- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (442 opinie)
- 2 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (145 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (175 opinii)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (275 opinii)
- 5 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (60 opinii)
- 6 Piłeś? Nie włamuj się do auta (56 opinii)
Rząd rozpocznie negocjacje z GTC w sprawie autostrady A1
Jest przełom w sporze na temat autostrady A1 między Grudziądzem a Toruniem. Ministerstwo Infrastruktury rozpocznie wkrótce negocjacje ze spółką Gdańsk Transport Company - dowiedziała się "Gazeta". Droga ma być gotowa do 2011 r.
Wczorajszy dzień rozpoczął się od dymisji szefa Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Zbigniewa Kotlarka. Kotlarek był bliskim współpracownikiem poprzedniego ministra transportu Jerzego Polaczka (PiS). Obaj wielokrotnie powtarzali, że cała autostrada A1 będzie gotowa do 2010 r. - w praktyce nie ma na to żadnych szans.
W 2006 r. Kotlarek i Polaczek postanowili także, że 60-kilometrowy odcinek A1 między Grudziądzem a Toruniem wybuduje państwo, a nie firma GTC. To była rewolucyjna decyzja, bo GTC miało koncesję na budowę i eksploatację autostrady od Gdańska aż do Torunia, a roboty na odcinku Gdańsk-Grudziądz już się rozpoczęły.
- Wyrzucanie nas z odcinka Grudziądz-Toruń to łamanie prawa - twierdzili prawnicy GTC, i to im przyznał rację sąd administracyjny (choć wyrok w tej sprawie nie jest jeszcze prawomocny).
Dlaczego Kotlarek ustąpił? - Przyczyny mojej decyzji mają charakter osobisty - poinformował wczoraj.
Także wczoraj sprawą odcinka Grudziądz-Toruń zajęła się rada ministrów. Jak udało nam się ustalić, chodziło o zmianę strategii dotyczącej budowy autostrady A1 między Grudziądzem a Toruniem. Rada ministrów miała przyjąć do wiadomości informację ministra infrastruktury Cezarego Grabarczyka (PO) o tym, że rozpocznie negocjacje z GTC.
- Potwierdzam: podczas posiedzenia rządu odblokowaliśmy negocjacje z GTC - powiedział nam wczoraj szef gabinetu politycznego premiera Sławomir Nowak (PO).
- Na razie nie dostaliśmy jeszcze żadnego oficjalnego komunikatu w tej sprawie. Ale oczywiście jesteśmy gotowi na szybkie rozpoczęcie negocjacji - mówi Aleksander Kozłowski, szef rady nadzorczej GTC.
Podczas negocjacji rząd będzie musiał uzgodnić z GTC m.in. cenę za kilometr autostrady i termin zakończenia budowy (choć tutaj sztywną granicą ma być koniec 2011 r.). - Byłaby możliwa budowa tego odcinka do końca 2010 r., ale wymagałoby to tak dużej mobilizacji sił, że cena w takim przypadku byłaby znacznie wyższa - twierdzi Kozłowski.
Czym różni się budowa w systemie koncesyjnym od budowy płatnej drogi w systemie tradycyjnym, przez państwo? Dla kierowców nie ma praktycznie żadnej różnicy: i w jednym, i w drugim wariancie muszą płacić myto za przejazd.
Różnicę widać dopiero w finansach. W wariancie koncesyjnym państwo nie musi wykładać setek milionów niezbędnych na budowę drogi. Zamiast tego spłaca budowę drogi w ratach przez parędziesiąt lat (o ile wpływy z myta nie są wystarczające).
W wariancie tradycyjnym rząd musi wyłożyć na początku całą sumę (np. biorąc kredyt). Przychodem budżetu są natomiast później pieniądze płacone przez kierowców.
Plan Polaczka i Kotlarka zakładał, że większość kosztów budowy autostrady A1 pokryje Unia Europejska. Na ten cel w Programie Operacyjnym Infrastruktura i Środowisko zagwarantowano ok. 1,5 miliarda euro.
- To lepsze rozwiązanie: większość środków na budowę drogi da Bruksela, a budżet państwa nie będzie obciążony przez wiele lat wpłatami do firmy GTC - tłumaczył Polaczek.
Kiedy jednak rząd ostatecznie zdecyduje się na budowę drogi z GTC, to unijne pieniądze zarezerwowane na autostradę A1 będą mogły być przeznaczone na inne projekty.
Opinie (124) ponad 20 zablokowanych
-
2008-01-23 11:18
dobra to jest chyba tylko dupa z bobra
widać jak sie orientujesz w cenach energii
Polska ma akcyzje za jednostke en.elektr. w wysokości 20 PLN, podczas gdy w UE wynosi ona średnio 1 euro, czyli góra 4 złote
nie słuchaj TVN-24, tylko Sejmu RP, właśnie o tym mówiono- 0 0
-
2008-01-23 11:25
(1)
przypominam też POmatołkom, że to rząd PiS obniżył akcyze na paliwa kiedy zaczęły drożeć:-) a wasz ma was w dupie, ani myśli obniżać na energie
przecież wszyscy mamy mieć dobrze:-)
jeżeli chcesz naprawde mieć dobrze, to zrób sobie dobrze sam:-)- 0 0
-
2008-01-23 11:31
jeżeli chcesz naprawde mieć dobrze, to zrób sobie dobrze sam:-)
Jak rzekl, tak uczynil.
- 0 0
-
2008-01-23 11:25
żeremie stryszkowe,
pójdzie w górę, jak uruchomia tę autobane
- 0 0
-
2008-01-23 11:35
Rumun
właśnie przeczytałem że prezydent prawie ze wszystkim zgadza się z trwale zaburzonym,
z Galluxem też trzeba się prawie ze wszystkim zgadzać,
a to że Tusk jest wszystkiemu winien, nawet temu że PiS przegrał wyboory - to święta racyja, woła o pomstę do radia ma ryja,
a te GTC to same masony i liberały!- 0 0
-
2008-01-23 12:03
te media sa niezalezne wiec moze dla ciebie niech pozostanie TVTRWaAm
Nie potrafisz oddzielić polityki od gospodarki a już o religii to szkoda gadać.
Jesteśmy małym biednym zapyziałym i przez m.in.religie zacofanym krajem.
To że autostrada tu sie pojawiła - dla wielu tu piszących tez jest jakimś "układem":))- 0 0
-
2008-01-23 12:09
dobra rada (4)
krajem zacofanym, przez religię...?
cos takiego, a ja myslałam ze zacofaliśmy sie przez lata komuny.
tworzysz nowa historię?- 0 0
-
2008-01-23 12:21
Jana (3)
Moim zdaniem, ani przez religię, ani przez komune-korzenie tego stanu rzeczy sa glebsze.
- 0 0
-
2008-01-23 12:31
(2)
podziękowalismy np za plan Marshalla, a potem na potege 'współpracowalismy" z rwpg.
a w tym czasie zachód europy nam uciekał.
niewatpliwie jest to uproszczenie i czynników było wiecej, ale ostatnim wymienionym byłaby religia.- 0 0
-
2008-01-23 12:38
Jana (1)
"potem na potege 'współpracowalismy" z rwpg.
a w tym czasie zachód europy nam uciekał".
- Nie przesadzaj. Zachod juz wowczas nie musial uciekac, byl zbyt daleko.- 0 0
-
2008-01-23 13:01
co było za daleko? np Hiszpania, włochy?
może Niemcy czy Francja, ale też nie tak daleko zebysmy nie mogli ich dogonic gdyby nie nasze losy powojenne, jałta,40 lat komuny , 40 lat cofania sie- 0 0
-
2008-01-23 12:21
jano, Blondynko (1)
zacofany to ten co nie idzie z duchem postepu i do przodu, wierzy w jakieś bzdety, opóźniony w rozwoju społecznym, będący objawem wstecznictwa; ciemny, ograniczony, obskurancki.
Zobacz gdzie są Czechy, Słowenia, ... ile maja autostrad, a też był u nich komunizm i nie taki jak u nas:))- 0 0
-
2008-01-23 12:46
"Zobacz gdzie są Czechy, Słowenia, ... ile maja autostrad, a też był u nich komunizm i nie taki jak u nas:))"
Slowenia byla prowincja Jugoslawii, komunizmu tam nigdy nie bylo. To kraj liczacy 2 mln mieszkancow, z ktorych 60% to katolicy.
Porownywanie Slowenii do Polski to glupota porownywalna z twierdzeniem, iz w Irlandii jest podatek liniowy.- 0 0
-
2008-01-23 12:24
dobra rado, rudzielcu
a co ma z tym wspólnego RELIGIA? i jaka religia? bo jest ich wiele .
Słowenia czy czechy wybudowały autostrady bo brak u nich religii?
nie osmieszaj sie takim twierdzeniem,nazawałabym to raczej niezła gospodarką- 0 0
-
2008-01-23 12:34
j--- (1)
przepraszam, masz racje kościół to najwieksza cywilizacja postępu a wzorem jest ojciec rydzyk, który w obecności Polaczka na mapie palcem wyznaczył autostradę od redemptorystów w Toruniu do W-wy. A usłużny mu sługus naniósł szybko na mapę.
Tylko wieka szkoda, ze takich "postępowców" jak Ty mamy tak wiele.
Mniej modłów więcej analiz i pracy Wam zalecam, ale w stosunku do Ciebie mogę sie mylić.- 0 0
-
2008-01-23 12:49
i udało ci sie pomylic religie z kościołem?
niby to samo a nie to samo.
autostrad nie ma przez księdza Rydzyka?
chyba przeceniasz potege rydzyka, jak równiez koscioła, wpisujac sie tym samym w histeryczny jazgot antyklerykałow.
Polaczek nie jest jedynym ministrem transportu, wczesniej tez ich było paru, a dzięki bogu rozwijamy sie juz od paru ładnych lat.
teraz przyszedł czas na drogi i sie je buduje.
i bedzie budowało bez wzgledu na rydzyka.- 0 0
-
2008-01-23 12:39
religijność w naszym kraju?
to pojęcie na granicy absurdu!
siłą przewodnią owej religijności jest faktycznie ojczulo z Torunia, ksiądz, hochsztapler, pseudo-biznesmen, działacz polityczny, skutecznie dzielący kościól w Polsce przy cichym zezwoleniu Watykanu!- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.