• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM: będą ogrzewane rozjazdy i odśnieżane tory

Michał Sielski
1 grudnia 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Trakcja - pięta Achillesowa trójmiejskiej SKM. Trakcja - pięta Achillesowa trójmiejskiej SKM.

Gdy nadejdą mrozy, specjalny pociąg SKM będzie rozbijał lód na trakcji pomiędzy Słupskiem a Gdańskiem, a rozjazdy torów będą podgrzewane. Wszystko po to, by zimą było jak najmniej awarii.



Czy dzięki inwestycjom SKM zimą ominą nas awarie? Czy dzięki inwestycjom SKM zimą ominą nas awarie?
Według danych SKM ubiegłoroczna zima, która była dość sroga i niestety obfitowała w awarie wynikające m.in. z zamarznięcia trakcji elektrycznej nie była dla przewoźnika taka zła. Nie oznacza to jednak, że nieśmiało nadchodząca tegoroczna zima nie martwi władz SKM.

- Osoby odpowiedzialne za sprawność taboru i trakcji elektrycznej pełnią całodobowe dyżury. Czujemy przed mrozem respekt, ale przypomnę, że podczas poprzedniej zimy, w warunkach ekstremalnie trudnych, zanotowaliśmy 98 proc. punktualność. To głównie dzięki doświadczonemu i zaangażowanemu personelowi SKM - mówi Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży.

Zazwyczaj podczas dużych mrozów zawodzą jednak maszyny. Dlatego przewoźnik sukcesywnie wymienia grzałki, które ogrzewają wszystkie rozjazdy pomiędzy Gdańskiem a Gdynią Chylonią. Na odcinku do Gdyni Głównej są już elektroniczne, które włączają się przy mrozie, padającym śniegu, a nawet silnie wiejącym zimnym wietrze. Pozostałe włączane są ręcznie.

Nie zmieni się za to sposób odśnieżania torów i odladzania trakcji. Zwłaszcza w mroźne noce, a przy bardzo niskich temperaturach także w ciągu dnia kursować będzie dodatkowy pociąg z pługiem, który ma za zadanie również usuwanie lodu z trakcji po prostu dotykając ich pantografami. Eksperci twierdzą, że to jedyna droga.

- Nie ma innej metody. Największym "wrogiem" trakcji jest wilgoć. Im większa, tym większy lód się na niej pojawia. I wtedy zaczyna się problem, bo odbierak powinien mieć jak najlepszy kontakt z trakcją - mówi Piotr Rydzyński, ekspert z Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.

Lód jest doskonałym przewodnikiem energii elektrycznej, stąd czasem jesteśmy świadkami gdy pociąg "ciągnie" za sobą łuk elektryczny. Niestety: piękne widoki bywają niebezpieczne. Łuk elektryczny ma temperaturę kilku tysięcy stopni Celsjusza. To w zupełności wystarcza, by zerwać trakcję. Oczywiście na jej wytrzymałość ma również wpływ to, jak długo jest eksploatowana, a spora jej część pochodzi sprzed 60 lat.

SKM będzie też ogrzewać - ale nie przegrzewać - pociągi. - Z technicznego punktu widzenia w zimie szczególnie dbamy o układ powietrzny pociągu. Musi być on dobrze odwodniony. Ponadto stosujemy tradycyjny denaturat, który we wspomnianym układzie tworzy emulsję, która nie zamarza. Układ powietrzny w pociągu to podobnie jak układ nerwowy u człowieka, steruje on wszystkimi "czynnościami życiowymi" taboru - mówi Marcin Głuszek.

Miejsca

Opinie (105) 2 zablokowane

  • (7)

    Nigdy nie zapomnę ubiegłorocznej zimy... -17 stopni rano i brak ogrzewania w skm! To była jazda!

    • 128 3

    • Ojej, biedna, foczka zmarzła? :) (2)

      Może rozgrzać?

      • 13 29

      • Jak nadejdą mrozy, (1)

        przydasz się na opał, koksiku

        • 41 0

        • chyba wjedzie skład węgla i papy pod dowodztwem kierownika pociągu Smudy

          • 4 0

    • A tak jest w Niemczech i powiedzcie jak tu sie nie zdenerwowac (3)

      youtube.com/watch?v=rbM0RtOXmxI&hd=1

      • 3 3

      • bez przesady

        skm'ką 300 km/h? A gdzie czas na poranną prasówkę? książkę? odległości są takie, że musiałbyś wyskakiwać z pociągu żeby wysiąść.

        • 4 1

      • w Niemczech też się denerwują

        zeszłej zimy też mieli wielogodzinne opóźnienia

        • 0 1

      • w Niemczech też się denerwują

        zeszłej zimy też mieli wielogodzinne opóźnienia

        • 0 1

  • Czy będzie kiedyś lepiej? (2)

    Smutny Koniec Marzeń

    • 63 8

    • Niech te Niemcy zrobia porzadek z tym europejskim bajzlem i finansami.

      youtube.com/watch?v=rbM0RtOXmxI&hd=1

      • 3 2

    • no terra to ONI mogo wszystko..

      Minister wochajster Transportu NOWAK, kolega GŁUSZKA zadba aby do końca w Trójmiejskich kolejkach był ścisk syf brud i ubustwo a przetargi wyrywali koledzy królika ROGERA, niech Was o to już głowa nie boli, kolesiostwo na KOLEI siega właśnie zenitu. Pozdrawiam wszystkich uczciwie pracujących lub tych co od roku szukają pracy. CZOŁEM

      • 2 0

  • sru tu tu tu (2)

    • 56 9

    • gratuluje.

      • 12 2

    • Jak sie chce to mozna wszystko. Mosty kolejowe 85m wys wybudowac, 8 km tunele, jaskinie-dworzec pod ziemia, 300 km/h

      youtube.com/watch?v=rbM0RtOXmxI&hd=1

      • 2 5

  • A kiedy będą czyste? (9)

    • 84 6

    • Wtedy (6)

      kiedy pasażerowie przestaną brudzić

      • 29 2

      • czyli nigdy (5)

        Mieszkańcy Gdyni i Sopotu to brudasy

        • 2 14

        • w gdańsku czysciochy mieszkaja same orunia brzeżno dolne miasto ....czysto miło przyjemnie

          • 9 6

        • (2)

          mów za siebie ,i nie podpisuj sie Lechia ,bo tylko ją obrażasz wypisując głupie teksty

          • 4 3

          • Eeeeee OOooooooo!!!! (1)

            Biało Zielony Jest tylko Wolne Miasto!!!!!
            Życie i honor!
            Lechia Gdańsk!!!!!!

            • 1 8

            • nie zapominaj że Sopot leżał w granicach wolnego miasta .

              • 3 2

        • .

          a ty debil jestes

          • 2 4

    • najpierw nie syf a pozniej wymagaj

      • 0 0

    • pindul

      gdy pasażery umyją bobry i luloki!

      • 0 0

  • s (1)

    wkoncu cos robia zeby polepszyc komfort ale ciekawe co z tych pieknych planow wyjdzie

    • 24 1

    • Zobaczcie co mozna, gdy sie chce, a mozna wiele. 8 km tunele,mosty 85m wys, 300 km/h, dworce-groty pod ziemia

      youtube.com/watch?v=rbM0RtOXmxI&hd=1

      • 0 3

  • Bzdury (1)

    I po opinii.

    • 21 3

    • dla kontrastu zobaczcie jak wyglada XXI wiek i Europa w najnowszej inwestycji w Niemczech

      youtube.com/watch?v=rbM0RtOXmxI&hd=1

      • 0 4

  • wow (1)

    wow! a dotyczczas nie byly odsniezane ??
    tyle tych spolek na kolei ze niewiedzieli kto ma sie za co wziac !!
    rozp**** to podobnie jak z PZPN !!

    • 38 5

    • żal

      Twoja wypowiedź nie ma nic związanego z tematem. SKM to osobna spółka i pozostałe spółki mają niewiele wspólnego z SKM. SKM jest na trasie Gdańsk Główny - Rumia. Pozostałe tory nie należą już do SKM, jedynie je dzierżawią.

      • 1 1

  • podgrzewane zwrotnice w torach tramwajowych to od 100 lat standard, a oni dopiero to odkryli? (4)

    co to za banda tam pracuje? po 'zdobieniu paznokcia' ?

    • 54 7

    • Przez Ulm ICE pedzi 300 km/h w 8km tunelu pod ziemia, jedzie na 85m wys moscie pozniej (2)

      youtube.com/watch?v=rbM0RtOXmxI&hd=1

      • 0 7

      • prezes SKM Gluszek i jego zausznik glosuja uporczywie na nie

        Nie podoba im sie kolej XXI wieku i takie samo traktowanie pasazerow.

        • 0 1

      • ale o co chodzi...przeciez za komuny bylo lepiej... to i trakcja i tory i wszystko jest u nas lepsze germanofilu

        • 0 0

    • podgrzewane zwrotnice są na SKM od dawna

      problemem natomiast było ich manualne sterowanie - jak nie włączyli przyciskiem, to nie działało (albo grzało cały czas). Teraz będzie ciekawiej, bo automatyka będzie również klasy SKM (czyli zamontują i nie sprawdzą, dopóki kolejka z szyn nie wypadnie).

      • 1 0

  • Oby nie były to tylko puste słowa,

    i żeby zima tego roku nie zaskoczyła ani kierowców ani osób odpowiedzialnych za SKM-ki. Niech w końcu będzie ciepło i czysto, żeby powrót z pracy do domu (i odwrotnie) nie był "mordęgą"

    • 9 5

  • I co z tego skoro podobno w tym sezonie nie ma być zimy (4)

    • 29 5

    • właśnie dlatego ta zapowiedź

      • 5 0

    • oby to była prawda (1)

      precz ze śniegiem

      • 2 7

      • precz z latem i z wakacjami! bachory powinny siedzieć w szkole 28 godzin na dobę, bez jedzenia i picia, 10 dni w tygodniu. to może się nauczą nie zrywać trakcji. ah te pokolenie...:/

        • 9 2

    • Dla tych co chca ani zima, ani gornistwo, ani mosty niestraszne. zobaczcie 2019 rok w Niemczech

      youtube.com/watch?v=rbM0RtOXmxI&hd=1

      • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane