- 1 Zamkną przystanek SKM na pół roku (84 opinie)
- 2 Ruszył rozruch spalarni na Szadółkach (168 opinii)
- 3 Nawałnica wycięła spory kawałek lasu (162 opinie)
- 4 Nowe życie dawnej szkoły w Brzeźnie (76 opinii)
- 5 Szybszy koniec remontu Niepołomickiej (11 opinii)
- 6 Szukają świadków... zderzenia rowerzystów (267 opinii)
Samorządy wspólnie walczą o rozbudowę Węzła Kowale
Jest szansa na rozbudowę Węzła Kowale , który nie zapewnia kierowcom bezpieczeństwa, a w godzinach szczytu osiąga granice przepustowości. List intencyjny w tej sprawie podpisali pomorscy samorządowcy. Brakuje "tylko" poparcia rządu, który musiałby wyłożyć na to pieniądze.
Planowana inwestycja miałaby objąć m.in. rozbudowę węzłów Kowale i Szadółki, budowę równoległych dróg do obwodnicy (tzw. dróg zbiorczo-rozprowadzających) od Węzła Południe do Węzła Szadółki oraz rozbudowę odcinka drogi wojewódzkiej 221 od Nowej Karczmy, która docelowo ma łączyć się z ul. Nową Świętokrzyską na terenie Gdańska.
Pod listem intencyjnym zabrakło tego, czego zwykle pod takimi listami brakuje - czyli podpisów tych, którzy mają daną inwestycję sfinansować - w tym wypadku ministerialnych urzędników. Bez ich zgody, a właściwie bez zarządzanych przez nich pieniędzy, rozbudowa układu drogowego w obrębie obwodnicy na Kowalach się nie rozpocznie. Powód? Samorządów na to nie stać.
- Zapraszaliśmy przedstawicieli ministerstwa na podpisanie listu, ale nie doczekaliśmy się odpowiedzi z Warszawy - przyznali podczas uroczystości.
Na razie nie wiadomo, ile dokładnie może kosztować rozbudowa Węzła Kowale.
Kolejność zadań
Już chwilę po podpisaniu listu intencyjnego, podlegający pod samorząd województwa Zarząd Dróg Wojewódzkich w Gdańsku ogłosił przetarg na opracowanie koncepcji programowej dla rozbudowy dróg w rejonie obwodnicy. Koszty powstania tego dokumentu pokryje województwo.
- Dokumentacja powinna być gotowa do końca przyszłego roku. Wykonawca będzie musiał stworzyć koncepcję, opracować dokumenty niezbędne do uzyskania decyzji środowiskowej, a także przygotować dokumentację geologiczno-inżynierską - wylicza Grzegorz Stachowiak, szef Zarządu Dróg Wojewódzkich w Gdańsku.
Całość prac ma być prowadzona przy wsparciu merytorycznym gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, mimo wyraźnego poparcia władz rządowych.
Jeśli jednak uda się przeprowadzić przygotowania do inwestycji, wtedy ZDW w Gdańsku będzie inwestorem zastępczym, czyli będzie realizował rozbudowę dróg na Kowalach w swoim imieniu, a także GDDKiA, miasta Gdańska, gminy Kolbudy i Pruszcz Gdański.
Nowy wiadukt i dodatkowe drogi
W ramach rozbudowy węzła, nad obwodnicą pojawi się nowy wiadukt - tuż obok istniejącego obiektu. Droga wojewódzka na odcinku Bąkowo - granica Gdańska, zostanie poszerzona do dwóch jezdni po dwa pasy.
Obwodnica w rejonie Węzła Kowale będzie poszerzona o dodatkowe jezdnie po obu stronach, czyli tzw. jezdnie zbiorczo-rozprowadzające. Samorządowcy chcą, by ich wykonanie sfinansowały firmy rezydujące przy obwodnicy, bowiem z wspomnianych jezdni będzie można wykonać zjazd do poszczególnych przedsiębiorstw lub obiektów.
Przypomnijmy, że miasto Gdańsk planuje także przebudować sąsiedni węzeł na Szadółkach . Niedawno wyłoniono nawet firmę, która to zaprojektuje.
Czy to oznacza, że obwodnica od Szadółek do Kowal zmieni się w jeden wielki plac budowy?
- Nie będziemy czekali z naszą inwestycją do czasu rozpoczęcia rozbudowy Węzła Kowale. Nie chcemy oddalać w czasie naszego przedsięwzięcia - mówi Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska.
To oznacza, że jeśli uda się przygotować od strony formalnej obie inwestycje - w Kowalach i na Szadółkach, kierowców prawdopodobnie czekają utrudnienia jedne po drugich.
Wszystko zależy jednak od terminarza inwestycji, który na razie nie jest znany.
Miejsca
Opinie (130) 2 zablokowane
-
2016-11-15 09:48
komunikacja miejska
A komunikacja miejska w Kowalach, Osiedlu Cytrusowym i Nowy Horyzont kiedy będzie? Dlaczego tak trudno dogadać się z ZKM Gdańsk? Kasa kasa ale ludzie dojeżdżają do Gdańska do pracy . 3 włodarzy Kolbudy ,Pruszcz i Gdańsk a
- 4 1
-
2016-11-15 09:52
Mi te węzły nie są potrzebne.
W końcu to obwodica czy osiedlowa ulica?
- 1 2
-
2016-11-15 10:30
Trzy banery w tle, kartka w okładkach i długopis
i już mamy bohaterów i wybawców. Tylko taki mały zonk... kasiorki nie ma i zapewne nie będzie.
Niedobrze mi się robi jak patrzę na tych rządzących. Reagują a właściwie reklamę sobie robią kosztem naszych problemów. Nic nie planują do przodu, tylko "jakoś to będzie"... Najchętniej to widziałbym ich jak na taczkach wyjeżdżają ze swoich urzędów....- 3 2
-
2016-11-15 10:41
Ale na "swoje" kasa jest
Na bzdurne inwestycje jest kasa (galerie, deweloperka, ECS) a na inwestycje konieczne nie ma... i wszystko przez PAZERNOŚĆ, bo z tych koniecznych nie ma wpływów do miasta z tytułu podatku od nieruchomości... typowe gdanskie podejscie.
- 1 2
-
2016-11-15 10:46
Szkoda pisać do PIS-u (1)
oni teraz będą buszować po cmentarzach to ich podnieca
- 2 0
-
2016-11-16 06:25
Dokładnie trzeba było PISAĆ do PO
Teraz napiszcie do Nowaka na Ukraine pojechał za polską porzyczką dla ukrainy 80 milionów euro jest do przechwycenia to walczy
- 0 0
-
2016-11-15 12:14
Myśleć
Ciekawe czy ktoś zastanowił się jak rozbudowa wpłynie na otoczenie, i jakość życia mieszkających już tam ludzi! Przecież tam powstają i już istnieją osiedla! Nie można od tak postanowić o poszerzeniu obwodnicy do 3 pasów w każdym kierunku, plus to tego drogi zbiorczo-rozprowadzające bowiem podróżni będą "pukać" do okien osób tam mieszkających! Proszę spojrzeć na osiedle realizowane przez Polnord w Kowalach. Przecież oni budują niemal przy samej obwodnicy! Więc gdzie tam zmieścić całą planowaną infrastrukturę! A przypomnę że GDKiA jak ognia broni się aby uznać że z chwilą wybudowanie południowej obwodnicy ruch i tym samym HAŁAS uległ zwiększeniu i trzeba coś z tym zrobić poprzez np. budowę ekranów lub innych przegród izolujących.
Może redaktorzy rusza się za biurka, pojadą w teren, przejdą się po okolicy i wtedy zamieszczą jakiś artykuł?! A jak taka podróż wpłynie na wiedzę i dalszą możliwość zadawania pytań decydentom i pomysłodawcą rozbudowy!!!!! Proponowane znajdy na wysokości Kowal są nierealne - bowiem we wskazanych miejscach stoją budynki!!!!!!!
Poza tym - czemu Trójmiasto.pl nie przypomniało teraz że całkiem niedawno mieszkańcy Kowal protestowali przeciwko rozbudowie drogi nr 221 biegnącej przez Kowale i że po proteście przedstawiciele ZDW wycofał (?) się lub zawiesił rozbudowę w planowanym zakresie!- 1 2
-
2016-11-15 20:32
Niech walczą!
Może za kilkadziesiąt lat coś z tego będzie, he he he...
- 0 0
-
2016-11-15 22:18
Kocioł
Obecnie od 16.15 do 17.30 mamy praktycznie gigantyczny korek i kierowców akrobatów jadących po bandzie i na granicy zdrowego rozsądku, mega groźne sytuacje i wiele kolizji.
- 2 0
-
2016-11-16 02:51
Kowale beda przylaczone do Pruszcza Gdanskiego
Pruszcz Gdanski + Straszyn + Kowale beda tworzyly Male Trojmiasto Kociewski
- 0 1
-
2016-11-16 07:27
Nieważne...
... czy Kowale są częścią Gdańska, czy nie. Węzeł budował idiota i tyle.
Faktem jest, że mieszkańcy Gdańska korzystają z obwodnicy w równym stopniu, co i mieszkańcy okolicznych gmin, a śmiem twierdzić, że ci drudzy robią to rzadziej, nawet jeśli pracują w Gdańsku, bo jeżdżą przeważnie głównym przejazdem (wiaduktem) nad samą obwodnicą.
Poza tym, taki argument jest nielogiczny. Przywidzka i okolice? Stogi? SOBIESZEWO?- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.