• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM: mniej pociągów, ale lepiej dopasowane?

Krzysztof Koprowski
6 grudnia 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Od grudnia więcej kursów SKM
Od 12 grudnia wchodzi w życie nowy rozkład jazdy SKM, który, choć polepszy wyniki finansowe SKM, pogorszy ofertę komunikacyjną. Od 12 grudnia wchodzi w życie nowy rozkład jazdy SKM, który, choć polepszy wyniki finansowe SKM, pogorszy ofertę komunikacyjną.

Szybka Kolej Miejska od 12 grudnia wprowadza zmiany w rozkładach jazdy. Mimo że pociągów ma być mniej, spółka zapewnia, że będą lepiej dostosowane do potrzeb mieszkańców.



Rozkład jazdy powinien być konstruowany z myślą o zasadach ekonomii czy potrzebach pasażerów?

Dziś w dni robocze jeździ 281 pociągów, a po zmianach będzie ich 263. Zmiany praktycznie nie dotkną liczby pojazdów w soboty (odpowiednio 171 i 172 pociągi) oraz niedziele (151 wobec 149 pociągów w nowym rozkładzie).

Zmian nie będzie także w przypadku kursowania pociągów typu Sprinter, które od tej pory będą zatrzymywać się również w Gdyni Orłowie, gdzie istnieje peron dalekobieżny.

W dni robocze pociągi na trasie Gdańsk Gł. - Gdynia Gł. będą jeździć rzadziej niż obecnie. Wprawdzie w godzinach szczytu (6 - 9, 13 - 18) pojawią się na przystankach co 7,5 minuty, to już poza szczytem będą kursować nie co 10 minut (jak dotychczas), lecz co 15.

Z okresu nocnego skreślony zostaje pociąg Gdynia Cisowa - Gdańsk Gł., odjeżdżający codziennie o 1:25 z Gdańska i 3:43 z Cisowej. W sezonie letnim, podobnie jak w obowiązującym rozkładzie, pojawią się także dodatkowe pociągi nocne.

- W nocy odbywają się różne prace serwisowe, tak więc kursy nocne nieco przeszkadzają w ich prowadzeniu. - tłumaczy Bartłomiej Buczek, dyrektor ds. przewozów SKM.

Wprawdzie dzięki zmianom uda się zlikwidować 5 minutowy postój pociągów w Gdyni Gł., tak by wpasować się w takt pociągów na północ od tej stacji, to jednak w weekend pociągi, które teraz kończą trasę w Cisowej, pojadą tylko do Gdyni Głównej. Dalsza podróż będzie możliwa m.in. pociągami do Wejherowa (w weekendy co 30 minut).

Ponadto, część pociągów kursujących dotychczas do Wejherowa w dni powszednie w godzinach 6 - 14, będzie jeździć jedynie do Rumi lub Redy. W godzinach 6:30 - 9 do Wejherowa będą kursować pociągi co 15 minut, od 9 do 14 co 30 minut, a od 14 do 20 co 15 minut.

W dni powszednie nadal zostanie utrzymana ilość 8 par pociągów na trasie Pruszcz Gdański - Gdańsk Główny. Trzy pary z 8 zostaną wydłużone do Tczewa. W weekend komunikację z Pruszczem Gdańskim zapewnią pociągi do/z Tczewa.

Nowy rozkład będzie obowiązywać od 12 grudnia przez okres około roku. SKM zastrzega jednak, że przez dwa najbliższe miesiące będzie zbierać opinie na jego temat i dokonywać ewentualnych drobnych zmian.

Mniejsza liczba uruchamianych jednostek ma na celu poprawienie wyników finansowych Szybkiej Kolei Miejskiej, co przekłada się na większe szanse na pozyskanie dodatkowych funduszy na dalszy rozwój.

- Nowy rozkład jazdy jest pewnym kompromisem pomiędzy potrzebami pasażerów a kosztami funkcjonowania. Przed nami ogromne inwestycje, takie jak gruntowny remont taboru, budowa przystanku SKM Gdańsk Śródmieście czy remont peronu na Żabiance. - tłumaczy zmiany Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu SKM.

SKM chce dążyć do tego, by każdy rok zamykać chociaż na minimalnym plusie. Taki wynik uda się osiągnąć na koniec br., a dzięki zmianom wyniki ekonomiczne powinny być jeszcze lepsze w przyszłym.

Tworzenie rozkładu pod kątem wyników ekonomicznych może w dłuższej perspektywie dać negatywny skutek. Jeżeli pasażer będzie zmuszony ciągle długo czekać na swój pociąg (niezależnie, czy będzie on nowy, czy stary), w końcu zrezygnuje z usług kolei i zacznie korzystać z własnego auta lub autobusu. W efekcie po raz kolejny spadnie liczba pasażerów, a SKM będzie znów musiała szukać oszczędności. To błędne koło należy zatrzymać, nim będzie za późno.

Miejsca

Opinie (197) 9 zablokowanych

  • Po co sprinter ma się zatrzymywać w Orłowie? Prawie żadnych miejsc pracy (3)

    i nikt nie korzysta poza sezonem letnim. A mieszkańcy są na tyle forsiaści, że mają własne bryki.

    Przewozy Regionalne zatrzymują się w Orłowie i wysiada/wsiada góra dwie osoby.

    • 5 1

    • kiedyś się zatrzymywał, jeśli ktokolwiek wysiadał czy wsiadał to było interesująco, ale ponieważ nikt nie wsiadał i wysiadał, Sprintery omijały ten przystanek. Uważam, że słusznie, rotacja jest w Gdyni Głównej i w Sopocie (no i dalej), więc orłowo to strata energii na hamowanie i starowanie.

      • 1 0

    • Szkoły, Spółdzielnia inwalidów, Klif - miejsca pracy + usługi + handel, inne small biznesy (1)

      • 0 1

      • Jedyne miejsce pracy poza sezonem letnim w Orłowie to Klif.

        Mam nadzieję, że nie odbierzecie tego jako spamu.

        Do tego wystarczą zwyczajne SKMki. Kto korzysta ze sprinterów, chce się znaleźć w konkretnych miejscach natychmiast. Nie zatrzymując się w dzielnicy wioskopodobnej.

        • 0 0

  • SKM do likwidacji (1)

    Jedyna słuszna racja to likwidacja SKM, niech przewozy kolejowe obejmie tutaj przewoźnik niemiecki.
    Jeżeli SKM twierdzi że nie ma pieniędzy to niech ogłosi upadłość, wtedy Niemcy wkroczą na trójmiejskie tory i skończy się dramat ludzi dojeżdżających do pracy/szkoły na terenie Trójmiasta.
    Byłoby tanio, wygodnie, czysto i punktualnie, czyli odwrotnie niż teraz.

    • 8 0

    • Heh. To samo napisałem.

      jw.

      • 1 1

  • Kto będzie czekał az 1/3 dłużej?

    Osoby, które zaplanowały te zmiany chyba nie za bardzo sobie zdają sprawę jak duża różnica jest między staniem przykładowo na 10 stopniowym mrozie przez 15 minut, a staniem przez 10 minut.

    • 4 0

  • Jeszcze mniej?

    Jeszcze mniej kursów? Czy ktoś chociaż próbował kiedyś wracać w nocy z Gdańska do Gdyni? A ktoś musi tak jeździć regularnie? Takie Trójmiasto, a życie kończy się tutaj o 21. Nocna komunikacja miejska to jakieś nieporozumienie.

    • 3 0

  • Opinia wyróżniona

    Ilość pociagów a puste pociągi

    Mam nadzieję, że będzie lepiej. Wkurza mnie, że w godzinach szczytu były 3 pod rząd pociągi z Gdańska do Chyloni, a do Wejherowa jest 30min. przerwy. Do tego 3 pociągi do Chyloni luźne, 2 składowe, a tej do Wejherowa po przerwie krótki i zapchany. Pała do dziennika za taką logistykę.

    • 2 1

  • Japonia sobie poradziła bez zastrzeżeń przecież

    http://www.google.pl/search?q=upychacze metra&oe=utf-8&rls=org.mozilla:pl:official&client=firefox-a&um=1&ie=UTF-8&tbo=u&tbs=vid:1&source=og&sa=N&hl=pl&tab=wv

    • 0 0

  • Wpuścić Niemca!

    Jeśli SKM sobie nie radzi to pozwolić na oferowanie takich usług przez DB. To jest żenada co ta firma robi. Nie dość, że nie kupuje nowych składów tylko modernizuje to jeszcze w złym stylu. Ciągle istnieje ta przerwa pomiędzy pociągiem, a peronem. W nocy w ogóle nie ma życia. Powroty trzeba zawsze zgrać z odjazdem kolejki. Po co? Trójmiasto w ten sposób nadal będzie dziurą kulturową po godzinie 19. Dlaczego rentowny biznes na zachodzie w Polsce musi być zawsze nie rentowny? Brak konkurencji jest tragiczny w skutkach - zawsze. Wystarczy spojrzeć co się działo i dzieje z pocztą polską. Od kiedy jest InPost tracą klientów z dnia na dzień. Jak w 2013 przestanie istnieć monopol na rynku przesyłek poniżej 50gr to Poczta Polska zniknie. To samo powinno się stać z PKP.

    • 2 0

  • SKM

    Jakość SKM jest taka, że natychmiast powinno się zakazać jazdy tym skansenem

    • 1 0

  • \"Lepiej dopasowane\" to moge kupic gacie w tunelu, kolej ktora przwozi miliony w skali roku

    narzeka na finanse? Oj trza to przewietrzyc ostro, zyla zlota i ikona Trojmiasta :

    dzis zatechla, stara acz pudrowana. Duzo sie zmienilo na lepsze - ale moze byc lepiej;)

    • 1 0

  • SKANDAL!!!

    Wywalić cały zarząd!! Jak był stary prezes to firma się rozwijała i co 3 minuty chcieli jeździć, a teraz?? Wstyd i hańba!

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane