• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Sąd Unii Europejskiej: cywilne lotnisko w Gdyni może działać

Michał Sielski
17 listopada 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
aktualizacja: godz. 14:47 (17 listopada 2017)
Zespół pełnomocników miasta i spółki (od lewej): adw. prof. Tomasz Tadeusz Koncewicz, wiceprezydent Gdyni Katarzyna Gruszecka-Spychała, radca prawny Przemysław Kamil Rosiak i adwokat Morvan Le Berre z Belgii. Koszt obsługi prawnej to ponad 300 tys. zł - kwotę w całości musi zwrócić Komisja Europejska. Zespół pełnomocników miasta i spółki (od lewej): adw. prof. Tomasz Tadeusz Koncewicz, wiceprezydent Gdyni Katarzyna Gruszecka-Spychała, radca prawny Przemysław Kamil Rosiak i adwokat Morvan Le Berre z Belgii. Koszt obsługi prawnej to ponad 300 tys. zł - kwotę w całości musi zwrócić Komisja Europejska.

W piątek Sąd Unii Europejskiej przyznał rację Gdyni w sporze z Komisją Europejską. Czy to oznacza, że wkrótce lotnisko cywilne Gdynia-Kosakowo zacznie działać? Niewykluczone, nie wiadomo jednak, na jakich zasadach.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


Kiedy z lotniska Gdynia-Kosakowo wystartują pierwsze rejsowe samoloty pasażerskie?

Tu możecie zapoznać się z wyrokiem i jego uzasadnieniem.

Aktualizacja, godz. 14:50. Władze Gdyni przekonują, że lotniskowe nieruchomości - mimo, że terminal i inne budynki przez trzy lata stały praktycznie nieużywane - nie zostały zniszczone i nie ma potrzeby inwestycji np. w remonty. Twierdzą także, że sukcesem będzie uruchomienie lotniska w około rok.

Aktualizacja, godz. 14:45. Spółka Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo prawdopodobnie upadnie. W jej miejsce powołana może zostać następna.

Aktualizacja, godz. 14:39. - Czas wiele zmienił na korzyść. Liczba pasażerów w Trójmieście rośnie, skłonność Polaków i Pomorzan do podrózy lotniczych, także. Zmieniliśmy jednak nasz pomysł biznesowy. Chcemy rozpocząć działalność od lotniska GA, czyli małych samolotów. Lotnisko im. Lecha Wałęsy rozwija się fantastycznie i obsługa małych jednostek jest utrudniona. Możemy ją rozwijać w Gdyni, a także postawić na szkolenie personelu lotniczego - dodaje wiceprezydent Gdyni Katarzyna Gruszecka-Spychała.

Aktualizacja, godz. 14:33. - Nawet jeśli Komisja Europejska postanowi się odwołać, to w sądzie Unii Europejskiej nie ma możliwości zawieszenia wyroku automatycznie. Wyrok obowiązuje więc od dziś - mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni.



- Gdynia oraz miejska spółka Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo wygrały w sprawie lotniska przed Sądem Unii Europejskiej. Sąd unijny przyznał rację miastu i stwierdził  dziś nieważność decyzji Komisji Europejskiej, która zahamowała przekształcenie gdyńskiego lotniska z wojskowego w wojskowo-cywilne. Przypomnijmy, że feralna  decyzja zapadła pierwotnie w lutym 2014 roku i od tego czasu prace na lotnisku musiały zostać przerwane, a spółka została postawiona w stan upadłości - czytamy w komunikacie gdyńskich urzędników, wystosowanym w piątek po południu.
Nie oznacza to jednak, że szybko zobaczymy tu szeroką gamę regularnych pasażerskich połączeń.

- Sądowy sukces kosztował kilka lat wytężonej pracy międzynarodowego zespołu prawników. Zgodnie z orzeczeniem, koszty obsługi prawnej, jakie poniosła Gdynia w związku z postępowaniem, zostaną jej w całości zwrócone przez Komisję Europejską. Dzisiejszy wyrok nie może już odwrócić upadłości spółki lotniskowej, której bankructwo było bezpośrednio spowodowane decyzją Komisji Europejskiej. Zmieniły się również okoliczności gospodarcze i prosty powrót do starych planów jest dziś nieracjonalny. Dlatego, niezależnie od procesu, nie znając treści orzeczenia, miasto wiele miesięcy temu podjęło negocjacje z Komisją. Ich celem jest doprowadzenie do uruchomienia cywilnych operacji lotniczych w Gdyni-Kosakowie, z poszanowaniem prawa europejskiego oraz racjonalności ekonomicznej - dodają urzędnicy.
Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo widziany od strony Zatoki Gdańskiej. Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo widziany od strony Zatoki Gdańskiej.
Na razie mówi się jedynie o tzw. lotach general aviation, czyli małych, prywatnych samolotach, które mogłyby startować i lądować na gdyńskim lotnisku. W planach jest także szkolenie pilotów.

Opinie (539) ponad 20 zablokowanych

  • Uwolniony od Gdańskiego smrodu (1)

    I oby jak najszybciej uruchomic pasazery na poczatek Polska, potem Europa a kiedys i swiat.

    • 14 6

    • ale z ciebie debil

      polatasz sobie palcem po globusie matole z Witomina

      • 5 3

  • BRAWO ZA WYTRWAŁOŚĆ !!!

    Jak sie chce to można !! :-) !!

    • 15 4

  • Brawo,brawo,brawo... (1)

    ...zapyziały Gdańsk dopiero teraz zacznie stosować stoperan!

    • 16 8

    • jak juz to zapezialy leszczu

      a poza tym mozesz pomarzyc ... Mam dla ciebie rade - idz do infoboxu

      • 4 1

  • czy w gdyni (1)

    ludzie cierpia na deficyt inteligencji? Bo z wieszkosci wypowiedzi tak wynika

    • 9 14

    • Jak jesteś ciekawy

      to poszukaj gdzie się schowały twoje szare komórki w liczbie trzech

      • 1 2

  • (3)

    Kiedy PKM na polnoc Gdyni i do Kosakowa?

    • 15 1

    • Sami sobie (1)

      W Gdyni sami prędzej zbudujecie metro albo jakiś nowoczesny i szybki S-Bahn.

      • 2 1

      • Mieszkańcy Gdyni sami sobie chodniki remontują

        To i sami dadzą radę S-bahn zbudować.

        • 5 1

    • Niedasie

      • 2 0

  • Przystanek autobusowy byłby lepszym prezydentem niż Szczurek

    • 9 13

  • Tower

    Kto zapłaci za wymierne straty gdyńskich podatników? Właściwie powinien zapłacić Budyń. To on włożył kij w szprychy całkiem rozsądnego przedsięwzięcia.

    • 15 4

  • odszkdowanie!! (2)

    Komisja powinna zapłacić nie tylko koszty obsługi prawnej, ale i PRZEDE WSZYSTKIM odszkodowanie miastu za: 3 letni przestó =j (w tym czasei caął inwestycja mogła się już zwrócić) i za doprowadzenie spółki do bankructwa!! proponuje niech tym tematem sie zajmie parlament europejski i pan timmermans, w koncu na temat "praworzadności" maja zawsze duzo do powiedzenia!!

    • 17 5

    • (1)

      Pan timmermans robi to co mu kumple z targowicy doniosa. A panom z PO budyniowi,karnowskiemu i strukowi nie odpowiadalo lotnisko w gdyni. Torpedowane byly inne inwestycje typu OPAT bo szczurek nie wstapil do targowicy.

      • 4 1

      • no widzisz

        a ty z wlasnej, nieprzymuszonej woli robisz z siebie kretyna

        • 0 3

  • 0/75

    Teraz wiemy dlaczego w Gdańsku w trybie ekspresowym pracują nad ILS III B. Instalacja do tej pory nie spotykaną w Polsce.

    • 7 4

  • Kupuję samolot mały (1)

    Skoro będę mógł bez przeszkód sobie startować w Gdyni i lądować w Jastarni, to będę to robił z uśmiechem na gębuli.

    Szczurek (Słońce Północy) zaraz obwieści sukces na cały świat i też wnet wykombinuje jakąś mega fetę - Red Bull Gdynia & Company Race II

    Ludzie - odsuńcie tego chorego człowiek od władzy wreszcie

    P.S.
    Jaki był koszt ochrony tego obiektu, skoro jest w doskonałym stanie po trzech latach bezczyności?

    • 15 18

    • zgadzam się, pomysl nie ma zadnego uzasadniebia biznesowego. Szkoda tylko, ze te chore pomysly realizowane sa za nasze pieniadze

      • 3 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane