• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM-ka bliżej peronów za dwa lata

Maciej Naskręt
4 września 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 

O 7,5 cm zmniejszy się przestrzeń między kolejką SKM a skrajnią peronów. Obecnie nawet 20-centymetrowy odstęp wzbudza strach wśród pasażerów Szybkiej Kolei Miejskiej. Lada dzień ruszy przetarg na opracowanie dokumentacji dla przebudowy torowiska przy stacjach.



O sprawie pisaliśmy już kilka miesięcy temu, teraz jednak SKM Trójmiasto przygotowuje się do przetargu na opracowanie dokumentacji technicznej, która ma umożliwić dosunięcie torowiska do przystanków. Zlikwiduje to przynajmniej częściowo przestrzeń, jaka jest teraz między kolejką a peronem i wynosi miejscami nawet 20 centymetrów. Szybka Kolej Miejska boryka się z tym problemem od 1976 roku, czyli od czasu, kiedy wycofano z eksploatacji jednostki, które niegdyś służyły berlińskiej S-Bahn.

- Wyłoniony w przetargu wykonawca będzie musiał przeprowadzić inwentaryzację dotychczasowego układu torowego. Następnie przystąpi on do opracowania projektu dosunięcia osi torowiska o 7,5 cm do peronu - mówi Marcin Głuszek, dyrektor SKM ds. marketingu i sprzedaży.

Aktualnie oś torowiska przebiega w odległości 1725 mm od skrajni peronu. Po planowej przez SKM korekcie przebiegu linii oś toru ma znajdować się w odległości 1650 mm. Pracami mają być objęte wszystkie stacje Szybkiej Kolei Miejskiej za wyjątkiem planowanej stacji Gdańsk Śródmieście. Tam już odległość - 1650 mm - jest wpisana do projektu.

Prace przy zbliżaniu osi torowiska do peronu, które potrwają dwa lata, nie powinny być skomplikowane technicznie. Podczas robót spółka planuje jedynie wymienić podkłady, które na wysokości przystanków są drewniane i mocno zużyte. Docelowo mają one mieć konstrukcję żelbetową.

Wszystko wskazuje na to, że roboty nie wpłyną na ruch kolejek, bowiem prowadzone mają być w nocy.

Niestety, nie ma szans na razie na to, by przestrzeń, jaka jest między peronem a SKM, została zniwelowana do kilku centymetrów, jak było jeszcze w 1976 r. Powód? Wymaga to od SKM wymiany taboru. Na to jednak w SKM się na razie nie zanosi. Nawet zakres zamówionych ostatnio 21 modernizacji składów z serii EN57 nie uwzględnia poszerzenia podłogi i schodów, by ułatwiały wsiadanie do kolejki.

Prezentacja SKM dotycząca zmniejszenia przerw między peronami a kolejkami

Miejsca

Opinie (155) 2 zablokowane

  • To jak przepaś będzie za 2 lata?

    Teraz odległość między kolejką a peronem wynosi miejscami nawet 20 centymetrów - 7,5 cm = 12,5. Ale skoro miejscami dochodzi do 20cm tz że gdzieś jest mniej Czy można ustawić przetarg tak żeby od razu był mniej a nie o 7,5 cm. od aktualnej odległości.

    • 10 0

  • SKM (2)

    Na razie w soboty SKM jeździ co pół godziny, a za dwa lata pewnie będzie jeździć co godzinę?
    Dotacja i tam wpływa na ich konto, a pasażerów mają w...
    "Trójmiejskie metro" co pół godziny...

    • 17 0

    • No teraz jest kiepsko. Na początku lat 80-tych co 6 minut (w szczytach), (1)

      poza nimi co 12 minut do późnych godzin wieczornych, a wszystkie składy z 3 ezt, czyli 9 wagonów, z dodatkowymi stopniami przez co szczelina była o wiele mniejsza niż obecnie. No ale teraz SKM wyjechało poza swój podstawowy obszar (Gdańsk Gł. - Wejherowo) z małą ilością taboru, i jest to co jest, czyli gorzej.

      • 1 0

      • jeszcze na początku lat 2000 tak było

        tzn takt, bo ilość EZT już ograniczali

        • 0 0

  • moźn to było robić przy okazji dotychczasowych remontów torowisk (2)

    ale to jak w mieście: zasiać trawnik, nst wykop pod kable energetyczne, zasypać, nst wykop pod gaz, zasypać, zniszczyć, nst pod monitoring, ...... duży przerób dużymi kosztami i później taka gospodarka jak Mozambik, O Pardon, Wybrzeże Górnej Volty

    • 21 0

    • bo każde bydlę kombinuje żeby było drogo i źle a nie tanio i dobrze

      to nie gospodarka tylko szwindel

      • 7 1

    • i znowu łoją nas po kosztach. My to zapłacimy w cenie biletu

      • 0 0

  • Może zacznijmy od usuwania głównych przeszkód (2)

    usuńmy na początku Budynia przyspawanego zbyt długo do stołka

    • 14 2

    • nie jestem fanem Budynia, ale akurat jak już usuwać to Szczurka (1)

      SKM jest z Gdyni

      • 4 0

      • SKM jest chyba własnością Urzędu Marszałkowskiego.

        • 0 1

  • Znow Ktos cos napisał bo słyszał ze dzwonia ale nie wie gdzie (8)

    Pan redaktor sieje zament z odległosciami porownując tabor belinskiego metra do dzisiejszego ale nie napisał juz że tamten stary kursował tylko pomiedzy Wejherowema Gdańskiem gdzie są wysokie perony dzisiejszy kursuje ąz do Słupska gdzie są niskie perony . Wtedy chciałbym widzieć pana redaktora jak prubuje wejsc do wagonu wyposazonego w wysoką podłoge ... Dlatego nie bedzie poszeżenia podłogi ani zmiany schodow..
    Co do zmniejszenia przeswitu pomiędzy peronem a wagonami to racje maja forumowicze że to powinno byc zrobione juz przy obecnej modernizacji peronow a szpare mozna zmniejszyc poprzez zmniejszenie odległosc osi toru od krawędzie peronu np do 1600mm ,, jedna praca.. Na całej sieci PKP przy peronach wymienia się podklady strunobetonowe na drewniane a na skm odwrotnie ..
    Po drugie kolejka to jest do kasy w sklepie , w pierszym przypadku powinno być pociąg skm a w drugim wagon.
    I po drugie Panie redaktorze dlaczego zmiana przeswitu ma byc tylko na stacjach? ( stacje na skm to : Gdańsk Gł , Wrzeszcz, Sopot , Orłowo , Gdynia Gł , Chylonia) a co z przystankami osobowymi Skm tam nie bedzie zmiany? I co że stacjami i przystankami PLK przy których kursują pociągi skm?
    Redaktor porusza ciekawe tematy tylko szkoda że nie przykłada się do tego , tylko leci po łepkach..

    • 4 11

    • proste rozwiązanie (2)

      po co kolej MIEJSKA kursuje poza aglomerację m.in. do Słupska? Przecież to powinny obsługiwać przewozy regionalne. Albo niech chociaż zmodernizowane składy będą przystosowane do wysokich peronów w aglomeracji, a do Słupska niech jeżdżą składy niezmodernizowane ze stopniami.

      • 6 1

      • A gdzie się aglomeracja kończy, a gdzie zaczyna. (1)

        Dlaczego niby to Wejherowo miałoby należeć do aglomeracji, a Pruszcz i dalej nie.

        Pytanie brzmi co ma decydować o należeniu do aglomeracji lub nie.

        • 0 0

        • Nie ma sprawy, Pruszczninie - u ciebie jaka jest wysokość peronu po

          remoncie ? Bo jeśli jest dalej za nisko, to dlaczego ludzie na podstawowej linii (Wejherowo - Gdańsk) mają cierpieć ? Nie można relacji podzielić ? Przesiadki byłyby takie straszne ? Do Tczewa (i dalej) powinny jeździć pociągi ze Słupska po torach dalekobieżnych w Trójmieście ("Sprintery") a ruch W Trójmieście po torach SKM to powinien w ogóle dla mnie jeździć tylko tam gdzie SKM-ka ma swoje oddzielne tory.
          Dlaczego tak uważam ? Bo częste opóźnienia pociągów dalekobieżnych z kierunku szczecińskiego dezorganizowały ruch SKM na odcinku Wejherowo - Rumia (wspólne tory) kiedyś, a teraz jak SKM jeździ do Słupska, to właśnie od tego miasta - pociągi SKM mają w obowiązku przepuścić opóźnione pociągi dalekobieżne. Stąd narzekania tu na forum na opóźnione SKM-ki.
          A twoje miasto z Gdańskiem nie ma połączenia odrębną parą torów.
          I radą na to, aby pociągi SKM i z Wejherowa i Pruszcza Gd. były uniezależnione od innych pociągów jest budowa dla SKM odrębnych par torów. O ile mi wiadomo jakieś plany budowy torów SKM z Rumii do Wejherowa ponoć są. I uważam że i do Tczewa powoli trzeba byłoby robić już pierwsze projekty (do Pruszcza to już chyba na pewno).
          Jak wiadomo ma być zbudowana stacja SKM Gdańsk Śródmieście - ja uważam że już teraz dalej powinno się przeciągnąć dwa odrębne tory - do Oruni (która mała nie jest) wykorzystując tory postojowe starej stacji towarowej Gdańsk Południe.

          • 1 0

    • a co za debil wymyślił, by kolej miejska realizowała przewozy regionalne?

      • 6 2

    • te parę razy co pojechałem w kierunku Słupska i tak jechałem nie SKM tylko Regio

      wycieczki krajoznawcze SKM są zbędne
      utrzymywanie armii kasjerek sprzątaczek jest zbędne

      • 6 0

    • SKM to chyba szybka kolej MIEJSKA (2)

      więc dlaczego ma być dostosowana głównie do obsługi odcinka między Gdynią a Słupskiem? Do mieszkańców tamtych rejonów powinni skierować swoja ofertę inni przewoźnicy, chociażby PR.

      • 5 1

      • (1)

        Bo związkowcy SKM tak chcą, głównie maszyniści.

        • 0 0

        • To niech się przeniosą do PR albo uruchomią po remoncie torów

          dalekobieżnych w Trójmieście pociągi po nich "Sprintery" w relacji Tczew (albo nawet z Malborka) - Słupsk (nie tylko w godzinach szczytu - poza nim co 1 - 2 h) z możliwością przesiadki na zwykłe SKM między Wejherowem a Gdańskiem na jakiejkolwiek stacji jak komu pasuje.

          • 1 0

  • idioci

    zamiast dorobić kawałek peronu przesuwają tory

    • 8 1

  • Taniej byloby dołożyć

    Kilka centymetrów krawędzi niż przesuwać tory :)
    ale przecież to polska

    • 7 1

  • W końcu ktoś o tym pomyślał...

    Czasami człowiek boi się wsiadać i wysiadać... a z wózkiem??? to już w ogóle jest masakra... jak się jest samemu to trzeba innych o pomoc prosić, bo się nie jest w stanie wjechać do kolejki normalnie po prostym... to już dawno powinno być zrobione... no, ale zawsze lepiej późno niż wcale...

    • 5 0

  • Nowa kasa do wyrwania

    Były remonty torowisk i peronów. Dlaczego nie zrobiono tego wtedy? Byłoby taniej i za jednym zamachem.
    No ale przecież nie oto chodzi. Chodzi chyba oto aby wyrwać jak najwięcej kasy. A jak są dwie roboty zawsze kwota będzie większa.
    może to i teoria spiskowa, ale za często mamy do czynienia z podobnymi poprawkami po juz wydawałoby sie skończonej inwestycji

    • 5 0

  • a co mnie interesuje Slupsk to niech na slupsk puszcza inne sklady w trojmiescie perony sa jednej wysokosci

    • 8 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane