• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Sąd zdecyduje o autostradzie A1

Mikołaj Chrzan
28 sierpnia 2007 (artykuł sprzed 16 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowy odcinek autostrady A1 w centrum Polski
Pierwszy odcinek autostrady A-1 z Gdańska do Nowych Marz powstaje w systemie koncesyjnym. Pierwszy odcinek autostrady A-1 z Gdańska do Nowych Marz powstaje w systemie koncesyjnym.
Drogowcy szykują kierowcom prezent pod choinkę: pierwszy odcinek A1 ma być otwarty 21 grudnia. Powody do radości mają także mieszkańcy Grudziądza, bo węzeł Warlubie powstanie szybciej niż planowano. Ale nie wiadomo jeszcze, kto ucieszy się za 18 dni - po rozprawie w sprawie koncesji na budowę autostrady A1.

14 września w Wojewódzkim Sądzie Administracyjnym w Warszawie spotkają się prawnicy reprezentujący: ministra transportu Jerzego Polaczka (PiS) oraz firmę Gdańsk Transport Company. Ci pierwsi uważają, że koncesja na budowę autostrady A1 wydana GTC w 1997 r. wygasła. Drudzy będą udowadniać, że koncesja jest ważna, a minister się myli.

Kto powinien finansować budowę autostrad?

Wyrok będzie miał wymierne skutki ekonomiczne. Jeśli okaże się, że koncesja jest ważna, autostradę A1 na 60-kilometrowym odcinku Grudziądz-Toruń powinna budować i eksploatować przez 30 lat firma GTC. Jeśli dokument wygasł i rację ma minister Polaczek, to ten odcinek A1 przejmie rząd. Chodzi o wielkie pieniądze, bo budowa tego fragmentu A1 warta jest ponad pół miliarda euro. Rozprawy w sprawach administracyjnych na ogół są krótkie i wyrok usłyszymy być może już 14 września. Oczywiście strony mogą odwołać się do Naczelnego Sądu Administracyjnego.

O ile przyszłość odcinka Grudziądz-Toruń jest wciąż pod znakiem zapytania, to kłopotów nie ma na budowanym już przez GTC odcinku autostrady A1 pomiędzy Gdańskiem a Grudziądzem. Zgodnie z umową koncesyjną, ten 90-kilometrowy fragment ma być gotowy do końca 2008 r.

Umowa z 2005 r. nie przewidywała jednak budowy węzła autostrady w Warlubiu. Z powodu oszczędności miał być włączony do kontraktu na drugi odcinek A1, którego losy - jak pisaliśmy wyżej - pozostają niesprecyzowane. Teraz jednak Ministerstwo Transportu zmieniło zdanie. Chce, by GTC wybudowało węzeł w pierwszym etapie.

- Rozpoczęliśmy negocjacje z GTC w sprawie ceny i warunków realizacji węzła Warlubie - potwierdza Artur Mrugasiewicz z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

- Do 10 września dostarczymy GDDKiA naszą kalkulację kosztów - mówi Aleksander Kozłowski z rady nadzorczej GTC.

Nieoficjalnie eksperci wyceniają budowę węzła na ok. 10 mln euro. To dobra wiadomość dla około 100 tys. mieszkańców Grudziądza. - Gdyby nie było węzła w Warlubiu, musielibyśmy dojeżdżać do autostrady przez węzeł w Nowych Marzach. To by oznaczało drogę dłuższą o 20 km - informuje Rafał Chylewski, rzecznik prezydenta Grudziądza.

Powody do radości będą też mieć mieszkańcy Trójmiasta i Tczewa. Już wcześniej GTC zapowiadało, że otwarcie pierwszego odcinka autostrady A1 pomiędzy Rusocinem (skrzyżowanie z obwodnicą Trójmiasta) a Swarożynem (okolice Tczewa) będzie możliwe w tym roku. Udało nam się ustalić datę otwarcia. Jeśli szybkie nadejście zimy nie pomiesza szyków drogowcom, to na ten 25-kilometrowy odcinek A1 wjedziemy po raz pierwszy na trzy dni przed Wigilią - 21 grudnia. Choć minister transportu nie podjął jeszcze decyzji, wszystko wskazuje na to, że przejazd tym odcinkiem będzie bezpłatny.
Gazeta WyborczaMikołaj Chrzan

Opinie (131) ponad 10 zablokowanych

  • W jakim cywilizowanym kraju sa trzy pasy w jedna strone oprocz obrzezy i obwodnic miast? Ja nie widzialem

    • 0 0

  • MOZE W CYWILIZOWANYCH EMIRATACH ARABSKICH?

    • 0 0

  • kto finansuje A1 ?

    • 0 0

  • kredyty

    • 0 0

  • j-

    Tzw. Maut zostal wprowadzony przed rokiem. Jak juz pisal jeden kolega z poludniowo-wschodniej Europy - Niemcy sa krajem tranzytowym i chca przez to zmusic obcokrajowcow do partycypowania w kosztach remontow autostrad.
    Co do aut osobowych - pomysl na wprowadzenie oplat jest, ale do jego realizacji jeszcze daleko. Na razie na ten temat "placza" niektore gazety.
    Tu bylo juz sporo "cywilizowanych" pomyslow, ktore nie przeszly, miejmy nadzieje ze i ten sie do takich zaliczy.
    Z podatkow obywateli zostaly zbudowane autostrady, wiec dlaczego maja oni podwojnie za cos placic?

    • 0 0

  • dziwna ta umowa, na 30 lat użytkowania

    • 0 0

  • Tomala

    Nie widiales?To popatrz u niecywilizowanych Niemcow.A2 wschod-zachod od Berlina do Zaglebia Ruhry.A3 polnoc-pöludnie,na bardzo dlugim odcinku i.t.d.Tam po prostu,gdzie natezenie ruchu jest duze.
    Piotrukas.Zapomniales o planach sprzedazy calej sieci autostrad w Niemczech.Pieniazki mialy byc przeznaczone na splate dlugu publicznego,a nowi wlasciciele remonowaliby i zarabiali na oplacie z mautu.

    • 0 0

  • Rumun

    Ale summa summarum pieniadze wzieli z podniesienia VATu z 16,5% do 19%. Byl placz, ale przeszlo.
    U nas Balcerowicz juz dawno temu stwierdzil, ze Polacy sa na tyle bogaci, ze moga placic 22%. W koncu to Niemcy przegrali wojne a nie my, wiec nie mozemy byc od nich gorsi! VAT 16,5% jest dla cieniasow...

    • 0 0

  • co do 3 pasów - jest różnie i zależy to od natężenia ruchu

    nikt nie buduje 3 po to by były 3

    miejscami są 3, a nawet więcej (nie tylko przy miastach), ale jeśli wystarczą 2 to buduje się 2

    nie wiem czy USA są cywilizowane, bo tam zdarzają się skrzyżowania na tym samym poziomie na tzw. autostradach :)))

    • 0 0

  • DO SOPOCIANKI

    Ale Ty jesteś ograniczona! To może od razu lepiej wykopać na tym "polskim gruncie" szerokie pasy i tam puścić samochody bez żadnego zbędnego wylewania asfaltu itd. No bo przecież do chmur też nie mogliby autostrady podwiesić bo to "polskie niebo" , że nie wspomnę już o powietrzu i wodach...
    A do rumunii to proponuję abyś Ty zwinęła żagle i pojechała, może wezmą Cię tam na ministra transportu.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane