- 1 Zamkną przystanek SKM na pół roku (84 opinie)
- 2 Ruszył rozruch spalarni na Szadółkach (168 opinii)
- 3 Nawałnica wycięła spory kawałek lasu (162 opinie)
- 4 Nowe życie dawnej szkoły w Brzeźnie (76 opinii)
- 5 Szybszy koniec remontu Niepołomickiej (10 opinii)
- 6 Szukają świadków... zderzenia rowerzystów (267 opinii)
Samorządy wspólnie walczą o rozbudowę Węzła Kowale
Jest szansa na rozbudowę Węzła Kowale , który nie zapewnia kierowcom bezpieczeństwa, a w godzinach szczytu osiąga granice przepustowości. List intencyjny w tej sprawie podpisali pomorscy samorządowcy. Brakuje "tylko" poparcia rządu, który musiałby wyłożyć na to pieniądze.
Planowana inwestycja miałaby objąć m.in. rozbudowę węzłów Kowale i Szadółki, budowę równoległych dróg do obwodnicy (tzw. dróg zbiorczo-rozprowadzających) od Węzła Południe do Węzła Szadółki oraz rozbudowę odcinka drogi wojewódzkiej 221 od Nowej Karczmy, która docelowo ma łączyć się z ul. Nową Świętokrzyską na terenie Gdańska.
Pod listem intencyjnym zabrakło tego, czego zwykle pod takimi listami brakuje - czyli podpisów tych, którzy mają daną inwestycję sfinansować - w tym wypadku ministerialnych urzędników. Bez ich zgody, a właściwie bez zarządzanych przez nich pieniędzy, rozbudowa układu drogowego w obrębie obwodnicy na Kowalach się nie rozpocznie. Powód? Samorządów na to nie stać.
- Zapraszaliśmy przedstawicieli ministerstwa na podpisanie listu, ale nie doczekaliśmy się odpowiedzi z Warszawy - przyznali podczas uroczystości.
Na razie nie wiadomo, ile dokładnie może kosztować rozbudowa Węzła Kowale.
Kolejność zadań
Już chwilę po podpisaniu listu intencyjnego, podlegający pod samorząd województwa Zarząd Dróg Wojewódzkich w Gdańsku ogłosił przetarg na opracowanie koncepcji programowej dla rozbudowy dróg w rejonie obwodnicy. Koszty powstania tego dokumentu pokryje województwo.
- Dokumentacja powinna być gotowa do końca przyszłego roku. Wykonawca będzie musiał stworzyć koncepcję, opracować dokumenty niezbędne do uzyskania decyzji środowiskowej, a także przygotować dokumentację geologiczno-inżynierską - wylicza Grzegorz Stachowiak, szef Zarządu Dróg Wojewódzkich w Gdańsku.
Całość prac ma być prowadzona przy wsparciu merytorycznym gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, mimo wyraźnego poparcia władz rządowych.
Jeśli jednak uda się przeprowadzić przygotowania do inwestycji, wtedy ZDW w Gdańsku będzie inwestorem zastępczym, czyli będzie realizował rozbudowę dróg na Kowalach w swoim imieniu, a także GDDKiA, miasta Gdańska, gminy Kolbudy i Pruszcz Gdański.
Nowy wiadukt i dodatkowe drogi
W ramach rozbudowy węzła, nad obwodnicą pojawi się nowy wiadukt - tuż obok istniejącego obiektu. Droga wojewódzka na odcinku Bąkowo - granica Gdańska, zostanie poszerzona do dwóch jezdni po dwa pasy.
Obwodnica w rejonie Węzła Kowale będzie poszerzona o dodatkowe jezdnie po obu stronach, czyli tzw. jezdnie zbiorczo-rozprowadzające. Samorządowcy chcą, by ich wykonanie sfinansowały firmy rezydujące przy obwodnicy, bowiem z wspomnianych jezdni będzie można wykonać zjazd do poszczególnych przedsiębiorstw lub obiektów.
Przypomnijmy, że miasto Gdańsk planuje także przebudować sąsiedni węzeł na Szadółkach . Niedawno wyłoniono nawet firmę, która to zaprojektuje.
Czy to oznacza, że obwodnica od Szadółek do Kowal zmieni się w jeden wielki plac budowy?
- Nie będziemy czekali z naszą inwestycją do czasu rozpoczęcia rozbudowy Węzła Kowale. Nie chcemy oddalać w czasie naszego przedsięwzięcia - mówi Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska.
To oznacza, że jeśli uda się przygotować od strony formalnej obie inwestycje - w Kowalach i na Szadółkach, kierowców prawdopodobnie czekają utrudnienia jedne po drugich.
Wszystko zależy jednak od terminarza inwestycji, który na razie nie jest znany.
Miejsca
Opinie (130) 2 zablokowane
-
2016-11-14 22:22
Proszę o rzetelne info
Skąd informacje o proponowanych zjazdach w Kowalach. Za zbiornikiem retencyjnym znajduję się nowo-wybudowane osiedle Cytrusowe, a przed osiedle Chabrowe.
- 1 0
-
2016-11-14 22:27
Kowale dzielnicą Gdańska (1)
Część Kowal została dołączona do Gdańska w latach siedemdziesiątych.Kiedy reszta Kowal będzie dzielnicą Gdańska?
- 6 0
-
2016-11-14 22:28
Dzisiaj o 23:04
- 3 0
-
2016-11-14 22:32
referendum
mamy kod Gdanska i chcemy do Gdańska.
- 4 2
-
2016-11-14 22:35
od poludniowej powinny byc po 4 pasy (1)
az do ikea.. skoro beda robic wiadukty to od razu poleciec z jezdnia i oswietlic.
- 5 1
-
2016-11-14 23:00
4 pasy?? niech zrobia od razu po 6!! na bogato! Pis da
- 2 0
-
2016-11-14 23:55
nazwa
Nazwijcie węzeł im. Lecha Kaczyńskiego wraz z malzonka a dofinansowanie sięgnie 100 procent. Przecież to oczywiste
- 16 0
-
2016-11-15 06:42
gdyby nie PKM-ka
kasa by była , a tak ani PKM-ki ani węzła Kowale
- 1 4
-
2016-11-15 07:05
Gdańsk
Za co pis tak nie cierpi gdańska no za co powiedzcie za co ??
- 4 1
-
2016-11-15 08:21
Jak ktoś chce
Mieszkać w Gdańsku to niech się tam przeprowadzi. Zmiana granic administracyjnych to fikcja, niczego realnie nie zmieni.
Wolę załatwiać sprawy w urzędzie gminy niż w molochowatym urzdzie miasta.- 1 3
-
2016-11-15 08:38
Do redakcji
Tak w woli ścisłości Kowale nigdy do Gdańska nie należały i nie będą więc pisanie o Bakowie jako granicy Gdańska jest bzdura! Granica Gdańska jest przed Kowalami na wysokosci ul. Guderskiego.
- 0 5
-
2016-11-15 09:18
kolejny przejaw wiary że problemy komunikacyjne można rozwiązywać rozbudową sieci drogowej
Kiedy wreszcie to prosamochodowe rozwiązania doraźnie poprawiające sytuację, ale drogie i w długim okresie pogarszające warunki życia w mieście zostaną zarzucone?
Bez priorytetu dla komunikacji szynowej i poprawy warunków dostępu pieszych i rowerzystów do jej stacji i przystanków miasto będzie powoli dryfować w kierunku wojny wszystkich kierowców ze wszystkimi kierowcami i pozostałymi mieszkańcami.
Same rozwiązania inżynieryjne nie rozwiążą problemów.- 1 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.