• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM będzie nas wozić przez kolejny rok? Jest jedno "ale", warte 4 mln zł

Michał Brancewicz
19 października 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Do przetargu na obsługę linii SKM i PKM, jak zwykle, zgłosiła się tylko Szybka Kolej Miejska. Do przetargu na obsługę linii SKM i PKM, jak zwykle, zgłosiła się tylko Szybka Kolej Miejska.

Czy Szybka Kolej Miejska będzie przez kolejny rok wozić pasażerów na liniach SKM i PKM? Spółka jako jedyna złożyła ofertę, ale chce niemal 4 mln zł więcej niż daje marszałek, który ogłosił ten przetarg. - Siądziemy do stołu i porozmawiamy - mówi Ryszard Świlski, członek Zarządu Województwa Pomorskiego.



Od uruchomienia Pomorskiej Kolei Metropolitalnej władze województwa pomorskiego co roku ogłaszają przetarg na wykonanie przewozów pasażerskich na kolejne 12 miesięcy (od grudnia do grudnia).

Zamówienie regularnie dzielone jest na dwie części: aglomeracyjną i regionalną.

Pierwsza, najważniejsza z perspektywy mieszkańców Trójmiasta, została dodatkowo podzielona na dwa podzadania:

  1. linie Gdańsk - Gdańsk Port Lotniczy - Gdańsk Osowa / Gdynia, Kościerzyna / Kartuzy - Gdańsk Port Lotniczy - Gdańsk oraz Kościerzyna-Gdynia (czyli obsługa trasy PKM)
  2. linia Lębork - Wejherowo - Gdynia Główna - Gdańsk Śródmieście (obsługa głównej linii SKM)


Na obsługę tych tras od 12 grudnia 2017 do 8 grudnia 2018 roku samorząd przeznaczył 50 mln zł.

Zgodnie z przewidywaniami zgłosił się tylko jeden przewoźnik, który chciałby wozić na tych trasach pasażerów: Szybka Kolej Miejska w Trójmieście. Wyceniła ona swoje usługi na blisko 54 mln.

To oznacza, że w kasie brakuje blisko 4 mln zł. Co teraz?

- Siadamy do stołu i rozmawiamy. My wyłożyliśmy tyle, ile mamy. Wierzę, że władze SKM to zrozumieją i zweryfikują swoje oczekiwania - przyznaje Ryszard Świlski, członek Zarządu Województwa Pomorskiego.
Negocjacje mogą być o tyle ciekawe, że samorząd województwa posiada ponad 10 proc. udziałów w spółce SKM.

Przy okazji nowego kontraktu i rozkładu, które zaczną obowiązywać od grudnia, zwiększy się częstotliwość kursowania pociągów na linii SKM między Gdańskiem a Gdynią. Dotyczy to okresu poza godzinami szczytu, w którym składy zaczną jeździć co 10, a nie co 15 min.

Czytaj też: Od grudnia więcej kursów SKM

Warto też odnotować, że na drugą część zadania, obejmującą trasy regionalne Gdynia - Słupsk/Ustka, Gdynia - Hel, Gdynia - Tczew - Smętowo Gr. - granica województwa - Laskowice Pom. / Bydgoszcz Gł., a także Gdynia - Malbork - Elbląg / Olsztyn, ofertę złożyły jedynie Przewozy Regionalne.

Na te połączenia marszałek województwa przeznaczył 36 mln zł, co zbiegło się z oczekiwaniami PR, które zaoferowały kwotę niewiele ponad 35,9 mln zł.

Miejsca

Opinie (167) 4 zablokowane

  • Parszywa komuna (1)

    Czemu to nie utrzymuje sie samo na zasadach rynkowych? Czemu mam w podatkach placic na usluge, z ktorej nie korzystam?

    • 7 6

    • ponieważ gdyby tej usługi nie było, to byś ponosił koszty stania w korkach

      kolej aglomeracyjna tworzy tzw. korzyści zewnętrzne, z których korzystają ci, którzy np. jeżdżą samochodami po drogach, które byłyby zakorkowane, gdyby nie było transportu szynowego.

      • 1 0

  • Biznes życia (1)

    Wybudować tory i płacić żeby ktoś po nich jeździł. Czy to nie SKM powinna płacić za możliwość poruszania się po nich? Wygląda jakby ten cały kolejowy interes był nieopłacalny.

    • 8 1

    • Wybuduj i utrzymuj, A przepraszam ty jesteś filantropem i pozwolisz za darmo.
      Tez podzielam wiele negatywnych opinii ale ze względu na charakter pracy trochę orientuję się w kosztach i tu nie jeden komentujący-jakie to proste- zdziwiłby się.

      • 1 1

  • Podstawowym kryterium powinien byc standard obsługi!Zapewnienie komfortu podróżowania!! (2)

    Powinny byc nowe wygodne składy tylko i wyłącznie tym da sie przekonać ludzi do jazdy SKM .Obecnie ludzie maja odczucia jest to można porównać jazdy jak śledzie w beczce czy poziom wagonów bydlęcych!I wtedy niech nawet płacą więcej.

    • 4 2

    • (1)

      no tylko wiesz że wtedy za bilet w jedną stronę trzeba będzie zapłacić np. 10 czy 15zł?

      • 2 2

      • Wracaj uczyc sie ponownie na liczydłach Gdańsk kupuje nowe tramwaje i bilety niesa po 15 zł

        Wiekszosc miast ma nowoczesne sklady bilety tańsze nizw Gdańsku.Na zachodzie oddawna maja standart niedościgniony w Polsce i bilety sa w cenach podobnych!

        • 0 0

  • A komunikacja publiczna nie powinna się utrzymywać z biletów? (4)

    W 2014r. SKM wykonała 35mln przewozów, którzy już zapłacili za bilet.
    Licząc bilety miesięczne itp. pewnie wychodzi około 1.5-2zł za jeden przejazd średnio.

    I okazuje się że drugie tyle jest to dofinansowane przez miasto???
    Jaki tu sens.

    Jeśli chcemy mieć komunikację, to niech finansuje się ona z biletów i realnie konkuruje z innymi rodzajami przewozu czy przewoźnikami.

    • 5 2

    • a miesięczne za 230zł?!

      fakt, licząc z autobusami, ale taniej sie nie jeździć, a warunki masakryczne, za co my płacimy? za fotele prezesów?!

      • 3 0

    • Niestety glownie u starszych ludzi pokutuje mentalnosc homo-sovieticusa.

      Nie potrafia pojac, ze dziadowska i nierentowna usluge panstwowa trzeba po prostu zlikwidowac.

      • 1 4

    • komunikacja szynowa nie ma szans konkurowania z drogową, jeśli użytkownicy dróg mają infrastrukturę za darmo (1)

      a w kosztach operatora kolei jest pozycja: opłata za korzystanie z torowisk.

      Homo pseudoantysovieticus ma trudności z opanowaniem pojęcia "koszty zewnętrzne transportu indywidualnego" i trudności z zauważeniem, że gdyby nie setki tysięcy korzystające z usług kolei to stałby codziennie w megakorkach i wydawał podatki na przewymiarowaną infrastrukturę drogową i parkingową w miastach.

      • 1 1

      • a podatek drogowy

        w paliwie to za darmo? Nie mówiąc o +3,5T.

        • 1 0

  • PKP rządzi. Tylko 4 mln? Da się odzyskać.

    Wiedzieli ile jest kasy. Wiedzieli, że nie będzie innych ofert. To co się mają ograniczać? Pomyśleli, że tych parę milionów znajdzie w kasie marszałek. Jakby chcieli 14 mln wiecej też pewnie by znalazł w obliczu możliwego paraliżu transportu. Choć...może raz trzeba walnąć pięścią. Może powiedzieć kolejarzom, że z uwagi na uciążliwość dla mieszkańców podnosi się podatki od terenów zajmowanych przez SKM PkP. Warto?

    • 4 0

  • kurka

    • 0 0

  • SyfKiłaMogiła

    stroić fochy to chętni, ale dołożyć kursów z rana to już niełaska

    • 2 1

  • Pomorska kolej na skraju upadku.
    Przewozy Regionalne nie otzrymaja ani jednego nowe pojazdu z ostatnio realizowanego duzego przetargu.

    Wiekszosc nowych skladow doatanie odzial Wielkopolski bo...marszalek nakazal w przetargu Przeowozom regionalnym tabor wyprodukowany po 2015 roku

    • 2 0

  • Zbierają na mega inwestycje wymiany taboru w ilości sztuk 1?

    • 2 0

  • Miasto co sprzedało wszystkie większe trawniki pod deweloperkę...

    ...ma kłopot ze sfinansowaniem transportu.
    Coś tu nie gra.

    • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane