• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Seniorzy czy młodzi - kto powoduje więcej wypadków?

Szymon Zięba
9 grudnia 2023, godz. 15:00 
Opinie (284)
Czy starsi kierowcy powinni być bardziej kontrolowani? Zmiany przepisów są analizowane. Czy starsi kierowcy powinni być bardziej kontrolowani? Zmiany przepisów są analizowane.

Czy seniorzy powinni przechodzić dodatkowe badania, jeżeli chcą czynnie korzystać z prawa jazdy? Tylko w 2023 roku w Trójmieście kierowcy po 60 roku życia spowodowali 72 wypadki, w których rannych zostało 80 osób. Zawinili także przy 1359 kolizjach. Co ciekawe, największymi piratami drogowymi są osoby w wieku 25-39 lat, jednak w ich przypadku przyczyną stłuczek najczęściej jest brawura.



Większym zagrożeniem na drogach są:

Seniorzy za kierownicą będą kontrolowani tak samo jak kierowcy zawodowi? Debata na temat dodatkowych obostrzeń dla starszych osób, które chcą czynnie korzystać z prawa jazdy, wróciła na stół Komisji Europejskiej.

Zgodnie z analizowaną propozycją seniorzy co pięć lat musieliby udowadniać (orzeczeniem lekarskim), że ich stan zdrowia pozwala im na kierowanie pojazdami mechanicznymi.

Jednak czy faktycznie to seniorzy są największym zagrożeniem na drogach? Sprawdziliśmy, co wynika z policyjnych statystyk.

Ile było wypadków i kolizji ogółem?



  • W 2023 roku w Gdańsku doszło do 302 wypadków, w których zginęło pięć osób, a 344 odniosło obrażenia. Odnotowano także ponad 5,4 tys. kolizji.
  • W Gdyni było 108 wypadków (trzy ofiary śmiertelne i 121 rannych) oraz 2081 kolizji.
  • W Sopocie doszło do 18 wypadków (18 rannych) i 413 kolizji.


Ile wypadków i kolizji spowodowali seniorzy?



  • Osoby w wieku "60 +" spowodowały w Trójmieście w 2023 r. w sumie 72 wypadki, w których rannych zostało 80 osób. Zawinili także w 1359 kolizjach.
  • Do największej liczby stłuczek spowodowanych przez seniorów doszło w Gdańsku (889 kolizji i 49 wypadków).
  • W Gdyni seniorzy-kierowcy spowodowali 17 wypadków i 389 kolizji.
  • W Sopocie seniorzy za kierownicą winni byli w 6 wypadkach. Spowodowali 81 kolizji.


- W przypadku starszych kierowców, z reguły mamy do czynienia z zagapieniem się, myleniem świateł, pedałów w aucie, a nawet zdarzyło się, że pani chciała pojechać do przodu, ale miała "wrzucony" wsteczny - mówi nam jeden z policjantów drogówki.

Najwięcej piratów drogowych wśród młodych ludzi



Nadal jednak to nie starsi kierowcy są odpowiedzialni za największą liczbę incydentów drogowych na trójmiejskich trasach.



Za ponad 1,8 tys. kolizji w Gdańsku, prawie 600 w Gdyni i ponad 90 w Sopocie odpowiedzialni są bowiem kierowcy w wieku 25-39. To ta "grupa wiekowa" stwarza najwięcej niebezpiecznych sytuacji za kierownicą.

- Tu jednak główną przyczyną wypadków jest brawura, niedostosowanie prędkości do warunków na drogach albo... brak dostatecznej znajomości przepisów drogowych.


Opinie (284) ponad 10 zablokowanych

  • Statystyka

    Jest totalnie z dudy, zresztą tak samo jak ten artykuł

    • 1 0

  • ponieważ Europa się starzeje więc eurokomuniści gimnastykują się jak wyciągnąć od ludzi kolejne pieniądze

    np. na przymusowe badania seniorów kierowców.

    • 3 0

  • A gdzie w statystykach liczba aktywnych kierowców/posiadających prawko dla każdej grupie wiekowej??? (1)

    Co nam daje liczba wypadków bez odniesienia do liczby kierowców aktywnych w danej grupie wiekowej?

    Z podanych liczb bezwzględnych nic nie wynika.

    • 3 0

    • Bo to Trójmiasto, Trójmiasto, Trójmiasto.pl. Nie znamy się, ale i tak opublikujemy.

      • 0 0

  • Trzeba rozpatrywać ten problem biorąc pod uwagę nie tylko wiek,

    ale też, ilu kierowców z danego przedziału wiekowego porusza się po drogach. Poza tym senior seniorowi nierówny...

    • 0 0

  • ...

    Niech seniorzy przypomną sobie, jak jeździli 40, 30 lat temu, gdy byli młodymi kierowcami.

    • 0 1

  • Jeszcze trochę, a seniorów będzie połowa

    Przecież społeczeństwo starzeje się z roku na rok, więc we wszystkich statystykach seniorzy będą coraz bardziej widoczni,... w wypadkach drogowych również.
    Dlatego dopiero wskaźniki wypadkowości np. liczba sprawców wypadków / 1000 czynnych kierowców w danej grupie wiekowej, może coś powiedzieć.

    • 3 0

  • Starzy kierowcy potrafią odwalac czasem durne rzeczy na drodze ale propozycja unijnej bandy czubów chorych umysłowo to po prostu kolejne uderzenie w mobilność ludzi starszych z doświadczenia wiadomo że ludzie mający już 65-70 lat nie chcą się bawić w kupowanie nowego samochodu zatem taka s..cz jak młoda Staniszkis i Trzaskowski mają dla nich opcje w postaci zostawienia starszego samochodu na płatnym parkingu na przedmieściach z drugiej strony kołchoz unijny nagle chce zbawić świat zabierając prawo jazdy ludziom którzy relatywnie mało jeżdżą i nie powodują specjalnie wypadków drogowych

    • 2 1

  • Seniorzy za kierownica (1)

    09.09.2023r na A1 wyjazd Stanisławie kierunek Gdańsk stanolem w korku 2 pasy stoją włączam awaryjne nogą na hamulcu światła sop się pala raptem hup wjechal be, hamowania wolkswagen Sharon beż hamowania ledwo wysiadłem drzwi zakleszczone pasażera drzwiami wysiadłem pytam faceta co Pan narobił mówi dziadek rocznik 1945r zagapiłem się 3 dni leżałem w szpitalu won niech co rok robią badania

    • 1 9

    • Miałem to samo w Warszawie, ale zagapił się 40-latek.
      W żony auto wjechał jakiś "rajdowiec", przed trzydziestką, któremu wydawało się, że pokona zakręt 90 stopni bez hamowania.
      Masz jeszcze jakieś ciekawe wnioski?

      • 6 0

  • Ludzie z telefonami w ręku (1)

    Piszący sms y podczas jazdy, gdzie główka zwrócona na siedzenie ,a nie na drogę.

    • 4 0

    • nawet nie wiesz, jakie to wazne, aby kolezance napisac, co sie jadlo na sniadanie

      • 1 0

  • (2)

    W kwestii statystyk to 10 procent wypadków powoduja pijani a trzezwi az 90 procent. Także ten tego.

    • 4 1

    • Słuszna uwaga. Twoje porównanie pasuje jak ulał do tego artykułu :)

      • 2 0

    • no tak, ale pijani zagrazaja bezbronnym dzieciom a trzezwi tego zagrozenia nie stwarzaja (koniec ironi)

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane