• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM będzie nas wozić przez kolejny rok? Jest jedno "ale", warte 4 mln zł

Michał Brancewicz
19 października 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Do przetargu na obsługę linii SKM i PKM, jak zwykle, zgłosiła się tylko Szybka Kolej Miejska. Do przetargu na obsługę linii SKM i PKM, jak zwykle, zgłosiła się tylko Szybka Kolej Miejska.

Czy Szybka Kolej Miejska będzie przez kolejny rok wozić pasażerów na liniach SKM i PKM? Spółka jako jedyna złożyła ofertę, ale chce niemal 4 mln zł więcej niż daje marszałek, który ogłosił ten przetarg. - Siądziemy do stołu i porozmawiamy - mówi Ryszard Świlski, członek Zarządu Województwa Pomorskiego.



Od uruchomienia Pomorskiej Kolei Metropolitalnej władze województwa pomorskiego co roku ogłaszają przetarg na wykonanie przewozów pasażerskich na kolejne 12 miesięcy (od grudnia do grudnia).

Zamówienie regularnie dzielone jest na dwie części: aglomeracyjną i regionalną.

Pierwsza, najważniejsza z perspektywy mieszkańców Trójmiasta, została dodatkowo podzielona na dwa podzadania:

  1. linie Gdańsk - Gdańsk Port Lotniczy - Gdańsk Osowa / Gdynia, Kościerzyna / Kartuzy - Gdańsk Port Lotniczy - Gdańsk oraz Kościerzyna-Gdynia (czyli obsługa trasy PKM)
  2. linia Lębork - Wejherowo - Gdynia Główna - Gdańsk Śródmieście (obsługa głównej linii SKM)


Na obsługę tych tras od 12 grudnia 2017 do 8 grudnia 2018 roku samorząd przeznaczył 50 mln zł.

Zgodnie z przewidywaniami zgłosił się tylko jeden przewoźnik, który chciałby wozić na tych trasach pasażerów: Szybka Kolej Miejska w Trójmieście. Wyceniła ona swoje usługi na blisko 54 mln.

To oznacza, że w kasie brakuje blisko 4 mln zł. Co teraz?

- Siadamy do stołu i rozmawiamy. My wyłożyliśmy tyle, ile mamy. Wierzę, że władze SKM to zrozumieją i zweryfikują swoje oczekiwania - przyznaje Ryszard Świlski, członek Zarządu Województwa Pomorskiego.
Negocjacje mogą być o tyle ciekawe, że samorząd województwa posiada ponad 10 proc. udziałów w spółce SKM.

Przy okazji nowego kontraktu i rozkładu, które zaczną obowiązywać od grudnia, zwiększy się częstotliwość kursowania pociągów na linii SKM między Gdańskiem a Gdynią. Dotyczy to okresu poza godzinami szczytu, w którym składy zaczną jeździć co 10, a nie co 15 min.

Czytaj też: Od grudnia więcej kursów SKM

Warto też odnotować, że na drugą część zadania, obejmującą trasy regionalne Gdynia - Słupsk/Ustka, Gdynia - Hel, Gdynia - Tczew - Smętowo Gr. - granica województwa - Laskowice Pom. / Bydgoszcz Gł., a także Gdynia - Malbork - Elbląg / Olsztyn, ofertę złożyły jedynie Przewozy Regionalne.

Na te połączenia marszałek województwa przeznaczył 36 mln zł, co zbiegło się z oczekiwaniami PR, które zaoferowały kwotę niewiele ponad 35,9 mln zł.

Miejsca

Opinie (167) 4 zablokowane

  • Znów Stare składy będą jeździć
    Brud smród. .....

    • 32 2

  • A jakość usług spada na twarz!

    W październiku skm ma wieczne opóźnienia, mam wrażenie

    • 46 1

  • kiedy wreszcie wejdzie niemiecki przewoznik ? tam maja super tabor i rozklad idealnie dopasowany do potrzeb podroznych. (9)

    • 33 21

    • bylam kiedys w Niemczech u corki co ma meza niemca.

      Maja fajne pociagi. Nie to co u nas, stare i zjezdzone.

      • 13 4

    • Janusz to kiepska ironia dlatego ze to jest akurat prawda.SKM od niemieckiej kolei miejskiej dziela lata świetlne. (2)

      • 10 4

      • (1)

        Chyba mial na mysli arrive. Arriva startowala do obslugi pkm, marszalek ich pogonil. Ustawil przetargi pod skm. Teraz niech placze i placi i tlumaczy sie przed pasazerami i wyborcami z wizerunkowej porazki do jakiej przyczynia sie ten kolejowy neton. Nowoczesna linia a obsluga jak w latach 70tych...

        • 9 2

        • neton

          Bzdeton

          • 1 2

    • (1)

      jak ci nie pasi to się wyprowadź do szwabków

      • 10 9

      • jak ci nie pasi to zyj w zacofanym swiecie PO.

        PiS pomalu juz sie bierze za te zaleglosci. Najgorsze ze Budyn blokuje w Gdansku ale i za niego sie wezmie nasza ekipa.

        • 7 10

    • (1)

      arriva ma średnio super tabor. z tego co mi wiadomo nie mają nawet swojego elektrycznego.

      • 4 3

      • Tu i tak nie ma druta. A wszystkie szynobusy na pkm i tak sa marszalkowskie. To skm nie ma zadnego spalinobusu i jak padnie jeden z marszalkowskich to sa luki w rozkladach. Arriva podstawilaby wtedy swoj.

        • 6 2

    • Siedzisz w domu, po co komentarz chory niedorajdo?

      Po co?

      • 0 0

  • SKMka i PKMka i tak wozi powietrze, po co takie duże składy jak z tego korzysta tylko kilka osób?

    • 9 29

  • Przedewszystkim powinni w przetragu zaznaczyc ze obsługe mają zapewnic tylko nowymi skladami a nie tym złomem co ma skm (2)

    • 31 6

    • ale umowa jest na rok. kupią, a za rok przegrają (1)

      • 4 4

      • z kim przegrają?

        Skoro tylko skm staje do przetargu...

        • 4 1

  • A co z Gdynią i nowymi przystanki? (1)

    Wygląda na to, że władze Gdyni mają w nosie mieszkańców, którzy mogliby korzystać z nowych przystanków, a marszałek też nie da kasy.

    • 14 5

    • Ten znowu..

      • 0 0

  • To dziennie daja na to (1)

    148 tysiecy zlotych. Niezle, niezle, te SKM zra tyle pradu, czy o co chodzi?

    • 13 5

    • jak marnują energię na wariackie ogrzewanie to tyle to kosztuje...

      • 3 1

  • Przetarg? (2)

    A ja się pytam po co w ogóle przetarg skoro wiadomo że nikt inny niż SKM nie jest wstanie podstawić chodź jednego pociągu bo po prostu takich innych firm nie ma, hmm?

    Bzdurny przepis w tym przypadku.

    Z drugiej strony jak SKM nie dostanie 4mln więcej czy ile tam się dogadają to co, przestaną jeździć i nie zarobią nic?

    • 29 2

    • (1)

      Na starej skm wiadomo. Ale linie pkm moglaby obslugiwac prywatna firma jesli juz nie mamy kolei pomorskich- wyszloby wszystkim na zdrowie a i rozmowy z skm gdyby poczula oddech konkurencji, przebiegalyby inaczej. Pomorski marszalek struk i swilski sa zbyt leniwi zeby szerzej, perspektywicznie zajac sie koleja w regionie. Efekt to przefluzanie rok w rok agonii na tych samych zasadach co sprawia ze i pod wzgl taboru i organizacyjnym stajemy sie zywym skansenem kolejowym

      • 14 0

      • i tak i nie...

        Problem jest taki że marszałek od dawna przejął by SKM Trójmiasto z całym inwentarzem, ale nasze kochane drugie PKP (czyli nikt inny jak Warszawa) nie chce się na to zgodzić...
        Co ciekawe przez 8 lat rządów PO nic nie udało się z tym zrobić to teraz tym bardziej się w tej kwestii nie dogadają... ;/
        Marszałek nie podpisze długoterminowej umowy z podmiotem który nie jest w jego posiadaniu. Proste i logiczne ;-)
        Dlatego z wojenki na górze cierpi nikt inny jak tylko MY... Pasażerowie ;-)

        • 5 0

  • Hóra, Głószek nie opószcza nas :) (3)

    • 16 3

    • (2)

      Jego już nie ma od2 miesięcy Teraz jest Złoty

      • 9 0

      • Jak to nie ma już Głuszka-Kłamczuszka???:O (1)

        • 1 1

        • niestety......teraz złoty bedzie pier.....głupoty

          • 1 0

  • Skm

    Fajna komuna 1 oferta i jeden chętny

    • 30 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane