• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Seniorzy czy młodzi - kto powoduje więcej wypadków?

Szymon Zięba
9 grudnia 2023, godz. 15:00 
Opinie (284)
Czy starsi kierowcy powinni być bardziej kontrolowani? Zmiany przepisów są analizowane. Czy starsi kierowcy powinni być bardziej kontrolowani? Zmiany przepisów są analizowane.

Czy seniorzy powinni przechodzić dodatkowe badania, jeżeli chcą czynnie korzystać z prawa jazdy? Tylko w 2023 roku w Trójmieście kierowcy po 60 roku życia spowodowali 72 wypadki, w których rannych zostało 80 osób. Zawinili także przy 1359 kolizjach. Co ciekawe, największymi piratami drogowymi są osoby w wieku 25-39 lat, jednak w ich przypadku przyczyną stłuczek najczęściej jest brawura.



Większym zagrożeniem na drogach są:

Seniorzy za kierownicą będą kontrolowani tak samo jak kierowcy zawodowi? Debata na temat dodatkowych obostrzeń dla starszych osób, które chcą czynnie korzystać z prawa jazdy, wróciła na stół Komisji Europejskiej.

Zgodnie z analizowaną propozycją seniorzy co pięć lat musieliby udowadniać (orzeczeniem lekarskim), że ich stan zdrowia pozwala im na kierowanie pojazdami mechanicznymi.

Jednak czy faktycznie to seniorzy są największym zagrożeniem na drogach? Sprawdziliśmy, co wynika z policyjnych statystyk.

Ile było wypadków i kolizji ogółem?



  • W 2023 roku w Gdańsku doszło do 302 wypadków, w których zginęło pięć osób, a 344 odniosło obrażenia. Odnotowano także ponad 5,4 tys. kolizji.
  • W Gdyni było 108 wypadków (trzy ofiary śmiertelne i 121 rannych) oraz 2081 kolizji.
  • W Sopocie doszło do 18 wypadków (18 rannych) i 413 kolizji.


Ile wypadków i kolizji spowodowali seniorzy?



  • Osoby w wieku "60 +" spowodowały w Trójmieście w 2023 r. w sumie 72 wypadki, w których rannych zostało 80 osób. Zawinili także w 1359 kolizjach.
  • Do największej liczby stłuczek spowodowanych przez seniorów doszło w Gdańsku (889 kolizji i 49 wypadków).
  • W Gdyni seniorzy-kierowcy spowodowali 17 wypadków i 389 kolizji.
  • W Sopocie seniorzy za kierownicą winni byli w 6 wypadkach. Spowodowali 81 kolizji.


- W przypadku starszych kierowców, z reguły mamy do czynienia z zagapieniem się, myleniem świateł, pedałów w aucie, a nawet zdarzyło się, że pani chciała pojechać do przodu, ale miała "wrzucony" wsteczny - mówi nam jeden z policjantów drogówki.

Najwięcej piratów drogowych wśród młodych ludzi



Nadal jednak to nie starsi kierowcy są odpowiedzialni za największą liczbę incydentów drogowych na trójmiejskich trasach.



Za ponad 1,8 tys. kolizji w Gdańsku, prawie 600 w Gdyni i ponad 90 w Sopocie odpowiedzialni są bowiem kierowcy w wieku 25-39. To ta "grupa wiekowa" stwarza najwięcej niebezpiecznych sytuacji za kierownicą.

- Tu jednak główną przyczyną wypadków jest brawura, niedostosowanie prędkości do warunków na drogach albo... brak dostatecznej znajomości przepisów drogowych.


Opinie (284) ponad 10 zablokowanych

  • 100% zdarzeń niebezpiecznych na drodze, powodują osoby używające monotlenku diwodoru.
    Czemu ta zabójcza substancja nie jest zakazana?
    Oczekuję kolejnej analizy statystycznej, może być autorstwa tego samego Redaktora.

    • 1 0

  • Może pod prąd młody nie pojedzie ale za to stwarzają większe niebezpieczeństwo niż starszy kierowca jadący pod prod.Grzechy młodych kierowców wyprzedzanie na zakręcie. wyprzedzanie na podwójnej lini ciągłej oraz na zakazie wyprzedzania .
    Wyprzedzanie na przejściu dla pieszych jazda w mieście 120 km/godz .Wyprzedzenie na trzeciego jazda przy czerwonym świetle oraz jazda po alkocholu lub narkotykach to chyba jest większe zagrożenie jak starszych kierowców ktorzy jada pod prad.Nawet jazda pod prąd starszych kierowców zdarza się bardzo zadko a wymienienie przeze mnie łamanie przepisów przez młodych kierowców zdarza się niestety notorycznie

    • 0 1

  • 10% kierowców seniorów generuje 30% kolizji.

    Szokująca statystyka. Nie winię seniorów. Ilość leków jakie spożywają bardzo mocno wpływa na percepcję.

    • 0 0

  • Żenada

    Żeby procenty w statystyce miały rację to trzeba jeszcze podać ilość takich kierowców w/w wieku,bo może się okazać ,że 81 %kolizji w wieku seniora robi co drugi z nich ....ps. nie mam nic do seniorów,ale poziom myślenia ówczesnych dziennikarzy jest zatrważający

    • 0 0

  • W USA nie ma takiego prawa.

    • 0 0

  • Każdy uprawniony do prowadzenia pojazdów powinien co 10 lat przechodzić badania

    Zdolność koncentracji, widzenie, ale też dojrzałość emocjonalna, bo większość drogowych zabójców to socjopaci. Każdy kto rażąco naruszy przepisy powinien być kierowany na badania czy nie zagraża bezpieczeństwu innych - mandat to za mało. I nie ma tu znaczenia wiek.

    • 0 0

  • Statystyka bardzo źle przygotowana !!

    Podajecie liczby bezwzględne ile kto w jakiej grupie wiekowej spowodował wypadków ale to jest całkowicie bzdurna metoda! Czy na prawdę myślicie, że w wieku 60+ jest tyle samo kierowców co w wieku 25-39, czyli tym najbardziej produkcyjnym gdzie najliczniejsza grupa użytkuje samochody? Zrobiliście bardzo złą statystykę, która jest nieprawdziwa i pokazuje, że seniorzy powodują mniej wypadków niż młodzi. Powinniście wykazać procent wypadków w stosunku do ogólnej liczby czynnych kierowców w danej grupie wiekowej i wtedy porównywać! Co to da, że podacie, że seniorzy spowodowali mniej wypadków, jeśli w ich grupie wiekowej jeździ samochodem znacznie mniej ludzi niż w wieku produkcyjnym?

    • 0 0

  • Bez względu na wiek każdy kierowca powinien co dwa lata przechodzic psychotesty oraz egazmin sprawdzający

    z wiedzy o ruchu drogowym . Np 10 pytań . Zmusiłoby to kierowców do aktualizowania swojej wiedzy .

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane