• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM-ka jak metro jeżdzi już po Trójmieście

Krzysztof Koprowski
16 listopada 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Najnowszy zmodernizowany pociąg SKM zabierze pasażerów już w poniedziałek. Najnowszy zmodernizowany pociąg SKM zabierze pasażerów już w poniedziałek.

W poniedziałek na trójmiejskie tory wyruszył kolejny zmodernizowany pociąg SKM. Zastosowano w nim nowatorski układ wnętrz, a także nowy system napędowy, pozwalający na szybsze rozpędzanie pociągu.



Wewnątrz pociągu EN71-045 usunięto ściany działowe oraz przedsionki. Jasne kolory, a także lampy umieszczone wzdłuż linii dachu, sprawiają że wnętrze jest świetnie oświetlone. Największe zmiany jednak przeszły dwa skrajne przedziały. Zamiast typowego układu siedzeń 2+2, krzesełka są ustawione wzdłuż okien - niczym w wagonach metra. Siedzenia te nie są jednak składane. Po środku znajdują się specjalne poręcze, które pozwalają pasażerom stojącym na wygodną podróż. Zastosowano także liczne uchwyty pod dachem.

Pozostała część pojazdu posiada doskonale znany układ siedzeń. Zainstalowano oczywiście zupełnie nowe siedziska. Niestety zamocowano je bardzo blisko okien i bezpośrednio nad specjalną listwą, przez co pasażerowie będą mieli mało miejsca na nogi.

Pewnym niedopatrzeniem jest także mała ilość uchwytów na kurtki - znajdują się one tylko pomiędzy niektórymi siedzeniami. Na plus można zaliczyć nowe półki, będące powrotem do sprawdzonych wzorców. Zamiast instalowanych jeszcze niedawno ciemnych płyt z dziurami, przez które ciężko sprawdzić czy znajduje się jakiś bagaż, są tradycyjne kratownice.

Zastosowano także nowe drzwi pomiędzy wagonami. Można je otworzyć przyciskiem oraz zwykłym uchwytem. Zamykają się automatycznie, chociaż nieco długo. Zainstalowane w nich specjalne czujniki, które uniemożliwiają "przytrzaśnięcie" pasażera.

W pociągu pojawiła się nowa toaleta, działająca - tak jak w samolotach - w obiegu zamkniętym. Szerokie wejście pozwala na skorzystanie z niej także niepełnosprawnym.

Dla osoby niepełnosprawnej lub pasażerów z większym bagażem (np. rowerem) przewidziano oddzielne miejsca ze składanymi siedzeniami.

Problemem nadal pozostaje wejście do pociągu. Zmianie nie uległa odległość między peronem a pociągiem. Nie zainstalowano żadnych wysuwanych płyt dla niepełnosprawnych. Przy wsiadaniu i wysiadaniu musi on cały czas liczyć na pomoc dwóch silnych pasażerów. Pomyślano jednak o dodatkowych poręczach. Drzwi są otwierane za pomocą przycisku - rozwiązania znanego z tramwajów i autobusów. Podobnie, jak w drzwiach między wagonami, tutaj również zainstalowano specjalne czujniki.

Także maszynista doczekał się całkowitej przebudowy kabiny. Zwiększono jej rozmiar oraz zainstalowano całkowicie nową aparaturę sterującą. Kierujący pojazd ma bezpośredni pogląd na obraz z kamer w środku pociągu, a także zainstalowanych na bokach pojazdu i na czole.

Z zewnątrz pociąg zyskał nowe czoła - znane już z pozostałych modernizacji. Zainstalowano połówkowe pantografy (odbiorniki prądu). Zmodernizowane sprzęgi pozwalają na sterowanie łączenie pociągów bezpośrednio z kabiny maszynisty.

Jednak największe zmiany doczekał się system napędzenia. Zastosowano silniki asynchroniczne, które pozwalają na bardzo szybkie rozpędzenie jednostki. Najczęściej spotykany na torach SKM - pociąg typu EN57 - może rozpędzić się do 100 km/h w 120 sekund. Zmodernizowany EN71 taką samą prędkość osiąga już w 30 sekund! Ponadto nowy system napędu całkowicie wyeliminował uciążliwie szarpnięcia podczas rozpędzania jednostki.

Zastosowano także dodatkowe systemy hamowania, które zmniejszą zużycie obręczy i klocków hamulcowych. Przy hamowaniu zwracana jest także energia do sieci.

Za całość przebudowy odpowiedzialny był nowosądecki NEWAG. Ponadto do montażu poszczególnych części zaangażowano kilka krajowych firm. Koszt modernizacji jednego pociągu to ok. 7 mln zł, zaś zakup zupełnie nowej jednostki to wydatek trzykrotnie większy. SKM planuje zmodernizować do 2012 roku 20 pociągów z posiadanych 65. Kolejny zmodernizowany pociąg ma być gotowy za ok. 8 miesięcy. Niewykluczone, że oprócz usprawnień technicznych z tej jednostki, gruntownej przebudowie lub całkowitej wymianie zostanie poddane nadwozie pociągu, dzięki czemu zminimalizowane zostaną drgania w części pasażerskiej podczas podróży.

Opinie (401) 10 zablokowanych

  • No nie każdego. Mój wykładowca na PG miał pewną teorię dotyczącą powoli wjeżdzających kolejek na stację Gdyni Gł. Otóż uważał, że to tępo wjazdu jest spowodowane tym, że maszyniscie sa jeszcze lekko podcmieleni p odniu wczorjaszym...Ile w tym prawdy nie wiem. :)

    • 0 4

  • Listwy przy siedziskach!

    "Zainstalowano oczywiście zupełnie nowe siedziska. Niestety zamocowano je bardzo blisko okien i bezpośrednio nad specjalną listwą, przez co pasażerowie będą mieli mało miejsca na nogi"
    Czemu nikt o tym nie pomyśli? Wydają tyle pieniędzy na modernizacje a te listwy to przekleństwo.

    • 3 0

  • (1)

    już ruski są bardziej z technologią do przodu niż to trójmiejskie skm

    • 9 0

    • Banał. Wiadomo, że SKM-ka nie była jeszcze w kosmosie, a Ruski byli.

      • 1 0

  • a przy ostrym hamowaniu i ruszaniu ludzię siedzący na tych siedzeniach z Metra będą robić meksykańską falę (1)

    przy hamowaniu wszyscy będą się przechylać w jedną stronę a przy ruszaniu w drugą. i wcale nie beda miei na to wplywu. ciekawy widok

    • 10 0

    • Chciałbym wtedy siedzieć obok Ciebie, Żanetko.

      • 0 0

  • piękne kolry żółto niebieskie skmki królewskie. (1)

    • 1 4

    • już tylko to zostało wam śledziom - bawić sie kolejką

      • 0 0

  • rewelacyjne barwy , a czy lechiści też będą kożystać z smaek?

    • 1 3

  • teraz kolejki będą przypominać lechi kto jest w mieście the best.

    • 2 4

  • menele z oszczaną pupą i dresiarze z oszczanym ryjem

    już czekają na to aby nowy skład zaczął nosić ich fetor i tagi.

    • 8 0

  • stare i niebezpieczne,nie przekonuje mnie fakt o nowych przodach , krzesełkach i drzwiach , lecz nie ma innego wyjścia , nowych to się chyba nie opłaca kupowac bo mogą być tańsze i roboty by nie było przy modernizacji , a tak jest na co wydać kase i jeszcze ile roboty , hoho.

    • 5 0

  • niech rozbudują sieć tramwajową tak jak KZK GOP - tramwajem z miasta do miasta

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane