• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Seniorzy czy młodzi - kto powoduje więcej wypadków?

Szymon Zięba
9 grudnia 2023, godz. 15:00 
Opinie (284)
Czy starsi kierowcy powinni być bardziej kontrolowani? Zmiany przepisów są analizowane. Czy starsi kierowcy powinni być bardziej kontrolowani? Zmiany przepisów są analizowane.

Czy seniorzy powinni przechodzić dodatkowe badania, jeżeli chcą czynnie korzystać z prawa jazdy? Tylko w 2023 roku w Trójmieście kierowcy po 60 roku życia spowodowali 72 wypadki, w których rannych zostało 80 osób. Zawinili także przy 1359 kolizjach. Co ciekawe, największymi piratami drogowymi są osoby w wieku 25-39 lat, jednak w ich przypadku przyczyną stłuczek najczęściej jest brawura.



Większym zagrożeniem na drogach są:

Seniorzy za kierownicą będą kontrolowani tak samo jak kierowcy zawodowi? Debata na temat dodatkowych obostrzeń dla starszych osób, które chcą czynnie korzystać z prawa jazdy, wróciła na stół Komisji Europejskiej.

Zgodnie z analizowaną propozycją seniorzy co pięć lat musieliby udowadniać (orzeczeniem lekarskim), że ich stan zdrowia pozwala im na kierowanie pojazdami mechanicznymi.

Jednak czy faktycznie to seniorzy są największym zagrożeniem na drogach? Sprawdziliśmy, co wynika z policyjnych statystyk.

Ile było wypadków i kolizji ogółem?



  • W 2023 roku w Gdańsku doszło do 302 wypadków, w których zginęło pięć osób, a 344 odniosło obrażenia. Odnotowano także ponad 5,4 tys. kolizji.
  • W Gdyni było 108 wypadków (trzy ofiary śmiertelne i 121 rannych) oraz 2081 kolizji.
  • W Sopocie doszło do 18 wypadków (18 rannych) i 413 kolizji.


Ile wypadków i kolizji spowodowali seniorzy?



  • Osoby w wieku "60 +" spowodowały w Trójmieście w 2023 r. w sumie 72 wypadki, w których rannych zostało 80 osób. Zawinili także w 1359 kolizjach.
  • Do największej liczby stłuczek spowodowanych przez seniorów doszło w Gdańsku (889 kolizji i 49 wypadków).
  • W Gdyni seniorzy-kierowcy spowodowali 17 wypadków i 389 kolizji.
  • W Sopocie seniorzy za kierownicą winni byli w 6 wypadkach. Spowodowali 81 kolizji.


- W przypadku starszych kierowców, z reguły mamy do czynienia z zagapieniem się, myleniem świateł, pedałów w aucie, a nawet zdarzyło się, że pani chciała pojechać do przodu, ale miała "wrzucony" wsteczny - mówi nam jeden z policjantów drogówki.

Najwięcej piratów drogowych wśród młodych ludzi



Nadal jednak to nie starsi kierowcy są odpowiedzialni za największą liczbę incydentów drogowych na trójmiejskich trasach.



Za ponad 1,8 tys. kolizji w Gdańsku, prawie 600 w Gdyni i ponad 90 w Sopocie odpowiedzialni są bowiem kierowcy w wieku 25-39. To ta "grupa wiekowa" stwarza najwięcej niebezpiecznych sytuacji za kierownicą.

- Tu jednak główną przyczyną wypadków jest brawura, niedostosowanie prędkości do warunków na drogach albo... brak dostatecznej znajomości przepisów drogowych.


Opinie (284) ponad 10 zablokowanych

  • Niema znaczenia wiek ,i płeć!! Piratem drogowym moze byc kazdy a t6ych własnie jest najwiecej w trójmiesci z Polski

    W całej UE mówi sie o najgorszych kierowcach Polski w kazdym wieku.!!W Gdański powinna byc specjalna strefa gdzie kary dla piratów drogowych były by 5 razy wyższe niż gdzie kolwiek w Polsce!! Dopiero to by poprawiło statystki . Albo jak najszybciej wprowadzić strefy wolne od spalin jak w Warszawie ,No ale Gdańsk ma ja wprowadzic jak najszybciej jako kolejne miasto po Warszawie i Krakowie. Wiec juz niedługo pewnie .Oby jak najszybciej to zlikwidowało by nie tylko korki ale liczbe ofiar wypadków !!

    • 5 2

  • niemiarodajne

    Takie wyliczenia dużo nie wnoszą. Przedstawianie ilości na suchych liczba nie daje realnego obrazu, która grupa stanowi większe "zagrożenie na drodze. Nie wiemy jak duża jest grupa uprawnionych do prowadzenia pojazdu w danym przedziale wiekowym.

    • 0 1

  • Mandaty powinny byc za nie uzywanie kierunkowskazow. (1)

    Kierunkowskazy przyspieszają działania innych użytkowników i szybsza bezpieczna jazdę. Szczególnie przy zjeździe z ronda,

    • 10 0

    • I są, jak cię na tym złapią, tylko z tym łapaniem jest problem.

      • 0 0

  • Statystyki bez odniesienia o liczby kierowców

    Bez porównania do ogólnej liczby kierowców w danej kategorii wiekowej (a jeszcze lepiej także do liczby przebytych kilometrów) takie statystyki nie mają specjalnie sensu.
    Osób 60+ na drogach jest znacznie mniej niż 40-59, nie jeżdżą też tak często jak osoby pracujące.

    • 1 0

  • Łołałiła!

    Co to za wykręt? Każda plansza wskazuje na większą liczbę wypadków/kolizji wśród kierowców 60+, niż 18-24. Dyskusja w sprawie "zaostrzania" przepisów dotyczy tych grup, a nie przedziału 25-59.

    • 0 6

  • Kolejne bzdurki

    Nie ma o czym pisac , Unia wycofala sie z pomyslu, statystyki, starsi kupuja wiecej aut nowych, koszty badan,wymian dla unii

    • 1 0

  • Emeryt

    Całe życie jeżdżę nie mając wypadku ani kolizji i mam nie jeździć? Ale pracować do 80 to tak

    • 4 0

  • Czyli krótko mówiąc w Gdyni nie seniorzy czyli w grupie wiekowej 18-59 spowodowali 79 wypadków , a 60+ spowodowali tylko 17 wypadków.To właściwie kto powinien mieć badania na zdolność kierowania.

    • 7 0

  • Idioci są wszędzie

    Dlatego nie należy dyskryminować kogokolwiek a jedynie rzetelnie badać predyspozycje i stan zdrowia. Niezależnie czy starszy czy młodszy.

    • 2 0

  • Na sucho zebrana ilość wypadków. Szkoda tylko, że nikt nie podał liczebności kierowców w poszczególnych grupach wiekowych.
    Kierowców 25-49 jest najwięcej to i najwięcej wypadków powodują. Największe zagrożenie to dwie grupy: 18-25 (najmniejsze doświadczenie) i 70+ (najmniej liczna grupa to i nie wygląda tak źle w suchych danych liczbowych)

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane