• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM-ka jak metro jeżdzi już po Trójmieście

Krzysztof Koprowski
16 listopada 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Najnowszy zmodernizowany pociąg SKM zabierze pasażerów już w poniedziałek. Najnowszy zmodernizowany pociąg SKM zabierze pasażerów już w poniedziałek.

W poniedziałek na trójmiejskie tory wyruszył kolejny zmodernizowany pociąg SKM. Zastosowano w nim nowatorski układ wnętrz, a także nowy system napędowy, pozwalający na szybsze rozpędzanie pociągu.



Wewnątrz pociągu EN71-045 usunięto ściany działowe oraz przedsionki. Jasne kolory, a także lampy umieszczone wzdłuż linii dachu, sprawiają że wnętrze jest świetnie oświetlone. Największe zmiany jednak przeszły dwa skrajne przedziały. Zamiast typowego układu siedzeń 2+2, krzesełka są ustawione wzdłuż okien - niczym w wagonach metra. Siedzenia te nie są jednak składane. Po środku znajdują się specjalne poręcze, które pozwalają pasażerom stojącym na wygodną podróż. Zastosowano także liczne uchwyty pod dachem.

Pozostała część pojazdu posiada doskonale znany układ siedzeń. Zainstalowano oczywiście zupełnie nowe siedziska. Niestety zamocowano je bardzo blisko okien i bezpośrednio nad specjalną listwą, przez co pasażerowie będą mieli mało miejsca na nogi.

Pewnym niedopatrzeniem jest także mała ilość uchwytów na kurtki - znajdują się one tylko pomiędzy niektórymi siedzeniami. Na plus można zaliczyć nowe półki, będące powrotem do sprawdzonych wzorców. Zamiast instalowanych jeszcze niedawno ciemnych płyt z dziurami, przez które ciężko sprawdzić czy znajduje się jakiś bagaż, są tradycyjne kratownice.

Zastosowano także nowe drzwi pomiędzy wagonami. Można je otworzyć przyciskiem oraz zwykłym uchwytem. Zamykają się automatycznie, chociaż nieco długo. Zainstalowane w nich specjalne czujniki, które uniemożliwiają "przytrzaśnięcie" pasażera.

W pociągu pojawiła się nowa toaleta, działająca - tak jak w samolotach - w obiegu zamkniętym. Szerokie wejście pozwala na skorzystanie z niej także niepełnosprawnym.

Dla osoby niepełnosprawnej lub pasażerów z większym bagażem (np. rowerem) przewidziano oddzielne miejsca ze składanymi siedzeniami.

Problemem nadal pozostaje wejście do pociągu. Zmianie nie uległa odległość między peronem a pociągiem. Nie zainstalowano żadnych wysuwanych płyt dla niepełnosprawnych. Przy wsiadaniu i wysiadaniu musi on cały czas liczyć na pomoc dwóch silnych pasażerów. Pomyślano jednak o dodatkowych poręczach. Drzwi są otwierane za pomocą przycisku - rozwiązania znanego z tramwajów i autobusów. Podobnie, jak w drzwiach między wagonami, tutaj również zainstalowano specjalne czujniki.

Także maszynista doczekał się całkowitej przebudowy kabiny. Zwiększono jej rozmiar oraz zainstalowano całkowicie nową aparaturę sterującą. Kierujący pojazd ma bezpośredni pogląd na obraz z kamer w środku pociągu, a także zainstalowanych na bokach pojazdu i na czole.

Z zewnątrz pociąg zyskał nowe czoła - znane już z pozostałych modernizacji. Zainstalowano połówkowe pantografy (odbiorniki prądu). Zmodernizowane sprzęgi pozwalają na sterowanie łączenie pociągów bezpośrednio z kabiny maszynisty.

Jednak największe zmiany doczekał się system napędzenia. Zastosowano silniki asynchroniczne, które pozwalają na bardzo szybkie rozpędzenie jednostki. Najczęściej spotykany na torach SKM - pociąg typu EN57 - może rozpędzić się do 100 km/h w 120 sekund. Zmodernizowany EN71 taką samą prędkość osiąga już w 30 sekund! Ponadto nowy system napędu całkowicie wyeliminował uciążliwie szarpnięcia podczas rozpędzania jednostki.

Zastosowano także dodatkowe systemy hamowania, które zmniejszą zużycie obręczy i klocków hamulcowych. Przy hamowaniu zwracana jest także energia do sieci.

Za całość przebudowy odpowiedzialny był nowosądecki NEWAG. Ponadto do montażu poszczególnych części zaangażowano kilka krajowych firm. Koszt modernizacji jednego pociągu to ok. 7 mln zł, zaś zakup zupełnie nowej jednostki to wydatek trzykrotnie większy. SKM planuje zmodernizować do 2012 roku 20 pociągów z posiadanych 65. Kolejny zmodernizowany pociąg ma być gotowy za ok. 8 miesięcy. Niewykluczone, że oprócz usprawnień technicznych z tej jednostki, gruntownej przebudowie lub całkowitej wymianie zostanie poddane nadwozie pociągu, dzięki czemu zminimalizowane zostaną drgania w części pasażerskiej podczas podróży.

Opinie (401) 10 zablokowanych

  • a gdzie sa stojaki na rowery? (2)

    pytam sie gdzie?

    • 11 5

    • u ciebie w piwnicy? (1)

      • 2 0

      • trzymasz rowery w piwnicy?

        a potem bedziesz płakał ze ci je ukradli!!! Brawo!!! A gdzie są miejsca na wuzek z dzieckiem tez niewidać a gdzie miejsce na wuzek dla niepełno sprawnych!!

        • 0 1

  • w sobotę czakałem w Sopocie wieczorem na SKM 35 minut. (2)

    Jak przyjechała zobaczyłem w środku ludzi stłoczonych jak śledzie w puszce.
    Metro w Moskwie w godzinach szczytu jeżdzi co 50 sekund więc porównanie
    naszej SKM do metra jest wielkim nadużyciem.

    • 7 0

    • Porównanie Gdańska do Moskwy jest wielkim nadużyciem (1)

      • 2 1

      • a tym bardziej Sopotu do Moskwy...

        • 1 0

  • A klimatyzacja?

    Czy renoma znów nas będzie studzić?

    • 4 1

  • Kuku ryku na patyku - trza wagonów o min. 3 lub 4 parach drzwi. Jak w starej SKM na nap. 800 V (4)

    Wagony były lżejsze - o polowę, krótsze o jakieś 3 m i miały 4 pary drzwi. Tylko 1 i ostatni wagon miały 3 pary drzwi. Pasażerowie szybciej wsiadali i wysiadali, nikt nie tłoczył się przy drzwiach w obawie, że nie zdąży wysiąść, a pociąg z Gdańska do Wejherowa jechał 12 - 15 min. krócej. A były to pociągi za lat 20-tych i 30-tych XX wieku i na napięcie zaledwie 800 V. Może warto je skopiować - z uwzględnieniem postępu technicznego. I tory nie wymagały tak częśtych remontów i mniej energii zużywały - bo lżejsze były. Amen

    • 10 0

    • dorzucę do tego tylko .... te wagony to były berlińskiego metra ( S-bahn ) dane trójmiastu w prezencie po wojnie... a EN-57... (2)

      to konstrukcja czołgu ! made in poland... :) A zupełnie prywatnie..... - oczywiście, że można by skopiować z unowoczesnieniem... i jeszcze z napędem na 3000 V ( to była by rakieta... ) tylko poco !? - jeszcze by duma narodowa ucierpiała... a tak ?! - jeżdzimy trupami... pozdro!

      • 1 1

      • myśl techniczna powojennych polskich inżynierów kolejnictwa woła o pomstę do nieba!

        • 1 0

      • EN57 nie były konstrukcyjnie przeznaczone do ruchu miejskiego to są zespoły do ruchu regionalnego do takich tras jak Gdynia-Malbork Gdynia-Elbląg Gdynia-Bydgoszcz itd.

        • 0 0

    • Stare SKM-ki to bylo dawne berlinskie metrp
      Dostalismy je w rwmach repatriacji wojennych.
      Ja widac juz wtedy myslenie daealo efekty.

      • 0 0

  • SKM powoli zmienia sie na plus!! w porownaniu do SMIERDZACEGO PKP!

    ale brakuje jeszcze fajnych inwestycji jak przystanek Srodmiescie Gdanska!! albo polaczen bezposrednich bez przesiadania sie w Gdansku glownym do Pruszcza/Tczewa! czesc jest bezposrednia a czesc z przesiadka:(
    fajnie by bylo jak by raz na godzien jechal tez Sprinter

    • 3 0

  • (1)

    na razie pociągi są w kolorach ARKI - piszę to po to by wkurzyć orangutany kibicujące LECHII

    • 5 3

    • a widzisz .... gdyby były w kolorach Lechii to byłaby ciągła ich demolka .... kulturalni kibice Lechii szanują barwy innych

      • 2 0

  • to nie metro! (1)

    W metrze ciemno, więc siedzenia zwrócone do siebie zdają egzamin. Co innego w Trójmieście. Ten skład to jakieś nieporozumienie! Ludzie gapią się na siebie, bo nie można w okno spojrzeć!!! Mam nadzieję, że to pierwszy i ostatni taki skład.

    • 2 2

    • .... ludzie gapia sie na siebie... !?! - a co... wstydzisz sie siebie ?! -

      ....tu na zachodzie ( Belgia,Holandia, czy Niemcy... każdy do każdego... nawet nie znajac sie - mówi do siebie - dzien dobry . W Polsce ?! - spojrzenia wilka... a w głowie myśl : ... chetnie bym mu przyp... lił ! - tacy są ! ... rodacy .

      • 6 0

  • Propaganda sukcesu... (1)

    ...i tyle :)

    • 4 0

    • to wybieraj stare niieremontowane składy. Jka przyjedzie ta nowa- to poczekaj i nie wchodź do niej!!

      • 2 1

  • Wystarczy lekko podpuścić, a jak skaczę do gardła :)
    Tylko ubaw jest.

    Dziś nawet 1 skłąd co podjechałdo Gościcina był po remoncie - trzeba przyznać - wygodnie. Tylko powinni sotosowac system ZKM z Gdańska, nie otwierać drzwi. Jak ktoś chce wysiąść czy wsiąść to sobie nacisnie przy drzwiach i tyle. A tak stał kilka minut w Gdyni głównej i całe ciepło wywiało, tak bardzo emitowane z grzejników, że noga spalona jak ktos przy oknie siedzi.
    Ostatnimi czasy tylk oraz zauważyłem, że kierownik pociągu nie otworzył drzwi chyba w Oliwie. Ludzie trochę się ździwili, ale po chwili sami sobie otworzyli...

    • 2 0

  • I tak skrajne przedziały zajmą sobie konduktorzy wie po co ta piana

    • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane