• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM: mniej pociągów, ale lepiej dopasowane?

Krzysztof Koprowski
6 grudnia 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Od grudnia więcej kursów SKM
Od 12 grudnia wchodzi w życie nowy rozkład jazdy SKM, który, choć polepszy wyniki finansowe SKM, pogorszy ofertę komunikacyjną. Od 12 grudnia wchodzi w życie nowy rozkład jazdy SKM, który, choć polepszy wyniki finansowe SKM, pogorszy ofertę komunikacyjną.

Szybka Kolej Miejska od 12 grudnia wprowadza zmiany w rozkładach jazdy. Mimo że pociągów ma być mniej, spółka zapewnia, że będą lepiej dostosowane do potrzeb mieszkańców.



Rozkład jazdy powinien być konstruowany z myślą o zasadach ekonomii czy potrzebach pasażerów?

Dziś w dni robocze jeździ 281 pociągów, a po zmianach będzie ich 263. Zmiany praktycznie nie dotkną liczby pojazdów w soboty (odpowiednio 171 i 172 pociągi) oraz niedziele (151 wobec 149 pociągów w nowym rozkładzie).

Zmian nie będzie także w przypadku kursowania pociągów typu Sprinter, które od tej pory będą zatrzymywać się również w Gdyni Orłowie, gdzie istnieje peron dalekobieżny.

W dni robocze pociągi na trasie Gdańsk Gł. - Gdynia Gł. będą jeździć rzadziej niż obecnie. Wprawdzie w godzinach szczytu (6 - 9, 13 - 18) pojawią się na przystankach co 7,5 minuty, to już poza szczytem będą kursować nie co 10 minut (jak dotychczas), lecz co 15.

Z okresu nocnego skreślony zostaje pociąg Gdynia Cisowa - Gdańsk Gł., odjeżdżający codziennie o 1:25 z Gdańska i 3:43 z Cisowej. W sezonie letnim, podobnie jak w obowiązującym rozkładzie, pojawią się także dodatkowe pociągi nocne.

- W nocy odbywają się różne prace serwisowe, tak więc kursy nocne nieco przeszkadzają w ich prowadzeniu. - tłumaczy Bartłomiej Buczek, dyrektor ds. przewozów SKM.

Wprawdzie dzięki zmianom uda się zlikwidować 5 minutowy postój pociągów w Gdyni Gł., tak by wpasować się w takt pociągów na północ od tej stacji, to jednak w weekend pociągi, które teraz kończą trasę w Cisowej, pojadą tylko do Gdyni Głównej. Dalsza podróż będzie możliwa m.in. pociągami do Wejherowa (w weekendy co 30 minut).

Ponadto, część pociągów kursujących dotychczas do Wejherowa w dni powszednie w godzinach 6 - 14, będzie jeździć jedynie do Rumi lub Redy. W godzinach 6:30 - 9 do Wejherowa będą kursować pociągi co 15 minut, od 9 do 14 co 30 minut, a od 14 do 20 co 15 minut.

W dni powszednie nadal zostanie utrzymana ilość 8 par pociągów na trasie Pruszcz Gdański - Gdańsk Główny. Trzy pary z 8 zostaną wydłużone do Tczewa. W weekend komunikację z Pruszczem Gdańskim zapewnią pociągi do/z Tczewa.

Nowy rozkład będzie obowiązywać od 12 grudnia przez okres około roku. SKM zastrzega jednak, że przez dwa najbliższe miesiące będzie zbierać opinie na jego temat i dokonywać ewentualnych drobnych zmian.

Mniejsza liczba uruchamianych jednostek ma na celu poprawienie wyników finansowych Szybkiej Kolei Miejskiej, co przekłada się na większe szanse na pozyskanie dodatkowych funduszy na dalszy rozwój.

- Nowy rozkład jazdy jest pewnym kompromisem pomiędzy potrzebami pasażerów a kosztami funkcjonowania. Przed nami ogromne inwestycje, takie jak gruntowny remont taboru, budowa przystanku SKM Gdańsk Śródmieście czy remont peronu na Żabiance. - tłumaczy zmiany Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu SKM.

SKM chce dążyć do tego, by każdy rok zamykać chociaż na minimalnym plusie. Taki wynik uda się osiągnąć na koniec br., a dzięki zmianom wyniki ekonomiczne powinny być jeszcze lepsze w przyszłym.

Tworzenie rozkładu pod kątem wyników ekonomicznych może w dłuższej perspektywie dać negatywny skutek. Jeżeli pasażer będzie zmuszony ciągle długo czekać na swój pociąg (niezależnie, czy będzie on nowy, czy stary), w końcu zrezygnuje z usług kolei i zacznie korzystać z własnego auta lub autobusu. W efekcie po raz kolejny spadnie liczba pasażerów, a SKM będzie znów musiała szukać oszczędności. To błędne koło należy zatrzymać, nim będzie za późno.

Miejsca

Opinie (197) 9 zablokowanych

  • Dalsza podróż będzie możliwa m.in. pociągami do Wejherowa (w weekendy co 30 minut).

    co za kupa......

    • 1 0

  • durnota, durnota i jeszcze raz durnota!

    SKM ciągle puszcza coraz krótsze składy, co w połączeniu z odjazdami co 15 min sprawi, że połowa ludzi na trasie nie zmieści się do pociągu.Straszna łaska, że pociąg będzie jeździł w takich dziwnych częstotliwościach. Metro w Warszawie jeździ w godzinach szczytu co 1-2 min. Rozumiem, że to miasto dwa razy większe od całej naszej \"metropolii\", ale kolejki u nas powinny też jeździć co najwyżej co 3-4 minuty.
    I mam pytanie do SKM: czy pociągi w nocy wreszcie będą jeździć punktualnie (czy w ogóle będą jeździć)? Mam dosyć czekania 80 min na następną lub widoków uciekającego nocnego autobusu.

    • 5 0

  • A ta wypowiedź w ramce to co to jest? Kto napisał i się nie podpisał?

    Takich rzeczy się nie robi, równie dobrze można by było napisać to jako komentaż do artykułu, jeśli nie wiemy czyja to opinia...

    • 2 0

  • SKM

    I tak właśnie załatwia się problem rentowności w Polsce. ZLIKWIDOWAĆ, PODNIEŚĆ CENY i tyle, w innych krajach UE w takich sytuacjach właśnie polepsza się ofertę przewozową i wprowadza dogodne promocje, przykładem jest pociąg Szczecin - Berlin, dzięki promocji, w której bilety zamiast 16 euro kosztują 10 euro ilość podróżnych przez 3 miesiące zwiększyła się o 300 procent. I jeszcze te wymówki, że to dla polepszenia kondycji firmy. Może chwilowo tak, ale pasażerów SKM cały czas ubywa i za chwile znowu trzeba będzie podnieść ceny biletów, koło się zamyka. Nie lepiej więc polepszać ofertę poprzez zwiększenie częstotliwości kursowania i jakości podróżowania, urządzić kampanie reklamową i czekać na przypływ pasażerów, z których każdy płaci za bilet zasilając tym samym budżet SKM. W dzisiejszych działaniach nie widzę logiki, co świadczy o tym, że tak naprawdę po za pasażerami nikomu nie zależy na SKM. Ta firma sama sie degraduje!

    • 5 0

  • Dziękujemy

    Za przystanek \"sprinterów\" w Gdynii Orłowie ;)

    • 2 1

  • SKM ciągle się spóźniają,a jeszcze mniej ma ich być. Oby tak dalej!!!!!!!!!!!!!!! (1)

    SKM ciągle się spóźniają,a jeszcze mniej ma ich być. Oby tak dalej!!! Może najpierw warto by się zająć punktualnością i niezawodnością, zamiast tworzyć kolejne utrudnienia. Może ktoś z \"zarządu\" przejechałby się SKM-ką w godzinach szczytu i osobiście spytał co ludzie myślą o jego pomysłach.

    • 4 0

    • Krótkie wyjaśnienie

      Moniko! Zarząd SKM-ki wie co się dzieje , ale ma to gdzieś. To jest cały czas kolejowa firma zarządzana przez kolejarzy, dla których zawsze najważniejsi byli oni sami. Jakiś czas temu słyszałem krążącą na kolei opinię, że pasażerowie są niepotrzebnym źródłem kosztów i najlepiej jakby jeździło ich mniej - tak jest tam pojmowana ekonomia i taki jest stosunek do nie kolejowej reszty społeczeństwa. Sytuację może naprawić tylko zdrowa konkurencja, a w przypadku SKM-ki całkowita jej komunalizacja i podporządkowanie jej oferty przewozowej wspólnemu dla Trójmiasta zarządowi komunikacji miejskiej (ale taki też musiałby dopiero powstać).

      • 2 0

  • pociąg

    • 0 0

  • SKMki byłyby lepiej dopasowane do potrzeb podróżnych gdyby zamiast co 15 minut jeździły co 7 albo co 5.

    • 0 1

  • Co to za dodatek w niebieskiej ramce?

    Pytam serio, tekst w nim jest sensowny, ale czy to oznacza, że reszta artykułu nie jest zredagowana przez pana Koprowskiego? To jest jego opinia czy jakichś naukowców? Trochę to dziwnie napisane.

    • 1 2

  • Więcej skm w odpowiednich godzinach ??

    Wg nowego rozkładu juz nie dojade do pracy poranna skm (4:46) z Redy ( 6 min na przesiadke w Oliwie). Teraz bede mial 1 minutę na przesiadkę :). Dzieki za udogodnienia. Trzeba bedzie zrobic prawo jazdy i uniezaleznic sie od tej zenady.

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane