- 1 Były senator PiS trafił do więzienia (210 opinii)
- 2 Nowa godzina wodowania z historycznej pochylni (106 opinii)
- 3 Dworzec PKS w Gdańsku: co dalej? (171 opinii)
- 4 Wstrzymano zmiany na Marynarki Polskiej (18 opinii)
- 5 Rusza wyczekiwana inwestycja na Witominie (43 opinie)
- 6 Kontrola CBA w Urzędzie Miasta Gdyni (230 opinii)
SKM będzie nas wozić przez kolejny rok? Jest jedno "ale", warte 4 mln zł
Czy Szybka Kolej Miejska będzie przez kolejny rok wozić pasażerów na liniach SKM i PKM? Spółka jako jedyna złożyła ofertę, ale chce niemal 4 mln zł więcej niż daje marszałek, który ogłosił ten przetarg. - Siądziemy do stołu i porozmawiamy - mówi Ryszard Świlski, członek Zarządu Województwa Pomorskiego.
Zamówienie regularnie dzielone jest na dwie części: aglomeracyjną i regionalną.
Pierwsza, najważniejsza z perspektywy mieszkańców Trójmiasta, została dodatkowo podzielona na dwa podzadania:
- linie Gdańsk - Gdańsk Port Lotniczy - Gdańsk Osowa / Gdynia, Kościerzyna / Kartuzy - Gdańsk Port Lotniczy - Gdańsk oraz Kościerzyna-Gdynia (czyli obsługa trasy PKM)
- linia Lębork - Wejherowo - Gdynia Główna - Gdańsk Śródmieście (obsługa głównej linii SKM)
Na obsługę tych tras od 12 grudnia 2017 do 8 grudnia 2018 roku samorząd przeznaczył 50 mln zł.
Zgodnie z przewidywaniami zgłosił się tylko jeden przewoźnik, który chciałby wozić na tych trasach pasażerów: Szybka Kolej Miejska w Trójmieście. Wyceniła ona swoje usługi na blisko 54 mln.
To oznacza, że w kasie brakuje blisko 4 mln zł. Co teraz?
- Siadamy do stołu i rozmawiamy. My wyłożyliśmy tyle, ile mamy. Wierzę, że władze SKM to zrozumieją i zweryfikują swoje oczekiwania - przyznaje Ryszard Świlski, członek Zarządu Województwa Pomorskiego.
Negocjacje mogą być o tyle ciekawe, że samorząd województwa posiada ponad 10 proc. udziałów w spółce SKM.
Przy okazji nowego kontraktu i rozkładu, które zaczną obowiązywać od grudnia, zwiększy się częstotliwość kursowania pociągów na linii SKM między Gdańskiem a Gdynią. Dotyczy to okresu poza godzinami szczytu, w którym składy zaczną jeździć co 10, a nie co 15 min.
Czytaj też: Od grudnia więcej kursów SKM
Warto też odnotować, że na drugą część zadania, obejmującą trasy regionalne Gdynia - Słupsk/Ustka, Gdynia - Hel, Gdynia - Tczew - Smętowo Gr. - granica województwa - Laskowice Pom. / Bydgoszcz Gł., a także Gdynia - Malbork - Elbląg / Olsztyn, ofertę złożyły jedynie Przewozy Regionalne.
Na te połączenia marszałek województwa przeznaczył 36 mln zł, co zbiegło się z oczekiwaniami PR, które zaoferowały kwotę niewiele ponad 35,9 mln zł.
Miejsca
Opinie (167) 4 zablokowane
-
2017-10-20 08:28
Parszywa komuna (1)
Czemu to nie utrzymuje sie samo na zasadach rynkowych? Czemu mam w podatkach placic na usluge, z ktorej nie korzystam?
- 7 6
-
2017-10-20 18:01
ponieważ gdyby tej usługi nie było, to byś ponosił koszty stania w korkach
kolej aglomeracyjna tworzy tzw. korzyści zewnętrzne, z których korzystają ci, którzy np. jeżdżą samochodami po drogach, które byłyby zakorkowane, gdyby nie było transportu szynowego.
- 1 0
-
2017-10-20 09:06
Biznes życia (1)
Wybudować tory i płacić żeby ktoś po nich jeździł. Czy to nie SKM powinna płacić za możliwość poruszania się po nich? Wygląda jakby ten cały kolejowy interes był nieopłacalny.
- 8 1
-
2017-10-20 14:28
Wybuduj i utrzymuj, A przepraszam ty jesteś filantropem i pozwolisz za darmo.
Tez podzielam wiele negatywnych opinii ale ze względu na charakter pracy trochę orientuję się w kosztach i tu nie jeden komentujący-jakie to proste- zdziwiłby się.- 1 1
-
2017-10-20 09:19
Podstawowym kryterium powinien byc standard obsługi!Zapewnienie komfortu podróżowania!! (2)
Powinny byc nowe wygodne składy tylko i wyłącznie tym da sie przekonać ludzi do jazdy SKM .Obecnie ludzie maja odczucia jest to można porównać jazdy jak śledzie w beczce czy poziom wagonów bydlęcych!I wtedy niech nawet płacą więcej.
- 4 2
-
2017-10-20 09:41
(1)
no tylko wiesz że wtedy za bilet w jedną stronę trzeba będzie zapłacić np. 10 czy 15zł?
- 2 2
-
2017-10-21 10:15
Wracaj uczyc sie ponownie na liczydłach Gdańsk kupuje nowe tramwaje i bilety niesa po 15 zł
Wiekszosc miast ma nowoczesne sklady bilety tańsze nizw Gdańsku.Na zachodzie oddawna maja standart niedościgniony w Polsce i bilety sa w cenach podobnych!
- 0 0
-
2017-10-20 09:41
A komunikacja publiczna nie powinna się utrzymywać z biletów? (4)
W 2014r. SKM wykonała 35mln przewozów, którzy już zapłacili za bilet.
Licząc bilety miesięczne itp. pewnie wychodzi około 1.5-2zł za jeden przejazd średnio.
I okazuje się że drugie tyle jest to dofinansowane przez miasto???
Jaki tu sens.
Jeśli chcemy mieć komunikację, to niech finansuje się ona z biletów i realnie konkuruje z innymi rodzajami przewozu czy przewoźnikami.- 5 2
-
2017-10-20 10:28
a miesięczne za 230zł?!
fakt, licząc z autobusami, ale taniej sie nie jeździć, a warunki masakryczne, za co my płacimy? za fotele prezesów?!
- 3 0
-
2017-10-20 10:36
Niestety glownie u starszych ludzi pokutuje mentalnosc homo-sovieticusa.
Nie potrafia pojac, ze dziadowska i nierentowna usluge panstwowa trzeba po prostu zlikwidowac.
- 1 4
-
2017-10-20 18:05
komunikacja szynowa nie ma szans konkurowania z drogową, jeśli użytkownicy dróg mają infrastrukturę za darmo (1)
a w kosztach operatora kolei jest pozycja: opłata za korzystanie z torowisk.
Homo pseudoantysovieticus ma trudności z opanowaniem pojęcia "koszty zewnętrzne transportu indywidualnego" i trudności z zauważeniem, że gdyby nie setki tysięcy korzystające z usług kolei to stałby codziennie w megakorkach i wydawał podatki na przewymiarowaną infrastrukturę drogową i parkingową w miastach.- 1 1
-
2017-10-20 21:43
a podatek drogowy
w paliwie to za darmo? Nie mówiąc o +3,5T.
- 1 0
-
2017-10-20 10:13
PKP rządzi. Tylko 4 mln? Da się odzyskać.
Wiedzieli ile jest kasy. Wiedzieli, że nie będzie innych ofert. To co się mają ograniczać? Pomyśleli, że tych parę milionów znajdzie w kasie marszałek. Jakby chcieli 14 mln wiecej też pewnie by znalazł w obliczu możliwego paraliżu transportu. Choć...może raz trzeba walnąć pięścią. Może powiedzieć kolejarzom, że z uwagi na uciążliwość dla mieszkańców podnosi się podatki od terenów zajmowanych przez SKM PkP. Warto?
- 4 0
-
2017-10-20 10:18
kurka
- 0 0
-
2017-10-20 10:26
SyfKiłaMogiła
stroić fochy to chętni, ale dołożyć kursów z rana to już niełaska
- 2 1
-
2017-10-20 12:01
Pomorska kolej na skraju upadku.
Przewozy Regionalne nie otzrymaja ani jednego nowe pojazdu z ostatnio realizowanego duzego przetargu.
Wiekszosc nowych skladow doatanie odzial Wielkopolski bo...marszalek nakazal w przetargu Przeowozom regionalnym tabor wyprodukowany po 2015 roku- 2 0
-
2017-10-20 13:00
Zbierają na mega inwestycje wymiany taboru w ilości sztuk 1?
- 2 0
-
2017-10-20 13:08
Miasto co sprzedało wszystkie większe trawniki pod deweloperkę...
...ma kłopot ze sfinansowaniem transportu.
Coś tu nie gra.- 4 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.