- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (520 opinii)
- 2 Zwężenie w centrum i remont we Wrzeszczu (258 opinii)
- 3 Wstrzymany przetarg na obwodnicę Witomina (166 opinii)
- 4 3,3 mln zł dla Sopotu na zbiorniki (27 opinii)
- 5 Pył węglowy nad Gdańskiem. Wyniki kontroli (167 opinii)
- 6 Mogli wlepić mandat, a zmienili mu koło (77 opinii)
Samochód rajdowy pojechał 200 km/h leśnym odcinkiem ul. Słowackiego
Sceny jak z filmu "Szybcy i wściekli" rozegrały się w nocy ze środy na czwartek na leśnym odcinku ul. Słowackiego. Samochód rajdowy rozpędzał się tam nawet do 200 km/h. Ale spokojnie: sytuacji przyglądali się pracownicy Okręgowego Urzędu Miar, którzy na Słowackiego legalizowali odcinkowy pomiar prędkości.
Było kilka minut po północy w czwartek. Nagle ciszę w lesie przy ul. Słowackiego przerwał ryk silnika samochodu rajdowego, który z potworną prędkością pędził z Niedźwiednika w kierunku Matarni. Potem następowała cisza. Mijało kilka minut i sytuacja się powtarzała. Słychać było już nie warkot, a wycie silnika samochodu. Po lesie rozchodziła się woń palonych opon i wysokooktanowego paliwa.
Największy jednak huk z przerywany strzałami z tłumika samochodu pędzącego z Niedźwiednika w kierunku Matarni można było usłyszeć nad ranem. Wszystko wyglądało jak trening kierowcy rajdowego.
- I nie było ku temu powodu. Nawet prosiliśmy kierowcę samochodu rajdowego, by jechał szybciej. Udało się pojechać ul. Słowackiego tuż przed Matarnią nawet 200 km/h - mówi Danuta Jonaszek, naczelnik wydziału elektrycznego Okręgowego Urzędu Miar w Gdańsku.
Jak to możliwe?
- W nocy przeprowadziliśmy po raz pierwszy w Polsce legalizację pierwotną pomiarowego odcinka prędkości na ul. Słowackiego, umieszczonego w ramach budowy Tristara - systemu inteligentnego sterowania ruchem. W tym celu byliśmy zmuszeni użyć samochodu rajdowego, który pojechał kilkakrotnie odcinkiem leśnym wspomnianej ulicy, na której właśnie ma być dokonywany pomiar prędkości - mówi Danuta Jonaszek.
W celu legalizacji odcinkowego pomiaru prędkości kierowca w pierwszym przejeździe musiał osiągnąć średnią prędkość zaledwie 13 km/h. Z każdym następnym przejazdem zalecano mu jechać szybciej aż osiągnie średnią prędkość 147 km/h. W sumie kierowca wykonał kilkanaście przejazdów i właśnie w tym ostatnim przejeździe kierowca osiągnął na Trasie Słowackiego prędkość 200 km/h. Taki wynik był możliwy na ostatniej prostej pod górę przed Matarnią.
Co ważne, testy systemu Tristar na ul. Słowackiego, działającego na długości ok. 1,8 km odbywały się podczas całkowitego zamknięcia dla ruchu kołowego. Z jednej i drugiej strony drogę zamknęła policja.
- Pomiarowy odcinek prędkości na ul. Słowackiego przeszedł sprawdzenie pomyślnie - otrzymał legalizację pierwotną. Obowiązywać ona będzie teraz przez 13 miesięcy. Potem trzeba powtórzyć nocne sprawdzenie urządzenia - tłumaczy naczelnik.
Co ważne, uzyskanie legalizacji pierwotnej nie oznacza, że odcinkowy pomiar prędkości już działa - wyłapuje niefrasobliwych kierowców. Zgodę na jego używanie może wydać wyłącznie Generalny Inspektor Transportu Drogowego. Póki co takiej zgody jeszcze nie ma, choć urzędnicy odpowiedzialni za wdrażanie systemu złożyli wnioski.
Co ciekawe, odcinkowy pomiar ruchu będzie rejestrował nie tylko osoby, które na 1,8 km fragmencie ul. Słowackiego przekroczą dozwoloną prędkość. Jeśli kierowca na starcie pomiaru będzie przekraczał dozwoloną prędkość, już wtedy zostanie uznane to za wykroczenie. Nie pomoże mu fakt, że dalszy odcinek będzie pokonywał wolno.
Oznacza to też, że niefrasobliwi kierowcy będą kontrolowani dwukrotnie. Raz na wjeździe i potem na końcu odcinka za przejazd z średnią prędkością.
Tristar ma generować tzw. "inteligentną zieloną falę", czyli tak regulować dopuszczalną prędkość pojazdów, aby zapewnić ich płynny przejazd. System będzie też kontrolował parkingi (tablice świetlne pokierują nas tam, gdzie znajdziemy wolne miejsce) oraz informował na specjalnych wyświetlaczach przystankowych o ewentualnym opóźnieniu autobusu czy tramwaju.
Wprowadzenie systemu pozwoli na zarządzanie ruchem miejskim z użyciem najnowszych technologii i zwiększy przepustowość dróg w Gdańsku, Sopocie i Gdyni o 20-30 proc. W analizie ruchu drogowego będzie brała udział specjalnie zaprojektowana sygnalizacja świetlna, czujniki w jezdni, komputery w pojazdach komunikacji miejskiej, urządzenia nadawczo-odbiorcze, kamery, fotoradary i fotorejestratory, tablice o zmiennej treści. Całość ma koordynować zespół pracujący w centrum zarządzania ruchem drogowym.
Całkowity koszt inwestycji to 160 mln zł. 136 mln zł do przedsięwzięcia dokłada Unia Europejska z programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Pozostała kwota pochodzi z budżetów Gdańska, Sopotu i Gdyni. Koszt budowy systemu to 133 mln zł, które zainkasuje firma Qumak.
1. Rejestratory przejazdu na czerwonym świetle
Skrzyżowanie ulic i alei oraz węzły: Brama Oliwska , Hucisko , Trakt św. Wojciecha i Zaroślak , Elbląska i Głęboka , 3 Maja i Hucisko , Grunwaldzkiej i Pomorskiej , Grunwaldzkiej i Kołobrzeskiej , Grunwaldzkiej i Wojska Polskiego , Grunwaldzkiej i Słowackiego , Grunwaldzkiej i Miszewskiego , Zwycięstwa i Hallera , Zwycięstwa i Traugutta , Słowackiego i Budowlanych .
2. Punktowy pomiar prędkości
Skrzyżowanie ulic i alei oraz węzły: Grunwaldzka i Bitwy Oliwskiej II , Grunwaldzka i Abrahama , Zwycięstwa i Traugutta , Marynarki Polskiej i Reja , Podwale Przedmiejskie i Łąkowa (w każdym kierunku), Trakt św. Wojciecha przy Zrembie (w każdym kierunku), Trakt Św. Wojciecha 191 , Trakt Św. Wojciecha i Ukośn a.
3. Odcinkowy pomiar prędkości
Ulica Słowackiego - cały odcinek leśny - od ul. Potokowej do ul. Złota Karczma .
1. Rejestratory przejazdu na czerwonym świetle
Skrzyżowanie ulic i alei oraz węzły: Chwaszczyńska i Brzechwy , Morska i Kcyńska , Morska - Obwodnica Trójmiasta , Morska i Kartuska , Morska i Chylońska (od strony centrum), Morska i Warszawska , Morska i Kwiatkowskiego (dla obu kierunków), Śląska i Kielecka , Zwycięstwa i Nowa Kopernika , Zwycięstwa i Stryjska , Zwycięstwa i Wielkopolska , Zwycięstwa i Spółdzielcza , Zwycięstwa - Przebendowskich .
2. Punktowy pomiar prędkości
Skrzyżowanie ulic i alei oraz węzły: Morska - Chylońska (od strony centrum), Zwycięstwa i Bernardowska , Zwycięstwa - Redłowska , Wielkopolska i Racławicka , Chwaszczyńska i Rdestowa .
3. Odcinkowy pomiar prędkości
Odcinek ul. Wielkopolskiej od ul. Łowickiej do ul. Gedymina .
Miejsca
Opinie (494) 8 zablokowanych
-
2014-09-22 09:44
Zależy jaki ma się samochód
Ja pod górę na Słowackiego jak jest pusto to latam 150km/h trzymając się swojego pasa bez ścinania. Ze ścinaniem zakrętów można dużo szybciej. Szerokie nisko profilowe gumy i niskie twarde zawieszenie. Nawet jak jest uślizg to można to skontrować. Ale jak pada deszcz to boję się przekroczyć licznikowe 80km/h a większość wyprzedza mnie z dużo większą prędkością kombiakami. Właśnie w taką pogodę deszczową jak majtnie na zakręcie to nawet kontra nie pomoże jak koło najedzie na malowaną linie. Zawsze w deszcz są rozwalane barierki i to nie przez tych co w nocy przelecą 160km/h tylko tych co jadą 90km/h albo i mniej na co nie pozwala ich samochód z nasileniem kolizji szczególnie w deszcz.
- 12 7
-
2014-09-22 09:49
W barierkach lądują nie ci co jadą 170km/h tylko cebulaki co powyżej 50km/h oczy zamykają i puszczają kierownicę. (5)
- 8 11
-
2014-09-22 09:56
(1)
dokładnie, oni powyżej pewnej prędkości panikują bo sobie z nią nie radzą,
tacy są najniebezpieczniejsi- 2 5
-
2014-09-22 12:19
tak tak nie ma to jak rozmowa z samym sobą
Troll mistrz prostej i pewnie nawet prawo jazdy jeszcze nie ma, ale co tam podyskutować może.
- 3 0
-
2014-09-22 10:00
po ilości minusów stwierdzam tylo że masz rację - prawda w oczy kole jak cebula (1)
- 0 6
-
2014-09-22 11:48
Myślalem do tej pory, że cebula szczypie....
....ale niektórych tutaj to kole.
- 2 0
-
2014-09-22 10:23
I jeszcze ci, co kupili super firmowe opony używki z Niemiec w super stanie.
Tylko, że guma po 5-6 latach robi się twarda i taka opona na mokrej nawierzchni zachowuje się dużo gorzej niż nowa najtańsza "chińszczyzna".
- 3 1
-
2014-09-22 09:50
Nie rozumiem jednego - w swoim kraju narzekacie że będzie trzeba jeździć zgodnie z przepisami (3)
a gdy tylko przekroczycie np. granicę polsko-niemiecką to już wam te 50 km/h w terenie zabudowanym jakoś nie przeszkadza.
No ludzie ... litości- 11 7
-
2014-09-22 09:50
wyjdź stąd
- 1 3
-
2014-09-22 09:53
30 km/h
- 1 2
-
2014-09-22 09:56
Bo nie jestem Niemcem
Niech Niemiec sobie sam ustala, co mi do tego. Ale tu jestem u siebie.
- 1 5
-
2014-09-22 09:50
200kmh na gornym odcinku autem rajdowym? (3)
moim zwyklym autem bez problemu mam tam 150. gdybym dal w gaz pewnie do 170 bym dobil. to co to jest 200?
- 4 5
-
2014-09-22 09:55
auta rajdowe też są różne - seicento ma 100KM a subaru 300KM a są i mocniejsze...
rajdowy tzn. że jest w pewnej specyfikacji a nie że jest mocniejszy od auta cywilnego- 0 0
-
2014-09-22 10:00
Tylko dla tej rajdówki te 200km/h...
...to już maksymalna prędkość, więc się nie podniecaj.
- 0 0
-
2014-09-22 10:03
Bowiem:
- tu nie chodziło o bicie rekordu prędkości na Słowackiego, a o przejazdy z ustaloną średnią,
- samochody rajdowe nie są budowane z myślą o prędkościach maksymalnych - wiele samochodów cywilnych rozwija prędkości większe niż nawet topowe samochody WRC, ale mało który (o ile jakikolwiek) miałby szansę z taką rajdówką na trasie jakiegokolwiek odcinka specjalnego.- 2 0
-
2014-09-22 09:52
jak ten tristar zadziała tak jak tu jest napisane ......
- 0 0
-
2014-09-22 09:58
"Samochód rajdowy pojechał 200 km/h leśnym odcinkiem ul. Słowackiego"
"Największy jednak huk z przerywany strzałami z tłumika samochodu pędzącego z Niedźwiednika w kierunku Matarni można było usłyszeć nad ranem."
kto to pisał? ręce opadają.- 8 0
-
2014-09-22 09:59
Pod górę o wiele szybciej można jechać bo tak nie wynosi na zakrętach.
Jak dwa pasy są wolne to można ładnie pocisnąć.
Myślę, że te tristary tam długo nie postoją.- 2 2
-
2014-09-22 10:02
Glosujcie na KNP
Ci co teraz rządzą wycisna z was każda złotówkę która zarobicie. Jak nie trostarem to viatollem albo innym system.
- 4 4
-
2014-09-22 10:04
Będzie dobrze . . (1)
. . ale , tylko na odcinku gdzie rozstawiony będzie Tristar a poza zasięgiem systemu nerwowy i niezbyt mądry egoista będzie deptał pedał gazu jeszcze bardziej . Mamy w Polsce spore doświadczenie z ograniczeniami przez radary poza miastem gdzie sfrustrowani kierowcy próbują nadrobić czas . Poza zasięgiem Tristar powinny powstać ronda zamiast bezdusznej sygnalizacji
- 1 4
-
2014-09-22 11:16
lol
no bo ronda są takie "uduchowione" :)
- 2 0
-
2014-09-22 10:08
(1)
Czyli jak to włączą to będziemy mieli tam korek gigant bo wszyscy będą się wlekli, żeby nie zarobić mandatu.
- 10 5
-
2014-09-22 14:10
Korek nie na tym polega.
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.