• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Sąd Unii Europejskiej: cywilne lotnisko w Gdyni może działać

Michał Sielski
17 listopada 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
aktualizacja: godz. 14:47 (17 listopada 2017)
Zespół pełnomocników miasta i spółki (od lewej): adw. prof. Tomasz Tadeusz Koncewicz, wiceprezydent Gdyni Katarzyna Gruszecka-Spychała, radca prawny Przemysław Kamil Rosiak i adwokat Morvan Le Berre z Belgii. Koszt obsługi prawnej to ponad 300 tys. zł - kwotę w całości musi zwrócić Komisja Europejska. Zespół pełnomocników miasta i spółki (od lewej): adw. prof. Tomasz Tadeusz Koncewicz, wiceprezydent Gdyni Katarzyna Gruszecka-Spychała, radca prawny Przemysław Kamil Rosiak i adwokat Morvan Le Berre z Belgii. Koszt obsługi prawnej to ponad 300 tys. zł - kwotę w całości musi zwrócić Komisja Europejska.

W piątek Sąd Unii Europejskiej przyznał rację Gdyni w sporze z Komisją Europejską. Czy to oznacza, że wkrótce lotnisko cywilne Gdynia-Kosakowo zacznie działać? Niewykluczone, nie wiadomo jednak, na jakich zasadach.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


Kiedy z lotniska Gdynia-Kosakowo wystartują pierwsze rejsowe samoloty pasażerskie?

Tu możecie zapoznać się z wyrokiem i jego uzasadnieniem.

Aktualizacja, godz. 14:50. Władze Gdyni przekonują, że lotniskowe nieruchomości - mimo, że terminal i inne budynki przez trzy lata stały praktycznie nieużywane - nie zostały zniszczone i nie ma potrzeby inwestycji np. w remonty. Twierdzą także, że sukcesem będzie uruchomienie lotniska w około rok.

Aktualizacja, godz. 14:45. Spółka Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo prawdopodobnie upadnie. W jej miejsce powołana może zostać następna.

Aktualizacja, godz. 14:39. - Czas wiele zmienił na korzyść. Liczba pasażerów w Trójmieście rośnie, skłonność Polaków i Pomorzan do podrózy lotniczych, także. Zmieniliśmy jednak nasz pomysł biznesowy. Chcemy rozpocząć działalność od lotniska GA, czyli małych samolotów. Lotnisko im. Lecha Wałęsy rozwija się fantastycznie i obsługa małych jednostek jest utrudniona. Możemy ją rozwijać w Gdyni, a także postawić na szkolenie personelu lotniczego - dodaje wiceprezydent Gdyni Katarzyna Gruszecka-Spychała.

Aktualizacja, godz. 14:33. - Nawet jeśli Komisja Europejska postanowi się odwołać, to w sądzie Unii Europejskiej nie ma możliwości zawieszenia wyroku automatycznie. Wyrok obowiązuje więc od dziś - mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni.



- Gdynia oraz miejska spółka Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo wygrały w sprawie lotniska przed Sądem Unii Europejskiej. Sąd unijny przyznał rację miastu i stwierdził  dziś nieważność decyzji Komisji Europejskiej, która zahamowała przekształcenie gdyńskiego lotniska z wojskowego w wojskowo-cywilne. Przypomnijmy, że feralna  decyzja zapadła pierwotnie w lutym 2014 roku i od tego czasu prace na lotnisku musiały zostać przerwane, a spółka została postawiona w stan upadłości - czytamy w komunikacie gdyńskich urzędników, wystosowanym w piątek po południu.
Nie oznacza to jednak, że szybko zobaczymy tu szeroką gamę regularnych pasażerskich połączeń.

- Sądowy sukces kosztował kilka lat wytężonej pracy międzynarodowego zespołu prawników. Zgodnie z orzeczeniem, koszty obsługi prawnej, jakie poniosła Gdynia w związku z postępowaniem, zostaną jej w całości zwrócone przez Komisję Europejską. Dzisiejszy wyrok nie może już odwrócić upadłości spółki lotniskowej, której bankructwo było bezpośrednio spowodowane decyzją Komisji Europejskiej. Zmieniły się również okoliczności gospodarcze i prosty powrót do starych planów jest dziś nieracjonalny. Dlatego, niezależnie od procesu, nie znając treści orzeczenia, miasto wiele miesięcy temu podjęło negocjacje z Komisją. Ich celem jest doprowadzenie do uruchomienia cywilnych operacji lotniczych w Gdyni-Kosakowie, z poszanowaniem prawa europejskiego oraz racjonalności ekonomicznej - dodają urzędnicy.
Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo widziany od strony Zatoki Gdańskiej. Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo widziany od strony Zatoki Gdańskiej.
Na razie mówi się jedynie o tzw. lotach general aviation, czyli małych, prywatnych samolotach, które mogłyby startować i lądować na gdyńskim lotnisku. W planach jest także szkolenie pilotów.

Opinie (539) ponad 20 zablokowanych

  • Rewelacja (2)

    Będziemy w końcu latać z Gdyni do Gdańska, gdzie za przedłużenie pasa dla 737 będzie robiła obwodnica.
    Jestem zbudowany tą wnet mającą być realną wizją - z gruntu chorą - ale co tam - Gdynia od dawna - tak długo, jak na tronie siedzi wiadomy pan jest jednym wielkim Matrixem...

    • 5 5

    • (1)

      Tańsze bilety dla nas wszystkich, nie przyszły ci do makówki ?

      • 0 1

      • Czyli nie pozwalają się Gdyni rozwinąć i to był pewnie warunek dla tego, aby ten wyrok zaistniał...

        "Dlatego, niezależnie od procesu, nie znając treści orzeczenia, miasto wiele miesięcy temu podjęło negocjacje z Komisją. Ich celem jest doprowadzenie do uruchomienia cywilnych operacji lotniczych w Gdyni-Kosakowie, z poszanowaniem prawa europejskiego oraz racjonalności ekonomicznej - dodają urzędnicy."

        Czyli nie pozwalają się Gdyni rozwinąć i to był pewnie warunek dla tego, aby ten wyrok zaistniał... Smutna prawda o eurokołchozie - niedawno Francuzi za publiczne pieniądze uratowali przed sprzedażą swoją stocznie etc i cicho. W ramach negocjacji pewnie ustalono, że odszkodowania nie będzie bądź żenująco niskie...

        • 1 1

  • Pollew

    A ja jestem załamany. Do tej pory mialem cisze i spokoj ,teraz bede mial hałas silnikow odrzutowych. Mieszkam blisko lotniska

    • 4 6

  • czy redakcja może uzunąć trolla który pisze polityczne poematy nie na temat?

    • 3 8

  • to teraz pozew przeciwko KE o odszkodowanie za szkody spowodowane zakazem

    bedzie na kielbase wyborcza i uruchomienie lotniska

    • 5 3

  • Na sam "rozruch" to...

    Na sam "rozruch" tego portu lotniczego potrzebne teraz będzie kilkanaście milionów złotych.
    Trzeba zatrudnić trochę ludzi i uzupełnić sprzęt-czyli zainwestować....A jak wygląda biznesplan dla tego lotniska na 2018/19 rok? . Na obsłudze awionetek to nikt i nigdy jeszcze nie zarobił, chyba że w krajach III świata....Jak miasto Gdynia tego nie weżmie...to wątpliwe aby znalazł się inny "chętny"...
    A wyrok tylko pokazał jak KE "załatwiła" nam stocznie w 2008 roku. Wtedy ówczesny rząd RP w ogóle nie walczył. Mimo wszystko /+ i -/ to brawo dla władz Gdyni za odwagę !

    • 8 1

  • Bardzo niepokoi mnie słowo na końcu tego artykułu o "racjonalności ekonomicznej"...
    Pal licho te "prawo europejskie"-bo dla każdego kraju EU jest inna jego interpretacja ale właśnie ekonomia i racjonalność. Z tym może być duuuuży problem....

    • 5 0

  • Lotnisko juz jest.

    • 2 3

  • Janusz Lewandowski osiol z PO wystawił Gdynię na ciężki bój sądowy przeciwko niezasadnej decyzji komisji Europejskiej
    Trzeba go i innych partyjnych kolegów Jasia typu Karnowski i Adamowicz napietnowac

    • 12 1

  • Po co ?

    Kolejna inwestycja bez uzasadnienia ekonomicznego, w Radomiu też się uparli. .... no i mają .... lotnisko. Kolejne po gdyni lotnisko proponuje w wejherowie

    • 5 7

  • Blisko do lotniska (2)

    Chciałbym by lotnisko ruszyło na dobre. Latam średnio 2 razy w miesiącu i dosyć już mam stania w korku na obwodnicy by się dostać do Gdańska. Jadąc z półwyspu miałbym blisko do lotniska w Gdyni. Ponadto słyszałem, że warunki pogodowe są lepsze w Gdyni dzięki czemu nie ma tak często mgły jak w Gdańsku przez co zawsze są spore opóźnienia. Często słyszę podobne opinie. Nie wiem czy jest to na tyle ekonomiczne by były 2 lotniska obok siebie, pewnie nie ale mi by to odpowiadało.

    • 8 5

    • kolejna bzdura (1)

      znowu kolejna bzdura z tymi mgłami, ilość wstrzymania lotów z powodu mgieł jest taka jak kupienie mieszkania w centrum Warszawy tylko dlatego , że raz w roku wyłączają w Twoi mieście prąd . po za tym jest już system który umożliwia lądawanie we mgle.

      • 0 4

      • wcale nie bzdura - co ty porównujesz poza tym ilość do czego?

        inna sprawa ze od czasu gdy te problemy były w zimie dosyć poważne w Gdańsku, to zdażyli już zrobic ILS II

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane