• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Seniorzy czy młodzi - kto powoduje więcej wypadków?

Szymon Zięba
9 grudnia 2023, godz. 15:00 
Opinie (284)
Czy starsi kierowcy powinni być bardziej kontrolowani? Zmiany przepisów są analizowane. Czy starsi kierowcy powinni być bardziej kontrolowani? Zmiany przepisów są analizowane.

Czy seniorzy powinni przechodzić dodatkowe badania, jeżeli chcą czynnie korzystać z prawa jazdy? Tylko w 2023 roku w Trójmieście kierowcy po 60 roku życia spowodowali 72 wypadki, w których rannych zostało 80 osób. Zawinili także przy 1359 kolizjach. Co ciekawe, największymi piratami drogowymi są osoby w wieku 25-39 lat, jednak w ich przypadku przyczyną stłuczek najczęściej jest brawura.



Większym zagrożeniem na drogach są:

Seniorzy za kierownicą będą kontrolowani tak samo jak kierowcy zawodowi? Debata na temat dodatkowych obostrzeń dla starszych osób, które chcą czynnie korzystać z prawa jazdy, wróciła na stół Komisji Europejskiej.

Zgodnie z analizowaną propozycją seniorzy co pięć lat musieliby udowadniać (orzeczeniem lekarskim), że ich stan zdrowia pozwala im na kierowanie pojazdami mechanicznymi.

Jednak czy faktycznie to seniorzy są największym zagrożeniem na drogach? Sprawdziliśmy, co wynika z policyjnych statystyk.

Ile było wypadków i kolizji ogółem?



  • W 2023 roku w Gdańsku doszło do 302 wypadków, w których zginęło pięć osób, a 344 odniosło obrażenia. Odnotowano także ponad 5,4 tys. kolizji.
  • W Gdyni było 108 wypadków (trzy ofiary śmiertelne i 121 rannych) oraz 2081 kolizji.
  • W Sopocie doszło do 18 wypadków (18 rannych) i 413 kolizji.


Ile wypadków i kolizji spowodowali seniorzy?



  • Osoby w wieku "60 +" spowodowały w Trójmieście w 2023 r. w sumie 72 wypadki, w których rannych zostało 80 osób. Zawinili także w 1359 kolizjach.
  • Do największej liczby stłuczek spowodowanych przez seniorów doszło w Gdańsku (889 kolizji i 49 wypadków).
  • W Gdyni seniorzy-kierowcy spowodowali 17 wypadków i 389 kolizji.
  • W Sopocie seniorzy za kierownicą winni byli w 6 wypadkach. Spowodowali 81 kolizji.


- W przypadku starszych kierowców, z reguły mamy do czynienia z zagapieniem się, myleniem świateł, pedałów w aucie, a nawet zdarzyło się, że pani chciała pojechać do przodu, ale miała "wrzucony" wsteczny - mówi nam jeden z policjantów drogówki.

Najwięcej piratów drogowych wśród młodych ludzi



Nadal jednak to nie starsi kierowcy są odpowiedzialni za największą liczbę incydentów drogowych na trójmiejskich trasach.



Za ponad 1,8 tys. kolizji w Gdańsku, prawie 600 w Gdyni i ponad 90 w Sopocie odpowiedzialni są bowiem kierowcy w wieku 25-39. To ta "grupa wiekowa" stwarza najwięcej niebezpiecznych sytuacji za kierownicą.

- Tu jednak główną przyczyną wypadków jest brawura, niedostosowanie prędkości do warunków na drogach albo... brak dostatecznej znajomości przepisów drogowych.


Opinie (284) ponad 10 zablokowanych

  • Emeryci im przeszkadzają hehe

    Pewnie jeżdżą 130 po mieście naćpani nachlani i uciekają przed policją.

    • 2 1

  • Gdzie tu logika??? (2)

    Skoro ze statystyk widać wyraźnie że najwięcej wypadków powodują osoby poniżej 60 roku życia a nie seniorzy, to skąd pomysł aby dodatkowymi wymaganiami obciążać osoby starsze???? Przecież to jest jakiś absurd.

    • 3 1

    • Chodzi oto aby pozbawić ludzi własności

      Eurokołchoz tego wymaga

      • 0 0

    • Z artykułu wynika że było mniej wypadków z udziałem seniorów. Nie oznacza że seniorzy powodują rzadziej wypadki. Po prostu mniej ich jeździ i robią mniej kilometrów

      • 0 0

  • Liczba wypadków spowodowanych przez seniorów jest ogromna (1)

    jakby zestawić ją z liczbą kierowców-seniorów lub/i ilością przejazdów seniorów w roku.

    Sama ilość nie daje to zbyt wiele...

    To jasne, że jak kierowców w wieku 25-39 lat jest najwięcej i jeżdżą najczęściej to kolizji ta grupa spowoduje znaczną ilość. Ale zakładając, że seniorów jeździ 3 razy mniej i 5 razy rzadziej to zestawienie 1900 vs 900 kolizji seniorów daje do myślenia.

    • 1 3

    • nie zmienia to jednak faktu, ze seniorzy spowodowali mniej wypadkow niz ci mlodzi, slicznii w ogole najlepsi

      zonglowac danymi mozna w dowolnym kierunku.
      To ze na 100 kierowcow w jakiejs tam grupie wiekowej wyglada to inaczej, to calkiem inna rzecz

      • 1 0

  • Seniozy

    Ciekawe jak jeżdżą ci co robią statystyki i czy to jest zetelnie zrobione a może to jest rodzaj nagonki jak nie wiadomo o co idzie to napewno żeby wyrwać kasę

    • 3 0

  • Artykuł bez sensu

    Z kronikarskiego obowiazku pragnę nadmienić że informacje zawarte w artykule nie mają nic wspólnego ze statystką i wyciąganie na ich podstawie wniosków mija sie z czymkolwiek a jest jedynie ciekawostką. Wynika to z a) nierównych przedziałów; b) bralu informacji o liczbie kierowców w przedziałach; 3) liczbie kilometrów pokonywanych przez kierowców w przedziałach.

    Więcej rzetelności życzę i pozdrawiam.

    • 0 0

  • Trzeba przestrzegać tylko przepisy.....

    Np. 50 km w mieście to jechać 50 km i nie ma problemu czy to 20 latek ( dlaczego musi jechać 70 km i wszyscy mu blokują drogę) czy 60 latek, który jedzie zgodnie z przepisami ( w końcu ktoś te przepisy uchwalił jeżeli się nie podoba to trzeba je zmienić) . To jest jeden z przykładów....starsi jeżdżą bardziej zgodnie z przepisami. Dlaczego w innych krajach np. Norwegii - 50 km to wszyscy jadą 50 km nikt się nie wychyli...można....więcej Policji powinno być na drogach. Albo nagminne blokowanie skrzyżowań przez kierowców....tragedia.

    • 0 0

  • Oj mlodzi jeszcze troszkę i będziecie staruszkami nawet nie zauważycie kiedy

    • 2 0

  • No w krakowie tez mlodzi byli genialni i na moscie debnickim zgineli mlodzi ludzie

    • 2 0

  • We wszystkich pojazdach muszą zostać wprowadzone czujniki automatycznego hamowania i zatrzymania przed przeszkodami żywymi i martwymi. Poduszki bezpieczeństwa dla pieszych i rowerzystów. Także odbiorniki GPS lub z inne, automatycznie zmieniające ograniczenie prędkości w zależności od położenia pojazdu np w mieście lub poza. Wysokie kary za próby ingerencji w elektronikę.

    • 0 2

  • UE próbuje forsować obowiązkowe badania, jakbyśmy mieli za dużo lekarzy do prawdziwego leczenia

    Widać, że młodzi powodują więcej wypadków, zwłaszcza tych śmiertelnych. Ale postępowi urzędnicy wiedzą lepiej. Ale baranki na nich głosują.

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane