- 1 Przyjdź zobaczyć wodowanie z historycznej pochylni (66 opinii)
- 2 Dworzec PKS w Gdańsku: co dalej? (54 opinie)
- 3 Kontrola CBA w Urzędzie Miasta Gdyni (214 opinii)
- 4 Rusza wyczekiwana inwestycja na Witominie (13 opinii)
- 5 Próbowali "odbić" przemyconą kokainę (79 opinii)
- 6 Barszcz Sosnowskiego kwitnie. Gdzie zgłosić? (85 opinii)
Sąd zdecyduje o autostradzie A1
14 września w Wojewódzkim Sądzie Administracyjnym w Warszawie spotkają się prawnicy reprezentujący: ministra transportu Jerzego Polaczka (PiS) oraz firmę Gdańsk Transport Company. Ci pierwsi uważają, że koncesja na budowę autostrady A1 wydana GTC w 1997 r. wygasła. Drudzy będą udowadniać, że koncesja jest ważna, a minister się myli.
O ile przyszłość odcinka Grudziądz-Toruń jest wciąż pod znakiem zapytania, to kłopotów nie ma na budowanym już przez GTC odcinku autostrady A1 pomiędzy Gdańskiem a Grudziądzem. Zgodnie z umową koncesyjną, ten 90-kilometrowy fragment ma być gotowy do końca 2008 r.
Umowa z 2005 r. nie przewidywała jednak budowy węzła autostrady w Warlubiu. Z powodu oszczędności miał być włączony do kontraktu na drugi odcinek A1, którego losy - jak pisaliśmy wyżej - pozostają niesprecyzowane. Teraz jednak Ministerstwo Transportu zmieniło zdanie. Chce, by GTC wybudowało węzeł w pierwszym etapie.
- Rozpoczęliśmy negocjacje z GTC w sprawie ceny i warunków realizacji węzła Warlubie - potwierdza Artur Mrugasiewicz z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
- Do 10 września dostarczymy GDDKiA naszą kalkulację kosztów - mówi Aleksander Kozłowski z rady nadzorczej GTC.
Nieoficjalnie eksperci wyceniają budowę węzła na ok. 10 mln euro. To dobra wiadomość dla około 100 tys. mieszkańców Grudziądza. - Gdyby nie było węzła w Warlubiu, musielibyśmy dojeżdżać do autostrady przez węzeł w Nowych Marzach. To by oznaczało drogę dłuższą o 20 km - informuje Rafał Chylewski, rzecznik prezydenta Grudziądza.
Powody do radości będą też mieć mieszkańcy Trójmiasta i Tczewa. Już wcześniej GTC zapowiadało, że otwarcie pierwszego odcinka autostrady A1 pomiędzy Rusocinem (skrzyżowanie z obwodnicą Trójmiasta) a Swarożynem (okolice Tczewa) będzie możliwe w tym roku. Udało nam się ustalić datę otwarcia. Jeśli szybkie nadejście zimy nie pomiesza szyków drogowcom, to na ten 25-kilometrowy odcinek A1 wjedziemy po raz pierwszy na trzy dni przed Wigilią - 21 grudnia. Choć minister transportu nie podjął jeszcze decyzji, wszystko wskazuje na to, że przejazd tym odcinkiem będzie bezpłatny.
Opinie (131) ponad 10 zablokowanych
-
2007-08-28 11:14
początek historii
Rzad przeprowadził postepowanie przetargowe na koncesję, w wyniku którego miała byc podpisana umowa koncesyjna, ale taka nie została podpisana, bo przetarg nie uwzglednił już istniejacego stanu prawnego.
Podpisał 8 lat po przetargu?- 0 0
-
2007-08-28 11:21
j-
Przedstawiles wszystko ladnie i w chronologicznym porzadku.
Czyli finansowe zabezpieczenie projektu bylo juz przed nastaniem IV RP?A ja glupi myslaem,ze caly ten gospodarczy i cywilizacyjny skok,Polska zawdziecza panu premierowi.- 0 0
-
2007-08-28 11:25
"To chyba dość normalne w cywilizowanym świecie - państwo nie obsługuje autostrad, tylko zatrudnia do tego firmę."
No to sie wlasnie dowiedzialem, ze Niemcy sa krajem niecywilizowanym. W niezlej dupie sie znalazlem...
W sumie od dawna cos podejrzewalem, ale paradoksalnie fanklub PO mi to uswiadomil. Cool!
Codziennie dojezdzam autostrada do pracy i jeszcze zadnej budki nie widzialem. Zwolniony z oplat nie jestem, moj dziadek nie sluzyl w niemieckiej armii w czasie wojny.
Poniewaz dni tego rzadu sa policzone, a do objecia sterow szykuje sie POwazna ekipa - proponuje wykorzystac doswiadczenia rodzinne niektorych i postawic wiezyczki wartownicze. Ale oni tego nie zrobia, tak samo nie bedzie oplat za przejazd autostrada, jak nie ma brania pieniedzy z budzetu panstwa...- 0 0
-
2007-08-28 11:27
Sąd zdecyduje o autostradzie A1
praca idzie dobrze to juz urzednicy sie wp.......ja.
- 0 0
-
2007-08-28 11:28
Czarna Żmija
A uważasz ,że kontrakt jest korzystny .Obsługa 30 lat!!! a co będzie jeżeli GTC rozpadnie sie po wybudowaniu trasy ????Ok. jeżeli buduja na korzystnych warunkach i dadzą temu dowody to niech sobie buduja , ale eksploatacja i obsługa na 30 lat ??? takie sparawy winny być rozstrzygane co pięć lat przetargami no nawet 10 .Kochana kupiłam łoze i to pół roku temu , a ten który winien przyjąć reklamacje i usunąć wade ma mnie gdzieś , a to tylko pół roku , a ty piszesz o 30 latach . Kiedyś ktos brał pieniadze na mieszkania i zakładał ksiązeczki , po 30 latach możesz kupić za te pieniądze mieszkanie , ale dla lalek:)
PS A ja bym postawiła przy wlocie p.Aleksandra , a przy wylocie Donalda , a tą autostradą byś jechała ty , może wówczas bys przejrzała na oczka:)- 0 0
-
2007-08-28 11:28
rumun
ja nie wiem, to wszystko sobie mozna poszukac i poczytać.
wiem że w takiej sytuacji nie wiem-zakręciłam, ale naprawdę nie wiem, dlaczego nie buduja dalej.
chyba polaczek miał złych doradców, bo nie uwzględnili boomu na rynku budowlanych-drogowym i tego ze ceny tak pójda w górę.na czas terwaz np prognozowane ceny za 1 km. na A-2 wahaja sie miedzy 10 a 12 milionów.
wiec decyzja nie była chyba do końca trafna, najbardziej szkoda jak to wszystko znowu utknie w martwym punkcie na nastepne lata.- 0 0
-
2007-08-28 11:33
Czarna Żmija
Jeszcze tylko dodam 30 lat w ramach gwarancji to może być , ale tak jak napisałam czy oni będą istniec przez 30 lat?????
- 0 0
-
2007-08-28 11:33
sopocianko
GTC-to nie twór złozony z firm w teczce, tworza to, czyli akcjonariuszami sa duze międzynarodowe koncerny, które na ten cel pozaciągały kredyty(wprawdzie wspól -gwarantowane przez państwo ale na tym m,in polega PPP)a przez te 30 lat będa spłacac opłatami to co włozyły w budowę.
mozna budowac przez państwo-tylko trzeba na to wziąc ogromne sumy z budzetu. i tak chyba robia niemcy i dlatego autostrady sa tam bezpłatne.- 0 0
-
2007-08-28 11:36
Sopocianko, nie osmieszaj sie bardziej, niz to konieczne.
"Obsługa 30 lat!!! a co będzie jeżeli GTC rozpadnie sie po wybudowaniu trasy"
Po pierwsze,jest tak praktykowane na calym swiecie(oprocz niecywilizowanych Niemcow i panstw Beneluxu)
Te naklady nie zwracaja sie po pieciu latach.
Po drugie ten rzad rozpadnie sie szybciej niz GTC.
Po trzecie nie pisz tylko po to zeby pisac,jak nie masz o czyms pojecia,to poczytaj i moze troche pomysl.- 0 0
-
2007-08-28 11:38
Rumun
Ja nie jestem ani medialna :) ani Sherlock Holmes , a CBA zajmie się samo tym czym trzeba:) A ja tylko zapytałam i jak ktoś napisze "tak" lub "nie" to przyjmę to do wiadomości i nie widzę sprawy do jej maglowania.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.