• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Samorządy wspólnie walczą o rozbudowę Węzła Kowale

Maciej Naskręt
14 listopada 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Węzeł Kowale od lat nie spełnia oczekiwań kierowców. Przejazd tam w godzinach szczytu to niemal pewna strata cennego czasu i niepotrzebne nerwy. Węzeł Kowale od lat nie spełnia oczekiwań kierowców. Przejazd tam w godzinach szczytu to niemal pewna strata cennego czasu i niepotrzebne nerwy.

Jest szansa na rozbudowę Węzła Kowale zobacz na mapie Gdańska, który nie zapewnia kierowcom bezpieczeństwa, a w godzinach szczytu osiąga granice przepustowości. List intencyjny w tej sprawie podpisali pomorscy samorządowcy. Brakuje "tylko" poparcia rządu, który musiałby wyłożyć na to pieniądze.



Czy rozbudowa Węzła Kowale jest potrzebna?

W poniedziałek marszałkowie Mieczysław StrukRyszard Świlski wraz z samorządowcami z Kolbud, Pruszcza Gdańskiego oraz Gdańska podpisali list intencyjny dotyczący rozbudowy Węzła Kowale na obwodnicy Trójmiasta.

Planowana inwestycja miałaby objąć m.in. rozbudowę węzłów Kowale i Szadółki, budowę równoległych dróg do obwodnicy (tzw. dróg zbiorczo-rozprowadzających) od Węzła Południe do Węzła Szadółki oraz rozbudowę odcinka drogi wojewódzkiej 221 od Nowej Karczmy, która docelowo ma łączyć się z ul. Nową Świętokrzyską na terenie Gdańska.

Pod listem intencyjnym zabrakło tego, czego zwykle pod takimi listami brakuje - czyli podpisów tych, którzy mają daną inwestycję sfinansować - w tym wypadku ministerialnych urzędników. Bez ich zgody, a właściwie bez zarządzanych przez nich pieniędzy, rozbudowa układu drogowego w obrębie obwodnicy na Kowalach się nie rozpocznie. Powód? Samorządów na to nie stać.

- Zapraszaliśmy przedstawicieli ministerstwa na podpisanie listu, ale nie doczekaliśmy się odpowiedzi z Warszawy - przyznali podczas uroczystości.
Na razie nie wiadomo, ile dokładnie może kosztować rozbudowa Węzła Kowale.

Kolejność zadań

Już chwilę po podpisaniu listu intencyjnego, podlegający pod samorząd województwa Zarząd Dróg Wojewódzkich w Gdańsku ogłosił przetarg na opracowanie koncepcji programowej dla rozbudowy dróg w rejonie obwodnicy. Koszty powstania tego dokumentu pokryje województwo.

- Dokumentacja powinna być gotowa do końca przyszłego roku. Wykonawca będzie musiał stworzyć koncepcję, opracować dokumenty niezbędne do uzyskania decyzji środowiskowej, a także przygotować dokumentację geologiczno-inżynierską - wylicza Grzegorz Stachowiak, szef Zarządu Dróg Wojewódzkich w Gdańsku.
Całość prac ma być prowadzona przy wsparciu merytorycznym gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, mimo wyraźnego poparcia władz rządowych.

Jeśli jednak uda się przeprowadzić przygotowania do inwestycji, wtedy ZDW w Gdańsku będzie inwestorem zastępczym, czyli będzie realizował rozbudowę dróg na Kowalach w swoim imieniu, a także GDDKiA, miasta Gdańska, gminy Kolbudy i Pruszcz Gdański.

Proponowane wstępne rozwiązanie na Węźle Kowale. Proponowane wstępne rozwiązanie na Węźle Kowale.
Nowy wiadukt i dodatkowe drogi

W ramach rozbudowy węzła, nad obwodnicą pojawi się nowy wiadukt - tuż obok istniejącego obiektu. Droga wojewódzka na odcinku Bąkowo - granica Gdańska, zostanie poszerzona do dwóch jezdni po dwa pasy.

Obwodnica w rejonie Węzła Kowale będzie poszerzona o dodatkowe jezdnie po obu stronach, czyli tzw. jezdnie zbiorczo-rozprowadzające. Samorządowcy chcą, by ich wykonanie sfinansowały firmy rezydujące przy obwodnicy, bowiem z wspomnianych jezdni będzie można wykonać zjazd do poszczególnych przedsiębiorstw lub obiektów.

Sygnatariusze listu intencyjnego dot. rozbudowy Węzła Kowale. Sygnatariusze listu intencyjnego dot. rozbudowy Węzła Kowale.
Podwójne utrudnienia na obwodnicy?

Przypomnijmy, że miasto Gdańsk planuje także przebudować sąsiedni węzeł na Szadółkach zobacz na mapie Gdańska. Niedawno wyłoniono nawet firmę, która to zaprojektuje.

Czy to oznacza, że obwodnica od Szadółek do Kowal zmieni się w jeden wielki plac budowy?

- Nie będziemy czekali z naszą inwestycją do czasu rozpoczęcia rozbudowy Węzła Kowale. Nie chcemy oddalać w czasie naszego przedsięwzięcia - mówi Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska.
To oznacza, że jeśli uda się przygotować od strony formalnej obie inwestycje - w Kowalach i na Szadółkach, kierowców prawdopodobnie czekają utrudnienia jedne po drugich.

Wszystko zależy jednak od terminarza inwestycji, który na razie nie jest znany.

Miejsca

Opinie (130) 2 zablokowane

  • Do Maciej N. i moderatorów. Zdanie do poprawy. CZEGOŚ BRAKUJE!

    "Jest szansa na rozbudowę Węzła Kowale , który nie zapewnia kierowcom bezpieczeństwa, a w godzinach szczytu granice przepustowości."

    Odpowiedź redakcji:

    Dziękujemy za sugestię. Treść została poprawiona.

    • 1 0

  • (1)

    "nie zapewnia kierowcom bezpieczeństwa" - drodzy Kierowcy... Jedynie Wy sami możecie sobie zapewnić bezpieczeństwo, np. zdejmując nogę z gazu, chowając nerwy do konserwy i patrząc, co się dookoła dzieje!

    • 6 2

    • No to spróbuj tędy zjechać z obwodnicy i na górze skręcić w lewo tak około 16-17.
      Powodzenia!

      • 4 1

  • Koniec rozbudowy obwodnicy wokół Gdańska na koszt wszystkich Pomorzan (9)

    Gdańsk za rządów PO przychylnych Budyniowy Adamowi dostał kasę na:
    - Obwodnice Południową
    - Tunel pod Martwą Wisłą
    - Węzeł Karczemki
    - Drogę Zieloną
    - Słowackiego (też za pieniądze państwowe + UE)
    Koniec.
    Może w końcu Gdynia+Rumia+Reda+Wejherowo coś dostaną z GDDKiA? To prawie 400 000 mieszkańców!!
    OPAT, alternatywa dla Estakady Kwiatkowskiego, Droga Kaszubska, ...
    Koniec faworyzowania Gdańska i inwestycji sprzyjających jego mieszkancom i Budyniowi Adamowi co ma 7 czy 8 mieszkań (on sam nie wie ile)!!

    • 8 26

    • to nie wina Gdańska, że Szczurek jest taki słaby (1)

      • 13 4

      • To nie wina Szczurka

        że w Warszawce dużo budyniowych robiło.

        • 0 1

    • nie bredź pomorzaninie (1)

      ci jak ci tam inaczej. Jedynie Obwodnica Południowa była inwestycją centralną. Zaś finansowanie unijne wymaga wkładu własnego miasta i często prefinansowania przez inwestora. Gdańsk miał na to własne pieniądze. A Gdynia ? No właśnie Gdynia, słabe wykorzystanie pieniędzy unijnych. Dlaczego? Wniosków nie umieją napisać, czy nie mają na wkład własny? A może jedno i drugie? To może słynna Norda powołana pod egidą Gdyni się złoży na projekty i wkład własny? Wątpię.

      • 9 2

      • Troche wiecej obiektywizmu

        Gdynia nie weszla w uklady jakie sobie Gdansk od lat tworzyl... caly Gdansk to jeden budyniowy uklad, a i w Warszwce sobie go robili... stad tyle srodkow unijnych.

        • 0 1

    • a WY nie korzystacie z infrastruktury Gdańska z np Obwodnicy Południowej? (4)

      Nie? a gdzie jeździcie do szkół, szpitali, pracy i zwiedzać zabytki?

      Stolica Pomorza służy każdemu i na każdego jest otwarta, od wieków przyłączamy do Gdańska miasta i wsie i są GDAŃSKIEM na równych prawach.

      Milcz więc.

      • 8 3

      • A wy nie korzystanie z infrastruktury Gdyni i małego Trojmiasta? (2)

        No tak, tylko chyba arogancja kogos kto mieszka w Gdansku moze byc tak duza.... Gdynia i Małe Trojmiasto to prawie 400 tys mieszkancow ale tam nic GDDKiA w ostatnich 10 latach nie wybudowala za rządów PO sprzyjających swoim.
        A wy nie korzystacie z infrastruktury Gdyni i Małego Trojmiasta? Notabene wiekszosc Obwodnicy Poludniowej lezy poza obszarem miasta Gdansk - słaby argument pani Beatko.
        Odpowiadając na inny komentarz. Aby się znaleźć na liscie inwestycji uprawionych do dofinansowania z budzetu centralnego w ramach GDDKiA to trzeba aby inwestycja byla zaaprobowana na szczeblu centralnym. Dlatego potrzebny OPAT wypadal przez ostatnie 8 lat bo PO nie miala w tym interesu tylko pomagała Gdanskowi. KONIEC tego! Nie jestem za PiS ale poki PIS rządzi Gdańsk nie dostanie zlotowki a teraz inne miasta beda mialy inwestycje - mam taka nadzieje.

        I jeszcze jedno: fakt, Szczurek jest słaby ale ja nie mieszkam w Gdyni więc mi to rybka :)

        • 1 4

        • Na złość babci

          • 2 0

        • nie jesteś za PiS ale brzmisz tak samo zawistnie i roszczeniowo jak oni.....

          • 6 0

      • Dramat

        Gdansk... zwiedzic w 3 godzinki i spadac. Idz do polityki bo wiecej w glowie nic nie osiagniesz.

        • 1 0

  • najpierw sprzedaja developera ziemie wszedzie a potem sie martwia jak ludzie maja dojechac i wrocic z pracy caly budynioland

    • 7 6

  • List musieliby podpisać wierni pajace prezesa z Źoliborza. Pewnie to teź by nic nie dało bo rozdawnictwo kosztuje i się zemści prędzej czy później. Kasy juź brakuje, a zbrojenie Antosia nie jest tanie.

    • 7 4

  • precz z patolą z suburbanizacji (1)

    poruszajcie się helikopterami

    • 3 2

    • Antek obiecał Blak Hołki więc będziemy latać;)

      • 3 0

  • zobaczmy "moc" posłow PIS

    żenada. Predzej beda chodzic za premier by wybudowala obwodnice kosciola Rydzyka niz o sprawy Trojmiasta

    • 7 0

  • Żadnego połączenia z Gdańskiem

    • 1 2

  • Jak to w Polsce

    Zginie jakieś dziecko przed wyborami i zacznie się budowa tak to niestety wyglada w Polsce Naszej nikt nie uczy się na błędach.

    • 3 0

  • (1)

    Toć to gamonie. Takiego wała! Szerokiej Świętokrzyskiej nie chcą bo będzie duży ruch w Kowalach ale węzeł im zrobić? Strajki znowu na przejściu? Ja bym ten węzeł zlikwidował. Zdecydować się nie mogą czy chcą wieś czy miasto.

    • 6 2

    • I na obwodnicę południową zjedziesz z szadolki? Powodzenia

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane