• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Sąd Unii Europejskiej: cywilne lotnisko w Gdyni może działać

Michał Sielski
17 listopada 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
aktualizacja: godz. 14:47 (17 listopada 2017)
Zespół pełnomocników miasta i spółki (od lewej): adw. prof. Tomasz Tadeusz Koncewicz, wiceprezydent Gdyni Katarzyna Gruszecka-Spychała, radca prawny Przemysław Kamil Rosiak i adwokat Morvan Le Berre z Belgii. Koszt obsługi prawnej to ponad 300 tys. zł - kwotę w całości musi zwrócić Komisja Europejska. Zespół pełnomocników miasta i spółki (od lewej): adw. prof. Tomasz Tadeusz Koncewicz, wiceprezydent Gdyni Katarzyna Gruszecka-Spychała, radca prawny Przemysław Kamil Rosiak i adwokat Morvan Le Berre z Belgii. Koszt obsługi prawnej to ponad 300 tys. zł - kwotę w całości musi zwrócić Komisja Europejska.

W piątek Sąd Unii Europejskiej przyznał rację Gdyni w sporze z Komisją Europejską. Czy to oznacza, że wkrótce lotnisko cywilne Gdynia-Kosakowo zacznie działać? Niewykluczone, nie wiadomo jednak, na jakich zasadach.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


Kiedy z lotniska Gdynia-Kosakowo wystartują pierwsze rejsowe samoloty pasażerskie?

Tu możecie zapoznać się z wyrokiem i jego uzasadnieniem.

Aktualizacja, godz. 14:50. Władze Gdyni przekonują, że lotniskowe nieruchomości - mimo, że terminal i inne budynki przez trzy lata stały praktycznie nieużywane - nie zostały zniszczone i nie ma potrzeby inwestycji np. w remonty. Twierdzą także, że sukcesem będzie uruchomienie lotniska w około rok.

Aktualizacja, godz. 14:45. Spółka Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo prawdopodobnie upadnie. W jej miejsce powołana może zostać następna.

Aktualizacja, godz. 14:39. - Czas wiele zmienił na korzyść. Liczba pasażerów w Trójmieście rośnie, skłonność Polaków i Pomorzan do podrózy lotniczych, także. Zmieniliśmy jednak nasz pomysł biznesowy. Chcemy rozpocząć działalność od lotniska GA, czyli małych samolotów. Lotnisko im. Lecha Wałęsy rozwija się fantastycznie i obsługa małych jednostek jest utrudniona. Możemy ją rozwijać w Gdyni, a także postawić na szkolenie personelu lotniczego - dodaje wiceprezydent Gdyni Katarzyna Gruszecka-Spychała.

Aktualizacja, godz. 14:33. - Nawet jeśli Komisja Europejska postanowi się odwołać, to w sądzie Unii Europejskiej nie ma możliwości zawieszenia wyroku automatycznie. Wyrok obowiązuje więc od dziś - mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni.



- Gdynia oraz miejska spółka Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo wygrały w sprawie lotniska przed Sądem Unii Europejskiej. Sąd unijny przyznał rację miastu i stwierdził  dziś nieważność decyzji Komisji Europejskiej, która zahamowała przekształcenie gdyńskiego lotniska z wojskowego w wojskowo-cywilne. Przypomnijmy, że feralna  decyzja zapadła pierwotnie w lutym 2014 roku i od tego czasu prace na lotnisku musiały zostać przerwane, a spółka została postawiona w stan upadłości - czytamy w komunikacie gdyńskich urzędników, wystosowanym w piątek po południu.
Nie oznacza to jednak, że szybko zobaczymy tu szeroką gamę regularnych pasażerskich połączeń.

- Sądowy sukces kosztował kilka lat wytężonej pracy międzynarodowego zespołu prawników. Zgodnie z orzeczeniem, koszty obsługi prawnej, jakie poniosła Gdynia w związku z postępowaniem, zostaną jej w całości zwrócone przez Komisję Europejską. Dzisiejszy wyrok nie może już odwrócić upadłości spółki lotniskowej, której bankructwo było bezpośrednio spowodowane decyzją Komisji Europejskiej. Zmieniły się również okoliczności gospodarcze i prosty powrót do starych planów jest dziś nieracjonalny. Dlatego, niezależnie od procesu, nie znając treści orzeczenia, miasto wiele miesięcy temu podjęło negocjacje z Komisją. Ich celem jest doprowadzenie do uruchomienia cywilnych operacji lotniczych w Gdyni-Kosakowie, z poszanowaniem prawa europejskiego oraz racjonalności ekonomicznej - dodają urzędnicy.
Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo widziany od strony Zatoki Gdańskiej. Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo widziany od strony Zatoki Gdańskiej.
Na razie mówi się jedynie o tzw. lotach general aviation, czyli małych, prywatnych samolotach, które mogłyby startować i lądować na gdyńskim lotnisku. W planach jest także szkolenie pilotów.

Opinie (539) ponad 20 zablokowanych

  • Lotnisko w gdyni

    Cały czas tę decyzję blokował albert forster vel budyń z gdańska.Teraz jak go wsadzą do pierdla za przekręty, ta przeszkoda zniknie.

    • 15 3

  • Lotnisko w gdyni (2)

    Budyń, chciał żeby gdynia zarosła krzakami. Prowadził taką politykę na pomorzu jak albert forster w wolnym mieście gdańsku.

    • 18 6

    • kolejny debil od jaworskiego

      • 2 4

    • takiego debila

      to nawet do pisu nie przyjma

      • 1 1

  • Brawo Panie prezydencie

    Uważam ,że lotnisko w krótkim czasie zacznie działać ,jest miastu bardzo potrzebne.

    • 13 5

  • Samoloty rejsowe...

    Ciekaw jestem, czy przy trudnym budżecie i oczekiwaniach społecznych, w budżecie Gdyni znajdą się pieniądze na zapłacenie "promocyjnego" haraczu na rzecz tanich przewoźników. Liniowi wybiorą Gdańsk i chyba tani też chociażby ze względu na standard infrastruktury oraz poziom systemu wspierającego lądowania

    • 2 2

  • (1)

    Na Babich Dolach ładował największy samolot transportowy z Ukrainy a nie w Gdańsku.

    • 15 2

    • no i co z tego?

      ciesz sie. Masz 8 lat?

      • 3 9

  • Tylko general aviation (4)

    Mało kto tutaj cokolwiek rozumie. Lotnisko w Gdyni o ile zostanie uruchomione to będzie obsługiwało tylko ruch general aviation czyli małe samolotu prywatne, awionetki etc... Gdynia jako lotnisko zapasowe dla Gdańska to pomysł z kosmosu, lotniska zapasowe ustala sie w stosunkowo dużej odległości między sobą. Ponadto na gdańskim lotnisku istnieje ILS cat 2 a zaraz będzie montowany CAT 3 co oznacza, że w niemal każdych warunkach samolotu będą mogły lądować...

    • 11 11

    • Nie w każdych. Silny wiatr potrafi być przeszkodą. (2)

      A silne wiatry bywają czasem częściej niż mgły.

      • 2 2

      • tylko GA (1)

        CAT II na Lotnisku w Gda spowodował, że odbyło się 90% startów/lądowań które bez niego by się nie mogły odbyć...CAT IIIb to juz światowy poziom...Dominującym problemem gdańskiego portu były mgły. Jeżeli w Gdańsku z Ils Cat II nie wyląduje samolot to w Gdyni gdzie na start będzie CAT I tez nie wyląduje... Nie buduje się lotnisk w takiej odległości między sobą, no chyba ze mamy do czynienia z dużym ruchem a tutaj takiego nie ma. 4-5 mln pasażerów rocznie to nie jest dużo.

        • 1 1

        • po pierwsze gdy projekt Gdynia ruszał Gdańsk nie planował nawet ILS II (może jak każde inne)

          po drugie nie miał wtedy nawet pół rekawa

          no niestety ale czasy się zmieniają i łatwo DZIS mówić o tym co TERAZ jest - nie tak dawno temu w Polsce nie było ani jednego pendolino przypominam

          co do lotnisk - nie masz pojecia ile jest lotnisk w wielu miastach - nie ma reguły, ale mogą być nawet 3-4 w niezbyt wielkiej odległości

          tak samo nie ma reguł co do 1-2 pasów startowych

          a przede wszystkim nie powtarzajmy tej propagandowej BZDURY jakoby to było lotnisko budowane - to było jedynie dostosowanie istniejacego lotniska wojskowego do potrzeb cywilnych

          a to oznacza CAŁKIEM inne podejście do tematu

          • 3 2

    • Nie tylko GA

      Nie wierzę, że tylko GA. To za mało, aby utrzymać lotnisko w gotowości. Kto leci do Gdańska też nie będzie lądował w Gdyni, nie po to ma swój samolot. Kosakowo, wg. mnie, zechce przejąć ruch taniej linii i czarterów, a wtedy będzie miało uzasadnienie. Przewagą rynkową Kosakowa może być przyjazne podejście do podróżnego i pracowników.

      • 1 1

  • Jeszcze trzeba wywalic na zbity pysk kierownictwo lotniska w Gdański i razem znimi józefa bąka:)

    a potem zmienic nazwe lotniska w Gdańsku!!

    • 10 3

  • Widzę tu gdyński kompleks (2)

    Gdynia i Gdynianie od zawsze widzę mają kompleks.
    W sumie zrozumiały, bo to całkiem bogate miasto, które cierpi na kompleks tego mniejszego w trójmieście.

    Te wszystkie inwestycje papugowane po Gdańsku - już chcieli budować naftoport/gazoport, zbudowali (mniejszy) terminal kontenerowy, teraz koniecznie chcą mieć lotnisko.

    W sumie ok, bo często awionetki i różne prywatne samoloty zajmują zatłoczony pas w Gdańsku, więc dobrze jeszcze ten lżejszy ruch, taki trochę aeroklubowy, zostanie przekierowany do Gdyni.
    W Gdańsku będą lądować loty rejsowe i międzynarodowe.

    Ale coś czuję że w Gdyniananch nadal zostanie kompleksik że u was lądują awionetki, a u nas ruch międzynarodowy.

    Ale kibicuję inwestycji, mam nadzieje że Gdynia nie będzie drugim Radomiem (bez urazy - chodzi tylko o lotnisko) ;)

    • 4 18

    • mylisz się - to Gdańsk zawsze miał kompleks

      Pomimo, że większy, zawsze był w tyle... Od zawsze.. Zniszczony i zaniedbany po wojnie... W Gdyni były firmy żeglugowe, był port i wszystkie z tym związane blaski i cienie. Byli marynarze z lewymi dochodami. Nawet stocznia była większa i nowocześniejsza.
      Za Franciszki i wczesnego Szczurka modernizacja miasta ruszyła z kopyta. Gdańsk wtedy pogrążony był w podobnej smucie jak obecnie Gdynia. Skończyło się, gdy gdański desant przejął Warszawę... Dla jednych lepiej, dla innych gorzej. Gdańsk obecnie naśladuje działania Gdyni sprzed 20-15 lat...
      Lotnisko nie jest sprawą kompleksu a efektem ustaleń pomiędzy miastami. Podobnie jak PKM, którego pierwotne plany opierały się o komunikację lotnisk. Gdańsk chciał tramwaj, Gdynia pociąg...
      A potem ktoś stwierdził, że po co się dzielić...
      Koło fortuny jest w ciągłym ruchu...

      • 4 4

    • To idąc tym tokiem myślenia Gdansk ze względu na kompleksy względem gdyni wybudował w ostatnich latach port północny.

      • 0 3

  • Dojazd (1)

    Do lotniska w Gdańsku jest doskonały: tuż obwodnica, PKM, doskonała trasa Słowackiego mimo okresowego korkowania. Kosakowo tego nie ma. Obelgą dla ludzi jest sposób parkowania przy lotnisku w Gdańsku: cena, ciasnota, sposób dojazdu - ultra nieżyczliwe dla podróżnych. No i śmierdzące papierosami wejścia.

    • 5 3

    • PKM powinno iść także do lotniska Babie Doły - Kosakowo. Takie sa dalekosiężne plany i na to czekają mieszkańcy - tak jak pozostała trasa PKm nie jest jedynie dla obsługi lotniska, lecz także po prostu mieszkańców tak samo na PKM czekają mieszkańcy tamtych dzielnic.

      • 0 0

  • Czy będzie połączenie z Gdańskiem? (2)

    • 3 1

    • W Izraelu są takie krótkie połączenia z miasta do miasta i cieszą się popularnością

      • 0 2

    • z bazą...
      trzeba najpierw znaleźć połączenie

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane