• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Sąd zdecyduje o autostradzie A1

Mikołaj Chrzan
28 sierpnia 2007 (artykuł sprzed 16 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowy odcinek autostrady A1 w centrum Polski
Pierwszy odcinek autostrady A-1 z Gdańska do Nowych Marz powstaje w systemie koncesyjnym. Pierwszy odcinek autostrady A-1 z Gdańska do Nowych Marz powstaje w systemie koncesyjnym.
Drogowcy szykują kierowcom prezent pod choinkę: pierwszy odcinek A1 ma być otwarty 21 grudnia. Powody do radości mają także mieszkańcy Grudziądza, bo węzeł Warlubie powstanie szybciej niż planowano. Ale nie wiadomo jeszcze, kto ucieszy się za 18 dni - po rozprawie w sprawie koncesji na budowę autostrady A1.

14 września w Wojewódzkim Sądzie Administracyjnym w Warszawie spotkają się prawnicy reprezentujący: ministra transportu Jerzego Polaczka (PiS) oraz firmę Gdańsk Transport Company. Ci pierwsi uważają, że koncesja na budowę autostrady A1 wydana GTC w 1997 r. wygasła. Drudzy będą udowadniać, że koncesja jest ważna, a minister się myli.

Kto powinien finansować budowę autostrad?

Wyrok będzie miał wymierne skutki ekonomiczne. Jeśli okaże się, że koncesja jest ważna, autostradę A1 na 60-kilometrowym odcinku Grudziądz-Toruń powinna budować i eksploatować przez 30 lat firma GTC. Jeśli dokument wygasł i rację ma minister Polaczek, to ten odcinek A1 przejmie rząd. Chodzi o wielkie pieniądze, bo budowa tego fragmentu A1 warta jest ponad pół miliarda euro. Rozprawy w sprawach administracyjnych na ogół są krótkie i wyrok usłyszymy być może już 14 września. Oczywiście strony mogą odwołać się do Naczelnego Sądu Administracyjnego.

O ile przyszłość odcinka Grudziądz-Toruń jest wciąż pod znakiem zapytania, to kłopotów nie ma na budowanym już przez GTC odcinku autostrady A1 pomiędzy Gdańskiem a Grudziądzem. Zgodnie z umową koncesyjną, ten 90-kilometrowy fragment ma być gotowy do końca 2008 r.

Umowa z 2005 r. nie przewidywała jednak budowy węzła autostrady w Warlubiu. Z powodu oszczędności miał być włączony do kontraktu na drugi odcinek A1, którego losy - jak pisaliśmy wyżej - pozostają niesprecyzowane. Teraz jednak Ministerstwo Transportu zmieniło zdanie. Chce, by GTC wybudowało węzeł w pierwszym etapie.

- Rozpoczęliśmy negocjacje z GTC w sprawie ceny i warunków realizacji węzła Warlubie - potwierdza Artur Mrugasiewicz z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

- Do 10 września dostarczymy GDDKiA naszą kalkulację kosztów - mówi Aleksander Kozłowski z rady nadzorczej GTC.

Nieoficjalnie eksperci wyceniają budowę węzła na ok. 10 mln euro. To dobra wiadomość dla około 100 tys. mieszkańców Grudziądza. - Gdyby nie było węzła w Warlubiu, musielibyśmy dojeżdżać do autostrady przez węzeł w Nowych Marzach. To by oznaczało drogę dłuższą o 20 km - informuje Rafał Chylewski, rzecznik prezydenta Grudziądza.

Powody do radości będą też mieć mieszkańcy Trójmiasta i Tczewa. Już wcześniej GTC zapowiadało, że otwarcie pierwszego odcinka autostrady A1 pomiędzy Rusocinem (skrzyżowanie z obwodnicą Trójmiasta) a Swarożynem (okolice Tczewa) będzie możliwe w tym roku. Udało nam się ustalić datę otwarcia. Jeśli szybkie nadejście zimy nie pomiesza szyków drogowcom, to na ten 25-kilometrowy odcinek A1 wjedziemy po raz pierwszy na trzy dni przed Wigilią - 21 grudnia. Choć minister transportu nie podjął jeszcze decyzji, wszystko wskazuje na to, że przejazd tym odcinkiem będzie bezpłatny.
Gazeta WyborczaMikołaj Chrzan

Opinie (131) ponad 10 zablokowanych

  • rumun

    niemcy powoli sie tez cywilizuja, ciężarówki juz tam płaca, a jakże, chyba od 3 bodaj lat.

    • 0 0

  • Autostrady powinny być płatne

    a oplaty z nich przeznaczane na remonty i biezace utrzymanie, w przeciwnym razie beda wygladac jak wiekszosc polskich drog.
    Poza tym oplaty ogranicza ruch, co spowoduje, ze beda przejezdne, a nie wieczne stanie w korkach jak na autobahnach w Niemczech.

    • 0 0

  • Do Sopocianki

    O czym ty mówisz, 5 lat, masz pojęcie w jakim systemie budowana jest A-1, bo bredzisz jak potłuczona. GTC finansuje budowę w całości i po 5-10latach mieli by oddać komuś innemu z jakiej niby racji?? Gdyby przyjąć takie myślenie to w Polsce nie powstałby nawet 1km autostrady płatnej. Niestety GDDKiA nie ma kasy na całą sieć i infrastruktury na obsługę wszystkich dróg, więc inwestorzy prywatni są potrzebni, a te 30 lat to ktoś wyliczał, że przy odpowiednich wpływach da się zarobić na tym interesie, bo chyba nikt nie wierzy że GTC, Stalexport czy inni dokładają do interesu!! Gdyby można było na autostradach zarabiać w 5 lat, to do Polski inwestorzy walili by morzem i górami i budowali autostrady nawet na Gubałówkę ;)

    Inna sprawą są rekompensaty za przejazd ciężarówek.. ale to już temat na inną dyskusję.

    Z autopsji ( pracuję u generalnego wykonawcy )mówię, że budowa A1 idzie bardzo sprawnie, tempo robót, i rozwiązania techniczne, park maszynowy są na najwyższym światowym poziomie.

    • 0 0

  • Rumun

    Tak juz niemieki koncern wybudował jedna taka trasę w Polsce ,że trzeba wykonac poprawki więc nie imponują mi koncerny , które tanim i niskim nakładem chcą u nas budowac .

    • 0 0

  • sopocianko

    raczej sie ciesz ze chca u nas budowac, bo polskie firmy budowlane nie miałyby sił na przerób tych milionów euro którymi teraz sypie unia.
    nie buduja tanimi siłami,mało tego daja prace tysiącom polskich pracownbików, bo przeciez pracuja w nich polacy. biora udział w tzw przetargach-gdzie sa okreslone warunki, a ze czasem cos skopia? jak zawsze winny jest człowiek, ze czegos nie dopilnował.

    • 0 0

  • j-

    Niemcy sie cywilizuja i pobieraja oplaty od ciezarowek,a planuja tez od osobowych.Nie zmienia to jednak faktu,ze budowa nowych odcinkow i remonty sa finansowane z budzetu.Chodzi glownie o to,zeby w kraju tranzytowym (jakim oni sa)zmusic do placenia na remonty takze obcokrajowcow.

    • 0 0

  • Rumun i A1 to wy się zastanówcie...

    częściowo inwestycja również finansowana jest przez Państwo , które daje grunt nasz Polski grunt i mamy prawo do tego gruntu , a oni niech się dostosuja do nas z tym swoim kapitałem , a jak nie to won w rumuni też nie ma dróg to może tam pojadą stawiać swoje warunki !!! Pa musze iść :)ale wróce :)

    • 0 0

  • pisiory zbuduja 'highway to heaven'

    albo do Torunia

    • 0 0

  • Wszystko fajnie, tylko dlaczego polskie autostrady mają tylko po 2 pasy w jedną stronę ?! W każdym cywilizowanym kraju są 3.

    • 0 0

  • SOPOCIANKO

    ale to nie jest własnośc gtc więc co ma do tego grunt? po 30 latach wróci na łono państwa, i panstwo bedzie kasować, remontowac. itp.
    przeciez nikt gtc tego nie dał na zawsze

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane