• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Seniorzy czy młodzi - kto powoduje więcej wypadków?

Szymon Zięba
9 grudnia 2023, godz. 15:00 
Opinie (284)
Czy starsi kierowcy powinni być bardziej kontrolowani? Zmiany przepisów są analizowane. Czy starsi kierowcy powinni być bardziej kontrolowani? Zmiany przepisów są analizowane.

Czy seniorzy powinni przechodzić dodatkowe badania, jeżeli chcą czynnie korzystać z prawa jazdy? Tylko w 2023 roku w Trójmieście kierowcy po 60 roku życia spowodowali 72 wypadki, w których rannych zostało 80 osób. Zawinili także przy 1359 kolizjach. Co ciekawe, największymi piratami drogowymi są osoby w wieku 25-39 lat, jednak w ich przypadku przyczyną stłuczek najczęściej jest brawura.



Większym zagrożeniem na drogach są:

Seniorzy za kierownicą będą kontrolowani tak samo jak kierowcy zawodowi? Debata na temat dodatkowych obostrzeń dla starszych osób, które chcą czynnie korzystać z prawa jazdy, wróciła na stół Komisji Europejskiej.

Zgodnie z analizowaną propozycją seniorzy co pięć lat musieliby udowadniać (orzeczeniem lekarskim), że ich stan zdrowia pozwala im na kierowanie pojazdami mechanicznymi.

Jednak czy faktycznie to seniorzy są największym zagrożeniem na drogach? Sprawdziliśmy, co wynika z policyjnych statystyk.

Ile było wypadków i kolizji ogółem?



  • W 2023 roku w Gdańsku doszło do 302 wypadków, w których zginęło pięć osób, a 344 odniosło obrażenia. Odnotowano także ponad 5,4 tys. kolizji.
  • W Gdyni było 108 wypadków (trzy ofiary śmiertelne i 121 rannych) oraz 2081 kolizji.
  • W Sopocie doszło do 18 wypadków (18 rannych) i 413 kolizji.


Ile wypadków i kolizji spowodowali seniorzy?



  • Osoby w wieku "60 +" spowodowały w Trójmieście w 2023 r. w sumie 72 wypadki, w których rannych zostało 80 osób. Zawinili także w 1359 kolizjach.
  • Do największej liczby stłuczek spowodowanych przez seniorów doszło w Gdańsku (889 kolizji i 49 wypadków).
  • W Gdyni seniorzy-kierowcy spowodowali 17 wypadków i 389 kolizji.
  • W Sopocie seniorzy za kierownicą winni byli w 6 wypadkach. Spowodowali 81 kolizji.


- W przypadku starszych kierowców, z reguły mamy do czynienia z zagapieniem się, myleniem świateł, pedałów w aucie, a nawet zdarzyło się, że pani chciała pojechać do przodu, ale miała "wrzucony" wsteczny - mówi nam jeden z policjantów drogówki.

Najwięcej piratów drogowych wśród młodych ludzi



Nadal jednak to nie starsi kierowcy są odpowiedzialni za największą liczbę incydentów drogowych na trójmiejskich trasach.



Za ponad 1,8 tys. kolizji w Gdańsku, prawie 600 w Gdyni i ponad 90 w Sopocie odpowiedzialni są bowiem kierowcy w wieku 25-39. To ta "grupa wiekowa" stwarza najwięcej niebezpiecznych sytuacji za kierownicą.

- Tu jednak główną przyczyną wypadków jest brawura, niedostosowanie prędkości do warunków na drogach albo... brak dostatecznej znajomości przepisów drogowych.


Opinie (284) ponad 10 zablokowanych

  • (3)

    W temacie artykułu, ja polecam autorowi poduczyć się ze statystyki. Suche liczby zbyt wiele nie mówią. Jesli by wyliczyć ilość kolizji na ilość czynnych kierowców czy średnią przejechana ilość kilometrów w określonym wieku, to dopiero by cos mówiło.

    Młodzi są bardziej mobilni, dlatego powodują więcej wypadków. Taki emeryt przejedzie 2 km i w weekend pojedzie na działkę. A młody robi czasem i 100 km codziennie w związku z pracą

    • 0 2

    • Mylisz się i to bardzo (2)

      Jest bardzo wielu starszych kierowców, pokonujących rocznie blisko 100tys km, natomiast młodzieży ledwie starcza środków na dojazdy do uczelni

      • 1 1

      • (1)

        Z artykułu wynika że kierowcy 25-39 powodują najwięcej wypadków. Bo robią najwięcej kilometrów.

        • 0 0

        • Nic takiego, o czym piszesz, nie wynika z artykułu.
          Młodzi powodują dużo wypadków z powodu brawury i braku wyobraźni

          • 0 0

  • Jezeli ktos gdzies tam

    Chciał wprowadzić emerytury od 67 lat to prawo jazdy nie mogą być wcześniej zatrzymywane ale patrząc na osoby 70 + to już trochę słabo i w tym wieku powinien być bezwzględny zakaz prowadzenia pojazdów ! Jak by co ja za 10 lat i starczy

    • 0 3

  • zakłamane statystyki (1)

    czy ktoś bierze pod uwagę, że seniorów kierowców jest dużo mniej? niech ktoś prowadzi statystyki procentowo ile zdarzeń było w danej grupie wiekowej

    • 1 1

    • to zmieni z pewnoscia ilosc stluczek tudziez wypadkow jak sie tak to przekaze?

      • 0 0

  • Żeby ta statystyka miała sens (2)

    Należałoby wziąć pod uwagę ile km rocznie jeżdżą leśne dziadki. Większość wsiada do auta raz na kilka tygodni, powodując wypadek, a gdy ktoś robi rocznie 50 tyś km, to wiadomo że jakaś stłuczka może mu się przydarzyć.

    • 1 1

    • rzecz jasna lesny dziadek zdolal do tej pory moze juz przejechac milion kilometrow a ty podskakujesz ze swoimi 50 tysiacami? (1)

      • 0 0

      • Mógł nawet przejechać miliard km

        Co z tego skoro w jego mózgu już zachodzą procesy demencyjne, jest po kilku mikro-udarach z których nawet nie zdaje sobie sprawy i potem kończy jak ten sucharek co to jechał autem po torach tramwajowych żeby trafić do domu i nie widział w tym niczego dziwnego.

        • 0 0

  • (2)

    Ja mam 37 żona ma 50 wygląda lepiej niż nie jedna 20 stka a i prowadzi auto lepiej niż ja , także powiem wam jedno świat się zmienia , senior to zadbany ogarnięty poważny człowiek , ba i ma energii więcej niż nie jeden młodzieniec

    • 1 3

    • Dobra dobra

      Już się tak nie chwal że GILFy lubisz.

      • 0 1

    • 50 to jeszcze nie senior

      • 0 0

  • Wystarczy zmienić system ubezpieczeń...

    zamiast zniżek 0%-60% na ubezpieczenie wprowadzić udział własny w szkodzie na zasadach podobnych do obecnych zniżek na ubezpieczenie. W pierwszym roku za szkodę płacisz 60% z własnej kieszeni, po 5-ciu latach bezwypadkowej jazdy 10% - od razu wszystkim starym i młodym poziom wyobraźni by się podniósł.

    • 0 0

  • Widziałem w USA bardzo starszych ludzi, często niepełnosprawnych

    cały czas za kierownicą . Na parkingu w supermarkecie , chłopak wkładał im zakupy do bagażnika bo było ciezko. A potem wsiadali, i jechali z nimi do domu. Jakoś tam nikt się nie zastanawia nad odebraniem im prawa do normalnego życia. Na szczęście lewackie pomysły eurokomunistów zostały odrzucone. Wymyślanie, że seniorom trzeba odbierać prawa jazdy , to chyba jeden z elementów wykluczenia społeczeństwa. Samochód ma być drogi, elektryczny , dla elit, i koniecznie wyprodukowany w....... niemczech.

    • 3 0

  • Najgorsi kierowcy to mający 2-5 lat prawo jazdy. Już nie nowicjusze a z pewnością tacy, którzy myślą, że, są dobrzy... (1)

    • 4 0

    • Mnie upolował taki co miał prawo jazdy od tygodnia

      walnął mnie w tył na czerwonym. I jeszcze próbował się wymigać.

      • 1 0

  • nie wiem co mają wnieść te badania. (1)

    Jak wynika z badań nt kierowczyków, to po pierwsze są oni sprawcami zabójstw nazywanych wypadkami. Za te zabójstwa dostają symboliczne kary, często w zawieszeniu. Zaś część w ogóle unika kary bo nigdy się nie odnajdzie sprawców. Za powodowanie tzw. zagrożeń prawie niczego nie dostają. Za trucie ludzi i niszczenie infrastruktury i przyrody nie ma wyroków. Za zabijanie zwierząt to w ogóle nikogo nie ścigają.
    I jeszcze im frajerzy fundują nowe drogi i asfalt. Jeden może się dziwić, a ja uważam, że powodem jest zwyczajna korupcja. Producenci samochodów są tak bogaci, że robią wszystko, żeby kierowczyki nie odpowiadały za większość zła i  żeby urzędnicy organizowali dla nich darmowe tory do jazdy. W zamian za to ci sprzedajni urz1ęd nicy dostaną po samochodzie albo w kopercie. Sytuacja jest taka jak na dużej wsi, na której tzw. deweloper dostanie war. zabudowy czy też plan zagospodarowania wtedy gdy ,,wspomoże'' biedną gminę, tzn. in person.

    • 0 3

    • spadaj i nie wsiadaj już na rower

      obcisłe gacie cisną nie tylko w kroku, ale i między uszami.

      • 2 1

  • Chłopy czy baby?

    Ostatnie 4 kolizje w ktorych bylem poszkodowany to wina kobiet.

    • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane