• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM: mniej pociągów, ale lepiej dopasowane?

Krzysztof Koprowski
6 grudnia 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Od grudnia więcej kursów SKM
Od 12 grudnia wchodzi w życie nowy rozkład jazdy SKM, który, choć polepszy wyniki finansowe SKM, pogorszy ofertę komunikacyjną. Od 12 grudnia wchodzi w życie nowy rozkład jazdy SKM, który, choć polepszy wyniki finansowe SKM, pogorszy ofertę komunikacyjną.

Szybka Kolej Miejska od 12 grudnia wprowadza zmiany w rozkładach jazdy. Mimo że pociągów ma być mniej, spółka zapewnia, że będą lepiej dostosowane do potrzeb mieszkańców.



Rozkład jazdy powinien być konstruowany z myślą o zasadach ekonomii czy potrzebach pasażerów?

Dziś w dni robocze jeździ 281 pociągów, a po zmianach będzie ich 263. Zmiany praktycznie nie dotkną liczby pojazdów w soboty (odpowiednio 171 i 172 pociągi) oraz niedziele (151 wobec 149 pociągów w nowym rozkładzie).

Zmian nie będzie także w przypadku kursowania pociągów typu Sprinter, które od tej pory będą zatrzymywać się również w Gdyni Orłowie, gdzie istnieje peron dalekobieżny.

W dni robocze pociągi na trasie Gdańsk Gł. - Gdynia Gł. będą jeździć rzadziej niż obecnie. Wprawdzie w godzinach szczytu (6 - 9, 13 - 18) pojawią się na przystankach co 7,5 minuty, to już poza szczytem będą kursować nie co 10 minut (jak dotychczas), lecz co 15.

Z okresu nocnego skreślony zostaje pociąg Gdynia Cisowa - Gdańsk Gł., odjeżdżający codziennie o 1:25 z Gdańska i 3:43 z Cisowej. W sezonie letnim, podobnie jak w obowiązującym rozkładzie, pojawią się także dodatkowe pociągi nocne.

- W nocy odbywają się różne prace serwisowe, tak więc kursy nocne nieco przeszkadzają w ich prowadzeniu. - tłumaczy Bartłomiej Buczek, dyrektor ds. przewozów SKM.

Wprawdzie dzięki zmianom uda się zlikwidować 5 minutowy postój pociągów w Gdyni Gł., tak by wpasować się w takt pociągów na północ od tej stacji, to jednak w weekend pociągi, które teraz kończą trasę w Cisowej, pojadą tylko do Gdyni Głównej. Dalsza podróż będzie możliwa m.in. pociągami do Wejherowa (w weekendy co 30 minut).

Ponadto, część pociągów kursujących dotychczas do Wejherowa w dni powszednie w godzinach 6 - 14, będzie jeździć jedynie do Rumi lub Redy. W godzinach 6:30 - 9 do Wejherowa będą kursować pociągi co 15 minut, od 9 do 14 co 30 minut, a od 14 do 20 co 15 minut.

W dni powszednie nadal zostanie utrzymana ilość 8 par pociągów na trasie Pruszcz Gdański - Gdańsk Główny. Trzy pary z 8 zostaną wydłużone do Tczewa. W weekend komunikację z Pruszczem Gdańskim zapewnią pociągi do/z Tczewa.

Nowy rozkład będzie obowiązywać od 12 grudnia przez okres około roku. SKM zastrzega jednak, że przez dwa najbliższe miesiące będzie zbierać opinie na jego temat i dokonywać ewentualnych drobnych zmian.

Mniejsza liczba uruchamianych jednostek ma na celu poprawienie wyników finansowych Szybkiej Kolei Miejskiej, co przekłada się na większe szanse na pozyskanie dodatkowych funduszy na dalszy rozwój.

- Nowy rozkład jazdy jest pewnym kompromisem pomiędzy potrzebami pasażerów a kosztami funkcjonowania. Przed nami ogromne inwestycje, takie jak gruntowny remont taboru, budowa przystanku SKM Gdańsk Śródmieście czy remont peronu na Żabiance. - tłumaczy zmiany Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu SKM.

SKM chce dążyć do tego, by każdy rok zamykać chociaż na minimalnym plusie. Taki wynik uda się osiągnąć na koniec br., a dzięki zmianom wyniki ekonomiczne powinny być jeszcze lepsze w przyszłym.

Tworzenie rozkładu pod kątem wyników ekonomicznych może w dłuższej perspektywie dać negatywny skutek. Jeżeli pasażer będzie zmuszony ciągle długo czekać na swój pociąg (niezależnie, czy będzie on nowy, czy stary), w końcu zrezygnuje z usług kolei i zacznie korzystać z własnego auta lub autobusu. W efekcie po raz kolejny spadnie liczba pasażerów, a SKM będzie znów musiała szukać oszczędności. To błędne koło należy zatrzymać, nim będzie za późno.

Miejsca

Opinie (197) 9 zablokowanych

  • Opinia wyróżniona

    a kto SKM-kami jeździ? (1)

    Wydaję mi się, że ludzie, którzy tworzą rozkład jazdy, rzadko korzystają z usług SKM. Bardzo często trafia mi się podróż przeładowaną kolejką 1-składową w godzinach szczytu, za to poza godzinami szczytu pustą 2-składową. Może nad tym warto się zastanowić? Redukcja liczby kolejek to żaden kompromis. Trzeba zainwestować w samochód, żeby nie jeździć upchanym jak sardynki w puszce

    • 0 0

    • Poczekaj jak rozkopią Słowackiego

      Poczekaj jak rozkopią Słowackiego cały Gdańsk stanie.

      • 0 0

  • Żenada

    Zmiana częstotliwosci kursowania skmki w rannych gdzinach - OK, ale na co 5 lub 4 min, to jest smieszne! ciezko wsiaść juz teraz o ile w ogole przyjedzie. Chyba czas zamienic na tramwaje bo one jakos dają rade jak temperatura spada ponizej 0 st. a skm sie wysypuje, zero poszanowania klienta o!

    • 0 0

  • ROZKŁAD JAZDY (1)

    Bardzo często zastanawiam się nad tym ,dlaczego pociągi skm jadące z lokomotywowni w Cisowej ,a odjezdzające ze stacji w Chylonii nie zatrzymują sie w tejże CISOWEJ !! tylko przejezdzają jak widma ,a nieświadomi pasażerowie idą za nim mysląc że się zatrzyma.Bez sensu!!!! co komu szkodzi żeby się zatrzymał i zabrał pasarzerów,juz kiedyś była robiona petycja i zbierano podpisy w spawie iiii ruszały z Cisowej ale nic z tego \"jadą sobie widma

    • 1 0

    • Lobbuj, zbieraj innych zwolenników i lobbujcie do skutku.

      • 0 0

  • Co za dno

    15 minut? Niech puszczają co 30 minut! Do tego niech skrócą składy do trzech wagonów i podwyższą cenę biletów, jak zwykle zresztą. A najgorsze jest to, że oprócz samochodu nie ma żadnej alternatywy, więc pasażerowie są skazani na łachę tych bezczelnych typów.

    • 1 0

  • żenada

    żenada, już teraz Skm do Wejherowa jest stanowczo za mało, a i tak praktycznie do Redy są pełne. To jakiś żart!!

    • 0 0

  • Dłużej na peronie, krócej w SKM-ce!!!

    Troska o życie i zdrowie pasażerów jest piorytetem tej spółki. A jeszcze można się zastanowić przed wejściem do składu i ewentualnie dla własnego bezpieczeństwa zrezygnować. Ja tak jestem za tym pomysłem!!!

    • 0 0

  • Nic już nie rozumiem...

    • 0 0

  • Kocham skm-kę :)

    Codziennie dojeżdżam z Lęborka do Gdyni. Zastanawiam się po 1. przez długi czas jechałam kolejką o 9,34 z Lęborka- w Gdyni jestem o 10:43, teraz kolejka z Lęborka odjeżdża o 9, 30 w Gdyni jestem też o 10:43. Od 13.12. skm będzie wyruszać z Lęborka o 9,23 a ja nadal będę o 10:43 w Gdyni. Czyli wcześniejszy wyjazd nie wiąże się z szybszym przyjazdem na miejsce docelowe? 2. Dzięki czemu sprintery zawdzięczają swoją nazwę? Na pewno nie dzięki temu, że jeżdżą szybciej- fakt, nie zatrzymują się na wszystkich stacjach, a różnica między sprinterem a zwykłą skm-ką to max 10min, powtarzam max.10 min. 3. Kocham przerwy między skm-kami. Kończę pracę o 11,30 na sprintera z Gdyni Głównej teraz już raczej nie zdążę, bo odjeżdża o 11:46 a następna kolejka w stronę Lęborka jest o 13:37. Kocham skm i czekanie od Wejherowa jak przepuści wszystkie możliwe kolejki i zamiast kolejka jechać 1,15h jedzie tylko 1,30 min :) pozdrawiam wszystkich cierpliwych i znoszących codzienną jazdę skm-ką :)

    • 1 0

  • TIAA

    A SKM 21:34 WAGARUJE W GLOWNEJ POL GODZINY Z NIEWIADOMYCH PRZYCZYN I TO TEZ NIKOGO NIE INTERESUJE A CI CO PLACA ZA BILETY 70 ZL NIECH NIE MARUDZA BO SA TACY CO PLACA WIECEJ I CIEZEJ NA TE PIENIADZE PRACUJA

    • 0 0

  • dlaczego zlikwidowano pociąg SKM 7.15 z Redy

    Dlaczego zlikwidowano pociąg odjeżdżający w dni powszednie o 7.15 z Redy? W nowym rozkładzie ten sam pociąg funkcjonuje, ale odjeżdża kilka minut później z ... Rumi. Skąd pomysł ze skróceniem jego trasy, skoro codziennie już w Redzie był komplet pasażerów? Osoby, które dojeżdżają tym pociągiem, będą teraz skazane na SKM przelotowe o 7.06 lub 7. 23, zawsze maksymalnie nabite. Tymczasem z Rumi odjeżdżają w tym czasie cztery pociągi SKM: dwa powyższe i dwa podstawiane w Rumi: 7.03 i 7.22. Skąd ta dyskryminacja Redzian i uprzywilejowanie pasażerów z Rumi? Czyżby komplet pasażerów wsiadających w Redzie i zajmujących wszystkie miejsca siedzące komuś przeszkadzał? Ja rozumiem, że to irytujące, kiedy pociąg podstawiany na poprzedniej stacji przyjeżdża zapełniony i nie można usiąść, są jednak inne metody radzenia sobie z problemem niż eliminacja sporej grupy pasażerów - po prostu należy wysłać dłuższy skład, zamiast jednego nowoczesnego podwójny stary, i wtedy większość pasażerów może usiąść.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane