- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (438 opinii)
- 2 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (141 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (172 opinie)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (272 opinie)
- 5 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (60 opinii)
- 6 Piłeś? Nie włamuj się do auta (56 opinii)
Sąd: lotnisko ma zapłacić 70 tys. odszkodowania za hałas
Port Lotniczy w Gdańsku musi zapłacić 70 tys. zł właścicielom domu na Karczemkach z powodu hałasu generowanego przez startujące i lądujące samoloty - uznał w środę 24 lipca Sąd Okręgowy w Gdańsku. Wyrok nie jest prawomocny, zarząd lotniska już zapowiedział odwołanie w tej sprawie.
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
- Sąd po rozpoznaniu sprawy uznał, że opinia biegłej jest spójna, jasna i przekonująca, zaś odpowiedzialność zarządcy lotniska za skutki wprowadzenia OOU [obszar ograniczonego użytkowania - dop. red.] powinna być, zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Sądu Najwyższego, interpretowana szeroko i na tej podstawie uwzględnił powództwo zasądzając od zarządcy lotniska na rzecz powoda kwotę ustaloną przez biegłą - informuje reprezentujący właściciela nieruchomości adwokat Krzysztof Bigoszewski, współpracujący z kancelarią Campter.
Łączna kwota odszkodowania przyznana przez sąd wynosi ponad 70 tys. zł, choć powód domagał się ponad 100 tys. zł.
![Chcą ciszy nocnej na lotnisku. Co na to Port Lotniczy?](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3780/150x100/3780527__kr.webp)
Władze lotniska zapowiedziały apelację
- Naszym zdaniem wprowadzenie OOU nie wpłynęło na ceny nieruchomości, które w Gdańsku, w dzielnicach objętych OOU, cieszą się bardzo dużym zainteresowaniem i ciągle drożeją - argumentuje Tomasz Kloskowski, prezes Portu Lotniczego Gdańsk. - Niestety sąd pierwszej instancji oddalił wszystkie wnioski dowodowe lotniska, które zmierzały do zbadania, czy biegła prawidłowo obliczyła wartość nieruchomości. Będzie to podstawowy zarzut apelacji - zaznacza Kloskowski.
To pierwszy taki, niekorzystny dla lotniska, wyrok w sprawie, która toczyła się w oparciu o przepisy dotyczące funkcjonowania Obszaru Ograniczonego Użytkowania wokół portu lotniczego w Gdańsku i ustawy Prawo ochrony środowiska, art. 129 ust. 2.
Dwa obszary ograniczonego użytkowania wokół lotniska w Gdańsku
Przypomnijmy: pozwalają one ubiegać się o odszkodowanie mieszkańcom dwóch stref wytyczonych wzdłuż torów podejściowych do lotniska: wewnętrznej strefy A (ograniczenia w dysponowaniu nieruchomością) i zewnętrznej strefy B (uciążliwości wywołane hałasem). Zostały one wytyczone uchwałą Sejmiku Pomorskiego o OOU w 2016 roku.
Dwie strefy wokół lotniska w Gdańsku, w których można liczyć na odszkodowanie
Termin składania roszczeń wobec Portu Lotniczego w Gdańsku minął 30 marca 2018 r. W tym czasie do Portu Lotniczego wpłynęło około 5 tys. wniosków od właścicieli nieruchomości o odszkodowanie z powodu zamieszkiwania w strefie OOU. Łączna wartość roszczeń wynosi ok. 1 mld zł.
Lotnisko zawiera ugody z mieszkańcami strefy A
- Dotychczas Port Lotniczy Gdańsk zawarł ponad pięćdziesiąt ugód z właścicielami nieruchomości w strefie A, położonej blisko lotniska, w której obowiązują ograniczenia dotyczące dysponowania nieruchomościami. Lotnisko nie kwestionuje swojej odpowiedzialności w tej strefie i cały czas prowadzi negocjacje z kolejnymi właścicielami ze strefy A - informuje Agnieszka Michajłow z Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy.
300 podobnych spraw w sądzie
W sądach toczy się obecnie około 300 spraw, w których właściciele domagają się odszkodowań za hałas z lotniska (strefa B). Właśnie w tej strefie znajduje się nieruchomość przy ul. Jaśminowy Stok.
Dotychczas zakończyły się dwie takie sprawy. W pierwszej zapadł wyrok korzystny dla lotniska, w drugiej, opisanej powyżej, zapadł wyrok korzystny dla wnioskodawcy. Oba wyroki są nieprawomocne.
Opinie (663) ponad 50 zablokowanych
-
2019-07-25 14:37
lotnisko powoduje wieksza szkodliwosc i uciazliwosc niz wszystkie stocznie razem wziete
Jednoczesnie nie staje sie przez to masowym pracodawca dla mieszkancow miasta.
- 2 0
-
2019-07-25 14:38
Wiekszosc ludzi nie rozumie tematu (2)
Problem polega na tym ,ze po wprowadzeniu stref zmieniaja sie wymagania techniczne dla budynkow. deweloperzy zobowiazani sa do uzywania materialow o zdecydowanie lepszej izolacji akustycznej i to jest glowny powod, ze budowane mieszkania drozeja. A mieszkancy ktorych miszkania zostaly wybudowane przed wprowandzeniem tych stref maja prawo domagac sie srodkow na ewentualne dostosowanie swoich nieruchomisci do nowych warunkow.
- 2 1
-
2019-07-25 14:49
ano wlasnie. Co z budownictwem z latach 70-tych i poczatku 80-tych? (1)
- 0 0
-
2019-07-25 15:54
dotyczy to wszystkich....
ktorzy mieszkaja w ustanowionych strefach.
- 1 1
-
2019-07-25 14:38
pasażerskie hucza bo huczą
ale jak raz w tygodniu przylatuja jatiębie /jak mówiła Pani Marysia/ to szyby na Matarni drżą pomiomo że grube
- 0 1
-
2019-07-25 14:46
Jak sie sprowadzalismy to byly lata 60-te 70-te. Wtedy oddawano nowe osiedla
Niech mi ktos powie, ze to obecne lotnisko przypomina chocby to w latach 90-tych... wysmieje go.
a odlegosc od miasta nie zmienila sie.
Rozbudowujac je w 2011 powinni miec 100 procent swiadomosci, ze to nie obejdzie sie bez kar i problemow dla wieloletnich mieszkancow takich osiedli jak Morena Suchanino, Chelm i inne wysoko polozone .- 1 0
-
2019-07-25 14:47
Pani Agniecho, niech Lech Walesa teraz odda kazdemu po 100 mln odszkodowania. W koncu za cos niech placi. (2)
Lotnisko nie kwestionuje swojej odpowiedzialności w tej strefie i cały czas prowadzi negocjacje z kolejnymi właścicielami ze strefy A - informuje Agnieszka Michajłow z Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy.
- 1 1
-
2019-07-25 17:30
Co to za odzywanie sie do kobiety Pani Agniecho? (1)
Kto ciebie wychowywal? Twoja rodzina czy obora?
- 1 1
-
2019-07-27 03:15
agniecha bo z rsyjskiej wiochy
kto pracuje dla przestepcow nie zasluguje na szacunek. wyrok juz jest.
- 0 0
-
2019-07-25 14:54
"To samoloty i lotnisko są dla ludzi, nie na odwrót" tak ale tutaj widać burd...l jak panuje przy takich inwestycjach - jeśli jest budowane lotnisko - teren wokoł powinien być zarezerwowany pod jego dalszy rozwój (budowa nastepnego pasa w perspektywie iluś lat, placów, hangarów, dróg dojazdowych itp) a ścieżki podejścia w miarę możliwości nad obszarami nie zaludnionymi (tak było wbrew pozorom w Gdańsku przez lata). Ale kumple budynia mieli to głeboko w d....co widać po deweloperce i kierunkach rozbudowy miasta.
- 2 0
-
2019-07-25 14:54
w koncu wiesz jak poleci tych kar sporo to nie bedzie wesolo.
- 0 0
-
2019-07-25 14:56
nie mozna przespac sie. chyba ze ktos spi 3-3,5 godziny
- 1 0
-
2019-07-25 14:58
Zabawne jest przede wszystkim
wyznaczenie stref A i B. Mieszkam poza nimi, ale ciągle w ich osi (tzw. Orunia Górna) i w nocy spać się przy otwartych oknach nie da, szczególnie, jeśli ktoś ma lekki sen. Pożyczyłem profesjonalny miernik i przy każdym przelocie mam odczyty na poziomie 80dBa. Skąd taki odczyt? Bo dźwięk odbija się echem od zdecydowanie wyższego Chełmu...- 1 0
-
2019-07-25 14:58
mieszkam w centrum Gdyni - czy ktoś da mi odszkodowanie?
jest niesamowity hałas, w nocy oczywiście nie da się spać przy otwartym oknie, w dzień czesto nie słyszę dzwonka telefonu
gdy budowano bloki nie było węzła, były drzewa tłumiące hałas i było oczywiście mniej samochodów (a przede wszystkim niepełnosprawni nie jeździli na ścigaczach)
co chwila ktos wali młotem pneumatycznym, kosi trawę lub robi jakieś naprawy
jestem pewien, ze suma sumarum przy lotnisku ludzie maja spokojniej i znaczaco mniejsze natęzenie hałasu- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.