• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Sąd Unii Europejskiej: cywilne lotnisko w Gdyni może działać

Michał Sielski
17 listopada 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
aktualizacja: godz. 14:47 (17 listopada 2017)
Zespół pełnomocników miasta i spółki (od lewej): adw. prof. Tomasz Tadeusz Koncewicz, wiceprezydent Gdyni Katarzyna Gruszecka-Spychała, radca prawny Przemysław Kamil Rosiak i adwokat Morvan Le Berre z Belgii. Koszt obsługi prawnej to ponad 300 tys. zł - kwotę w całości musi zwrócić Komisja Europejska. Zespół pełnomocników miasta i spółki (od lewej): adw. prof. Tomasz Tadeusz Koncewicz, wiceprezydent Gdyni Katarzyna Gruszecka-Spychała, radca prawny Przemysław Kamil Rosiak i adwokat Morvan Le Berre z Belgii. Koszt obsługi prawnej to ponad 300 tys. zł - kwotę w całości musi zwrócić Komisja Europejska.

W piątek Sąd Unii Europejskiej przyznał rację Gdyni w sporze z Komisją Europejską. Czy to oznacza, że wkrótce lotnisko cywilne Gdynia-Kosakowo zacznie działać? Niewykluczone, nie wiadomo jednak, na jakich zasadach.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


Kiedy z lotniska Gdynia-Kosakowo wystartują pierwsze rejsowe samoloty pasażerskie?

Tu możecie zapoznać się z wyrokiem i jego uzasadnieniem.

Aktualizacja, godz. 14:50. Władze Gdyni przekonują, że lotniskowe nieruchomości - mimo, że terminal i inne budynki przez trzy lata stały praktycznie nieużywane - nie zostały zniszczone i nie ma potrzeby inwestycji np. w remonty. Twierdzą także, że sukcesem będzie uruchomienie lotniska w około rok.

Aktualizacja, godz. 14:45. Spółka Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo prawdopodobnie upadnie. W jej miejsce powołana może zostać następna.

Aktualizacja, godz. 14:39. - Czas wiele zmienił na korzyść. Liczba pasażerów w Trójmieście rośnie, skłonność Polaków i Pomorzan do podrózy lotniczych, także. Zmieniliśmy jednak nasz pomysł biznesowy. Chcemy rozpocząć działalność od lotniska GA, czyli małych samolotów. Lotnisko im. Lecha Wałęsy rozwija się fantastycznie i obsługa małych jednostek jest utrudniona. Możemy ją rozwijać w Gdyni, a także postawić na szkolenie personelu lotniczego - dodaje wiceprezydent Gdyni Katarzyna Gruszecka-Spychała.

Aktualizacja, godz. 14:33. - Nawet jeśli Komisja Europejska postanowi się odwołać, to w sądzie Unii Europejskiej nie ma możliwości zawieszenia wyroku automatycznie. Wyrok obowiązuje więc od dziś - mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni.



- Gdynia oraz miejska spółka Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo wygrały w sprawie lotniska przed Sądem Unii Europejskiej. Sąd unijny przyznał rację miastu i stwierdził  dziś nieważność decyzji Komisji Europejskiej, która zahamowała przekształcenie gdyńskiego lotniska z wojskowego w wojskowo-cywilne. Przypomnijmy, że feralna  decyzja zapadła pierwotnie w lutym 2014 roku i od tego czasu prace na lotnisku musiały zostać przerwane, a spółka została postawiona w stan upadłości - czytamy w komunikacie gdyńskich urzędników, wystosowanym w piątek po południu.
Nie oznacza to jednak, że szybko zobaczymy tu szeroką gamę regularnych pasażerskich połączeń.

- Sądowy sukces kosztował kilka lat wytężonej pracy międzynarodowego zespołu prawników. Zgodnie z orzeczeniem, koszty obsługi prawnej, jakie poniosła Gdynia w związku z postępowaniem, zostaną jej w całości zwrócone przez Komisję Europejską. Dzisiejszy wyrok nie może już odwrócić upadłości spółki lotniskowej, której bankructwo było bezpośrednio spowodowane decyzją Komisji Europejskiej. Zmieniły się również okoliczności gospodarcze i prosty powrót do starych planów jest dziś nieracjonalny. Dlatego, niezależnie od procesu, nie znając treści orzeczenia, miasto wiele miesięcy temu podjęło negocjacje z Komisją. Ich celem jest doprowadzenie do uruchomienia cywilnych operacji lotniczych w Gdyni-Kosakowie, z poszanowaniem prawa europejskiego oraz racjonalności ekonomicznej - dodają urzędnicy.
Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo widziany od strony Zatoki Gdańskiej. Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo widziany od strony Zatoki Gdańskiej.
Na razie mówi się jedynie o tzw. lotach general aviation, czyli małych, prywatnych samolotach, które mogłyby startować i lądować na gdyńskim lotnisku. W planach jest także szkolenie pilotów.

Opinie (539) ponad 20 zablokowanych

  • I co z tego wynika? NIC. Lotnisko dalej będzie nieczynne a z podatków Gdynian będą marnowane kolejne miliony!

    • 15 15

  • BBrawo, Brawo, Brawo (2)

    Niezmiernie się cieszę i mam w tym osobistą satysfakcje, ponieważ nigdy nie pogodziłem sie z tymi zarzutami w stosunku do Władz Gdyni i Kosakowa.

    niestety przez ten okres zatrzymania nieodpowiedzialnej UE Gdynia straciła co najmniej 5 x tyle. Niech nam teraz Unia da dotacje rekompensujące na pobudowanie Parku Innowacyjnych Technologii Lotniczych i Kosmicznych gdzie mogłyby być prowadzone m.in. prace nad dronami, innowacyjnymi technologiami, inteligentnymi materiałami, optymalizacją sił aerodynamicznych, zwiększeniem bezpieczeństwa i szkolnictwem w tym zakresie

    • 19 11

    • Straciła?! (1)

      Ta decyzja to dopiero uratowała miasto od strat. Dzięki temu ta skarbonka bez dna leżała odłogiem zamiast generować koszty.

      • 1 6

      • Gdyńskie lotnisko z dużymi ambicjami

        Zarząd Gdyni pokazał, że miał wielką determinacje i będzie miał jeszcze większe ambicje, i pewnie natychmiast pojawi się ie jeden inwestor chętny na przejęcie gruntów przylegających do portu. Lub miasto będzie się starało, aby cześć znalazło się w ewentualnej specjalnej strefie ekonomicznej, która się za (kłamstwa, pomówienia,...) tam należny. Kłopot w tym, że państwo chce realizować Port Centralny wiec Gdynia musi przedefiniować strategie , a inwestorzy także nie będą chcieli zaraz kupować, tylko przejąć np. na podstawie użytkowania wieczystego. Najważniejsze to przyspieszenie tempa, żeby inwestycji nie blokować, jednogłośnie podejmować pozytywną dla przedsiębiorców decyzję a rozwijać także Park, Startupy, w wolnej strefie.

        Ważne, aby Lotnisko zachęcało także inne firmy około lotnicze i kosmiczne, które planują produkcję nowoczesnych aparatów w tej branży, ultralekkich samolotów oraz chce stworzyć Aeroklub, czy wspomnień Historii Lotnictwa z Hermaszewskim (który kiedyś był tu dowódcą) i szkołę lotniczą, gdzie będzie można także obejrzeć, jak wygląda przedwojenna gdyńska fabryka lotnicza, restauracja starych maszyn, itd.
        No i właściciele prywatnych statków powietrznych (oprócz samolotów także helikoptery i wiatrakowce) z Pomorza i Skandynawii, Warmii i Mazur. Strategia na przyszłość
        Teraz ambicją samorządu Gdyni i Kosakowa jest to, żeby port stał się uzupełnieniem gdańskiej infrastruktury lotniczej, czyli istniejącego już: lotniska w Gdańsku częściowo w Bydgoszczy – które są regionalnymi portami lotniczymi, i mam nadzieje, że dzięki najbliższym inwestycjom umożliwiającym przeładunki potężnych transportów cargo będą uzupełniać Port Handlowy Gdynia – i jak już pokazało najwyższą klasę w wykorzystywanego również do lotów sportowych, i rekreacyjnych, a także z Pruszczem gdzie znajduje się szybowcowy ośrodek szkoleniowy i treningowy. W założeniach lotnisko to powinno mieć rozbudowaną funkcję szkoleniową z poszerzoną ofertą dla specjalistów MW, mechaników branży lotniczej, dla pilotów samolotów w tym ultralekkich i dronów i innych avio-automatów oraz umożliwiać firmom produkującym samoloty testowania ich w tym porcie jak i hydroplanów.

        • 3 0

  • szczur ile trzeba włożyć jeszcze żeby lotnisko ruszyło??

    Przecież ono nie jest gotowe...

    • 11 9

  • (2)

    A tak wogóle to za lotnisko należy przedewszystkim podziekowć Niemcom, którzy je zbudowali. W Gdyni bowiem szkolono pilotów Luftwaffe.

    • 4 8

    • A kogo mieli szkolic (1)

      pilotow Aeroflotu?

      • 2 0

      • No musialem tak dopisać, bo większość mieszkanców 3-city to słoiki i wogóle nie wiedzą o co chodzi.

        • 2 0

  • z oświadczeń prezyd. Adamowicza, Karnowskiego i marszałka Struka (1)

    "..Pragniemy jednocześnie podkreślić, że ustalanie planów rozwoju infrastruktury
    lotniskowej, realizacja przetargów i konkretnych zadań inwestycyjnych na terenie
    zarządzanym przez Spółkę Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo były wyłącznie suwerenną
    decyzją właścicieli tej spółki tj. Gminy Gdynia oraz Gminy Kosakowo i to one ponoszą pełną
    odpowiedzialność za realizację i finansowanie tej inwestycji w obecnym kształcie. W tych
    decyzjach nie uczestniczył ani marszałek województwa, ani prezydenci Gdańska i Sopotu,
    jako współudziałowcy Portu Lotniczego w Gdańsku. Wielokrotnie też zwracaliśmy
    publicznie uwagę prezydentowi Gdyni, że jego inwestycja nie ma podstaw ekonomicznych. "
    ...podpisy

    • 8 5

    • bo to zwykłe kanalie przecież...

      adamowski co z pierdla nie wyjdzie i pijaczek strusio

      • 3 2

  • Budyń pakuj się !

    A co na to, przepraszam za wyrażenie, Platforma Obywatelska?

    • 11 1

  • To teraz jeszcze tylko metro

    z plazy w Centrum Gdynia na Lotnisko w Gdynia-Kosakowo zeby jak najszybciej wywiezc to warszawskie sloikowo.

    • 4 0

  • A już ci!

    My Polacy, wypróżniamy się CZŁONKOM PO, zdrajcom polski i Polaków w otwory gębowe. Ot co!

    • 4 3

  • Widzicie te zabudowania na początku pasa startowego?

    Widzicie te zabudowania na początku pasa startowego?
    Powstały one długo PO powstaniu lotniska
    a jednym z nich jest po prawej - kościół
    a po lewej....czynna, chodliwa STACJA BENZYNOWA !!!
    obok marketu spożywczego :D

    • 4 0

  • Wszystko się zgadza

    Bardzo łatwo policzyć ile czasu potrzebujesz aby się dostać na lotnisko Kosakowo
    Jeżeli z spod hali w godzinach szczytu to godzinkę jedziesz autobusem 194, czyli tyle samo ile poleci samolot z kosakowa do Londynu

    • 6 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane