• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM będzie nas wozić przez kolejny rok? Jest jedno "ale", warte 4 mln zł

Michał Brancewicz
19 października 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Do przetargu na obsługę linii SKM i PKM, jak zwykle, zgłosiła się tylko Szybka Kolej Miejska. Do przetargu na obsługę linii SKM i PKM, jak zwykle, zgłosiła się tylko Szybka Kolej Miejska.

Czy Szybka Kolej Miejska będzie przez kolejny rok wozić pasażerów na liniach SKM i PKM? Spółka jako jedyna złożyła ofertę, ale chce niemal 4 mln zł więcej niż daje marszałek, który ogłosił ten przetarg. - Siądziemy do stołu i porozmawiamy - mówi Ryszard Świlski, członek Zarządu Województwa Pomorskiego.



Od uruchomienia Pomorskiej Kolei Metropolitalnej władze województwa pomorskiego co roku ogłaszają przetarg na wykonanie przewozów pasażerskich na kolejne 12 miesięcy (od grudnia do grudnia).

Zamówienie regularnie dzielone jest na dwie części: aglomeracyjną i regionalną.

Pierwsza, najważniejsza z perspektywy mieszkańców Trójmiasta, została dodatkowo podzielona na dwa podzadania:

  1. linie Gdańsk - Gdańsk Port Lotniczy - Gdańsk Osowa / Gdynia, Kościerzyna / Kartuzy - Gdańsk Port Lotniczy - Gdańsk oraz Kościerzyna-Gdynia (czyli obsługa trasy PKM)
  2. linia Lębork - Wejherowo - Gdynia Główna - Gdańsk Śródmieście (obsługa głównej linii SKM)


Na obsługę tych tras od 12 grudnia 2017 do 8 grudnia 2018 roku samorząd przeznaczył 50 mln zł.

Zgodnie z przewidywaniami zgłosił się tylko jeden przewoźnik, który chciałby wozić na tych trasach pasażerów: Szybka Kolej Miejska w Trójmieście. Wyceniła ona swoje usługi na blisko 54 mln.

To oznacza, że w kasie brakuje blisko 4 mln zł. Co teraz?

- Siadamy do stołu i rozmawiamy. My wyłożyliśmy tyle, ile mamy. Wierzę, że władze SKM to zrozumieją i zweryfikują swoje oczekiwania - przyznaje Ryszard Świlski, członek Zarządu Województwa Pomorskiego.
Negocjacje mogą być o tyle ciekawe, że samorząd województwa posiada ponad 10 proc. udziałów w spółce SKM.

Przy okazji nowego kontraktu i rozkładu, które zaczną obowiązywać od grudnia, zwiększy się częstotliwość kursowania pociągów na linii SKM między Gdańskiem a Gdynią. Dotyczy to okresu poza godzinami szczytu, w którym składy zaczną jeździć co 10, a nie co 15 min.

Czytaj też: Od grudnia więcej kursów SKM

Warto też odnotować, że na drugą część zadania, obejmującą trasy regionalne Gdynia - Słupsk/Ustka, Gdynia - Hel, Gdynia - Tczew - Smętowo Gr. - granica województwa - Laskowice Pom. / Bydgoszcz Gł., a także Gdynia - Malbork - Elbląg / Olsztyn, ofertę złożyły jedynie Przewozy Regionalne.

Na te połączenia marszałek województwa przeznaczył 36 mln zł, co zbiegło się z oczekiwaniami PR, które zaoferowały kwotę niewiele ponad 35,9 mln zł.

Miejsca

Opinie (167) 4 zablokowane

  • Skm (2)

    I kolejny rok jazda gratem zasyfiałym kiedy to się skończy 3 miasta a w sumie 6 miast nie może sobie poradzić z śmierdzącą skm aż wstyd na cały świat niech tylko spróbują podnieść bilety to będzie trzeba wyjść na tory tyle kasy miesięcznie jeźdzeniem takim taborem z lat 80.

    • 17 6

    • Mylisz tabor kolejowy z autami koleś ! Jego nie zmienia się co kilka lat jak samochody. (1)

      • 6 3

      • Podstawa taboru w SKM to zespoły trakcyjne EN57 produkowane bez większych zmian od roku 1962 (!). Do tego one nigdy nie były przeznaczone do jeżdżenia na trasach dla kolei miejskiej - to jest jedna wielka prowizorka już od lat 70-tych.
        A więc mamy przestarzały tabor nieodpowiedni do celów, którym służy - i którego SKM nie zmieni chyba przez kolejne kilkadziesiąt lat.

        • 2 2

  • Marszałek narzucił cięższe warunki SKM - to dobrze (1)

    SKM oczywiście w związku z tym zażądała więcej kasy.
    Pojawia się pewna sprzeczność, bo co z tego, że będą większe kary za opóźnienia pociągów, jak to pasażerowie (i inni podatnicy) sami je pokryją?
    Totalny bezsens.

    • 18 0

    • Socjalizm bohatersko walczy z problemami, ktore sam stworzyl.

      Niech miasto po prostu sprzeda te tory i po problemie. Znajdzie sie 10 innych przewoznikow, ktorzy zrobia to lepiej niz SKM i bez przysysania sie do budzetu.

      • 1 1

  • zaden inny dodatkowy przewoznik!

    Tylko jeden niech obsluguje ! Dzieki temu many jeden bilet. A tak trzeba tu bilet na arrive tu na skm. A co do taboru. Jak przewoznik ma sobie zakupic nowy tabor, skoro umowa przewozowa jest tylko na rok? W zadnym wojewodztwie tak nie ma! Wszedxie jest na 10 czy wiecej lat, a tu w pomorskim tylko na rok. Komu sie oplaca wydawac miliony na nowy tabor, skoro tylko rok bedzie obslugiwal, a potem to nir wiadomo co z nim zrobic !!? Tu tkwi problem. W przetargach.

    • 15 6

  • SKM to dziadostwo (1)

    Syf, wieczne opóźnienia, słaba częstotliwość kursowania, niewydolność komunikacyjna. Precz z Trójmiasta

    • 16 5

    • SKM to komuna

      cały czas - "stare dziadki" przymocowane do stołków z myśleniem na bakier.
      W PKM nie jest lepiej, te same problemy.

      • 3 3

  • Prawo zamówień publicznych

    Przecież nie wolno zmieniać treści ofert po ich otwarciu!

    w takiej sytuacji zamawiajacy ma dwie możliwości:
    1. Zwiększyć budżet i zawrzeć umowę.
    2. Unieważnić tą część przetargu.
    ale nie może zmieniać treści oferty.

    • 10 1

  • Zmienić nazwę SKM na PKR (Powolna Kolej Regionalna) bo ani ona szybka ani miejska

    • 10 4

  • Weźcie wyłączcie pkm z SKMki (1)

    To są jaja, podwyżki biletów na SKM to sponsorowanie przejazdów na pkm.

    • 9 3

    • niekorzystasz z pkm noś d@#%l

      • 2 4

  • Arriva (4)

    Mogłaby coś przejąć, czas przewietrzyć uklad

    • 5 8

    • Troche śmieszą mnie wypowiedzi (3)

      Wszyscy tacy mądrzy aby weszła inna firma aby było lepiej o boże o boże o boże !
      Po 1- tabory są zmodernizowane i w porównaniu z PR-ami nie ma tragedii
      2) Jasne - dajmy Arrive - na pewno mają tye długich składów aby przewozić prawie 100 tys pasażerów dziennie - nobla dla tych co to wymyslili
      3) narzekamyna przeładowanie pkmki - gratulacje dla PESY ktora produkuje g***a :)
      4) częstsze kursowanie skmek od grudnia - ojjj tak ponarzekajmy na ... w sumie na co w tej kwestii narzekać?
      Opanujcie się

      • 6 10

      • po czym by jeździła Awaria i za ile ?

        • 2 5

      • tabory są zmodernizowane... i już się nóż w kieszeni otwiera

        największe marnotrawstwo od lat - pudrowanie starych gratów. A klimy nadal nie ma, za to wielka dziura w drzwiach nadal jest. Dowód na stan umysłów w tym całym SyfieKileMogile

        • 4 1

      • na co narzekać?

        na tą ujnie, która skm oferuje codziennie rano. pieprzone bydłowozy i kolejki w porannym szczucie 8-9, odstep 15 i 23 minuty.

        • 1 1

  • przystanek Rębiechowo to Wielki Wstyd

    dla Gdańska bo
    1. jest tylko jeden automat do biletów
    2. kupowanie biletów jest tak skomplikowane że chyba bardziej nie może - czy w zarządzie PKM/SKM, czy urzędniczych łbach ktoś myślał o tym?

    Czy tak trudno jest ustawić przynajmniej 6 automatów z JEDNYM miejskim biletem nawet za 5zł ??
    Problemy maja Polacy a dla kogoś kto przyjeżdża za granicy to już jest dramat i kuriozum.

    • 12 0

  • A dalej... (1)

    A co z połączeniem do Pruszcza?

    • 4 1

    • są pociągi regionalne do tego wiele autobusów komunikacji miejskiej

      • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane