• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM: mniej pociągów, ale lepiej dopasowane?

Krzysztof Koprowski
6 grudnia 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Od grudnia więcej kursów SKM
Od 12 grudnia wchodzi w życie nowy rozkład jazdy SKM, który, choć polepszy wyniki finansowe SKM, pogorszy ofertę komunikacyjną. Od 12 grudnia wchodzi w życie nowy rozkład jazdy SKM, który, choć polepszy wyniki finansowe SKM, pogorszy ofertę komunikacyjną.

Szybka Kolej Miejska od 12 grudnia wprowadza zmiany w rozkładach jazdy. Mimo że pociągów ma być mniej, spółka zapewnia, że będą lepiej dostosowane do potrzeb mieszkańców.



Rozkład jazdy powinien być konstruowany z myślą o zasadach ekonomii czy potrzebach pasażerów?

Dziś w dni robocze jeździ 281 pociągów, a po zmianach będzie ich 263. Zmiany praktycznie nie dotkną liczby pojazdów w soboty (odpowiednio 171 i 172 pociągi) oraz niedziele (151 wobec 149 pociągów w nowym rozkładzie).

Zmian nie będzie także w przypadku kursowania pociągów typu Sprinter, które od tej pory będą zatrzymywać się również w Gdyni Orłowie, gdzie istnieje peron dalekobieżny.

W dni robocze pociągi na trasie Gdańsk Gł. - Gdynia Gł. będą jeździć rzadziej niż obecnie. Wprawdzie w godzinach szczytu (6 - 9, 13 - 18) pojawią się na przystankach co 7,5 minuty, to już poza szczytem będą kursować nie co 10 minut (jak dotychczas), lecz co 15.

Z okresu nocnego skreślony zostaje pociąg Gdynia Cisowa - Gdańsk Gł., odjeżdżający codziennie o 1:25 z Gdańska i 3:43 z Cisowej. W sezonie letnim, podobnie jak w obowiązującym rozkładzie, pojawią się także dodatkowe pociągi nocne.

- W nocy odbywają się różne prace serwisowe, tak więc kursy nocne nieco przeszkadzają w ich prowadzeniu. - tłumaczy Bartłomiej Buczek, dyrektor ds. przewozów SKM.

Wprawdzie dzięki zmianom uda się zlikwidować 5 minutowy postój pociągów w Gdyni Gł., tak by wpasować się w takt pociągów na północ od tej stacji, to jednak w weekend pociągi, które teraz kończą trasę w Cisowej, pojadą tylko do Gdyni Głównej. Dalsza podróż będzie możliwa m.in. pociągami do Wejherowa (w weekendy co 30 minut).

Ponadto, część pociągów kursujących dotychczas do Wejherowa w dni powszednie w godzinach 6 - 14, będzie jeździć jedynie do Rumi lub Redy. W godzinach 6:30 - 9 do Wejherowa będą kursować pociągi co 15 minut, od 9 do 14 co 30 minut, a od 14 do 20 co 15 minut.

W dni powszednie nadal zostanie utrzymana ilość 8 par pociągów na trasie Pruszcz Gdański - Gdańsk Główny. Trzy pary z 8 zostaną wydłużone do Tczewa. W weekend komunikację z Pruszczem Gdańskim zapewnią pociągi do/z Tczewa.

Nowy rozkład będzie obowiązywać od 12 grudnia przez okres około roku. SKM zastrzega jednak, że przez dwa najbliższe miesiące będzie zbierać opinie na jego temat i dokonywać ewentualnych drobnych zmian.

Mniejsza liczba uruchamianych jednostek ma na celu poprawienie wyników finansowych Szybkiej Kolei Miejskiej, co przekłada się na większe szanse na pozyskanie dodatkowych funduszy na dalszy rozwój.

- Nowy rozkład jazdy jest pewnym kompromisem pomiędzy potrzebami pasażerów a kosztami funkcjonowania. Przed nami ogromne inwestycje, takie jak gruntowny remont taboru, budowa przystanku SKM Gdańsk Śródmieście czy remont peronu na Żabiance. - tłumaczy zmiany Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu SKM.

SKM chce dążyć do tego, by każdy rok zamykać chociaż na minimalnym plusie. Taki wynik uda się osiągnąć na koniec br., a dzięki zmianom wyniki ekonomiczne powinny być jeszcze lepsze w przyszłym.

Tworzenie rozkładu pod kątem wyników ekonomicznych może w dłuższej perspektywie dać negatywny skutek. Jeżeli pasażer będzie zmuszony ciągle długo czekać na swój pociąg (niezależnie, czy będzie on nowy, czy stary), w końcu zrezygnuje z usług kolei i zacznie korzystać z własnego auta lub autobusu. W efekcie po raz kolejny spadnie liczba pasażerów, a SKM będzie znów musiała szukać oszczędności. To błędne koło należy zatrzymać, nim będzie za późno.

Miejsca

Opinie (197) 9 zablokowanych

  • Nie dosc tego wszystkiego, to czasem nieogrzewane sklady!

    Na pytanie do kierownika skladu dlaczego, ten odpowiada ze ogrzewanie jest, bo jakby nie bylo, to byloby zimniej w srodku niz na zewnatrz, no po prostu rece zalamac mozna! XXI wiek a my nadal w sredniowieczu.

    • 2 0

  • Rozkład jazdy SKM

    został dopasowany do potrzeb SKM a nie do klientów korzystających z usług tego przewoźnika.

    • 3 0

  • Opinia wyróżniona

    (1)

    Teraz kiedy jest ZIMNO I PADA ŚNIEG, a warunki atmosferyczne nie zachęcają do jazdy samochodem, rowerem czy pieszej wycieczki, to akurat SKM wpada na genialny pomysł oszczędzania.I ograniczania kursowania pociągów. BRAWO !!
    I oczywiście jak z nam życie to od 1stycznia podrożeją bilety.

    Przecież to jest to kompletna dezorganizacją i brak konkretnych planów na lepsze funkcjonowanie najważniejszej arterii komunikacyjnej w trójmieście, z której korzystają setki, tysiące pasażerów.

    Od kiedy komunikacja miejska jest dochodowa???????

    • 1 0

    • dochodowość to kwestia postrzegania kosztów i przychodów

      Sprawna komunikacja powinna skłonić do przerzucenia się podróznych z indywidualnych na masowe środki transportu. Jeśli okaże się, że zmniejszenie ruchu na drogach spowoduje oszczędności na ich remontowaniu, to opłaca się dotacja na komunikację miejską, o ile dotacja będzie niższa niż przewidywany koszt remontu.

      Na prezenty stać tylko Św. Mikołaja.
      Okazało sie jednak że żyje on z dotacji rodziców, którzy możliwością otrzymania prezentu chcieli wymóc na dzieciach sprzątanie pokoju :)))

      • 1 0

  • popieram

    Faktem jest, że rano zawsze ścisk w kolejkach a między 10 a 13 jak sie jedzie do Gdyni to prawie puste składy.. dobrze że w szczycie będą częściej jeździć a poza szczytem rzadziej, bo jak wiadomo większość ludzi do pracy czy do szkoły dojeżdza rano a wraca po południu..

    • 1 2

  • Co tydzień te same problemy SKM... Trójmiasto ma o czym pisać.... (1)

    tygodniowo powstają dwa nowe (stare) artykuły dotyczące sytuacji w SKM ........ Czy to nie jest już nudne???

    Czy nie jest monotonne to, ze SKM robi z nas idiotów?

    • 3 0

    • Komuno wróć ?

      Jak PKP zaczęło wprowadzać nowe trasy to zaczęto skracać zespoły z trzech na dwa. Dzisiaj patrzę, że jeżdżą pojedyńcze zestawy. Od 20 lat nie jeżdżę kolejkami ale mogę stwierdzić, że jednak pod tym względem za tzw. KOMUNY było jednak dużo lepiej jeśli chodzi tylko o SKM.A unowocześnianie nie powinno polegać tylko na remoncie starego wysłużonego taboru lecz na jego wymianie na nowy. To jest dla mnie horror !!!!!!!! Myślę, że gdyby tą instytucję sprywatyzować i zmienić całkowicie zarządzanie i zarządzających to powinno się polepszyć.

      • 4 0

  • Duża liczba połączeń to PODSTAWA! Tylko wtedy będzie dobre dopasowanie

    do potrzeb pasażerów. Powinno być tak, że wychodzę sobie z domu bez sprawdzania rozkładu i co najwyżej po kilku minutach trafiam na pociąg. A nie tak jak teraz, że czasami przez paręnaście minut lub dłużej nic nie jedzie. Redukcja liczby połączeń czy to na PKP, ZKM czy SKM to NAJGORSZE z możliwych rozwiązań!!! Jeśli przewoźnik da możliwość swobodnego przemieszczania się o dowolnej porze, to na pewno liczba pasażerów się zwiększy. Powtarzam: redukcja liczby połączeń to ŚLEPY ZAUŁEK!!!

    • 5 0

  • (1)

    metro w londynie w godz szczytu w centrum podjerzdza co 2 min, 7,5min to na peryferiach w strefie 6

    • 3 0

    • Nie trzeba zaraz do Londynu nawiązywać. W Warszawie co 4 minuty jeździ.

      • 1 0

  • Opinia wyróżniona

    mam propozycję... (1)

    żeby wydłużyć składy. Wykorzystać te skmki, które zostaną wycofane z rozkładu. W godzinach szczytu jest tragedia, nie ma gdzie nogi postawić, nie wspominając o miejscu siedzącym. Jak jest awaria, co w sezonie zimowym zdarza się często, to jest jeszcze gorzej. MOgę postać dłużej o 5 min na dworcu, ale żebym miała miejsce w skm, za które płacę!!!

    • 5 0

    • |

      płacisz za przejazd nie za miejsce - tak na marginesie

      • 0 0

  • co oznacza znak zapytania na końcu zdania twierdzącego? (4)

    kompletny brak znajomości podstaw języka polskiego!!! kogo więc zatrudnia trojmiasto.pl ? analfabetów?

    • 2 2

    • wcale nie musisz wladac polskim, aby byc w Polsce \"dziennikarzem\". Ci, ktorzy znaja ten jezyk i maja wyksztalcenie to pracuja gdzies na koncu swiata jako sprzatacze.

      • 0 0

    • A ty pwnie myślisz, że jak na końcu zdania dasz trzy znaki zapytania lub wykrzykniki to zdanie jest ważniejsze niż gdyby był (2)

      jeden.

      • 0 2

      • (1)

        W tytule nie stawia się żadnych znaków interpunkcyjnych.

        Droga Redakcjo!
        Znam kilka osób ze świetnym piórem, znających zasady sztuki dziennikarskiej. Nie chcielibyście zatrudnić kilku profesjonalistów?

        • 0 0

        • nie dopuszcza. Trzeba miec wlasciwe nakrycie glowy.

          • 0 0

  • Ja mam dość tych kolejek! Kpiny z nas sobie urządzaja w weekend kolejki co 30 min to jest szybka kolej miejska śmiech na sali i jeszcze do tego opózniona na poczatku o 2 min naglwe o 18 min MASAKRA a bilt 70zł miesieczny kosztuje gdzie tu jes sprawiedliwość tak jak łapią ludzi bez biletu to mandaciik 100 zł to niech zaczna nam płacic jak kolejka nie przyjedzie Co ja mam powiedzieć w pracy !!! Niech ktđ sie ya nich wemie wkoncu!!!

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane