• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM ogłasza przetarg na modernizację składów. Tym razem się uda?

Piotr Weltrowski
17 czerwca 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Tak wyglądać mają kolejki SKM po modernizacji. Tak wyglądać mają kolejki SKM po modernizacji.

Rozpoczyna się kolejne podejście SKM do modernizacji części swojego taboru. Poprzednie było nieudane, bo wykonawca - firma Tabor Szynowy Opole - w trakcie prac złożyła wniosek o upadłość i nie dokończyła inwestycji.



Czy przepisy dotyczące zamówień publicznych utrudniają realizacje inwestycji?

Rozpisany właśnie przetarg potrwać ma do 22 lipca. Jeżeli znajdzie się wykonawca i podpisana zostanie z nim umowa, to będzie on miał 13 miesięcy na remont składów. To ważne, bo inwestycja jest realizowana przy udziale środków unijnych, które należy wydać w okresie rozliczeniowym, czyli do końca 2014 roku.

- Przedmiotem zamówienia jest wykonanie modernizacji 15 sztuk elektrycznych zespołów trakcyjnych serii EN 57 z możliwością zwiększenia ilości modernizowanych składów do 21 sztuk - mówi Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży PKP SKM w Trójmieście.

Poprzedni przetarg dotyczył 21, a nie 15 składów. Skąd ta rozbieżność? Odpowiedź jest prosta: remont sześciu składów został już wcześniej rozpoczęty przez Tabor Szynowy Opole (jeden ze składów jest już prawie całkowicie wyremontowany) i SKM wciąż liczy na to, że firma dokończy ich modernizację. Jeżeli nie uda się do tego doprowadzić, wówczas zajmie się nimi nowy wykonawca.

W marcu, kiedy zapadła decyzja o tym, że konieczny będzie kolejny przetarg, przedstawiciele SKM zapowiadali, iż tym razem będą chcieli się zabezpieczyć przed sytuacją, w której wykonawca przerywa prace w związku ze swoimi problemami finansowymi.

I faktycznie, w specyfikacji nowego przetargu znalazły się podpunkty dotyczące sytuacji finansowej oferentów: żeby przystąpić do przetargu, trzeba mieć określoną płynność finansową w ostatnich latach i albo nie być firmą zadłużoną, albo też mieć bardzo niski wskaźnik zadłużenia. W specyfikacji poprzedniego przetargu takich zapisów nie było.

Modernizacja składów SKM to inwestycja wyjątkowo pechowa. Pierwszą firmą, która miała zmodernizować składy był Newag, ale przetarg trzeba było unieważnić, gdyż SKM zbyt późno pozyskała środki na inwestycję. Rozpisano kolejny przetarg, który wygrało konsorcjum Skody i Taboru Kolejowego Opole. Umowę podpisano w maju zeszłego roku. Pierwsza zmodernizowana kolejka miała wyjechać na trójmiejskie tory w styczniu. Nie wyjechała, bo prace przerwano.

Czytaj więcej o wcześniejszych problemach z przetargiem na modernizację składu SKM

Skąd w ogóle pomysł, aby zespoły trakcyjne modernizować, zamiast kupować nowe? Kluczem są koszty: za pieniądze potrzebne na zakup nowego składu wyremontować można aż trzy starsze składy. Remont pociągów polegać ma m.in. na zamontowaniu w nich nowych okien, siedzeń oraz kabin WC. Składy zyskać mają też akustyczny i wizualny system informacji pasażerskiej. Po remoncie kolejki mają być też - dzięki nowym silnikom - szybsze i bardziej oszczędne, a także - dzięki monitoringowi - bezpieczniejsze.

Miejsca

Opinie (106) 1 zablokowana

  • 6 LAT (2)

    6 lat trwa już ogłaszanie przetargu. 6 KUR*A LAT !
    Sam zaraz złoże oferte

    • 14 0

    • nie, nie składaj! bo wygrasz jeszcze, upadniesz i kolejne 3 lata w plecy ...

      nie, nie, proszę nieeeeeee

      • 0 0

    • składaj

      jakby co to ci pomogę - mam młotek, spawarkę i płynność finansową

      • 0 0

  • Aby tylko zdążyli do następnego EURO w 2468 roku.

    • 8 0

  • Klimę wreszcie zamontujcie!!!!!!

    albo jakąś PORZĄDNĄ W E N T Y L A C J E !!!!!

    jak zmienią w tych trupach okna na te z małymi lufcikami, to latem sie w nich ugotujemy!!!
    teraz przynajmniej można okno otworzyć...

    • 8 0

  • No Heniek!

    Jedziem do castoramy po farbę i zaczynamy remont.

    • 11 0

  • Ice osc (1)

    dawaj mnie tu nowe składy z pewnościom przyjebie burnera na cisowej

    • 5 6

    • Icuś

      Już jadą po ciebie, też będą psikać, ale pieprzem po twojej elewacji facjatą zwanej.
      Obstawiam ze twoje dzieciństwo lekkie nie było, w patologiach lekko nie jest. Wrzuciłes film po miesiącu, ale niestety miejski i kolejowy monitoring dłużej przechowuje nagrania, także widać twoich kolesi na peronach. Gostek co na krosie prze galerię jechał też myślał że go nie złapią.

      • 5 0

  • My to zrobim ze śwagrem

    Ja ze śwagrem mogliby to zrobić. Po robocie klepiem codzień auta w Bolszewie. Nawet golfy III czasem też.

    • 6 1

  • Brawo Olo, zróbta to ze śwagrem

    SKM potrzebuje pomocy

    • 5 1

  • Przyjrzyjcie sie temu składowi po lifcie po 3latach,

    zobaczycie w jakim jest stanie, jadąc ostatnio takim składem to okrutnie coś w nim stukało w podwoziu, jedne z podwójnych drzwi zewnętrznych nie otwierały się. W środku była już widoczna posunięta korozja kilku elementów wykończenia, oczywiście system informowania głosowego nie działał, a wyświetlacze działały co drugi. Poprostu brak słów, masakra, co to za marnowanie środków (unijnych i samorządowych). Jak to może być, że kupując skład pociągu za grubą kase nie ma klimy, jest dużu odstęp między peronem a wejściem, mało wejść do pociągu... brak słów

    • 5 1

  • czy w SIWZ znalazł się zapis o niedomykających się drzwiach

    i wymianie smrodu na nowy? i zaspach naokiennych zimą?

    • 4 0

  • Kalkulator modenizacji (1)

    Modernizacja? Kto tak kalkuluje. Nowe pojeżdzą może i 30 lat, a zmodernizowane 10. Nowe i tak trzeba kupić, predzej czy później. Modernizacja nic nie da, to tylko odświerzenie. Zabraknie nawet klimatyzacji, co już jest standartem.

    • 4 0

    • jak widać - jednak standardem nie jest:)

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane