybkie rozpoczęcie negocjacji - mówi Aleksander Kozłowski, szef rady nadzorczej GTC.

Podczas negocjacji rząd będzie musiał uzgodnić z GTC m.in. cenę za kilometr autostrady i termin zakończenia budowy (choć tutaj sztywną granicą ma być koniec 2011 r.). - Byłaby możliwa budowa tego odcinka do końca 2010 r., ale wymagałoby to tak dużej mobilizacji sił, że cena w takim przypadku byłaby znacznie wyższa - twierdzi Kozłowski.

Czym różni się budowa w systemie koncesyjnym od budowy płatnej drogi w systemie tradycyjnym, przez państwo? Dla kierowców nie ma praktycznie żadnej różnicy: i w jednym, i w drugim wariancie muszą płacić myto za przejazd.

Różnicę widać dopiero w finansach. W wariancie koncesyjnym państwo nie musi wykładać setek milionów niezbędnych na budowę drogi. Zamiast tego spłaca budowę drogi w ratach przez parędziesiąt lat (o ile wpływy z myta nie są wystarczające).

W wariancie tradycyjnym rząd musi wyłożyć na początku całą sumę (np. biorąc kredyt). Przychodem budżetu są natomiast później pieniądze płacone przez kierowców.

Plan Polaczka i Kotlarka zakładał, że większość kosztów budowy autostrady A1 pokryje Unia Europejska. Na ten cel w Programie Operacyjnym Infrastruktura i Środowisko zagwarantowano ok. 1,5 miliarda euro.

- To lepsze rozwiązanie: większość środków na budowę drogi da Bruksela, a budżet państwa nie będzie obciążony przez wiele lat wpłatami do firmy GTC - tłumaczył Polaczek.

Kiedy jednak rząd ostatecznie zdecyduje się na budowę drogi z GTC, to unijne pieniądze zarezerwowane na autostradę A1 będą mogły być przeznaczone na inne projekty.
Gazeta WyborczaMikołaj Chrzan

Opinie (124) ponad 20 zablokowanych

  • Polska partanina

    Odcinek A1 został oddany w terminie. A dlaczego? Bo nie została położona jedna warstwa. A dlaczego? - żeby kasa nie przepadła, którą otrzymali i żeby kar nie nałożyli. "Teraz Polska"

    • 0 0

  • PiS płaciłby kary - z naszej kieszeni - za zerwanie umowy

    ale głupki od kaczek takie są - niczego nie respektują

    co do pisuara, który twierdzi, ze to nie autostrada - no to ciekawe co to jest, skoro spełnia wymogi techniczne autostrady, wygląda jak autostrada i jeździ się po niej jak po autostradzie???

    • 0 0

  • A nie lepiej zeby te autostrady narazie byly 2 pasmowe, ale zeby bylo ich wiecej? przeciez zawsze mozna dorobic 3 pas jak beda pieniadze, narazie niech beda chociaz po 2 i tak bedzie super, bo obecne połaczenia drogowe miedzy roznymi miastami to jeden wielki zal.

    • 0 0

  • gdy
    twoi mądrale z PO jak narazie zafundowali Narodowi POdwyżki np energii elektr. w pomorskiem bedą dwie:-) jedna teraz i druga na jesieni:-) o cenach jabłek z litości nie wspomnę:-)

    ceny w góre
    giełda w dół
    ratatuj ratatuj

    • 0 0

  • wyobrażam sobie tą umowę
    pewnie taka jak ten artykuł

    • 0 0

  • system koncesyjny!

    i do roboty!

    a polaczkowe pomysły, zostawmy dla niego samego. wiadomo, że unia pomaga, ale wszystkiego za nas nie zrobi.

    • 0 0

  • piotrukas (1)

    No jak zwykle wiecie wiecej, wszyscy sa przeciw pewnie masoni, żydzi itd.
    Tylko:
    1. Polaczek zamiast biegac na studia OpusDei powinien przecwiczyć raporty, analizy i zrobic symulacje na wypadek różnych zagrozen.
    2. To nie liberałowie podnieśli koszty mat.bud. a rynek, tak samo zapowiadana wczesniej bessa, która powoduje spadki giełdowe (ten kto przeglada analizy G.Sorosza to wie)
    3. Dlaczego dłużej?? a krócej wiecej kosztuje.
    - dostep do materiałów w tym Zwirowni itd. a nawierzchnie z rafinerii
    - wiekszość wykonczeniowki przywozonych statkami do Gdyni
    - szkolenie pracowników a nastepnie ich mniejsza wydajność
    - zwiększenie usprzętowienia (dzis jest tam ok.500 duzych maszyn
    - zmiany stosunków prawno-przygotwawczych pod inwestycje
    - no i najważniejsze złe decyzje PiS-u, które w jakimś stopniu wyciszały tę inwestycje ze str.GTC, które musiało przygotowywać inne fronty inwestycyjne.
    Mozna by wiecej wymieniać, ale i tak teorie spiskowe tu wezmą górę, wiec czy warto??

    • 0 0

    • dobra (?) rada

      "No jak zwykle wiecie wiecej, wszyscy sa przeciw pewnie masoni, żydzi itd."

      Zwolennicy PO maja jedna charakterystyczna ceche: dostaja piany na usta na jakakolwiek probe podwazenia wiarygodnosci "GW" lub TVNu. A tak zaciecie twierdza, ze te media sa niezalezne. W moim poscie skomentowalem jedynie blad logiczny autora artykulu. Ale tego mi tez nie wolno.
      Brak konsekwencji to jednak cecha charakterystyczna dla tuskowej ekipy. Polaczek byl zlym ministrem w rzadzie PiS, ale dostal propozycje przejscia do PO po wyborach. Swiatynie Opatrznosci sw. Donald Irlandzki cudem zamienil w muzeum i nie cofnal tak wczesniej krytykowanej dotacji. Gazoport w Swinoujsciu byl zla i polityczna decyzja PiSu, ale jest dobra i rozsadna Tuska. Religa byl zlym ministrem i nic nie robil dla poprawy sytuacji w sluzbie zdrowia, ale jego projekt zostal skopiowany przez min. Kopacz, a on sam zostal poproszony o to by zostac jej ekspertem.
      Co do gieldy - DAX polecial wczoraj o 7,2% i nikt za to rzadu niemieckiego nie wini. Nie wiem po co w artykule dot. A1 wyjezdzasz z gielda warszawska?

      • 0 0

  • terefere
    to zły PiS przeprowadził ustawe w sprawie euro-2012 zezwalająca wybierać wykonawce bez przetargu
    i to nikt inny jak adamowicz właśnie jako pierwszy skorzysta z jej dobrodziejstw, aż strach pomysleć o owocach:-P
    nie dorabiaj dupie uszu, POgadamy za 2 lata

    • 0 0

  • gallux

    nie chciałeś Żarnowca, nie chcesz innych odnawialnych źródeł, to płacz i płać, albo postaw sobie dynamo np. od roweru i kręć - tylko oby Ci sie w głowie nie pokręciło jeszcze bardziej.
    Bo przy tej autostradzie z Twoich wpisów to widzą same bzdury piszesz/

    • 0 0

  • Cos dla specjalistow

    Autostrada nie musi byc trzypasmowa.
    Musi posiadac dwie oddzielone od siebie jezdnie,(dla kazdego kierunku ruchu osobne) CONAJMNIEJ dwupasmowe, z pasem awaryjnym.
    P.S. Energia podrozala przez PO.
    Nie wiedzialem, ze polityka Tuska ma wplyw na caly swiat.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane