• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Sąd zdecyduje o autostradzie A1

Mikołaj Chrzan
28 sierpnia 2007 (artykuł sprzed 16 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowy odcinek autostrady A1 w centrum Polski
Pierwszy odcinek autostrady A-1 z Gdańska do Nowych Marz powstaje w systemie koncesyjnym. Pierwszy odcinek autostrady A-1 z Gdańska do Nowych Marz powstaje w systemie koncesyjnym.
Drogowcy szykują kierowcom prezent pod choinkę: pierwszy odcinek A1 ma być otwarty 21 grudnia. Powody do radości mają także mieszkańcy Grudziądza, bo węzeł Warlubie powstanie szybciej niż planowano. Ale nie wiadomo jeszcze, kto ucieszy się za 18 dni - po rozprawie w sprawie koncesji na budowę autostrady A1.

14 września w Wojewódzkim Sądzie Administracyjnym w Warszawie spotkają się prawnicy reprezentujący: ministra transportu Jerzego Polaczka (PiS) oraz firmę Gdańsk Transport Company. Ci pierwsi uważają, że koncesja na budowę autostrady A1 wydana GTC w 1997 r. wygasła. Drudzy będą udowadniać, że koncesja jest ważna, a minister się myli.

Kto powinien finansować budowę autostrad?

Wyrok będzie miał wymierne skutki ekonomiczne. Jeśli okaże się, że koncesja jest ważna, autostradę A1 na 60-kilometrowym odcinku Grudziądz-Toruń powinna budować i eksploatować przez 30 lat firma GTC. Jeśli dokument wygasł i rację ma minister Polaczek, to ten odcinek A1 przejmie rząd. Chodzi o wielkie pieniądze, bo budowa tego fragmentu A1 warta jest ponad pół miliarda euro. Rozprawy w sprawach administracyjnych na ogół są krótkie i wyrok usłyszymy być może już 14 września. Oczywiście strony mogą odwołać się do Naczelnego Sądu Administracyjnego.

O ile przyszłość odcinka Grudziądz-Toruń jest wciąż pod znakiem zapytania, to kłopotów nie ma na budowanym już przez GTC odcinku autostrady A1 pomiędzy Gdańskiem a Grudziądzem. Zgodnie z umową koncesyjną, ten 90-kilometrowy fragment ma być gotowy do końca 2008 r.

Umowa z 2005 r. nie przewidywała jednak budowy węzła autostrady w Warlubiu. Z powodu oszczędności miał być włączony do kontraktu na drugi odcinek A1, którego losy - jak pisaliśmy wyżej - pozostają niesprecyzowane. Teraz jednak Ministerstwo Transportu zmieniło zdanie. Chce, by GTC wybudowało węzeł w pierwszym etapie.

- Rozpoczęliśmy negocjacje z GTC w sprawie ceny i warunków realizacji węzła Warlubie - potwierdza Artur Mrugasiewicz z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

- Do 10 września dostarczymy GDDKiA naszą kalkulację kosztów - mówi Aleksander Kozłowski z rady nadzorczej GTC.

Nieoficjalnie eksperci wyceniają budowę węzła na ok. 10 mln euro. To dobra wiadomość dla około 100 tys. mieszkańców Grudziądza. - Gdyby nie było węzła w Warlubiu, musielibyśmy dojeżdżać do autostrady przez węzeł w Nowych Marzach. To by oznaczało drogę dłuższą o 20 km - informuje Rafał Chylewski, rzecznik prezydenta Grudziądza.

Powody do radości będą też mieć mieszkańcy Trójmiasta i Tczewa. Już wcześniej GTC zapowiadało, że otwarcie pierwszego odcinka autostrady A1 pomiędzy Rusocinem (skrzyżowanie z obwodnicą Trójmiasta) a Swarożynem (okolice Tczewa) będzie możliwe w tym roku. Udało nam się ustalić datę otwarcia. Jeśli szybkie nadejście zimy nie pomiesza szyków drogowcom, to na ten 25-kilometrowy odcinek A1 wjedziemy po raz pierwszy na trzy dni przed Wigilią - 21 grudnia. Choć minister transportu nie podjął jeszcze decyzji, wszystko wskazuje na to, że przejazd tym odcinkiem będzie bezpłatny.
Gazeta WyborczaMikołaj Chrzan

Opinie (131) ponad 10 zablokowanych

  • Rumun

    Miliony mlodych, zacheconych przez wiece PO i ksiazeczki Kwasniewskiego zaglosowalo za przystapieniem Polski do UE i wyjechalo na studia i do pracy (pozniej poniewczasie dowiedzialo sie, ze uciekali z Polski przed dyktatura i faszyzmem). W zwiazku z tym te 2 miliony mieszkan dla mlodych, ktore wybudowal Kwasniewski stoja teraz puste, po co budowac nastepne 3 mln? Te z garazami mozna by zasiedlic bylymi poslami SLD, ktorzy po wyjsciu z wiezienia "pracuja u znajomych" za 1200 PLN i nie maja gdzie parkowac swoich mercedesow. Przeciez polonezem do Szwajcarii do bankomatu jezdzic nie beda...

    • 0 0

  • proponuje

    zwołać tajną debatę nad utajnieniem ilości kilometrów autostrady mających powstać do euro 2012, najlepiej będzie jak zajmie się tym cba. padaka

    • 0 0

  • Oby wygrało GTC

    Z doświadczenia wiemy jak wygląda budowa autostrad przez Państwo, dlatego lepiej dla nas wszystkich aby jednak GTC się za to zabrało, szczególnie że pierwszy etap już prawie skończyli.

    • 0 0

  • Znaczy w 1997 roku koncesję na budowę i eksploatowanie przez 30 lat otrzymał GTC. Pewnie oznacza to 29 lat budowy, znaczy do 2027, jesli nie zajdą dodatkowe okoliczności.
    Na razie powody do radości będą mieli mieszkańcy Rusocina i Swarożyna, dokładnie na 3 dni przed Wigilią, jeśli nie zaskoczy ich zima. My też bardzo się cieszymy.

    • 0 0

  • rozklapcior

    A wiec to to mial na mysli Janek "prawie jak premier" Rokita mowiac, ze gdy zostanie szefem MSWiA po wyborach to rozszerzy kompetencje CBA.
    No chyba, ze spoleczenstwo znow zrobi PO w balona i nie przeczyta sondazy GW...

    • 0 0

  • Pytam z czystej ciekawości

    Aleksander Kozłowski z rady nadzorczej GTC nie ma pokrewieństwa z naszym marszałkiem województwa??????

    • 0 0

  • Do Zenek

    Wiesz,jak przeczytałam ten artykuł taka sama refleksja mnie naszłą...wielkie mi co 22 km autostrady.Jestesmy 100 lat za Murzynami.W Niemczech tysiące kilometrów autostrad a u nas hmmm...pewnie na cały kraj ze 150-200 będzie i wielkie halo,procesy sądowe i wielka niewiadoma,co dalej.Pożal się Boże, żal dupsko ściska.No ale skoro większość państwowych (czyli po części naszych podatków)pieniędzy jest rozkradana a kolejna większość idzie na pieprzone komisje śledcze, to na ważne rzeczy ich nie ma,bo i skąd....dopóki władzę dzierżyć będzie bidota, to lepiej w Polsce nie będzie...

    • 0 0

  • Te dwa pierwsze odcinki A1, 60 + 90 km, licząc tempo prac 7km/rocznie, to jakieś 21 i pół roku, czyli przed czasem.

    • 0 0

  • Brawo Sopocianko

    byc moze,nie mozna tego wykluczyc,ze wykrylas UKLAD.Zglos do CBA.W nagrode dostaniesz wazny do konca roku karnet upowazniajacy ciebie wraz z najblizsza rodzina do bezplatnych przejazdow odcinkiem Rusocin-Swarożyn.Szerokiej drogi!

    • 0 0

  • MJ

    a powiedz mi kto finansuje budowe czyli wypłaci wynagrodzenie firmie GTC ????? myslisz ,że wykonują to gratis ???? Jak mozna napisać cytuje ciebie :)"Z doświadczenia wiemy jak wygląda budowa autostrad przez Państwo, dlatego lepiej dla nas wszystkich aby jednak GTC się za to zabrało..." Widzisz i tu widac ,że masz zero wiadomości , a krzyczysz przeciw ministrowi transportu tylko dlatego ,że jest z PISu :) Ja mysle ,że tu chodzi miedzy innymi o sprawdzenie prawidłowości w przeprowadzonym przetargu w wyborze wykonawcy.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane