- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (520 opinii)
- 2 Zwężenie w centrum i remont we Wrzeszczu (258 opinii)
- 3 Wstrzymany przetarg na obwodnicę Witomina (160 opinii)
- 4 3,3 mln zł dla Sopotu na zbiorniki (23 opinie)
- 5 Pył węglowy nad Gdańskiem. Wyniki kontroli (163 opinie)
- 6 Koniec sporu o korty i "Górkę". Jest decyzja (106 opinii)
Samochód rajdowy pojechał 200 km/h leśnym odcinkiem ul. Słowackiego
Sceny jak z filmu "Szybcy i wściekli" rozegrały się w nocy ze środy na czwartek na leśnym odcinku ul. Słowackiego. Samochód rajdowy rozpędzał się tam nawet do 200 km/h. Ale spokojnie: sytuacji przyglądali się pracownicy Okręgowego Urzędu Miar, którzy na Słowackiego legalizowali odcinkowy pomiar prędkości.
Było kilka minut po północy w czwartek. Nagle ciszę w lesie przy ul. Słowackiego przerwał ryk silnika samochodu rajdowego, który z potworną prędkością pędził z Niedźwiednika w kierunku Matarni. Potem następowała cisza. Mijało kilka minut i sytuacja się powtarzała. Słychać było już nie warkot, a wycie silnika samochodu. Po lesie rozchodziła się woń palonych opon i wysokooktanowego paliwa.
Największy jednak huk z przerywany strzałami z tłumika samochodu pędzącego z Niedźwiednika w kierunku Matarni można było usłyszeć nad ranem. Wszystko wyglądało jak trening kierowcy rajdowego.
- I nie było ku temu powodu. Nawet prosiliśmy kierowcę samochodu rajdowego, by jechał szybciej. Udało się pojechać ul. Słowackiego tuż przed Matarnią nawet 200 km/h - mówi Danuta Jonaszek, naczelnik wydziału elektrycznego Okręgowego Urzędu Miar w Gdańsku.
Jak to możliwe?
- W nocy przeprowadziliśmy po raz pierwszy w Polsce legalizację pierwotną pomiarowego odcinka prędkości na ul. Słowackiego, umieszczonego w ramach budowy Tristara - systemu inteligentnego sterowania ruchem. W tym celu byliśmy zmuszeni użyć samochodu rajdowego, który pojechał kilkakrotnie odcinkiem leśnym wspomnianej ulicy, na której właśnie ma być dokonywany pomiar prędkości - mówi Danuta Jonaszek.
W celu legalizacji odcinkowego pomiaru prędkości kierowca w pierwszym przejeździe musiał osiągnąć średnią prędkość zaledwie 13 km/h. Z każdym następnym przejazdem zalecano mu jechać szybciej aż osiągnie średnią prędkość 147 km/h. W sumie kierowca wykonał kilkanaście przejazdów i właśnie w tym ostatnim przejeździe kierowca osiągnął na Trasie Słowackiego prędkość 200 km/h. Taki wynik był możliwy na ostatniej prostej pod górę przed Matarnią.
Co ważne, testy systemu Tristar na ul. Słowackiego, działającego na długości ok. 1,8 km odbywały się podczas całkowitego zamknięcia dla ruchu kołowego. Z jednej i drugiej strony drogę zamknęła policja.
- Pomiarowy odcinek prędkości na ul. Słowackiego przeszedł sprawdzenie pomyślnie - otrzymał legalizację pierwotną. Obowiązywać ona będzie teraz przez 13 miesięcy. Potem trzeba powtórzyć nocne sprawdzenie urządzenia - tłumaczy naczelnik.
Co ważne, uzyskanie legalizacji pierwotnej nie oznacza, że odcinkowy pomiar prędkości już działa - wyłapuje niefrasobliwych kierowców. Zgodę na jego używanie może wydać wyłącznie Generalny Inspektor Transportu Drogowego. Póki co takiej zgody jeszcze nie ma, choć urzędnicy odpowiedzialni za wdrażanie systemu złożyli wnioski.
Co ciekawe, odcinkowy pomiar ruchu będzie rejestrował nie tylko osoby, które na 1,8 km fragmencie ul. Słowackiego przekroczą dozwoloną prędkość. Jeśli kierowca na starcie pomiaru będzie przekraczał dozwoloną prędkość, już wtedy zostanie uznane to za wykroczenie. Nie pomoże mu fakt, że dalszy odcinek będzie pokonywał wolno.
Oznacza to też, że niefrasobliwi kierowcy będą kontrolowani dwukrotnie. Raz na wjeździe i potem na końcu odcinka za przejazd z średnią prędkością.
Tristar ma generować tzw. "inteligentną zieloną falę", czyli tak regulować dopuszczalną prędkość pojazdów, aby zapewnić ich płynny przejazd. System będzie też kontrolował parkingi (tablice świetlne pokierują nas tam, gdzie znajdziemy wolne miejsce) oraz informował na specjalnych wyświetlaczach przystankowych o ewentualnym opóźnieniu autobusu czy tramwaju.
Wprowadzenie systemu pozwoli na zarządzanie ruchem miejskim z użyciem najnowszych technologii i zwiększy przepustowość dróg w Gdańsku, Sopocie i Gdyni o 20-30 proc. W analizie ruchu drogowego będzie brała udział specjalnie zaprojektowana sygnalizacja świetlna, czujniki w jezdni, komputery w pojazdach komunikacji miejskiej, urządzenia nadawczo-odbiorcze, kamery, fotoradary i fotorejestratory, tablice o zmiennej treści. Całość ma koordynować zespół pracujący w centrum zarządzania ruchem drogowym.
Całkowity koszt inwestycji to 160 mln zł. 136 mln zł do przedsięwzięcia dokłada Unia Europejska z programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Pozostała kwota pochodzi z budżetów Gdańska, Sopotu i Gdyni. Koszt budowy systemu to 133 mln zł, które zainkasuje firma Qumak.
1. Rejestratory przejazdu na czerwonym świetle
Skrzyżowanie ulic i alei oraz węzły: Brama Oliwska , Hucisko , Trakt św. Wojciecha i Zaroślak , Elbląska i Głęboka , 3 Maja i Hucisko , Grunwaldzkiej i Pomorskiej , Grunwaldzkiej i Kołobrzeskiej , Grunwaldzkiej i Wojska Polskiego , Grunwaldzkiej i Słowackiego , Grunwaldzkiej i Miszewskiego , Zwycięstwa i Hallera , Zwycięstwa i Traugutta , Słowackiego i Budowlanych .
2. Punktowy pomiar prędkości
Skrzyżowanie ulic i alei oraz węzły: Grunwaldzka i Bitwy Oliwskiej II , Grunwaldzka i Abrahama , Zwycięstwa i Traugutta , Marynarki Polskiej i Reja , Podwale Przedmiejskie i Łąkowa (w każdym kierunku), Trakt św. Wojciecha przy Zrembie (w każdym kierunku), Trakt Św. Wojciecha 191 , Trakt Św. Wojciecha i Ukośn a.
3. Odcinkowy pomiar prędkości
Ulica Słowackiego - cały odcinek leśny - od ul. Potokowej do ul. Złota Karczma .
1. Rejestratory przejazdu na czerwonym świetle
Skrzyżowanie ulic i alei oraz węzły: Chwaszczyńska i Brzechwy , Morska i Kcyńska , Morska - Obwodnica Trójmiasta , Morska i Kartuska , Morska i Chylońska (od strony centrum), Morska i Warszawska , Morska i Kwiatkowskiego (dla obu kierunków), Śląska i Kielecka , Zwycięstwa i Nowa Kopernika , Zwycięstwa i Stryjska , Zwycięstwa i Wielkopolska , Zwycięstwa i Spółdzielcza , Zwycięstwa - Przebendowskich .
2. Punktowy pomiar prędkości
Skrzyżowanie ulic i alei oraz węzły: Morska - Chylońska (od strony centrum), Zwycięstwa i Bernardowska , Zwycięstwa - Redłowska , Wielkopolska i Racławicka , Chwaszczyńska i Rdestowa .
3. Odcinkowy pomiar prędkości
Odcinek ul. Wielkopolskiej od ul. Łowickiej do ul. Gedymina .
Miejsca
Opinie (494) 8 zablokowanych
-
2014-09-22 08:37
zwiększy przoepustwość o 20-30% (5)
ostatnio słyszałem wypowiedź jednego z prezesów odpowiedzialnych za Tristar, która chwalił się że jeśli uda się Tristar uruchomić, to przepustowość zwiększy się do 5%. także w te 20-30% jakoś nie wierzę. jedyne co widzę to większa ilość radarów, odcinkowych pomiarów prędkości. podejrzewam, że cały ten Tristar to nic innego jak maszynka do wystawiania mandatów... w końcu ECS, PGE Arenę Muzeum IIWŚ, Teatr Szekspirowski i inne zachcianki rządzących z czegoś trzeba utrzymać...
- 24 5
-
2014-09-22 08:41
To zupełnie inne pule pieniędzy,ale co taki leming,jak Ty,może o tym wiedzieć... (3)
- 3 5
-
2014-09-22 08:51
(1)
Leming? Zakladasz ze to pisal zwolennik PO?
- 2 4
-
2014-09-22 09:52
Lemingi występują wszędzie, nie tylko w PO.
- 3 1
-
2014-09-22 09:39
ale kasa z mandatów pójdzie do jednego wora palancie z którego takie deficytowe g..wna będzie się dotować
- 4 2
-
2014-09-22 11:10
5% ;)
no a te 5% to już prawie w granicach błędu obliczeniowego. Jeśli usprawnienie będzie poniżej 20-30% to można będzie śmiało powiedzieć, że pieniądze na tristar były źle wydane... Poczekamy zobaczymy
- 2 0
-
2014-09-22 08:51
Odliczanie (5)
Warto by wprowadzić system odliczania czasu jaki został do zmiany świateł. Uważam, że gwałtowna zmiana świateł z jaką mamy do czynienia w Trójmieście wymusza albo gwałtowne hamowanie albo zachęca do przejazdu na pomarańczowym czy też nawet czerwonym. Przedmiotowy system działa we Wrocławiu i jest to dla mnie funkcjonalna rewelacja (widzisz, że za 5 sekund jest zmiana to wyhamowujesz wcześniej i spokojniej). Wiadomo, że są to duże koszta jak i mniejsze wpływy z mandatów ale chyba każdy kierowca bardzo by się z takiego rozwiązania ucieszył (bezpieczeństwo i ekonomia)
- 34 1
-
2014-09-22 09:56
To nie sa duze koszta, tylko chodzi o to w tym Tristarze aby miec krociowe zyski (2)
z rabowania ludzi mandatami. Łatwiej będzie się przy---szyć do byle gu...na i rusza przemysłowe rabowanie społeczeństwa
- 4 4
-
2014-09-22 10:07
(1)
Zrób zatem rabusiom na złość, i nie daj na sobie zarobić - jeździj zgodnie z przepisami, albo nie jeździj wcale. W każdym przypadku korzyść dla ogółu ogromna.
- 3 3
-
2014-09-22 11:32
albo bądź jeszcze wredniejszym cwaniakiem
pozbądź się fury
i woź pupę taksówką i ZTMem
szok?- 2 1
-
2014-09-22 11:25
nie kumam
a do czego służy pomarańczowe światło jak nie do tego o czym właśnie piszesz? Pomarańczowe zapala się przed czerwonym, żebyś mógł spokojniej wyhamować... Po co dodatkowy sekundnik?
- 5 3
-
2014-09-22 14:03
"Gwałtowna zmiana świateł" - no fakt,jak ktoś ciśnie przed żółtym,to czerwone go może zaskoczyć...
...Biedaczki, jadą szybciej,niż myślą.
- 2 1
-
2014-09-22 08:51
ja jezdze przepisowo (6)
ale rozumiem ze moze mi sie przydarzyc cos w rodzaju jade 50 i nie zdarzę zahamować i przejade na pomaranczowym i co?
- 6 2
-
2014-09-22 08:54
jak będziesz jechał 50 (1)
to zdążysz zareagować.
ale większość kierowców, jak widzi światło pomarańczowe, to zamiast hamować, przyspiesza. to jest standardowa praktyka.- 6 2
-
2014-09-22 09:23
i bardzo dobrze że tak robią bo jeżeli zielone światło pali się przez 9 sekund wieczorem na wylocie Chylońskiej w Morską to tylko debil będzie stał tam dwie zmiany świateł przy zerowym ruchu bo jakiś czub nie umiał zmierzyć jaką drogę musi pokonać auto by wyjechać z tego skrzyżowania.To samo Warszawska stoi 10 samochodów zdążą wyjechać cztery niech się czubki nauczą najpierw programować te swoje światła to wtedy pogadamy o żółtym świetle
- 6 6
-
Opinia została zablokowana przez moderatora
-
2014-09-22 09:35
(2)
To ile jeździsz na zaśnieżonej jezdni?
- 3 2
-
2014-09-22 09:41
wystarczy jechac 40 i nie zatrzymasz się kiedy światło zmieni się 10 m przed tobą a jedziesz na tyle wolno że przejedziesz przez linię kiedy zapali się czerwone i co mandacik?Ryzykować obrócenie samochodu żeby stanąć przed linią oto wizja palantów którzy uważają że człowiek żyje dla przepisów
- 4 4
-
2014-09-22 21:36
Po Gdańsku najczęściej, w innych miastach jest zdecydowanie lepiej.
- 0 0
-
-
2014-09-22 09:17
Jakie są wasze rekordy pod górę gdy cebulaki nie blakują lewego pasa lub cała droga wolna ? (9)
- 3 12
-
2014-09-22 09:24
cebulaki i janusze nie minusować - ta ankieta was nie dotyczy
- 5 5
-
2014-09-22 09:33
(3)
jest tylko jeden rekord
rekord głupoty ;-)- 8 2
-
2014-09-22 09:47
nie pytam o twój rekord
- 2 3
-
2014-09-22 09:48
Nie ma rekordu -to jedna z dwu nieskończoności - ta pewniejsza. (1)
- 1 1
-
2014-09-22 10:01
tylko do 2 nieskończoności umiesz liczyć ?
- 0 0
-
2014-09-22 09:36
380km/h (1)
kombi w dieslu daje radę
- 0 4
-
2014-09-22 09:45
chyba z sołtysem za kółkiem
- 2 1
-
2014-09-22 09:42
WRX STi (1)
Idź umyj zęby, bo ci jajkiej na twardo bije z ust, rajdowcu dla ubogich.
- 1 3
-
2014-09-22 10:03
jajkiem to ci bije, kolega po pośladkach
- 2 2
-
2014-09-22 09:22
jakie opóżnienie będzie w sekundach miał system przy rejestracji wjazdu na czerwonym ? (4)
Prosze o informacje na temat opóznienia w sekundach wjazdu na czerwonym świetle dla systemu Tristar, czy są to 3 sekundy czy więcej. Innymi słowy ile mam czasu na opuszczenie skrzyżowania jak mnie "złapie" pomarańczowe światło? Czy przejechanie linii warunkowego zatrzymania to już będzie mandat ? ( zatrzymam sie na linii lub za nią )
- 10 4
-
2014-09-22 09:26
(1)
uważaj bi te gnoje zrobią ci zdjęcie nawet wtedy kiedy podjedziesz do przodu kiedy jedzie np pojazd uprzywilejowany.Żyjemy w tak porąbanym kraju że chęć łupienia ludzi przesłania często zdrowy rozsądek.Spodziewam się wielu spraw sądowych z tymi pajacami obsługującymi ten system niewolenia ludzi
- 3 3
-
2014-09-22 10:32
"Niewolenia ludzi"? Co to,na tylnej kanapie za tobą siedzi Leo diCaprio i pogania cie batem,zebys jechał niezgodnie z
Jak ktoś nie ma własnego rozumu,niech płaci.
- 1 2
-
2014-09-22 10:19
Opóźnienie? Jest pomarańczowe to masz się zatrzymać, a nie przyspieszać.
- 1 2
-
2014-09-22 10:40
Opóźnieniem jest czas świecenia się pomarańczowego.
- 1 1
-
2014-09-22 09:26
to bardzo dobrze
Jeżdżę jako przedstawiciel handlowy po 3miescie i wierzcie musimy jeździć szybko aby się wyrobić.
Wreszcie będzie normalnie. Tyle punktów odwiedzimy ile nasi odpowiednicy na zachodzie.
Dotyczy to również kurierów itd.- 8 1
-
2014-09-22 09:29
To jakiś fragment poematu zgłoszony na konkurs rozpisany przez BUDYNIA?
- 3 0
-
2014-09-22 09:31
ehhh
dla mnie jest to kompletnie bezsensu wprowadzać to na takich odcinkach - bedziemy się wszscy wlokli 40 na h żeby nie dostac mandatu pfffff śmiechu warte , swoją drogą musieli mieć dobrą zabawe oglądając przejazd rajdowcy :) Dziurami by się zajeli bynajmniej na coś pożytecznego wydaliby pieniadze
- 10 3
-
2014-09-22 09:32
po co o tym piszecie !
teraz znajdą się naśladowcy w golfikach i biemdablju- 2 2
-
2014-09-22 09:44
Mój rekord to tylko 170 pod ta gorkę.. (6)
No ale to była tylko Honda Accord, ale pamiętam tez noc była
- 6 8
-
2014-09-22 09:57
(1)
jaki silnik?
- 0 3
-
2014-09-22 10:00
2.0 czyli zwykly przecietniak
.
- 0 3
-
2014-09-22 11:13
kadetem tera krzychu! (3)
woow... 170 pod górkę... ale z Ciebie hardcore... Zaje.fajny jesteś! Dasz mi kiedyś umyć Twoją hondę?
- 3 0
-
2014-09-22 12:53
(2)
nie dam sołtysie bo blokujesz lewy pas od samej Kościerzyny
- 3 2
-
2014-09-22 13:03
furmanką mogę tylko prawym jeździć ;(
więc na lewym pasie nie jeżdżę. Dlatego tak chciałbym dotknąć chociaż taką piękną hondę, co i 170 pod górkę pojedzie... ślina mi cieknie na sama myśl!
- 4 0
-
2014-09-22 13:14
Do Kościerzyny jest dwupasmówka? Chyba w II RP A.D. 2014
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.