• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM ogłasza przetarg na modernizację składów. Tym razem się uda?

Piotr Weltrowski
17 czerwca 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Tak wyglądać mają kolejki SKM po modernizacji. Tak wyglądać mają kolejki SKM po modernizacji.

Rozpoczyna się kolejne podejście SKM do modernizacji części swojego taboru. Poprzednie było nieudane, bo wykonawca - firma Tabor Szynowy Opole - w trakcie prac złożyła wniosek o upadłość i nie dokończyła inwestycji.



Czy przepisy dotyczące zamówień publicznych utrudniają realizacje inwestycji?

Rozpisany właśnie przetarg potrwać ma do 22 lipca. Jeżeli znajdzie się wykonawca i podpisana zostanie z nim umowa, to będzie on miał 13 miesięcy na remont składów. To ważne, bo inwestycja jest realizowana przy udziale środków unijnych, które należy wydać w okresie rozliczeniowym, czyli do końca 2014 roku.

- Przedmiotem zamówienia jest wykonanie modernizacji 15 sztuk elektrycznych zespołów trakcyjnych serii EN 57 z możliwością zwiększenia ilości modernizowanych składów do 21 sztuk - mówi Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży PKP SKM w Trójmieście.

Poprzedni przetarg dotyczył 21, a nie 15 składów. Skąd ta rozbieżność? Odpowiedź jest prosta: remont sześciu składów został już wcześniej rozpoczęty przez Tabor Szynowy Opole (jeden ze składów jest już prawie całkowicie wyremontowany) i SKM wciąż liczy na to, że firma dokończy ich modernizację. Jeżeli nie uda się do tego doprowadzić, wówczas zajmie się nimi nowy wykonawca.

W marcu, kiedy zapadła decyzja o tym, że konieczny będzie kolejny przetarg, przedstawiciele SKM zapowiadali, iż tym razem będą chcieli się zabezpieczyć przed sytuacją, w której wykonawca przerywa prace w związku ze swoimi problemami finansowymi.

I faktycznie, w specyfikacji nowego przetargu znalazły się podpunkty dotyczące sytuacji finansowej oferentów: żeby przystąpić do przetargu, trzeba mieć określoną płynność finansową w ostatnich latach i albo nie być firmą zadłużoną, albo też mieć bardzo niski wskaźnik zadłużenia. W specyfikacji poprzedniego przetargu takich zapisów nie było.

Modernizacja składów SKM to inwestycja wyjątkowo pechowa. Pierwszą firmą, która miała zmodernizować składy był Newag, ale przetarg trzeba było unieważnić, gdyż SKM zbyt późno pozyskała środki na inwestycję. Rozpisano kolejny przetarg, który wygrało konsorcjum Skody i Taboru Kolejowego Opole. Umowę podpisano w maju zeszłego roku. Pierwsza zmodernizowana kolejka miała wyjechać na trójmiejskie tory w styczniu. Nie wyjechała, bo prace przerwano.

Czytaj więcej o wcześniejszych problemach z przetargiem na modernizację składu SKM

Skąd w ogóle pomysł, aby zespoły trakcyjne modernizować, zamiast kupować nowe? Kluczem są koszty: za pieniądze potrzebne na zakup nowego składu wyremontować można aż trzy starsze składy. Remont pociągów polegać ma m.in. na zamontowaniu w nich nowych okien, siedzeń oraz kabin WC. Składy zyskać mają też akustyczny i wizualny system informacji pasażerskiej. Po remoncie kolejki mają być też - dzięki nowym silnikom - szybsze i bardziej oszczędne, a także - dzięki monitoringowi - bezpieczniejsze.

Miejsca

Opinie (106) 1 zablokowana

  • PESA

    Lepiej kupić nowe PESy...

    • 16 0

  • BERLIN !! panie prezesie czy sie panu podoba ?

    Oj tak i jest pieknie i pociagi takie luksusowe i czyste a jak pedza po tych szynach :))) a dlaczego u was w PL takich nie macie ? oj panie Von Johan bo u nas sa rewolucyjne zmiany strukturalne i wprowadzamy nowy niespotykany na skale swiatowa system ze "' BIEDA PROWADZI DO BOGACTWA '' :) ale najpierw musimy calkowicie zubozyc spoleczenstwo oraz firme doprowadzic do bankructwa i wtedy sie odbijemy od dna jak rakieta :) Acha ! Acha ! to my Niemcy tez powinnismy tak zrobic zeby miec nowy tabor ? Oczywiscie ! powinniscie zrobic drogie bilety oraz panie Von Johan obic mlotami te pociagi blyszczace bo to az wstyd zeby pociag byl czysty i taki idealny bo to swiadczy ze tworzycie klase burzuazji i nadecia spolecznego a ludzie lubia skromnosc i biede i tak ogolnie to ten wasz Berlin to jest do D,,,y bo wszyscy tacy usmiechnieci jak w domu wariatow bo niby z czego oni tacy zadowoleni :)))

    • 16 1

  • Po co? (1)

    Przecież są dobre, wytrzymały 50lat, wytrzymają drugie tyle.

    • 15 2

    • Poco to sie tylki noco

      • 0 3

  • Przetarg powinien być na wymianę całego nadwozia!

    Kosz jest znacznie mniejszy niż zakup nowego a efekt może być powalający. Warszawskie skm tak zrobiło. Składy wyglądają bardzo nowocześnie i są wygodne. Podwozie ze starych "kibli" może być nadal eksploatowane (skm i tak nie ma się gdzie rozpędzić).
    Obecna modernizacja to tylko do wymiana plastików i malowanie!

    • 3 4

  • MODERNIZACJA TRUPA (3)

    Ciągle przerabiają pociągi które nie nadają się do jazdy w kolei miejskiej (mało drzwi, ogromna dziura pomiędzy peronem a wagonem). Najlepsze, że za komucha trafiły one do gdańska tymczasowo, na miejsce wagonów mających po 4 wejścia z każdej strony, podłogę dokładnie na wysokości peronu, z przerwą wynoszącą około 5 cm.

    • 27 1

    • (2)

      Cholera, przepraszam, napisałem Gdańska zamiast Trójmiasta, zaraz się przyczepi banda debili, że dyskryminuję inne miasta. Co gorsza z małej litery, więc inni debile będą pisać, nie mam szacunku do Gdańska. A prawda jest taka, że całe pomorze jest straszną prowincją. I szczerze mam w d... wszystkie te drobnomiasteczkowe kompleksy :)

      • 5 3

      • Faktycznie nick oddaje Twój stan emocjonalny -.- (1)

        • 4 5

        • najpierw myślałem, że wszyscy są tutaj porąbani, ale w końcu uznałem, że to pewnie ja :)

          • 6 1

  • Po prostu

    ręce opadają. Bezmyślność, bylejakość, jakoś to będzie - tak jest w skm.

    • 14 0

  • Maja łeb w tych kolejach ze normalny tego nie pojmie :)

    piekna filozoficzna droga ekonomia prawie jak Lenin :) bo Lenin nawet gwarantowal wszechobecny dobrobyt i droge ku sloncu :) . To sa ekonomiczne zagadki z ktorych przewaznie G,,,o wychodzi ! W latach 70 tez ich prezes mowil ze nowe sklady beda w 75 i tak oto minelo kolejne 40 lat na tym planowaniu . W 1939 byly lepsze i szybsze pociagi i to nie mit tylko fakty wiec kolejnictwo zamiast sie rozwinac sie cofnelo . Czyli cofaja sie krokami milowymi idac do celu przed nimi :) nawet najwieksi filozofowie nie pojma tej jakze odkrywczej nowej filozofi SKM :)

    • 19 0

  • Dlaczego zlikwidowano dodatkowy stopień (3)

    umożliwiający wsiadanie i wysiadanie z pociągu skm. Stopień znacznie zmniejszał przerwę pomiędzy pociągiem a peronem.

    • 13 1

    • A ja wam prorokuję

      że nawet w PKM będzie koszmarna dziura pomiędzy wagonem a peronem...

      • 1 0

    • Bo liczy się bardziej komfort połączeń bezpośrednich pasażerów od Słupska do Gościcina - milion bydła z Trójmiasta niech skacze

      Kaszëbsczi ekspres pod szyldem Szybkiej Kolei Miejskiej.

      • 2 0

    • skorodowalo mocowanie i odpadl.

      • 1 0

  • Nie ma to jak reanimować 3 trupy, zamiast kupić jeden nowy skład... (2)

    na gwarancji... Wolę te kolejki co 15 minut, ale przynajmniej nowe... co mi po kolejkach co 5 minut skoro to tylko odświeżony trup.

    • 21 3

    • to wsiądź do tego cudeńka kiedy będzie kursować co 15 minut.Nie domkną się drzwi od ścisku i nafaszerowane czujnikami g.. stanie na dobre

      • 5 1

    • Niczym się nie różnią od nowych.

      To jest fakt.

      • 2 0

  • Czy się uda ???

    Qrka ale dno, może się uda a może nie - czy my jesteśmy w Afryce?

    Lepiej haratnąć w gałę

    • 9 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane