- 1 Zamkną przystanek SKM na pół roku (83 opinie)
- 2 Ruszył rozruch spalarni na Szadółkach (164 opinie)
- 3 Nawałnica wycięła spory kawałek lasu (162 opinie)
- 4 Nowe życie dawnej szkoły w Brzeźnie (76 opinii)
- 5 Szukają świadków... zderzenia rowerzystów (267 opinii)
- 6 Po pożarze hali. Zakaz kąpieli do piątku (169 opinii)
Samorządy wspólnie walczą o rozbudowę Węzła Kowale
Jest szansa na rozbudowę Węzła Kowale , który nie zapewnia kierowcom bezpieczeństwa, a w godzinach szczytu osiąga granice przepustowości. List intencyjny w tej sprawie podpisali pomorscy samorządowcy. Brakuje "tylko" poparcia rządu, który musiałby wyłożyć na to pieniądze.
Planowana inwestycja miałaby objąć m.in. rozbudowę węzłów Kowale i Szadółki, budowę równoległych dróg do obwodnicy (tzw. dróg zbiorczo-rozprowadzających) od Węzła Południe do Węzła Szadółki oraz rozbudowę odcinka drogi wojewódzkiej 221 od Nowej Karczmy, która docelowo ma łączyć się z ul. Nową Świętokrzyską na terenie Gdańska.
Pod listem intencyjnym zabrakło tego, czego zwykle pod takimi listami brakuje - czyli podpisów tych, którzy mają daną inwestycję sfinansować - w tym wypadku ministerialnych urzędników. Bez ich zgody, a właściwie bez zarządzanych przez nich pieniędzy, rozbudowa układu drogowego w obrębie obwodnicy na Kowalach się nie rozpocznie. Powód? Samorządów na to nie stać.
- Zapraszaliśmy przedstawicieli ministerstwa na podpisanie listu, ale nie doczekaliśmy się odpowiedzi z Warszawy - przyznali podczas uroczystości.
Na razie nie wiadomo, ile dokładnie może kosztować rozbudowa Węzła Kowale.
Kolejność zadań
Już chwilę po podpisaniu listu intencyjnego, podlegający pod samorząd województwa Zarząd Dróg Wojewódzkich w Gdańsku ogłosił przetarg na opracowanie koncepcji programowej dla rozbudowy dróg w rejonie obwodnicy. Koszty powstania tego dokumentu pokryje województwo.
- Dokumentacja powinna być gotowa do końca przyszłego roku. Wykonawca będzie musiał stworzyć koncepcję, opracować dokumenty niezbędne do uzyskania decyzji środowiskowej, a także przygotować dokumentację geologiczno-inżynierską - wylicza Grzegorz Stachowiak, szef Zarządu Dróg Wojewódzkich w Gdańsku.
Całość prac ma być prowadzona przy wsparciu merytorycznym gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, mimo wyraźnego poparcia władz rządowych.
Jeśli jednak uda się przeprowadzić przygotowania do inwestycji, wtedy ZDW w Gdańsku będzie inwestorem zastępczym, czyli będzie realizował rozbudowę dróg na Kowalach w swoim imieniu, a także GDDKiA, miasta Gdańska, gminy Kolbudy i Pruszcz Gdański.
Nowy wiadukt i dodatkowe drogi
W ramach rozbudowy węzła, nad obwodnicą pojawi się nowy wiadukt - tuż obok istniejącego obiektu. Droga wojewódzka na odcinku Bąkowo - granica Gdańska, zostanie poszerzona do dwóch jezdni po dwa pasy.
Obwodnica w rejonie Węzła Kowale będzie poszerzona o dodatkowe jezdnie po obu stronach, czyli tzw. jezdnie zbiorczo-rozprowadzające. Samorządowcy chcą, by ich wykonanie sfinansowały firmy rezydujące przy obwodnicy, bowiem z wspomnianych jezdni będzie można wykonać zjazd do poszczególnych przedsiębiorstw lub obiektów.
Przypomnijmy, że miasto Gdańsk planuje także przebudować sąsiedni węzeł na Szadółkach . Niedawno wyłoniono nawet firmę, która to zaprojektuje.
Czy to oznacza, że obwodnica od Szadółek do Kowal zmieni się w jeden wielki plac budowy?
- Nie będziemy czekali z naszą inwestycją do czasu rozpoczęcia rozbudowy Węzła Kowale. Nie chcemy oddalać w czasie naszego przedsięwzięcia - mówi Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska.
To oznacza, że jeśli uda się przygotować od strony formalnej obie inwestycje - w Kowalach i na Szadółkach, kierowców prawdopodobnie czekają utrudnienia jedne po drugich.
Wszystko zależy jednak od terminarza inwestycji, który na razie nie jest znany.
Miejsca
Opinie (130) 2 zablokowane
-
2016-11-14 17:24
Do Maciej N. i moderatorów. Zdanie do poprawy. CZEGOŚ BRAKUJE!
"Jest szansa na rozbudowę Węzła Kowale , który nie zapewnia kierowcom bezpieczeństwa, a w godzinach szczytu granice przepustowości."
Odpowiedź redakcji:
Dziękujemy za sugestię. Treść została poprawiona.
- 1 0
-
2016-11-14 17:44
(1)
"nie zapewnia kierowcom bezpieczeństwa" - drodzy Kierowcy... Jedynie Wy sami możecie sobie zapewnić bezpieczeństwo, np. zdejmując nogę z gazu, chowając nerwy do konserwy i patrząc, co się dookoła dzieje!
- 6 2
-
2016-11-14 19:30
No to spróbuj tędy zjechać z obwodnicy i na górze skręcić w lewo tak około 16-17.
Powodzenia!- 4 1
-
2016-11-14 17:47
Koniec rozbudowy obwodnicy wokół Gdańska na koszt wszystkich Pomorzan (9)
Gdańsk za rządów PO przychylnych Budyniowy Adamowi dostał kasę na:
- Obwodnice Południową
- Tunel pod Martwą Wisłą
- Węzeł Karczemki
- Drogę Zieloną
- Słowackiego (też za pieniądze państwowe + UE)
Koniec.
Może w końcu Gdynia+Rumia+Reda+Wejherowo coś dostaną z GDDKiA? To prawie 400 000 mieszkańców!!
OPAT, alternatywa dla Estakady Kwiatkowskiego, Droga Kaszubska, ...
Koniec faworyzowania Gdańska i inwestycji sprzyjających jego mieszkancom i Budyniowi Adamowi co ma 7 czy 8 mieszkań (on sam nie wie ile)!!- 8 26
-
2016-11-14 18:02
to nie wina Gdańska, że Szczurek jest taki słaby (1)
- 13 4
-
2016-11-15 10:46
To nie wina Szczurka
że w Warszawce dużo budyniowych robiło.
- 0 1
-
2016-11-14 18:11
nie bredź pomorzaninie (1)
ci jak ci tam inaczej. Jedynie Obwodnica Południowa była inwestycją centralną. Zaś finansowanie unijne wymaga wkładu własnego miasta i często prefinansowania przez inwestora. Gdańsk miał na to własne pieniądze. A Gdynia ? No właśnie Gdynia, słabe wykorzystanie pieniędzy unijnych. Dlaczego? Wniosków nie umieją napisać, czy nie mają na wkład własny? A może jedno i drugie? To może słynna Norda powołana pod egidą Gdyni się złoży na projekty i wkład własny? Wątpię.
- 9 2
-
2016-11-15 10:49
Troche wiecej obiektywizmu
Gdynia nie weszla w uklady jakie sobie Gdansk od lat tworzyl... caly Gdansk to jeden budyniowy uklad, a i w Warszwce sobie go robili... stad tyle srodkow unijnych.
- 0 1
-
2016-11-14 18:40
a WY nie korzystacie z infrastruktury Gdańska z np Obwodnicy Południowej? (4)
Nie? a gdzie jeździcie do szkół, szpitali, pracy i zwiedzać zabytki?
Stolica Pomorza służy każdemu i na każdego jest otwarta, od wieków przyłączamy do Gdańska miasta i wsie i są GDAŃSKIEM na równych prawach.
Milcz więc.- 8 3
-
2016-11-14 22:18
A wy nie korzystanie z infrastruktury Gdyni i małego Trojmiasta? (2)
No tak, tylko chyba arogancja kogos kto mieszka w Gdansku moze byc tak duza.... Gdynia i Małe Trojmiasto to prawie 400 tys mieszkancow ale tam nic GDDKiA w ostatnich 10 latach nie wybudowala za rządów PO sprzyjających swoim.
A wy nie korzystacie z infrastruktury Gdyni i Małego Trojmiasta? Notabene wiekszosc Obwodnicy Poludniowej lezy poza obszarem miasta Gdansk - słaby argument pani Beatko.
Odpowiadając na inny komentarz. Aby się znaleźć na liscie inwestycji uprawionych do dofinansowania z budzetu centralnego w ramach GDDKiA to trzeba aby inwestycja byla zaaprobowana na szczeblu centralnym. Dlatego potrzebny OPAT wypadal przez ostatnie 8 lat bo PO nie miala w tym interesu tylko pomagała Gdanskowi. KONIEC tego! Nie jestem za PiS ale poki PIS rządzi Gdańsk nie dostanie zlotowki a teraz inne miasta beda mialy inwestycje - mam taka nadzieje.
I jeszcze jedno: fakt, Szczurek jest słaby ale ja nie mieszkam w Gdyni więc mi to rybka :)- 1 4
-
2016-11-14 22:43
Na złość babci
- 2 0
-
2016-11-14 22:59
nie jesteś za PiS ale brzmisz tak samo zawistnie i roszczeniowo jak oni.....
- 6 0
-
2016-11-15 10:52
Dramat
Gdansk... zwiedzic w 3 godzinki i spadac. Idz do polityki bo wiecej w glowie nic nie osiagniesz.
- 1 0
-
2016-11-14 17:56
najpierw sprzedaja developera ziemie wszedzie a potem sie martwia jak ludzie maja dojechac i wrocic z pracy caly budynioland
- 7 6
-
2016-11-14 18:07
List musieliby podpisać wierni pajace prezesa z Źoliborza. Pewnie to teź by nic nie dało bo rozdawnictwo kosztuje i się zemści prędzej czy później. Kasy juź brakuje, a zbrojenie Antosia nie jest tanie.
- 7 4
-
2016-11-14 18:47
precz z patolą z suburbanizacji (1)
poruszajcie się helikopterami
- 3 2
-
2016-11-14 23:02
Antek obiecał Blak Hołki więc będziemy latać;)
- 3 0
-
2016-11-14 21:03
zobaczmy "moc" posłow PIS
żenada. Predzej beda chodzic za premier by wybudowala obwodnice kosciola Rydzyka niz o sprawy Trojmiasta
- 7 0
-
2016-11-14 22:01
Żadnego połączenia z Gdańskiem
- 1 2
-
2016-11-14 22:09
Jak to w Polsce
Zginie jakieś dziecko przed wyborami i zacznie się budowa tak to niestety wyglada w Polsce Naszej nikt nie uczy się na błędach.
- 3 0
-
2016-11-14 22:20
(1)
Toć to gamonie. Takiego wała! Szerokiej Świętokrzyskiej nie chcą bo będzie duży ruch w Kowalach ale węzeł im zrobić? Strajki znowu na przejściu? Ja bym ten węzeł zlikwidował. Zdecydować się nie mogą czy chcą wieś czy miasto.
- 6 2
-
2016-11-14 22:24
I na obwodnicę południową zjedziesz z szadolki? Powodzenia
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.