• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Seniorzy czy młodzi - kto powoduje więcej wypadków?

Szymon Zięba
9 grudnia 2023, godz. 15:00 
Opinie (284)
Czy starsi kierowcy powinni być bardziej kontrolowani? Zmiany przepisów są analizowane. Czy starsi kierowcy powinni być bardziej kontrolowani? Zmiany przepisów są analizowane.

Czy seniorzy powinni przechodzić dodatkowe badania, jeżeli chcą czynnie korzystać z prawa jazdy? Tylko w 2023 roku w Trójmieście kierowcy po 60 roku życia spowodowali 72 wypadki, w których rannych zostało 80 osób. Zawinili także przy 1359 kolizjach. Co ciekawe, największymi piratami drogowymi są osoby w wieku 25-39 lat, jednak w ich przypadku przyczyną stłuczek najczęściej jest brawura.



Większym zagrożeniem na drogach są:

Seniorzy za kierownicą będą kontrolowani tak samo jak kierowcy zawodowi? Debata na temat dodatkowych obostrzeń dla starszych osób, które chcą czynnie korzystać z prawa jazdy, wróciła na stół Komisji Europejskiej.

Zgodnie z analizowaną propozycją seniorzy co pięć lat musieliby udowadniać (orzeczeniem lekarskim), że ich stan zdrowia pozwala im na kierowanie pojazdami mechanicznymi.

Jednak czy faktycznie to seniorzy są największym zagrożeniem na drogach? Sprawdziliśmy, co wynika z policyjnych statystyk.

Ile było wypadków i kolizji ogółem?



  • W 2023 roku w Gdańsku doszło do 302 wypadków, w których zginęło pięć osób, a 344 odniosło obrażenia. Odnotowano także ponad 5,4 tys. kolizji.
  • W Gdyni było 108 wypadków (trzy ofiary śmiertelne i 121 rannych) oraz 2081 kolizji.
  • W Sopocie doszło do 18 wypadków (18 rannych) i 413 kolizji.


Ile wypadków i kolizji spowodowali seniorzy?



  • Osoby w wieku "60 +" spowodowały w Trójmieście w 2023 r. w sumie 72 wypadki, w których rannych zostało 80 osób. Zawinili także w 1359 kolizjach.
  • Do największej liczby stłuczek spowodowanych przez seniorów doszło w Gdańsku (889 kolizji i 49 wypadków).
  • W Gdyni seniorzy-kierowcy spowodowali 17 wypadków i 389 kolizji.
  • W Sopocie seniorzy za kierownicą winni byli w 6 wypadkach. Spowodowali 81 kolizji.


- W przypadku starszych kierowców, z reguły mamy do czynienia z zagapieniem się, myleniem świateł, pedałów w aucie, a nawet zdarzyło się, że pani chciała pojechać do przodu, ale miała "wrzucony" wsteczny - mówi nam jeden z policjantów drogówki.

Najwięcej piratów drogowych wśród młodych ludzi



Nadal jednak to nie starsi kierowcy są odpowiedzialni za największą liczbę incydentów drogowych na trójmiejskich trasach.



Za ponad 1,8 tys. kolizji w Gdańsku, prawie 600 w Gdyni i ponad 90 w Sopocie odpowiedzialni są bowiem kierowcy w wieku 25-39. To ta "grupa wiekowa" stwarza najwięcej niebezpiecznych sytuacji za kierownicą.

- Tu jednak główną przyczyną wypadków jest brawura, niedostosowanie prędkości do warunków na drogach albo... brak dostatecznej znajomości przepisów drogowych.


Opinie (284) ponad 10 zablokowanych

  • Lechia

    Dziady

    • 3 2

  • Emeryt

    Jestem kierowca od 40 lat i jeszcze nigdy nie miałem nawet stłuczki ale kiedy zobaczę kierowcę nawet w słoneczny dzien w kapeluszu to zapala mi się czerwona lampka. To samo jak widzę młodziaka z dziewczyną.

    • 9 0

  • Faszyzm

    Może jeszcze po badaniach niech wprowadzą eutanazję. Lub zamiast emerytury..... Skandal.

    • 12 2

  • Jaki sens takiego porównania?

    Badania takie badania robi się w kontekście, np w stosunku do przejechanych kilometrów, albo czasu za kółkiem. Jeśli ktoś raz w roku wyjeżdża z domu i od razu powoduje kolizję to czy ma ich mniej niż kierowca zawodowy?

    • 3 3

  • Hej

    Jak będę wiedział że poruszam się po drodze żle to już za kierownicę nie wsiądę mam swoje lata i jeszcze po drodze poruszam się do przepisów

    • 8 1

  • Kozioł

    Ta treść to jest żenada dla ustalenia przepisów

    • 2 0

  • Zbliżam się do 60-tki. Za kółkiem 40 lat, (2)

    bez nawet jednej stłuczki, mimo paru mln przejechanych km. Zawsze na drodze "myślałem" też za innych, przewidując ich błędy. Teraz jeżdżę wyłącznie z maksymalną dopuszczalną na drodze prędkością, doprowadzając do szału wielu młodszych kierowców, trzymajacych się mojego zderzaka. Za 10 lat pewnie nic się nie zmieni, a za 20 sam przesiądę się do komunikacji zbiorowej. Jak dożyję. Żadna Unia nie będzie mi do tego potrzebna.

    • 22 1

    • Man ale chrzanisz przez tyle lat albo Ty musiałeś mieć stłuczkę albo ktoś w Ciebie wjechał.

      • 0 8

    • Unia na pewno nie !!! Bo to jest Mafia Europejska !!!!! i Łapówkarska

      • 1 1

  • Spory ten przedział 25-39

    Więc jednak nie 18-25 a 25-39. Z drugiej strony 25 to wciąż młodziak, a 39 już wiek dojrzały. Ciężko to w ogóle porównać.

    • 3 1

  • Kargól

    Jak nie będę się nadawał za kierownice to sprzedam samochód a prawko schowam do sejfu

    • 5 0

  • Artykuł wprowadza w błąd (1)

    ...gdyż nie ma w nim informacji ilu jest w sumie kierowców w poszczególnych grupach wiekowych. Jeśli np. seniorzy stanowią 80% kierowców to jaki sens ma podawanie liczb bezwzględnych. Powinno to być przynajmniej procentowo względem udziału w ruchu.

    • 8 1

    • Racja

      Też to chciałam napisać, choć ze statystyką nie mam nic wspólnego. Zdrowy rozum to podpowiada.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane