• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM ogłasza przetarg na modernizację składów. Tym razem się uda?

Piotr Weltrowski
17 czerwca 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Tak wyglądać mają kolejki SKM po modernizacji. Tak wyglądać mają kolejki SKM po modernizacji.

Rozpoczyna się kolejne podejście SKM do modernizacji części swojego taboru. Poprzednie było nieudane, bo wykonawca - firma Tabor Szynowy Opole - w trakcie prac złożyła wniosek o upadłość i nie dokończyła inwestycji.



Czy przepisy dotyczące zamówień publicznych utrudniają realizacje inwestycji?

Rozpisany właśnie przetarg potrwać ma do 22 lipca. Jeżeli znajdzie się wykonawca i podpisana zostanie z nim umowa, to będzie on miał 13 miesięcy na remont składów. To ważne, bo inwestycja jest realizowana przy udziale środków unijnych, które należy wydać w okresie rozliczeniowym, czyli do końca 2014 roku.

- Przedmiotem zamówienia jest wykonanie modernizacji 15 sztuk elektrycznych zespołów trakcyjnych serii EN 57 z możliwością zwiększenia ilości modernizowanych składów do 21 sztuk - mówi Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży PKP SKM w Trójmieście.

Poprzedni przetarg dotyczył 21, a nie 15 składów. Skąd ta rozbieżność? Odpowiedź jest prosta: remont sześciu składów został już wcześniej rozpoczęty przez Tabor Szynowy Opole (jeden ze składów jest już prawie całkowicie wyremontowany) i SKM wciąż liczy na to, że firma dokończy ich modernizację. Jeżeli nie uda się do tego doprowadzić, wówczas zajmie się nimi nowy wykonawca.

W marcu, kiedy zapadła decyzja o tym, że konieczny będzie kolejny przetarg, przedstawiciele SKM zapowiadali, iż tym razem będą chcieli się zabezpieczyć przed sytuacją, w której wykonawca przerywa prace w związku ze swoimi problemami finansowymi.

I faktycznie, w specyfikacji nowego przetargu znalazły się podpunkty dotyczące sytuacji finansowej oferentów: żeby przystąpić do przetargu, trzeba mieć określoną płynność finansową w ostatnich latach i albo nie być firmą zadłużoną, albo też mieć bardzo niski wskaźnik zadłużenia. W specyfikacji poprzedniego przetargu takich zapisów nie było.

Modernizacja składów SKM to inwestycja wyjątkowo pechowa. Pierwszą firmą, która miała zmodernizować składy był Newag, ale przetarg trzeba było unieważnić, gdyż SKM zbyt późno pozyskała środki na inwestycję. Rozpisano kolejny przetarg, który wygrało konsorcjum Skody i Taboru Kolejowego Opole. Umowę podpisano w maju zeszłego roku. Pierwsza zmodernizowana kolejka miała wyjechać na trójmiejskie tory w styczniu. Nie wyjechała, bo prace przerwano.

Czytaj więcej o wcześniejszych problemach z przetargiem na modernizację składu SKM

Skąd w ogóle pomysł, aby zespoły trakcyjne modernizować, zamiast kupować nowe? Kluczem są koszty: za pieniądze potrzebne na zakup nowego składu wyremontować można aż trzy starsze składy. Remont pociągów polegać ma m.in. na zamontowaniu w nich nowych okien, siedzeń oraz kabin WC. Składy zyskać mają też akustyczny i wizualny system informacji pasażerskiej. Po remoncie kolejki mają być też - dzięki nowym silnikom - szybsze i bardziej oszczędne, a także - dzięki monitoringowi - bezpieczniejsze.

Miejsca

Opinie (106) 1 zablokowana

  • To znów przetarg = bylejakość...

    Znów wygra najniższa cena czyli najgorsze wykonawstwo i marne materiały? Nie, dziękujemy!

    • 2 0

  • Nie miał bym przeciwko modernizacji zamiast kupowania nowych nic przeciwko, gdyby nie jedneo ale.

    Modernizacja nie rozwiązuje podstawowego problemu tych składów, mianowicie niewielkiej liczby drzwi na wagon. dla pociągu miejskiego na wagon tych rozmiarów najlepiej gdyby były 4 pary a nie 2 wejść.

    • 5 0

  • Zaraz zaraz.... (1)

    Niedawno czytałem, że SKM naprawiała czy modernizowała kolejki dla jednego z miast w Polsce. Dlaczego w takim razie musi jakieś przetargi kombinować, które same w sobie kosztują zamiast wziąć się do roboty?

    • 2 0

    • dokładnie tak jest

      SKM stanęła do przetargu na modernizację ETZ-ETÓW innej polskiej firmy kolejowej.
      Jak to możliwe ??? Nie wiem

      • 1 0

  • schody schody schody

    przed chwilą w TVP Info mówili że SKM łaskawie zaczęła kombinować czy nie zrobić drewnianego schodka w pociągach w związku z różnymi wysokościami peronów w linii trójmiejskiej, linii słupskiej i linii tczewskiej, a także czy nie DOGIĄĆ torów do peronów...

    BO UNIA EUROPEJSKA TO WYMUSZA

    no tak. cargo, czyli bydło pasażerskie nieważne, ważne są wytyczne urzędołów. rzygać się chce.

    • 0 0

  • a klimatyzacja?

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane