- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (520 opinii)
- 2 Zwężenie w centrum i remont we Wrzeszczu (258 opinii)
- 3 Wstrzymany przetarg na obwodnicę Witomina (160 opinii)
- 4 3,3 mln zł dla Sopotu na zbiorniki (23 opinie)
- 5 Pył węglowy nad Gdańskiem. Wyniki kontroli (163 opinie)
- 6 Koniec sporu o korty i "Górkę". Jest decyzja (106 opinii)
Samochód rajdowy pojechał 200 km/h leśnym odcinkiem ul. Słowackiego
Sceny jak z filmu "Szybcy i wściekli" rozegrały się w nocy ze środy na czwartek na leśnym odcinku ul. Słowackiego. Samochód rajdowy rozpędzał się tam nawet do 200 km/h. Ale spokojnie: sytuacji przyglądali się pracownicy Okręgowego Urzędu Miar, którzy na Słowackiego legalizowali odcinkowy pomiar prędkości.
Było kilka minut po północy w czwartek. Nagle ciszę w lesie przy ul. Słowackiego przerwał ryk silnika samochodu rajdowego, który z potworną prędkością pędził z Niedźwiednika w kierunku Matarni. Potem następowała cisza. Mijało kilka minut i sytuacja się powtarzała. Słychać było już nie warkot, a wycie silnika samochodu. Po lesie rozchodziła się woń palonych opon i wysokooktanowego paliwa.
Największy jednak huk z przerywany strzałami z tłumika samochodu pędzącego z Niedźwiednika w kierunku Matarni można było usłyszeć nad ranem. Wszystko wyglądało jak trening kierowcy rajdowego.
- I nie było ku temu powodu. Nawet prosiliśmy kierowcę samochodu rajdowego, by jechał szybciej. Udało się pojechać ul. Słowackiego tuż przed Matarnią nawet 200 km/h - mówi Danuta Jonaszek, naczelnik wydziału elektrycznego Okręgowego Urzędu Miar w Gdańsku.
Jak to możliwe?
- W nocy przeprowadziliśmy po raz pierwszy w Polsce legalizację pierwotną pomiarowego odcinka prędkości na ul. Słowackiego, umieszczonego w ramach budowy Tristara - systemu inteligentnego sterowania ruchem. W tym celu byliśmy zmuszeni użyć samochodu rajdowego, który pojechał kilkakrotnie odcinkiem leśnym wspomnianej ulicy, na której właśnie ma być dokonywany pomiar prędkości - mówi Danuta Jonaszek.
W celu legalizacji odcinkowego pomiaru prędkości kierowca w pierwszym przejeździe musiał osiągnąć średnią prędkość zaledwie 13 km/h. Z każdym następnym przejazdem zalecano mu jechać szybciej aż osiągnie średnią prędkość 147 km/h. W sumie kierowca wykonał kilkanaście przejazdów i właśnie w tym ostatnim przejeździe kierowca osiągnął na Trasie Słowackiego prędkość 200 km/h. Taki wynik był możliwy na ostatniej prostej pod górę przed Matarnią.
Co ważne, testy systemu Tristar na ul. Słowackiego, działającego na długości ok. 1,8 km odbywały się podczas całkowitego zamknięcia dla ruchu kołowego. Z jednej i drugiej strony drogę zamknęła policja.
- Pomiarowy odcinek prędkości na ul. Słowackiego przeszedł sprawdzenie pomyślnie - otrzymał legalizację pierwotną. Obowiązywać ona będzie teraz przez 13 miesięcy. Potem trzeba powtórzyć nocne sprawdzenie urządzenia - tłumaczy naczelnik.
Co ważne, uzyskanie legalizacji pierwotnej nie oznacza, że odcinkowy pomiar prędkości już działa - wyłapuje niefrasobliwych kierowców. Zgodę na jego używanie może wydać wyłącznie Generalny Inspektor Transportu Drogowego. Póki co takiej zgody jeszcze nie ma, choć urzędnicy odpowiedzialni za wdrażanie systemu złożyli wnioski.
Co ciekawe, odcinkowy pomiar ruchu będzie rejestrował nie tylko osoby, które na 1,8 km fragmencie ul. Słowackiego przekroczą dozwoloną prędkość. Jeśli kierowca na starcie pomiaru będzie przekraczał dozwoloną prędkość, już wtedy zostanie uznane to za wykroczenie. Nie pomoże mu fakt, że dalszy odcinek będzie pokonywał wolno.
Oznacza to też, że niefrasobliwi kierowcy będą kontrolowani dwukrotnie. Raz na wjeździe i potem na końcu odcinka za przejazd z średnią prędkością.
Tristar ma generować tzw. "inteligentną zieloną falę", czyli tak regulować dopuszczalną prędkość pojazdów, aby zapewnić ich płynny przejazd. System będzie też kontrolował parkingi (tablice świetlne pokierują nas tam, gdzie znajdziemy wolne miejsce) oraz informował na specjalnych wyświetlaczach przystankowych o ewentualnym opóźnieniu autobusu czy tramwaju.
Wprowadzenie systemu pozwoli na zarządzanie ruchem miejskim z użyciem najnowszych technologii i zwiększy przepustowość dróg w Gdańsku, Sopocie i Gdyni o 20-30 proc. W analizie ruchu drogowego będzie brała udział specjalnie zaprojektowana sygnalizacja świetlna, czujniki w jezdni, komputery w pojazdach komunikacji miejskiej, urządzenia nadawczo-odbiorcze, kamery, fotoradary i fotorejestratory, tablice o zmiennej treści. Całość ma koordynować zespół pracujący w centrum zarządzania ruchem drogowym.
Całkowity koszt inwestycji to 160 mln zł. 136 mln zł do przedsięwzięcia dokłada Unia Europejska z programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Pozostała kwota pochodzi z budżetów Gdańska, Sopotu i Gdyni. Koszt budowy systemu to 133 mln zł, które zainkasuje firma Qumak.
1. Rejestratory przejazdu na czerwonym świetle
Skrzyżowanie ulic i alei oraz węzły: Brama Oliwska , Hucisko , Trakt św. Wojciecha i Zaroślak , Elbląska i Głęboka , 3 Maja i Hucisko , Grunwaldzkiej i Pomorskiej , Grunwaldzkiej i Kołobrzeskiej , Grunwaldzkiej i Wojska Polskiego , Grunwaldzkiej i Słowackiego , Grunwaldzkiej i Miszewskiego , Zwycięstwa i Hallera , Zwycięstwa i Traugutta , Słowackiego i Budowlanych .
2. Punktowy pomiar prędkości
Skrzyżowanie ulic i alei oraz węzły: Grunwaldzka i Bitwy Oliwskiej II , Grunwaldzka i Abrahama , Zwycięstwa i Traugutta , Marynarki Polskiej i Reja , Podwale Przedmiejskie i Łąkowa (w każdym kierunku), Trakt św. Wojciecha przy Zrembie (w każdym kierunku), Trakt Św. Wojciecha 191 , Trakt Św. Wojciecha i Ukośn a.
3. Odcinkowy pomiar prędkości
Ulica Słowackiego - cały odcinek leśny - od ul. Potokowej do ul. Złota Karczma .
1. Rejestratory przejazdu na czerwonym świetle
Skrzyżowanie ulic i alei oraz węzły: Chwaszczyńska i Brzechwy , Morska i Kcyńska , Morska - Obwodnica Trójmiasta , Morska i Kartuska , Morska i Chylońska (od strony centrum), Morska i Warszawska , Morska i Kwiatkowskiego (dla obu kierunków), Śląska i Kielecka , Zwycięstwa i Nowa Kopernika , Zwycięstwa i Stryjska , Zwycięstwa i Wielkopolska , Zwycięstwa i Spółdzielcza , Zwycięstwa - Przebendowskich .
2. Punktowy pomiar prędkości
Skrzyżowanie ulic i alei oraz węzły: Morska - Chylońska (od strony centrum), Zwycięstwa i Bernardowska , Zwycięstwa - Redłowska , Wielkopolska i Racławicka , Chwaszczyńska i Rdestowa .
3. Odcinkowy pomiar prędkości
Odcinek ul. Wielkopolskiej od ul. Łowickiej do ul. Gedymina .
Miejsca
Opinie (494) 8 zablokowanych
-
2014-09-22 07:55
A nie można było wykręcić jednej tablicy rejestracyjnej i (3)
przykręcić drugiej do bliźniaczo podobnego drugiego pojazdu, i w umówionym czasie przejechać przed czujnikiem?
- 8 4
-
2014-09-22 08:52
Można
ale to za tanio no i urzędnicy nie mogli by popatrzeć na rajdówkę
- 8 0
-
2014-09-22 10:11
chodziło o sprawdzenie kamery czy jest zdolna chwycić tablice (1)
- 0 0
-
2014-09-22 23:49
To nie można było rzucić tablicą?
- 0 1
-
2014-09-22 08:00
Jeszcze jakiś czas można potestowac ile magę wyciągnąć ze swojego trabanta !!!
tylko trabant
- 2 1
-
2014-09-22 08:06
Państwo tchórzy i pod...czy ! (1)
Wasi "bogowie" wkrótce będą latać wyłącznie śmigłowcami.
- 6 3
-
2014-09-22 08:07
Zachowuj się lumpie jak człowiek to nic ci nie grozi.
- 3 2
-
2014-09-22 08:06
Ni Cholery nie rozumiem tych co twierdzą,ze mandaty w Polsce są niskie (13)
Porównajcie wysokość mandatów do zarobków w danym kraju, a potem oceniajcie
- 12 9
-
2014-09-22 08:12
(5)
Za bandycką nieodpowiedzialność moźna dostać najwyżej 1000 zł, nawet nie średnią krajową. To mało.
- 7 4
-
2014-09-22 09:14
To nie do konca prawda (2)
Za bandycką jazdę Policja ma prawo od razu zabrać Ci prawo jazdy, z czego coraz częściej korzysta
- 4 0
-
2014-09-22 09:17
(1)
na podstawie jakiego prawa?Okólnika jakiegoś bydlaka z KGP?Bezprawie za które to złodziejskie teoretyczne państwo zostanie wkrótce złupione przez trybunały praw człowieka
- 4 4
-
2014-09-22 14:15
Jestem człowiekiemi mam prawo być bezpieczny na drodze.
- 4 0
-
2014-09-22 09:15
(1)
za bandyckie wykroczenia policja nie karze na miejscu tylko pisze kwit do sądu, a tam to sky is the limit
- 4 1
-
2014-09-22 09:17
tak niebotycznie głupi są polscy sędziowie
- 2 1
-
2014-09-22 08:29
jak (6)
cię nie stać na płacenie mandatów to po prostu jeździj przepisowo.
- 5 3
-
2014-09-22 08:45
Przeczytaj dokładnie co napisałem bo chyba nie pojąłeś (4)
Jak można porównywać stawki mandatów niemieckich gdzie od 2015 stawka minimalna to 8,5Euro za godzinę.
- 3 3
-
2014-09-22 08:51
biedne pućki z autek z kratką , muszą raz na ruski rok zabulić 500 za łamanie prawa... (3)
Mandaty za niskie i za rzadko nakładane.
- 4 4
-
2014-09-22 09:18
(2)
za rzadko nakładane na tych baranów z kasty uprzywilejowanej
- 3 2
-
2014-09-22 09:23
No tak, Kowalski zawsze ma usprawiedliwienie,on "szaraczak" musi łamać prawo,bo "inni"...
- 5 1
-
2014-09-22 09:25
Dokładnie- nam wciskają ciemnotę o poprawie bezpieczenstwa,
A oni maja immunitety i wszystko gdzieś
- 3 4
-
2014-09-22 09:50
Podagamy jak w Srusie powiedza ci: jak nie stać cię na emeryturę to idz sie powieś
, trzeba było dodatkowo oszczędzać a my ci nie damy bo co 2 lata kupujemy nowe Merce dla każdego "kierowniczka" zapyziałego departamentu.
- 3 2
-
2014-09-22 08:09
Panie Macieju
proponuję zapoznać się ze znaczeniem słowa "rajd" oraz poprawić ten opis, który jest pod zdjęciem zawodnika cyklu WYŚCIGÓW górskich...
- 6 1
-
2014-09-22 08:13
Okręgowy? Obwodowy
Chyba Obwodowy Urząd Miar.
- 3 0
-
2014-09-22 08:21
Kto jechał ????
Ktoś z Orskiego autem do górskich ?
- 0 0
-
2014-09-22 08:23
Super wiadomość,Panie Naskręt.
Aż nie mogę się doczekać,aż osobniki czytające tylko tytuły wiadomości zechcą "w swych wspaniałych maszynach" powtórzyć ten "wyczyn", przekonani,że "przecieź da się",a ograniczenie do 70 km/h postawił tam "jakiś głupi debil". Na moje szczęście,ja tamtędy nie jeżdżę...
- 6 5
-
2014-09-22 08:26
Bardzo dobrze! (5)
Może choć trochę utemperuje to zapędy niektórych osób...
A tak to mamy co kilka dni wypadek, rozwalone bariery i korki na pół miasta...- 10 3
-
2014-09-22 08:43
(4)
Nieprawda, korki na pół miasta powodują emeryci i lebiegi, co tam jadą 70-75 km/h lewym pasem.
- 0 10
-
2014-09-22 08:59
brednie (2)
a cwaniaki, co jadą 90, zamiast przepisowych 70, i tak później spotykają tych "lebiegów" i emerytów na światłach na Matarni.
śmieszne jest przeświadczenie, że korki są powodowane przez tych, co wolno jadą. prędzej przez tych, co jadą mało płynnie, zapieprzają od świateł do świateł i prawie zawsze stoją, a Ci, co jadą szybko i tak są doganiani prze tych "ślimaków".- 10 1
-
2014-09-22 09:47
(1)
ale miszcze przejechali dynamicznie i bezpiecznie, a emeryci i lebiegi niedynamicznie i strachliwie.
- 0 5
-
2014-09-22 18:42
Mistrzowie zasiądą w Walhalli! A lebiegi przed telewizorem!
Motowiking z Marsa
- 0 0
-
2014-09-22 09:10
Skoro prawy pas jest zajęty,a limit prędkosci wynosi 70 km/h,to...ś
Najgorsze korki są,jak jakiś nerwus,który chciał jechać "stówą" przytuli barierkę.
- 3 0
-
2014-09-22 08:32
Zielona fala mi jechać nie pozwala:) (1)
Kto pamięta ?
- 16 0
-
2014-09-22 11:08
pamięta
ale to było "czerwona fala jechać ciągle nie pozwala"
- 3 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.