- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (520 opinii)
- 2 Zwężenie w centrum i remont we Wrzeszczu (258 opinii)
- 3 Wstrzymany przetarg na obwodnicę Witomina (166 opinii)
- 4 3,3 mln zł dla Sopotu na zbiorniki (27 opinii)
- 5 Uschły młode drzewa (20 opinii)
- 6 Pył węglowy nad Gdańskiem. Wyniki kontroli (167 opinii)
Samochód rajdowy pojechał 200 km/h leśnym odcinkiem ul. Słowackiego
Sceny jak z filmu "Szybcy i wściekli" rozegrały się w nocy ze środy na czwartek na leśnym odcinku ul. Słowackiego. Samochód rajdowy rozpędzał się tam nawet do 200 km/h. Ale spokojnie: sytuacji przyglądali się pracownicy Okręgowego Urzędu Miar, którzy na Słowackiego legalizowali odcinkowy pomiar prędkości.
Było kilka minut po północy w czwartek. Nagle ciszę w lesie przy ul. Słowackiego przerwał ryk silnika samochodu rajdowego, który z potworną prędkością pędził z Niedźwiednika w kierunku Matarni. Potem następowała cisza. Mijało kilka minut i sytuacja się powtarzała. Słychać było już nie warkot, a wycie silnika samochodu. Po lesie rozchodziła się woń palonych opon i wysokooktanowego paliwa.
Największy jednak huk z przerywany strzałami z tłumika samochodu pędzącego z Niedźwiednika w kierunku Matarni można było usłyszeć nad ranem. Wszystko wyglądało jak trening kierowcy rajdowego.
- I nie było ku temu powodu. Nawet prosiliśmy kierowcę samochodu rajdowego, by jechał szybciej. Udało się pojechać ul. Słowackiego tuż przed Matarnią nawet 200 km/h - mówi Danuta Jonaszek, naczelnik wydziału elektrycznego Okręgowego Urzędu Miar w Gdańsku.
Jak to możliwe?
- W nocy przeprowadziliśmy po raz pierwszy w Polsce legalizację pierwotną pomiarowego odcinka prędkości na ul. Słowackiego, umieszczonego w ramach budowy Tristara - systemu inteligentnego sterowania ruchem. W tym celu byliśmy zmuszeni użyć samochodu rajdowego, który pojechał kilkakrotnie odcinkiem leśnym wspomnianej ulicy, na której właśnie ma być dokonywany pomiar prędkości - mówi Danuta Jonaszek.
W celu legalizacji odcinkowego pomiaru prędkości kierowca w pierwszym przejeździe musiał osiągnąć średnią prędkość zaledwie 13 km/h. Z każdym następnym przejazdem zalecano mu jechać szybciej aż osiągnie średnią prędkość 147 km/h. W sumie kierowca wykonał kilkanaście przejazdów i właśnie w tym ostatnim przejeździe kierowca osiągnął na Trasie Słowackiego prędkość 200 km/h. Taki wynik był możliwy na ostatniej prostej pod górę przed Matarnią.
Co ważne, testy systemu Tristar na ul. Słowackiego, działającego na długości ok. 1,8 km odbywały się podczas całkowitego zamknięcia dla ruchu kołowego. Z jednej i drugiej strony drogę zamknęła policja.
- Pomiarowy odcinek prędkości na ul. Słowackiego przeszedł sprawdzenie pomyślnie - otrzymał legalizację pierwotną. Obowiązywać ona będzie teraz przez 13 miesięcy. Potem trzeba powtórzyć nocne sprawdzenie urządzenia - tłumaczy naczelnik.
Co ważne, uzyskanie legalizacji pierwotnej nie oznacza, że odcinkowy pomiar prędkości już działa - wyłapuje niefrasobliwych kierowców. Zgodę na jego używanie może wydać wyłącznie Generalny Inspektor Transportu Drogowego. Póki co takiej zgody jeszcze nie ma, choć urzędnicy odpowiedzialni za wdrażanie systemu złożyli wnioski.
Co ciekawe, odcinkowy pomiar ruchu będzie rejestrował nie tylko osoby, które na 1,8 km fragmencie ul. Słowackiego przekroczą dozwoloną prędkość. Jeśli kierowca na starcie pomiaru będzie przekraczał dozwoloną prędkość, już wtedy zostanie uznane to za wykroczenie. Nie pomoże mu fakt, że dalszy odcinek będzie pokonywał wolno.
Oznacza to też, że niefrasobliwi kierowcy będą kontrolowani dwukrotnie. Raz na wjeździe i potem na końcu odcinka za przejazd z średnią prędkością.
Tristar ma generować tzw. "inteligentną zieloną falę", czyli tak regulować dopuszczalną prędkość pojazdów, aby zapewnić ich płynny przejazd. System będzie też kontrolował parkingi (tablice świetlne pokierują nas tam, gdzie znajdziemy wolne miejsce) oraz informował na specjalnych wyświetlaczach przystankowych o ewentualnym opóźnieniu autobusu czy tramwaju.
Wprowadzenie systemu pozwoli na zarządzanie ruchem miejskim z użyciem najnowszych technologii i zwiększy przepustowość dróg w Gdańsku, Sopocie i Gdyni o 20-30 proc. W analizie ruchu drogowego będzie brała udział specjalnie zaprojektowana sygnalizacja świetlna, czujniki w jezdni, komputery w pojazdach komunikacji miejskiej, urządzenia nadawczo-odbiorcze, kamery, fotoradary i fotorejestratory, tablice o zmiennej treści. Całość ma koordynować zespół pracujący w centrum zarządzania ruchem drogowym.
Całkowity koszt inwestycji to 160 mln zł. 136 mln zł do przedsięwzięcia dokłada Unia Europejska z programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Pozostała kwota pochodzi z budżetów Gdańska, Sopotu i Gdyni. Koszt budowy systemu to 133 mln zł, które zainkasuje firma Qumak.
1. Rejestratory przejazdu na czerwonym świetle
Skrzyżowanie ulic i alei oraz węzły: Brama Oliwska , Hucisko , Trakt św. Wojciecha i Zaroślak , Elbląska i Głęboka , 3 Maja i Hucisko , Grunwaldzkiej i Pomorskiej , Grunwaldzkiej i Kołobrzeskiej , Grunwaldzkiej i Wojska Polskiego , Grunwaldzkiej i Słowackiego , Grunwaldzkiej i Miszewskiego , Zwycięstwa i Hallera , Zwycięstwa i Traugutta , Słowackiego i Budowlanych .
2. Punktowy pomiar prędkości
Skrzyżowanie ulic i alei oraz węzły: Grunwaldzka i Bitwy Oliwskiej II , Grunwaldzka i Abrahama , Zwycięstwa i Traugutta , Marynarki Polskiej i Reja , Podwale Przedmiejskie i Łąkowa (w każdym kierunku), Trakt św. Wojciecha przy Zrembie (w każdym kierunku), Trakt Św. Wojciecha 191 , Trakt Św. Wojciecha i Ukośn a.
3. Odcinkowy pomiar prędkości
Ulica Słowackiego - cały odcinek leśny - od ul. Potokowej do ul. Złota Karczma .
1. Rejestratory przejazdu na czerwonym świetle
Skrzyżowanie ulic i alei oraz węzły: Chwaszczyńska i Brzechwy , Morska i Kcyńska , Morska - Obwodnica Trójmiasta , Morska i Kartuska , Morska i Chylońska (od strony centrum), Morska i Warszawska , Morska i Kwiatkowskiego (dla obu kierunków), Śląska i Kielecka , Zwycięstwa i Nowa Kopernika , Zwycięstwa i Stryjska , Zwycięstwa i Wielkopolska , Zwycięstwa i Spółdzielcza , Zwycięstwa - Przebendowskich .
2. Punktowy pomiar prędkości
Skrzyżowanie ulic i alei oraz węzły: Morska - Chylońska (od strony centrum), Zwycięstwa i Bernardowska , Zwycięstwa - Redłowska , Wielkopolska i Racławicka , Chwaszczyńska i Rdestowa .
3. Odcinkowy pomiar prędkości
Odcinek ul. Wielkopolskiej od ul. Łowickiej do ul. Gedymina .
Miejsca
Opinie (494) 8 zablokowanych
-
2014-09-22 10:11
Piszecie o aucie rajdowym, a na fotce dajecie auto go wyścigów górskich. Zaraz się okaże, że jechała jednak wyścigówka. Jak było rzeczywiście?
- 3 0
-
2014-09-22 10:21
dla państwa najlepiej żebyś jezdził 20 km/h. Im więcej spalisz tym więcej dostaną kasy z akcyzy (3)
- 10 6
-
2014-09-22 10:25
Tak,bo przy szybkiej jeździe i "wyrywaniu" spod świateł mniej się pali. Wszyscy to wiedzą.
- 6 2
-
2014-09-22 19:50
mylisz się (1)
ja mam co prawda van (większy opór powietrza) ale nie sądzę, że przy mniejszych jest inaczej i wg komputera jazda na trójce czy czwórce nie robi większej różnicy w spalaniu (byle nie przekraczać 2,5 tys. obrotów) za to powyżej 80km/h każde 10 ma spore znaczenie przy spalaniu. Przy 140km/h na autostradzie przy równej jeździe już spalanie jest takie samo jak w jeździe miejskiej w korkach.
- 1 0
-
2014-09-22 20:42
Daj spokój, gadasz z obrazem, przecież "on wie", że "strefa trzydzieści" jest stworzona przez masonów i koncerny naftowe... ;)
- 0 2
-
2014-09-22 10:27
A kiedy ten cały system będzie uruchomiony?
- 2 0
-
2014-09-22 10:35
Tristar
Mialo to cudo kosztowac 100 baniek a ile naprawde kosztuje choc jeszcze nie dziala? Czy wogole zadziala to juz inna sprawa :)
- 3 0
-
2014-09-22 10:48
200 KM/H ALE SCIEMA (3)
autor tego artykułu nie wie co pisze jak na tym kretym odcinku mozna osiagnac taka predkosc zakrety sa zle wyprofilowane pewnie bolid f1 nie osiagna by tam takiej predkosci ponoc rekordzista osiagna na tym odcinnku 130 i to jest bardziej wiarygodne niz 200 pozdrawiam :)
- 1 7
-
2014-09-22 11:21
Byś przeczytał do końca, a nie tylko tytuł to być wiedział, że 200 jechał przed Matarnią gdzie jest prosta.
- 4 0
-
2014-09-22 11:57
moja skoda 160 pojade na luzie
- 1 2
-
2014-09-28 22:23
rekordzista
ten twoj rekordzista musiał być w latach 70-tych :)
- 0 0
-
2014-09-22 10:55
A jaka właściwie jest prawidłowa prędość na starcie ?
Tak się właśnie zastanawiałem ...
Bo tablica koniec terenu zabudowanego i 70km/h znajduje się tuż pod urządzeniami rejestrującymi ...
Więc urządzenia mierzą prędkość na 100m PRZED.
Czyli rejestrują przekroczenie 50km/h czy już jednak 70km/h ?- 6 0
-
2014-09-22 10:59
Tam powinno byc ograniczenie do 120km/h (3)
Jeśli gość kilkukrotnie bezpiecznie przejechał z prędkością 200 km/h to 120 km/h to jak spacerek z bezpieczną prędkością, po co ten radar, jakieś dzieci tamtędy chodzą do skoły ????
- 5 7
-
2014-09-23 09:53
:P kolejny miszcz kierownicy w grze komputerowej (1)
gościu, dam Ci do przejechania odcinek leśny słowackiego, starym fiatem. Jak go przejedziesz z prędkością 120km/h bez ścinania zakrętów, utraty panowania nad autem i bez wjechania w barierki, to możemy pogadać.
Ta droga nie jest wcale taka łatwa do przejechania z wyższą prędkością, jak się nie ma odpowiedniego samochodu, a na naszych drogach, kiepskich aut nie brakuje.- 1 0
-
2014-09-26 17:20
niesprawne auto na złom
i po problemie
- 0 0
-
2020-09-22 17:47
Doskonały nick.
Dodałbym jeszcze; lotność kowadła.- 0 0
-
2014-09-22 11:03
Sopot
Czyli w sopocie mozna pruc ile sie da :)
- 2 2
-
2014-09-22 11:04
po co o tym pisać ! (1)
Nie potrzebnie piszecie o takich wyczynach.....Teraz debile będą też tak samo robić.......
- 4 1
-
2014-09-22 11:10
dokładnie po co o tym pisać??!!
wystarczy poczytać opinie ilu "mądrych" już się chwali swoimi rekordami prędkości.
- 2 0
-
2014-09-22 11:11
Jakaś bieda (2)
Ja tam na górze mam 220km/h i to bez żadnego napinania.
- 4 3
-
2014-09-22 21:42
volt chyba
- 0 1
-
2014-09-22 21:44
JA też - ROWEREM
- 0 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.