- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (439 opinii)
- 2 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (144 opinie)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (175 opinii)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (273 opinie)
- 5 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (60 opinii)
- 6 Piłeś? Nie włamuj się do auta (56 opinii)
Sąd Unii Europejskiej: cywilne lotnisko w Gdyni może działać
W piątek Sąd Unii Europejskiej przyznał rację Gdyni w sporze z Komisją Europejską. Czy to oznacza, że wkrótce lotnisko cywilne Gdynia-Kosakowo zacznie działać? Niewykluczone, nie wiadomo jednak, na jakich zasadach.
Aktualizacja, godz. 14:50. Władze Gdyni przekonują, że lotniskowe nieruchomości - mimo, że terminal i inne budynki przez trzy lata stały praktycznie nieużywane - nie zostały zniszczone i nie ma potrzeby inwestycji np. w remonty. Twierdzą także, że sukcesem będzie uruchomienie lotniska w około rok.
Aktualizacja, godz. 14:45. Spółka Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo prawdopodobnie upadnie. W jej miejsce powołana może zostać następna.
Aktualizacja, godz. 14:39. - Czas wiele zmienił na korzyść. Liczba pasażerów w Trójmieście rośnie, skłonność Polaków i Pomorzan do podrózy lotniczych, także. Zmieniliśmy jednak nasz pomysł biznesowy. Chcemy rozpocząć działalność od lotniska GA, czyli małych samolotów. Lotnisko im. Lecha Wałęsy rozwija się fantastycznie i obsługa małych jednostek jest utrudniona. Możemy ją rozwijać w Gdyni, a także postawić na szkolenie personelu lotniczego - dodaje wiceprezydent Gdyni Katarzyna Gruszecka-Spychała.
Aktualizacja, godz. 14:33. - Nawet jeśli Komisja Europejska postanowi się odwołać, to w sądzie Unii Europejskiej nie ma możliwości zawieszenia wyroku automatycznie. Wyrok obowiązuje więc od dziś - mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni.
- Gdynia oraz miejska spółka Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo wygrały w sprawie lotniska przed Sądem Unii Europejskiej. Sąd unijny przyznał rację miastu i stwierdził dziś nieważność decyzji Komisji Europejskiej, która zahamowała przekształcenie gdyńskiego lotniska z wojskowego w wojskowo-cywilne. Przypomnijmy, że feralna decyzja zapadła pierwotnie w lutym 2014 roku i od tego czasu prace na lotnisku musiały zostać przerwane, a spółka została postawiona w stan upadłości - czytamy w komunikacie gdyńskich urzędników, wystosowanym w piątek po południu.
Nie oznacza to jednak, że szybko zobaczymy tu szeroką gamę regularnych pasażerskich połączeń.
- Sądowy sukces kosztował kilka lat wytężonej pracy międzynarodowego zespołu prawników. Zgodnie z orzeczeniem, koszty obsługi prawnej, jakie poniosła Gdynia w związku z postępowaniem, zostaną jej w całości zwrócone przez Komisję Europejską. Dzisiejszy wyrok nie może już odwrócić upadłości spółki lotniskowej, której bankructwo było bezpośrednio spowodowane decyzją Komisji Europejskiej. Zmieniły się również okoliczności gospodarcze i prosty powrót do starych planów jest dziś nieracjonalny. Dlatego, niezależnie od procesu, nie znając treści orzeczenia, miasto wiele miesięcy temu podjęło negocjacje z Komisją. Ich celem jest doprowadzenie do uruchomienia cywilnych operacji lotniczych w Gdyni-Kosakowie, z poszanowaniem prawa europejskiego oraz racjonalności ekonomicznej - dodają urzędnicy.
Na razie mówi się jedynie o tzw. lotach general aviation, czyli małych, prywatnych samolotach, które mogłyby startować i lądować na gdyńskim lotnisku. W planach jest także szkolenie pilotów.
Opinie (539) ponad 20 zablokowanych
-
2017-11-17 20:43
Lotnisko w gdyni
Cały czas tę decyzję blokował albert forster vel budyń z gdańska.Teraz jak go wsadzą do pierdla za przekręty, ta przeszkoda zniknie.
- 15 3
-
2017-11-17 20:48
Lotnisko w gdyni (2)
Budyń, chciał żeby gdynia zarosła krzakami. Prowadził taką politykę na pomorzu jak albert forster w wolnym mieście gdańsku.
- 18 6
-
2017-11-17 20:51
kolejny debil od jaworskiego
- 2 4
-
2017-11-17 21:01
takiego debila
to nawet do pisu nie przyjma
- 1 1
-
2017-11-17 20:50
Brawo Panie prezydencie
Uważam ,że lotnisko w krótkim czasie zacznie działać ,jest miastu bardzo potrzebne.
- 13 5
-
2017-11-17 20:54
Samoloty rejsowe...
Ciekaw jestem, czy przy trudnym budżecie i oczekiwaniach społecznych, w budżecie Gdyni znajdą się pieniądze na zapłacenie "promocyjnego" haraczu na rzecz tanich przewoźników. Liniowi wybiorą Gdańsk i chyba tani też chociażby ze względu na standard infrastruktury oraz poziom systemu wspierającego lądowania
- 2 2
-
2017-11-17 20:55
(1)
Na Babich Dolach ładował największy samolot transportowy z Ukrainy a nie w Gdańsku.
- 15 2
-
2017-11-17 21:02
no i co z tego?
ciesz sie. Masz 8 lat?
- 3 9
-
2017-11-17 21:04
Tylko general aviation (4)
Mało kto tutaj cokolwiek rozumie. Lotnisko w Gdyni o ile zostanie uruchomione to będzie obsługiwało tylko ruch general aviation czyli małe samolotu prywatne, awionetki etc... Gdynia jako lotnisko zapasowe dla Gdańska to pomysł z kosmosu, lotniska zapasowe ustala sie w stosunkowo dużej odległości między sobą. Ponadto na gdańskim lotnisku istnieje ILS cat 2 a zaraz będzie montowany CAT 3 co oznacza, że w niemal każdych warunkach samolotu będą mogły lądować...
- 11 11
-
2017-11-17 22:51
Nie w każdych. Silny wiatr potrafi być przeszkodą. (2)
A silne wiatry bywają czasem częściej niż mgły.
- 2 2
-
2017-11-18 06:49
tylko GA (1)
CAT II na Lotnisku w Gda spowodował, że odbyło się 90% startów/lądowań które bez niego by się nie mogły odbyć...CAT IIIb to juz światowy poziom...Dominującym problemem gdańskiego portu były mgły. Jeżeli w Gdańsku z Ils Cat II nie wyląduje samolot to w Gdyni gdzie na start będzie CAT I tez nie wyląduje... Nie buduje się lotnisk w takiej odległości między sobą, no chyba ze mamy do czynienia z dużym ruchem a tutaj takiego nie ma. 4-5 mln pasażerów rocznie to nie jest dużo.
- 1 1
-
2017-11-18 09:40
po pierwsze gdy projekt Gdynia ruszał Gdańsk nie planował nawet ILS II (może jak każde inne)
po drugie nie miał wtedy nawet pół rekawa
no niestety ale czasy się zmieniają i łatwo DZIS mówić o tym co TERAZ jest - nie tak dawno temu w Polsce nie było ani jednego pendolino przypominam
co do lotnisk - nie masz pojecia ile jest lotnisk w wielu miastach - nie ma reguły, ale mogą być nawet 3-4 w niezbyt wielkiej odległości
tak samo nie ma reguł co do 1-2 pasów startowych
a przede wszystkim nie powtarzajmy tej propagandowej BZDURY jakoby to było lotnisko budowane - to było jedynie dostosowanie istniejacego lotniska wojskowego do potrzeb cywilnych
a to oznacza CAŁKIEM inne podejście do tematu- 3 2
-
2017-11-18 07:43
Nie tylko GA
Nie wierzę, że tylko GA. To za mało, aby utrzymać lotnisko w gotowości. Kto leci do Gdańska też nie będzie lądował w Gdyni, nie po to ma swój samolot. Kosakowo, wg. mnie, zechce przejąć ruch taniej linii i czarterów, a wtedy będzie miało uzasadnienie. Przewagą rynkową Kosakowa może być przyjazne podejście do podróżnego i pracowników.
- 1 1
-
2017-11-17 21:42
Jeszcze trzeba wywalic na zbity pysk kierownictwo lotniska w Gdański i razem znimi józefa bąka:)
a potem zmienic nazwe lotniska w Gdańsku!!
- 10 3
-
2017-11-17 22:30
Widzę tu gdyński kompleks (2)
Gdynia i Gdynianie od zawsze widzę mają kompleks.
W sumie zrozumiały, bo to całkiem bogate miasto, które cierpi na kompleks tego mniejszego w trójmieście.
Te wszystkie inwestycje papugowane po Gdańsku - już chcieli budować naftoport/gazoport, zbudowali (mniejszy) terminal kontenerowy, teraz koniecznie chcą mieć lotnisko.
W sumie ok, bo często awionetki i różne prywatne samoloty zajmują zatłoczony pas w Gdańsku, więc dobrze jeszcze ten lżejszy ruch, taki trochę aeroklubowy, zostanie przekierowany do Gdyni.
W Gdańsku będą lądować loty rejsowe i międzynarodowe.
Ale coś czuję że w Gdyniananch nadal zostanie kompleksik że u was lądują awionetki, a u nas ruch międzynarodowy.
Ale kibicuję inwestycji, mam nadzieje że Gdynia nie będzie drugim Radomiem (bez urazy - chodzi tylko o lotnisko) ;)- 4 18
-
2017-11-17 22:52
mylisz się - to Gdańsk zawsze miał kompleks
Pomimo, że większy, zawsze był w tyle... Od zawsze.. Zniszczony i zaniedbany po wojnie... W Gdyni były firmy żeglugowe, był port i wszystkie z tym związane blaski i cienie. Byli marynarze z lewymi dochodami. Nawet stocznia była większa i nowocześniejsza.
Za Franciszki i wczesnego Szczurka modernizacja miasta ruszyła z kopyta. Gdańsk wtedy pogrążony był w podobnej smucie jak obecnie Gdynia. Skończyło się, gdy gdański desant przejął Warszawę... Dla jednych lepiej, dla innych gorzej. Gdańsk obecnie naśladuje działania Gdyni sprzed 20-15 lat...
Lotnisko nie jest sprawą kompleksu a efektem ustaleń pomiędzy miastami. Podobnie jak PKM, którego pierwotne plany opierały się o komunikację lotnisk. Gdańsk chciał tramwaj, Gdynia pociąg...
A potem ktoś stwierdził, że po co się dzielić...
Koło fortuny jest w ciągłym ruchu...- 4 4
-
2017-11-18 11:10
To idąc tym tokiem myślenia Gdansk ze względu na kompleksy względem gdyni wybudował w ostatnich latach port północny.
- 0 3
-
2017-11-17 22:33
Dojazd (1)
Do lotniska w Gdańsku jest doskonały: tuż obwodnica, PKM, doskonała trasa Słowackiego mimo okresowego korkowania. Kosakowo tego nie ma. Obelgą dla ludzi jest sposób parkowania przy lotnisku w Gdańsku: cena, ciasnota, sposób dojazdu - ultra nieżyczliwe dla podróżnych. No i śmierdzące papierosami wejścia.
- 5 3
-
2017-11-20 10:00
PKM powinno iść także do lotniska Babie Doły - Kosakowo. Takie sa dalekosiężne plany i na to czekają mieszkańcy - tak jak pozostała trasa PKm nie jest jedynie dla obsługi lotniska, lecz także po prostu mieszkańców tak samo na PKM czekają mieszkańcy tamtych dzielnic.
- 0 0
-
2017-11-17 22:36
Czy będzie połączenie z Gdańskiem? (2)
- 3 1
-
2017-11-18 00:59
W Izraelu są takie krótkie połączenia z miasta do miasta i cieszą się popularnością
- 0 2
-
2017-11-18 04:36
z bazą...
trzeba najpierw znaleźć połączenie- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.