• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM będzie nas wozić przez kolejny rok? Jest jedno "ale", warte 4 mln zł

Michał Brancewicz
19 października 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Do przetargu na obsługę linii SKM i PKM, jak zwykle, zgłosiła się tylko Szybka Kolej Miejska. Do przetargu na obsługę linii SKM i PKM, jak zwykle, zgłosiła się tylko Szybka Kolej Miejska.

Czy Szybka Kolej Miejska będzie przez kolejny rok wozić pasażerów na liniach SKM i PKM? Spółka jako jedyna złożyła ofertę, ale chce niemal 4 mln zł więcej niż daje marszałek, który ogłosił ten przetarg. - Siądziemy do stołu i porozmawiamy - mówi Ryszard Świlski, członek Zarządu Województwa Pomorskiego.



Od uruchomienia Pomorskiej Kolei Metropolitalnej władze województwa pomorskiego co roku ogłaszają przetarg na wykonanie przewozów pasażerskich na kolejne 12 miesięcy (od grudnia do grudnia).

Zamówienie regularnie dzielone jest na dwie części: aglomeracyjną i regionalną.

Pierwsza, najważniejsza z perspektywy mieszkańców Trójmiasta, została dodatkowo podzielona na dwa podzadania:

  1. linie Gdańsk - Gdańsk Port Lotniczy - Gdańsk Osowa / Gdynia, Kościerzyna / Kartuzy - Gdańsk Port Lotniczy - Gdańsk oraz Kościerzyna-Gdynia (czyli obsługa trasy PKM)
  2. linia Lębork - Wejherowo - Gdynia Główna - Gdańsk Śródmieście (obsługa głównej linii SKM)


Na obsługę tych tras od 12 grudnia 2017 do 8 grudnia 2018 roku samorząd przeznaczył 50 mln zł.

Zgodnie z przewidywaniami zgłosił się tylko jeden przewoźnik, który chciałby wozić na tych trasach pasażerów: Szybka Kolej Miejska w Trójmieście. Wyceniła ona swoje usługi na blisko 54 mln.

To oznacza, że w kasie brakuje blisko 4 mln zł. Co teraz?

- Siadamy do stołu i rozmawiamy. My wyłożyliśmy tyle, ile mamy. Wierzę, że władze SKM to zrozumieją i zweryfikują swoje oczekiwania - przyznaje Ryszard Świlski, członek Zarządu Województwa Pomorskiego.
Negocjacje mogą być o tyle ciekawe, że samorząd województwa posiada ponad 10 proc. udziałów w spółce SKM.

Przy okazji nowego kontraktu i rozkładu, które zaczną obowiązywać od grudnia, zwiększy się częstotliwość kursowania pociągów na linii SKM między Gdańskiem a Gdynią. Dotyczy to okresu poza godzinami szczytu, w którym składy zaczną jeździć co 10, a nie co 15 min.

Czytaj też: Od grudnia więcej kursów SKM

Warto też odnotować, że na drugą część zadania, obejmującą trasy regionalne Gdynia - Słupsk/Ustka, Gdynia - Hel, Gdynia - Tczew - Smętowo Gr. - granica województwa - Laskowice Pom. / Bydgoszcz Gł., a także Gdynia - Malbork - Elbląg / Olsztyn, ofertę złożyły jedynie Przewozy Regionalne.

Na te połączenia marszałek województwa przeznaczył 36 mln zł, co zbiegło się z oczekiwaniami PR, które zaoferowały kwotę niewiele ponad 35,9 mln zł.

Miejsca

Opinie (167) 4 zablokowane

  • Szybka? (1)

    Szybka tylko z nazwy.

    • 27 2

    • Nie kłam!!

      • 0 0

  • (1)

    A gdzie tu problem. skoro sam chce 54 mln, a województwo jest 10% to niech da a suma i tak wyjdzie poniżej 50 mln bo 10 procent wróci do nich:)

    • 8 4

    • nie no

      Perpetuum mobile

      • 5 0

  • no jak umowa jest tylko na rok to ja się nie dziwie że jest jak jest

    po co się angażować po co inwestować jak nie wiadomo czy za rok przetarg się wygra.

    • 14 3

  • Skoro rozpisuje się przetarg pod SKM... (2)

    to kto ma go wygrać? Pozostali fizycznie nie mają najmniejszych szans na udział w tym przetargu.

    • 28 2

    • Sami wychodowali monopoliste (1)

      Otoz to.arriva znana jest z tego ze potrafi jezdzic taniej czy nawet komercyjnie tam gdzie beton kolejowy przynosi straty. Do tego sprawnie, kulturalnie, nowoczesnie i przodem do pasazera. Ale marszalek skutecznie wybil tej spolce i innym pomorslie tory. Niech teraz placi za kaprysy betonu. Ale ze swoich, nie z podatnikow...

      • 19 2

      • sr*nie w banie Niemcy nie przejdą teraz

        • 3 2

  • Sami sobie winni (1)

    Sami do tego doprowadzili. Arriva wrecz pchala sie na tory skm a marszalek jej to skutecznie uniemozliwil. Zamiast kaprysnego monopolisty o mentelnosci kolejowego betonu mielibysmy kolej dla pasazera a nie dla kolejarzy. Nie byloby tych wszystkich jaj i absurdow o ktorych slyszymy od momentu otwarcia pkm. A teraz beda monopolisci szantazowac marszalka.

    • 28 7

    • Oczywiscie na tory pkm nie skm. Bo stara linia skm w obecnych warunkach jest skazana na beton z skm. Ale otwarcie drogi konkurencji na pkm gdzie cala infrastruktura i tabor naleza do marszalka, bylaby zdrowym szokiem dla calego betonu skm. Byloby to lekarstwo na wszelkie uciazliwosci i patologie zwiazabe z ta spolka. Marszalek najpierw sam zagradza droge konkuremcji wpuszczajac ttlko skm na linie pkm a potem jest przez ta ostatnia stawiany pod sciana. Moznaby powiedziec-frajer,gdyby chodzilo o jego prywatna kase. A tu placimy za te kaprysy wszyscy, w zamian otrzymujemy tandetne uslugi

      • 12 2

  • Kobiety

    Kiedy na Grabówku i Leszczynkach będę mogła podjechać wózkiem z dzieckiem na peron?

    • 15 2

  • propozycja (3)

    Jeden bilet na wszystko co siè rusza.W wielu miastach można a u nas nie

    • 32 0

    • No coś Ty z takimi herezjami ;) W Gdańsku nawet jedne wodociągi muszą być pod opieką dwóch pomiotów ;)

      • 10 0

    • (1)

      jest taki bilet od lat. nazywa się metropolitarny

      • 0 5

      • jesteś ordynarnym kłamcą - poznać, że jesteś z tej sprostytuowanej mafii, którą będziemy kiedyś wieszać, by normalny wspólny bilet wywalczyć

        • 2 1

  • koszty

    dlaczego autor tego artykułu nie napisał że SKM w tym roku chce mniejsze pieniądze za każdy przejechany kilometr niż w roku ubiegłym? Stawka SKM w zeszły roku za jeden kilometr to 12,18 zł a teraz SKM chce 11,99 zł za jeden kilometr, stąd wniosek że to Urząd Marszałkowski chce na rok 2018 dać mniej pieniędzy a nie że SKM chce ich więcej.

    • 15 7

  • najgorzej jak go***upcy

    i dziadostwo zaczyna stawiac warunki.Troche pokory,zarzadzacie najbardziej archaiczna firma przewozowa na sieci,stanowicie skansen ku radosci muzealnika Buczka....a istniejecie tylko dzieki kuriozalnemu podzialowi akcji....

    • 14 3

  • Dać 10 autobusów na tory

    to i tak puste jeździ, po co takie długie składy

    • 6 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane